Theses (KVD)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Přehled výukových materiálů pro informatiku na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Vojířová, Hana; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.; Průcha Tomáš, Mgr. Ph.D.Cílem této práce je podpořit pedagogy při výuce informatiky na 1. stupni základních škol prostřednictvím vytvořeného posteru, který má sloužit jako nástroj pro učitele. Práce obsahuje seznámení se systémem vzdělávání v ČR, rámcovým vzdělávacím programem pro informatiku a analýzu vybraný výukových materiálů. Pro získání informací a zkušeností od učitelů, bylo využito dotazníkové šetření. Díky tomuto šetření bylo zjištěno, jaké materiály a zdroje učitelé nejčastěji využívají a ty byly poté následně zapracovány do posteru.Item Elektronický materiál na téma Jak psát kvalifikační práci \nl{}se zaměřením na formální zpracování(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Králová, Denisa; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.; Rohlíková Lucie, Doc. PhDr. Ph.D.Cílem práce bylo vytvořit na platformě Moodle elektronický materiál pro studenty, který by jim usnadnil zpracování kvalifikačních prací s důrazem na formální úpravu. Teoretická část shrnuje normu ČSN 01 6910, také provádí rešerši požadavků na kvalifikační práce v rámci různých vysokých škol a vymezuje základní zásady pro tvorbu e-kurzů. Praktická část popisuje tvoření jednotlivých částí kurzu, který se skládá z pěti celků. Tyto celky rozebírají kroky v procesu psaní kvalifikační práce od výběru tématu po odevzdání. Funkčnost a přínos kurzu byla ověřena v rámci fokusní skupiny složené ze studentů magisterského studia Západočeské univerzity. Výsledky ukázaly, že kurz je studenty vnímán jako užitečný a informativní. Na základě zpětné vazby studentů byly provedeny úpravy, díky kterým bylo možné kurz uvést do finální podoby.Item Vzdělávací robot Sphero BOLT ve výuce na ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Seko, Dominik; Baťko Jan, Mgr. Ph.D.; Frank Filip, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na integraci edukačního robota Sphero BOLT do výuky na základních školách. Robot je v této práci podrobně představen a jsou zde uvedeny jeho možnosti využití ve výuce informatiky. Pro využití ve výuce informatiky je v práci navrženo 6 aktivit, které podporují rozvoj kompetencí žáků v oblasti programování a algoritmizace, a zároveň naplňují očekávané výstupy Rámcového vzdělávacího programu. Práce také obsahu metodologii výzkumné části a prezentuje výsledky ověřování navržených aktivit ve výuce.Item Digitální propast a žáci základních škol(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Šmíd, Michal; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.; Bezděka Jan, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zabývá problematikou digitální propasti ve vztahu k žákům základních škol, rozborem současné situace v České republice, vyhodnocením této situace a porovnáním se situací v jiných zemích. Hlavním cílem práce je zjištění stavu mezi žáky pátých a devátých ročníků základních škol, vyhodnocení stupně nebezpečí jejich pádu do digitální propasti, komparace mezi těmito dvěma skupinami, mezi regiony České republiky a zjištění téhož z pohledu pedagogických pracovníků.Item Analýza počítačové sítě ve výuce na vysoké škole s využitím aplikace Wireshark(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Seko, Patrik; Baťko Jan, Mgr. Ph.D.; Bezděka Jan, Mgr. Ph.D.Diplomová práce je věnována oblasti výuky počítačových sítí na různých úrovních vzdělávání a podpory této výuky realizací sady úloh využívající nástroj analýzy síťového provozu Wireshark. Nejprve je v práci popsán výsledek analýzy předmětů s tematikou počítačových sítí vyučovaných na univerzitách připravující budoucí učitele. Dále je výsledek této analýzy porovnán s požadavky uvedenými v RVP. Následuje popis aplikace Wireshark. Na závěr jsou představeny realizované úlohy podporující výuku počítačových sítí.Item Digitální vyprávění v požární prevenci(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-20) Jílek, Jaroslav; Rohlíková Lucie, Doc. PhDr. Ph.D.; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na moderní formu vyprávění příběhů, která kombinuje tradiční vyprávění s digitálními technologiemi. V úvodní části práce je popsána historie digitálního vyprávění a jsou zde analyzovány jeho současné formy včetně výhod a nevýhod. Dále se úvodní část věnuje využití digitálního vyprávění a ICT ve vzdělávání, se zdůrazněným pozitivním dopadem na efektivitu učení a motivaci žáků. Závěrečná část práce začíná stručnou historií a vývojem požární prevence a mapuje současné formy digitálního