Dissertations (KČJ)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Integrovaná výuka českého jazyka, slohu a literatury na gymnáziu. Návrh koncepce(Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Franta, David; Čechová Marie, Prof. PhDr. DrSc.; Soleiman pour Hashemi Michaela, Prof. PhDr. CSc.Disertační práce se zabývá problematikou integrace jazykové, slohové a komunikační a literárněvýchovné složky předmětu ČJL. V teoretické části disertační práce je analyzován diskurs o míře autonomie jednotlivých složek předmětu (?Jeden, nebo dva předměty?) z 60. let 20. století a z počátku 21. století. Dále jsou hodnoceny dosavadní modely integrované výuky ČJL (strukturalismus Jana Mukařovského a jeho pokračovatelů, lingvostylistika, lingvoliterárnost, komplexní jazykové rozbory aj.) a formulovány přednosti a limity integrované výuky ve vyučování ČJL, vč. zkušeností ze zahraničí. Praktická část disertační práce se skládá ze tří případových studií, které demonstrují interpretaci díla Goethova, Nerudova a Čapkova prostřednictvím jevů jazykových (slovesné kategorie způsobu a času, slovesné kategorie osoby, větné skladby) a stylistických (odborného a publicistického funkčního stylu). Praktickou část disertační práce doplňuje vyhodnocení dotazníků, jež vyplňovali studenti klatovského gymnázia a absolventi semináře z didaktiky ČJL na Filozofické fakultě JČU v Českých Budějovicích. Disertační práce o integraci jednotlivých složek předmětu ČJL je první monografií na toto téma v českém prostředí.Item Dialogická forma v textech starší české literatury do roku 1400 \nl{}(se zvláštním zřetelem k dramatu)(Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Kuba, Martin; Viktora Viktor, Prof. PhDr. CSc.; Soleiman pour Hashemi Michaela, Prof. PhDr. CSc.; Kolářová Jana, Mgr. Ph.D.Práce je zaměřena na výskyt dialogu a dialogické formy v textech starší české literatury, a to nejen v historickém kontextu evropské středověké literatury, ale především v textech staročeských dramat. Pokouší se abstrahovat dialogickou formu užitou v uměleckém díle jako znak a porovnat její funkci s dialogickou formou dialogu bezpříznakového. Na základě analýzy dramatických textů v jejich přibližném chronologickém vývoji se v rámci tohoto sémiotického přístupu jeví patrná tendence k rozvoji prostředků posilujících hodnověrnost dialogu, především za pomoci emocí i konkretizace nebiblických reálií v rámci her původně liturgického charakteru. Českou literaturu chápeme v souvislosti s dobovým pojetím jako literaturu zemskou, tedy bez kritéria jazyka, kterým je psána. Záměrně je volen mezník roku 1400, po kterém se kulturní (i literární) pozornost upírá k reformě církve a k ideám Jana Husa. Husitské období totiž rozdělí společnost na dva hlavní opoziční tábory, čímž končí i relativní jednota kulturní produkce uplynulého století. Hlavní část práce se pokouší o sémiotickou analýzu dialogu, konkrétní literární dílo je nazíráno optikou dialogu ve smyslu jeho obsahu, ale i formálního znaku. Pokoušíme se vytvořit modelový dialog, který by mohl reprezentovat ideový svět středověkých autorů, a to za pomocí strukturace dialogu podle hledisek dnešní doby. Základním pramenem pro středověké památky je edice Staročeské skladby dramatické původu liturgického, která publikuje původní texty s komentářem (MÁCHAL, 1908).Item Proměny židovské tematiky v české literatuře \nl{}a její didaktické aspekty(Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Pokorová, Markéta; Staněk Jiří, PaedDr. CSc.; Janáčová Eva; Kudrnáč Jiří, Doc. PhDr. CSc.Práce je založena na recepční estetice kostnické školy (čtenář jako výzva), jejíž principy jsou v hodinách české literatury momentálně často využívány. Studenti (spoluautoři textů) i učitelé (facilitátoři) se v procesu učení potýkají s novým úkolem, a to přijímat a interpretovat složité autorské tokeny pomocí interpretačního dialogu, nikoliv přijetím "zakotvené" pravdy. Hlavním cílem práce je proto představit vývoj a podoby židovské tematiky v české literatuře a rovněž nastínit její možné didaktické využití, neboť se jedná o tematiku na školní půdě rozebírnou objevující se často i u maturitní zkoušky. Tematika