vyprávění využívané v této oblasti. Hlavním cílem celé diplomové práce, kterému je věnována většina závěrečné části, je vytvoření vzdělávacího projektu pro žáky základních škol, kde žáci pracují na digitálním vyprávění s hasičskou tématikou formou stop-motion animace. Projekt je navržen tak, aby byl univerzálně použitelný po celé České republice a jeho výsledky mohly sloužit jako oficiální materiály pro preventivně výchovnou činnost Hasičského záchranného sboru ČR.Item On-line úniková hra zaměřená na vybraná témata nového RVP pro informatiku do ZŠ (2. stupeň)(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bláhová, Lucie; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.; Rohlíková Lucie, Doc. PhDr. Ph.D.Primárním cílem práce bylo vytvořit on-line únikovou hru, která je zaměřená na vybraná témata vzdělávací oblasti Informatika v novém RVP ZV z roku 2021, a to včetně metodického materiálu pro učitele. Účelem hry je, aby posloužila jako podpůrný materiál, který by mohl pomoci se snazším zavedením některých témat z informatiky, a to ať už formou celé hry, či pouze jako možná inspirace na nápady k tvorbě dalších aktivit. Předtím, než mohl být splněn hlavní cíl, muselo být realizováno dotazníkové šetření pro pedagogy, kteří vyučují informatiku na 2. stupni ZŠ. Byli dotazováni, aby označili učivo, které je dle nich obtížné zavést do výuky. Na základě výsledků pak bylo vybráno 6 oblastí, které získaly nejvíce hlasů a z nichž bylo vytvořeno 6 aktivit. Dále byly vytvořeny další 4 aktivity, které lze zařadit mezi logické úlohy. Jakmile byla hra dokončena, byla odeslána k testování mezi žáky 6. a 7. ročníku, kteří následně vyplnili dotazník se zpětnou vazbou. Ten se týkal jejich zkušeností s hrou a zjišťoval, které úlohy je bavily, co jim dělalo při hře potíže, zda byla srozumitelná a atraktivní. Podle zjištěných informací od žáků byla hra následně upravena do své finální podoby.Item Placený obsah ve videohrách jako riziko pro žáky základních škol(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Ledvina, Lukáš; Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.; Král Jan, Mgr.Tématem mé diplomové práce byl placený obsah ve videohrách jako riziko pro žáky základních škol. V první polovině jsem se zaměřil na vymezení základních pojmů, seznámení s moderními herními mechanikami a riziky, která jsou s nimi spojeny. Nejvíce diskutovanými mikrotransakcemi jsou tzv. Loot boxy, které obsahují prvek náhody a mohou tak být spojeny s gamblerstvím. Cílem teoretické části je přiblížit problematiku moderních herních mechanik v současných videohrách českému odbornému pedagogickému prostředí, jelikož mohou představovat určitá rizika pro hráče. V následující kapitole jsem se věnoval analýze dvanácti videoher. Každá hra byla zkoumána po dobu jedné hodiny. Jako metodu zkoumání videoher jsem zvolil vlastní hraní, které bylo podpořeno videozáznamem. V praktické části práce jsme se zaměřili na samotný výzkum. Výzkumným vzorkem byli žáci základních škol v Plzeňském kraji. Celkem bylo kontaktováno jedenáct škol, kde byl náš dotazník distribuován v digitální formě. Cílem dotazníkového šetření bylo nejen získat data pro dosažení našich výzkumných cílů, ale také shromáždit další informace, které by mohly přinést nové poznatky.Item Sada úloh souvisejících s konečnými automaty pro RVP ZV(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vrbová, Viola; Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.; Vrbík Václav, Doc. Ing. CSc.Diplomová práce se zaměřuje na konečné automaty a jejich využití ve výuce na základní škole. Je zde uvedeno několik definic informatiky jako vědního oboru, zdůrazněna důležitost teoretické informatiky a jsou zde představeny konečné automaty a jejich reprezentace. Text dále popisuje revizi RVP ZV v oblasti informatiky a způsob, jak by mohly být konečné automaty zakotveny do výuky na základní škole. Výsledkem práce je sada devíti úloh souvisejících s konečnými automaty s metodickými pokyny, které byly ověřeny a upraveny na základě zpětné vazby žáků během výuky. Tyto úlohy mohou sloužit jako náplň čtyř vyučovacích hodin. Konečné automaty jako nejjednodušší modely počítače mají potenciál k naplnění výstupů uvedených v RVP ZV ve vzdělávací oblasti Informatika. Úlohy s nimi související pomáhají žákům osvojit si teoretické znalosti z vědního oboru informatika a praktické dovednosti pro řešení problémů.Item Badatelsky orientovaná výuka robotiky s využitím LEGO Mindstorms Robot Inventor(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Frolík, Dominik; Baťko Jan, Mgr. Ph.D.; Frank Filip, Mgr.V této diplomové práci jsme se zaměřily na badatelsky orientovanou výuku robotiky s využitím LEGO Mindstorms Robot Inventor. Cílem bylo navrhnout a ověřit aktivity podporující badatelské myšlení žáků na 2. stupni základní školy v oblasti informatiky a robotiky dle platných kurikulárních dokumentů. Analýzou rámcového vzdělávacího programu jsme získali pochopení vzdělávacích požadavků a klíčových změn v oblasti výuky informatiky. Dále jsme pečlivě prozkoumali obsah školního vzdělávacího programu vybrané referenční školy, kde jsme provedli i testování navržených a vybraných aktivit. Při navrhování aktivit jsme dbali na zohlednění legislativního rámce, výukových potřeb, požadavků na aktivity a materiálních a technických podmínek referenční školy. Hlavním zaměřením bylo začlenění navržených aktivit do školního vzdělávacího programu a podpora badatelského myšlení a klíčových kompetencí u žáků. Věříme, že výsledky této práce poskytnou učitelům užitečný rámec pro implementaci badatelsky orientované výuky robotiky s využitím LEGO Mindstorms Robot Inventor. Jelikož navržené aktivity mohou být využity jakýmkoliv učitelem či školou, splňujícím stanovená kritéria, či po případných úpravách a přizpůsobení podmínkám vlastní školy.Item Využití vlastního mobilního zařízení žáka základní školy \nl{}pro vzdělávací aktivity ve škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Glazer, Alois; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.; Rohlíková Lucie, PhDr. Ph.D.Práce se zabývá využitím vlastního mobilního zařízení žáka základní školy pro vzdělávací aktivity ve škole. Cílem práce je navrhnout výukové strategie se zapojením mobilních zařízení pro žáky základní školy. Prostředkem pro dosažení cíle je návštěva a analýza vyučovací hodiny vedené pomocí strategie BYOD na vybraných základních školách, následovaném realizací dotazníkové šetření pro žáky navštívených hodin s cílem zjistit jejich pohled na využívání mobilních zařízení ve výuce. Po provedeném šetření následuje vyhodnocení dat a jejich porovnání s adekvátními zahraničními výzkumy, na základě čehož dojde k navržení výukových strategií. Výsledné strategie budou přetvořeny do poutavé infografiky.Item Tvorba terénní únikové hry s využitím QR kódů(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Hrubý, Antonín; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.; Rohlíková Lucie, PhDr. Ph.D.Tato diplomová práce se zaměřuje na návrh a realizaci terénní únikové hry s využitím QR kódů, včetně tvorby metodických materiálů pro učitele. Metodické materiály byly vytvořeny ve formě PDF, ale také formou webové stránky (www.pokladnaradyni.cz). Jsou zde uvedeny principy využití her ve výuce a specifikace únikových her. Následně se věnujeme začlenění QR kódů do struktury hry, diskusi o integraci digitálních technologií do výuky a významu principu BYOD. Hra se odehrává v okolí zříceniny hradu Radyně, je vhodná pro žáky 7. ročníků a má interdisciplinární charakter s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí žáků. Hra byla otestována, na základě získaných dat alterována a následně publikována učitelské veřejnosti.Item Virtuální škola pro přípravu budoucích učitelů(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vachovec, Lukáš; Rohlíková Lucie, PhDr. Ph.D.; Průcha Tomáš, Mgr. Ph.D.Práce popisuje využití virtuální reality při přípravě budoucích učitelů. Praktickou částí jsou poté 3D modely pro projekt Virtuální školy.Item Únikové hry v distanční výuce(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vaněk, Patrik; Rohlíková Lucie, PhDr. Ph.D.; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na využití online únikových her v distanční výuce na základních školách. Práce popisuje platformy vhodné pro realizaci těchto her, představuje jejich klíčové prvky a nabízí doporučení pro tvorbu her v nástrojích jako Microsoft Teams, Google Slides a Microsoft Power Point. Zahrnuje také analýzu výsledků dotazníkového šetření ve facebookové komunitě a ukazuje, jak online únikové hry přispěly k lepšímu zvládnutí distančního vzdělávání během pandemie COVID-19. Práce také poukazuje na nedodržování autorských práv učiteli při tvorbě her a na nedostatek vzájemné spolupráce mezi studenty.Item Vliv školního prospěchu na rozvoj informatického myšlení(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Klouda, Vladislav; Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.; Baťko Jan, Mgr. Ph.D.Práce s názvem "Vliv školního prospěchu na rozvoj informatického myšlení" je rozdělena do šesti kapitol. První kapitola popisuje hru, učení a jejich provázanost. Druhá část pojednává o socioekonomickém statutu rodiny. Třetí kapitola je zaměřena na informatické myšlení. Vybrané deskové hry jsou uvedeny ve čtvrté kapitole. Další část popisuje