byla rozdělena do několika podoblastí vhodných pro školní praxi: českožidovské hnutí, Praha, judaismus, ahasverismus, židovský humor, terezínská kultura a Plzeňsko. Skrze životní osudy klíčových umělců a prostřednictvím analýzy vybraných děl byly dané pod-tematiky blíže charakterizovány a kontextuálně zasazeny. Byly rovněž navrženy výukové metody vhodné pro práci s podoblastmi. Vzhledem k tomu, že jedním z cílů práce bylo představit důležité historicko-kulturní pozadí vztahující se k textům se židovskou tematikou, tvoří nezbytnou část práce také podrobné shrnutí židovských dějin, základních židovských textů, židovských jazyků, židovských tradic, českožidovské historie a vývoje židovské tématiky v literatuře obecně.Item Český psychologický román v literární výchově na střední škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Pánková, Vladimíra; Lederbuchová Ladislava, Doc. PaedDr. CSc.; Gejgušová Ivana, Doc. PhDr. Ph.D.; Soleiman pour Hashemi Michaela, Prof. PhDr. CSc.Předkládaná disertační práce si klade za cíl charakterizovat psychologický román jako žánr v jeho vývojových proměnách, didakticky transformovat tyto odborné informace do literárněvýchovného učiva na střední škole (zejména gymnaziálního typu) a navrhnout konstruktivisticky pojaté didaktické interpretace, jež by žákovi pomohly s osvojením daného učiva. Součástí disertační práce je výzkumná sonda do učebnic literatury pro 3. a 4. ročník středních škol (mezi něž řadíme i čítanky jako specifický druh učebnice) užívaných ve školním roce 2018/2019 na plzeňských středních školách. Cílem obsahové analýzy bylo zjistit, jak učebnice literatury transformují a systematizují informace o českém psychologickém románu. Na pozadí vybraných čítanek a pracovních sešitů bylo sledováno, zda jsou žánrové aspekty psychologického románu zohledňovány zaprvé při výběru textového úryvku, zadruhé v obsahu didaktického aparátu (v navrhovaných otázkách a úkolech. Prizmatem konstruktivistické teorie byla pozornost zaměřena jak na otázky a úkoly literární, tedy vztahující se ke struktuře textu, tak na otázky a úkoly neliterární, a to včetně jejich zpětného usouvztažnění s tématem a žánrem díla. Přílohová část disertační práce zahrnuje odučené výukové lekce a k nim se vztahující žákovské výstupy, které jsou založené na četbě a tvořivé didaktické interpretaci vybraných psychologických románů. Tyto didaktické interpretace jsou aktivizované metodami z oblasti tvůrčího psaní, tvořivé dramatiky či z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.Item Didaktické transformace proměny poetiky K. Biebla na přelomu 40. a 50. let v širším kontextu socialistického realismu(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Königsmarková, Jana; Bína Daniel, Doc. PhDr. Ph.D.Disertační práce nazvaná Didaktické transformace proměny poetiky K. Biebla na přelomu 40. a 50. let v širším kontextu socialistického realismu má dvě hlavní oblasti zkoumání. První z nich, literárněhistorická, byla publikována jako monografie s titulem Křídla zamrzlá v ledu bez obav zvedněme: Proměna recepce tvorby Konstantina Biebla na přelomu 40. a 50. let a snaží se přiblížit okolnosti složitého tvůrčího procesu, kterým básník procházel v době nastupující normy socialistického realismu. Nahlíženo je na tento proces optikou Bieblovy osobní korespondence, která částečně rozkrývá jeho nejhlubší strachy a nejistoty při psaní poslední sbírky ironického názvu - Bez obav. Intimní pohled do básníkova nitra doplňuje linie, která paralelně zkoumá Bieblovo postavení ve spletité hierarchické mozaice tehdejší kulturní politiky a recepci jeho díla v závislosti na proměnách dobového diskursu. Druhá, didaktická část, ověřuje prostřednictvím tvorby metodických pracovních listů didaktický potenciál Bieblova socialistickorealistického díla, potažmo obecně poezie socialistického realismu raných padesátých let. Samotným pracovním listům předchází teoretická kapitola, která v kontextu aktuálního stavu literární výchovy na české střední škole osvětluje metodologické postupy, na jejichž základě byly pracovní listy vytvořeny.Item Umělecký styl ve výuce češtiny pro jinojazyčné mluvčí(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Sachrová, Kateřina; Hrdlička Milan, Doc. PhDr. CSc.Cílem této práce je popsat možnosti využití uměleckého funkčního stylu ve výuce češtiny pro nerodilé mluvčí. Na základě obsahové analýzy učebních materiálů byla vymezena role funkční stylistiky ve výuce a popsány způsoby využití uměleckých textů v hodinách a v učebnicích češtiny pro cizince. Teoretickým základem pro výzkum byly práce zahraničních i tuzemských didaktiků cizích jazyků a požadavky na komunikační kompetence vycházející ze Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.Item Jiří Gruša - autor bilingvní a vícejazyčný(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kaiserová, Stanislava; Staněk Jiří, PaedDr. CSc.; Pfeiferová Dana, Doc. PaedDr. Ph.D.Předkládaná práce představuje Jiřího Grušu jako českého a německého autora, jehož texty jsou obohacené prvky multilingualismu (vícejazyčnosti). Literární vícejazyčnost je nejprve teoreticky osvětlena na některých přístupech autorů k multilingvální tvorbě. Literární multilingualita je částečně zrcadlem mnohojazyčné a mnohokulturní společnosti, ve které žijeme, zároveň je ale konkrétním uměleckým prostředkem autorského textu. Sledovali jsme cizojazyčný rozptyl v literatuře Jiřího Gruši, věnovali jsme pozornost specifikům jeho tvorby v mateřštině i v němčině, zkoumali příčiny jeho autorského přerodu z českého v německého literáta po nuceném odchodu z vlasti a zabývali jsme se odrazem jazykového přerodu v autorově německé lyrice. Nedílnou součástí textu je výzkumná část, která si kladla za cíl mapovat schopnosti středoškolských žáků přijmout vícejazyčný text Jiřího Gruši (Dotazník aneb Modlitba za jedno město a přítele) a sledovat, zda žáci budou motivováni k hlubšímu studiu při práci s postmoderním textem.Item Činnost českých spisovatelů v období Protektorátu Čechy a Morava a výklad této problematiky v hodinách literární výchovy(Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Zelenková, Věra; Staněk Jiří, PaedDr. CSc.; Gilk Erik, Doc. Mgr. Ph.D.Disertační práce je rozdělena do dvou hlavních částí: literárně-historické a didaktické, jim předchází kratší kapitola týkající se metodiky a filosofické pozice badatele, na jejichž základě je získaný materiál zpracováván. Cílem mé disertace je představit období druhé republiky a Protektorátu Čechy a Morava (PČM) z pohledu literárního historika a předložit návrh, jak by bylo možné danou problematiku interpretovat v hodinách literární výchovy. Jednotlivé kapitoly by měly přinést ucelený pohled na činnost českých spisovatelů v období PČM, na to, co přímo zásadně ovlivňovalo jejich tvorbu i životy, tedy cenzuru a její zásahy, nařízení a požadavky německých úřadů, ale i podporu ze strany Ministerstva lidové osvěty v podobě finančních příspěvků a odměn. V didaktické části předkládám pracovní listy s výňatky z uměleckých i neuměleckých textů, které mapují zlomové okamžiky druhé republiky i Protektorátu: podpis mnichovské dohody, březnovou okupaci Československa, příjezd Reinharda Heydrich a realizace jeho reforem, důsledky řešení tzv. židovské otázky a konec okupace.Item Jevištní tvar jako jedna z možných metod výuky češtiny pro cizince(Západočeská univerzita v Plzni, 2015) Boccou Kestřánková, Marie; Vodičková, Kateřina; Šebesta, KarelTato disertační práce představuje metodu jevištního tvaru (dále MJT), která využívá prostředků divadla k dosažení lingvodidaktických cílů, tzn. k rozvoji řečových schopností a dovedností u studentů učících se češtině. Zabýváme se nejen analýzou a cíli MJT, ale i historií a současným stavem poddobných metod. Po teoretické části následují dvě výzkumné sondy, které dokládají funkčnost zmíněné metody.Item Analýza příčin neporozumění v řečové dovednosti poslech \nl{}s porozuměním v češtině jako cizím jazyku(Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Lukášová, Jitka; Hrdlička, Milan; Šebesta, Karel; Vodičková, KateřinaDisertační práce analyzuje na materiálu slovanských mluvčích proces poslechu s porozuměním se zvláštním zřetelem k příčinám neporozumění v češtině jako cizím jazyce. Přináší přehled oboru od šedesátých let dvacátého století s důrazem na výsledky výzkumu v posledních třiceti letech. K popisu procesu recepce auditivně vnímaného textu využívá poznatků českých i zahraničních lingvistů, vypracovává jednotné pojmosloví. Práce obsahuje klasifikaci poslechových strategií a taktik, které jsou nově přeloženy, terminologicky přizpůsobeny tradicím české lingvodidaktiky a doloženy výsledky výzkumu. Nezvládnuté poslechové strategie a taktiky jsou v práci vnímány jako základní příčiny neporozumění v poslechu s porozuměním v češtině jako cizím jazyku. K dosažení tohoto cíle práce byl použit kvalitativní a kvantitativní výzkum vycházející z nahrávek verbálních výpovědí recipientů a dotazníku. Klasifikace příčin neporozumění v této řečové dovednosti je stejně jako u poslechových strategií a taktik v práci vztažena k fázím poslechu s porozuměním a frekvence jejich výskytu v analytické části. Práce obsahuje také metodologické závěry a doporučení pro výukovou praxi řečové dovednosti poslech s porozuměním v češtině jako cizím jazyku.Item Purismus 20. století z hlediska jazykové výchovy(Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Chýlová, Helena; Čechová, Marie; Kraus, Jiří; Jelínek, MilanDisertační práce předkládá téma, které je aktuální i v dnešní době, analyzuje vliv jazykového purismu v jazykové výchově v českém jazyce. Nejprve jsou definovány a charakterizovány typy jazykového purismu a jeho stručná historie v češtině včetně přehledu názorů vybraných českých lingvistů 20. a 21. století na purismus. Zjištění vycházejí z analýzy příruček jazykové správnosti vydávaných v poslední třetině 19. století, z názorů publikovaných ve vymezeném chronologickém období v časopise Naše řeč a z analýzy učebních textů českého jazyka pro základní a střední školu. Hlavním cílem práce je doložit stopy jazykového purismu v učebnicích českého jazyka jako základního edukačního prostředku v jazykové výchově. Spisovný český jazyk je ve svém vývoji s purismem neoddělitelně spojen, v analyzovaných učebnicových textech se však explicitní i latentní doklady purismu vyskytují v malé míře v první polovině 20. století. V současnosti v souvislosti s globalizačními tendencemi puristické názory mluvčích v češtině opět ožívají.Item Synonymie ve vyjadřování žáků základní školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Spěváčková, Martina; Pasáčková, Eva; Čechová, Marie; Kvítková, NaděždaCílem práce bylo zjistit, zda žáci základní školy dovedou ve svých písemných slohových pracích vhodně a funkčně využívat synonymních lexikálních prostředků. Důslednou analýzou šedesáti kontrolních slohových prací jsme získali 7071 lexémů, které byly na základě komponentové analýzy rozděleny na lexémy synonymní ve zkoumaném materiálu, synonymní v systému lexikální zásoby a lexémy nesynonymní. Při charakteristice synonym jsme zvláštní pozornost věnovali lexémům příznakovým, synonymům amplifikačním, kontextově situačním, slovotvorným a synonymním spojením slov. Využití synonymních lexémů jsme sledovali jednak ve všech zkoumaných komunikátech, tzn. z pohledu tzv. obecného žáka, jednak v komunikátech jednotlivých žáků, z pohledu individuálního žáka. Hodnocením využitých a nevyužitých příležitostí synonymie nabízené lexikálním systémem češtiny, porovnáním frekvence členů synonymických řad a hodnocením stylové funkce užitých synonym jsme došli k závěru, že potenciální synonymie je v žákovských komunikátech realizována minimálně neboli že komunikační dovednost v tomto ohledu není naplňována.Item Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci na 2. stupni základní školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Málková, Jitka; Šebesta, Karel; Hrdlička, Milan; Kvítková, NaděždaDisertační práce představuje současnou komunikaci ve školním prostředí ve snaze přispět získanými poznatky k podrobnějšímu poznání její problematiky. Zabývá se mluveným projevem učitelů ve výukovém dialogu. Cílem práce je zhodnocení kvality učitelovy řeči ve smyslu kultivovanosti s ohledem na funkci učitele jako řečového vzoru a na srozumitelnost sdělení. Kultivovaný mluvený projev učitele je žádoucí, neboť významně působí na formování jazykového kódu žáků. Disertační práce se z tohoto důvodu zaměřuje na nejčastější nedostatky učitelských komunikátů v rovině verbální a paraverbální, které snižují míru kultivovanosti učitelovy řeči. Zkoumá rovněž schopnost učitelů dodržovat spisovný standard mluveného jazyka v rovině zvukové, morfologické a lexikální.Item Historický román 60. let ve výuce literatury na střední škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2014) Šíp, Martin; Novotný, Vladimír; Novotný, Vladimír; Gilk, Erik; Haman, AlešPředkládaná disertační práce si klade za cíl popsat vývoj českého historického románu v průběhu šedesátých let dvacátého století, detailně rozebrat reprezentativní díla a v neposlední řadě také představit několik didaktických interpretací zaměřených na texty historické prózy šedesátých let v hodinách literární výchovy na střední škole gymnaziálního typu. Jako nezbytné se ukázalo rozšířit tento koncept ještě o vstupní, literárněteoreticky zaměřený oddíl, který ve formě genologické studie shrnuje poznatky o historické beletrii v kontextu české i zahraniční literární vědy, a vytváří tak teoretickou bázi pro celou disertační práci.Item Autorská nonsensová pohádka v učivu literární výchovy na ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2014) Bubeníčková, Petra; Mlsová, Nella; Gejdušková, Ivana; Soleiman pour Hashemi, MichaelaPráce se věnuje problematice nonsensové pohádky v učivu literární výchovy na základní škole. Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení pojmu nonsens, poté na genezi nonsensové pohádky v české literatuře a teorii nonsensového humoru. Pozornost je rovněž věnována problematice školní literární výchovy a pozici nonsensové pohádky v čítankách na základní škole. V praktické části jsou prezentovány výsledky pedagogického výzkumu, který byl realizován v měsíci březnu 2012 na vybraných základních školách Královéhradeckého kraje. Zvolenou cílovou skupinou byli žáci 5. a 9. tříd. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání jazykové komiky v rovině intelektuálního vtipu mezi žáky 5. a 9. ročníků. Za tímto účelem byl použit text nonsensové pohádky A. Mikulky. Výsledky výzkumného šetření rozdíly prokázaly. Žáci devátých ročníků jsou schopni rozpoznat nejen nonsensový vtip na úrovni lexika, ale i v rovině intelektuální na rozdíl od žáků pátých tříd, kteří preferují jazykovou komiku založenou na použití nezvyklé slovní zásoby.Item Metody rozvoje učitelské a žákovské kreativity ve vyučování českému jazyku na gymnáziu - se zaměřením na komunikativní dovednosti. Tvůrčí aplikace diachronního přístupu k jazyku(Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Königsmarková, Andrea; Vejvodová, Jana; Kvítková, Naděžda; Minářová, EvaPředkládaná disertační práce prezentuje východiska a možnosti kreativního využití diachronního přístupu k jazyku ve vyučování mateřskému jazyku (příp. i cizích jazyků) se zvláštním zřetelem na prohlubování a rozvíjení komunikativních dovedností žákyň a žáků. Hlavním cílem práce je navrhnout efektivní postupy a metody, jak diachronní přístup aplikovat právě v komunikační výchově na gymnáziích (především na jejich vyšším stupni). Těžištěm práce je tak soubor úkolů, založený na tematickém pojetí tvořivého uplatnění vývoje jazyka a řeči v komunikační výchově. Kombinací různých postupů vznikl přehled teoretických východisek a praktických úkolů, námětů a aktivit pro tvůrčí aplikaci diachronního přístupu k jazyku v komunikační výchově.Item Interpretace textu na gymnáziu(Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Radváková, Věra; Zelenka, Miloš; Bína, Daniel; Toman, JaroslavDisertační práce Interpretace textu na gymnáziu byla vypracována v rámci doktorského studijního programu Specializace v pedagogice, studijní obor Teorie vzdělávání v bohemistice. Předmětem zkoumání se stala interpretace textu jako metoda, která vede k porozumění čtenému textu. Cílem práce bylo posoudit všechny možnosti interpretace textů především v předmětu Český jazyk a literatura a zjistit, jaká je situace přímo ve vyučovacích hodinách na českých gymnáziích. Ve výzkumné části autorka ověřuje, do jaké míry jsou si učitelé vědomi zodpovědnosti, která směřuje ke čtenářské a informační gramotnosti žáků.