průběh experimentu na vybrané základní škole. Výstupy experimentu jsou popsány v závěrečné kapitole.Item Rozšíření aplikace Moje kariéra pro podporu karierního poradenství žáků(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Novák, Ondřej; Ulrych Zdeněk, Doc. Ing. Ph.D.; Baťko Jan, Mgr. Ph.D.Diplomová práce představuje problematiku rozšiřování aplikace Moje kariéra, která slouží jako pomůcka při práci kariérních poradců. Aplikace byla rozšířena na základě vlastní analýzy nerozšířené verze aplikace a podnětů získaných ze setkání s odborníky na kariérní poradenství. Součástí práce bylo ověření použitelnosti a užitečnosti implementovaných rozšíření. Na základě těchto zjištění byly navrženy další možnosti vývoje aplikace.Item Využití výukového kitu TinyLab v přípravě budoucích učitelů(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Noska, Jiří; Jakeš Tomáš, PhDr. Ph.D.; Bezděka Jan, Mgr.Tato diplomová práce předkládá výukový materiál se zahrnutím využívání výukového kitu TinyLab v přípravě budoucích učitelů. Výukový materiál zahrnuje soubory se zadáním, úkoly a metodickými listy pro pedagoga, dále také zpracovaný materiál v kurzu na platformě Moodle.Item Úprava předmětu Počítačové sítě pro vzdělávání pro distanční výuku(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Švajcr, Jan; Baťko Jan, Mgr. Ph.D.; Rohlíková Lucie, PhDr. Ph.D.Hlavním cíle práce je úprava předmětu Počítačové sítě pro vzdělávání pro podobu v distanční výuce. Hledali jsme možné řešení pro nahrazení využívaných reálných síťových zařízení. Určili jsme průběh přednášek a seminářů, komunikační nástroje a způsob ověřování znalostí studentů. Inovovali jsme studijní články a předělali vytipované seminární úkoly, aby je bylo možné vypracovat z domova. Analyzovali jsme studijní články a praktické seminární úkoly v původní podobě elektronického kurzu. Na jejím základě jsme provedli úpravu u osmi kapitol. Studijní články jsme rozšířili o pojmy a především o multimediální prvky - videa a obrázky. Čtyři seminární úkoly byly upraveny do podoby, aby je bylo možné vypracovat z domova. Východiska pro navržení předmětu v distanční výuce a pro úpravu elektronického kurzu vzešla ze studia podoby výuky na vysoké škole. Zaměřili jsme se na používané formy a metody výuky na vysoké škole. Zároveň jsme i rozebrali téma distanční výuky a to jak obecně, tak i v kontextu pandemické situace.Item Využití online únikových her k posílení mezipředmětových vztahů na 2. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Šťastný, Radek; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.; Rohlíková Lucie, PhDr. Ph.D.Tato diplomová práce se zabývá únikovými hrami, které je možné využít k propojení mezipředmětových vztahů. Hlavním cílem bylo představit nástroje pro tvorbu únikových her a vytvořit samotnou únikovou hru na základě probíraného učiva zeměpisu v osmém ročníku základní školy. V jednotlivých kapitolách je postupně představen vývoj únikových her, jejich struktura, mezipředmětové vztahy a samotná tvorba únikové hry prostřednictvím aplikací Google prezentace, Learning Apps a Flippity. Je zde popsáno, jak tyto aplikace fungují a jak se v nich úniková hra vytváří. Následně byla vytvořena úniková hra, která byla otestována na základních školách a bylo realizováno dotazníkové šetření. Jsou zde popsány jeho výsledky a východiska, která z něj byla vyvozena.Item Mobilní zařízení ve vzdělávání z pohledu rodičů žáků \nl{}se specifickými vzdělávacími potřebami(Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Patriková, Martina; Rohlíková Lucie, PhDr. Ph.D.; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.Diplomová práce je zaměřená na využití mobilních zařízení u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami z pohledu rodičů. Celá práce je rozdělena do čtyř kapitol, kdy první tři kapitoly jsou věnované teoretické část a čtvrtá kapitola je zaměřena na výzkumné šetření. V rámci teoretické části jsou vymezeny základní pojmy z oblastí možností využití mobilních zařízení ve výuce pro vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. V diplomové práci uvedeno vzdělávání žáků v běžné základní škole a ve škole zřízené podle §16 odst. 9 zákona. Nedílnou součástí teoretické části práce jsou i rizika související s ICT a návod, jak jim předcházet. Ve čtvrté kapitole jsem se zaměřila na rodiče žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Byl vytvořen soubor otázek pro rodiče a následně toto výzkumné šetření bylo vyhodnoceno. Byl sestaven seznam doporučení pro rodiče, který obsahuje rady, jak efektivně využívat mobilní zařízení a na co si dát pozor při jejich používání dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami.