Bachelor´s works (KPG)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 348 results
  • Item
    Žák s ADHD s aspektem na spolupráci rodiny a školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Sedláková, Nikol; Klimtová Václava, Mgr.; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Cílem teoretické části je popsat základní informace, které vycházejí z tématu práce. Zabývá se charakteristikou hyperkinetické poruchy, popisem rodiny dítěte s hyperkinetickou poruchou a vzdělávání žáka s hyperkinetickým syndromem. Praktická část se zabývá výzkumným šetřením mezi školou a rodiči dítěte s ADHD a identifikuje způsoby spolupráce mezi nimi. Je použita kvalitativní metoda šetření, pomocí polostrukturovaných rozhovorů.
  • Item
    Vnímání kvality života lidmi s mentálním postižením. Případová studie vybraného chráněného bydlení v Plzeňském kraji.
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Králová, Anna; Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.; Šiška Jan, Doc. PhDr. Ph.D.
    Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou vnímání kvality života lidmi s mentálním postižením. Vyhodnocení kvality života uživatelů sociální služby je jednou z možností, jak stanovit kvalitu dané sociální služby. Na kvalitu života bylo nahlíženo z pohledu 5 uživatelů vybraného chráněného bydlení i z pohledu 2 klíčových pracovníků služby. K porovnání pohledů na kvalitu života uživatelů byla využita metoda dotazníkového šetření Škály osobních výsledků (Personal Outcomes Scale; POS). V práci na kvalitu života nahlížíme také pomocí polostrukturovaných rozhovorů vedených metodou životních příběhů (Life Course Interview; LCI), které byly sestavovány z rozhovorů s uživateli a doplněny o informace od klíčových pracovníků. Z výzkumného šetření POS vyplývá, že uživatelé služby hodnotí kvalitu svých životů vyšší než pohled pracovníků. Zmíněné zjištění poukazuje na důležitost subjektivního pohledu uživatelů na kvalitu života. Z životních příběhů respondentů je patrné zlepšení kvality života po transformaci původně ústavního zařízení. Uživatelé v chráněném bydlení se cítí více samostatní a s větším právem a možností rozhodovat o sobě samých.
  • Item
    Přechodový objekt v praxi mateřských škol
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vetráková, Zuzana; Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.; Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá přechodovým objektem v praxi mateřských škol. Práce je rozdělena do dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části jsou s oporou odborné literatury objasněna teoretická východiska z oblasti vývojové psychologie a předškolní pedagogiky. Hlavním výzkumným cílem práce je zjistit, jak jsou v každodenní praxi mateřských škol realizovány principy osobnostně orientovaného pojetí vzdělávání v kontextu respektování potřeby přechodového objektu u dětí předškolního věku. Výsledkem praktické části je analýza dat z dotazníkového šetření, jehož souborem jsou učitelé mateřských škol Plzeňského kraje. Dotazník byl šířen i vyplňován v online prostoru.
  • Item
    Tvorba interaktivního výukového programu v rámci enviromentální výchovy dětí staršího školního věku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kovaříková, Tereza; Ščerba Eduard, Mgr. Ph.D.; Wasková Petra, RNDr. Ph.D.
    Tato práce se věnuje tématu environmentální výchovy, které je velmi aktuální globální potřebou. Teoretická část se zaměřila na současný stav environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty v České republice, jehož analýza byla jedním z cílů této práce. Vzhledem k zaměření práce je velká část věnována postavení environmentální výchovy ve školách, které často tato témata opomíjejí. V rámci praktické části vytvořeno portfolio aktivit, které se těmto tématům věnují a lze je zařadit do běžné výuky. Ve spolupráci s environmentálním centrem Lüftnerka byla vytvořena metodika určena pro lektory i učitele výukového programu Stopy člověka v přírodě v prostorách plzeňské zoologické a botanické zahrady.
  • Item
    Dopady zrakového postižení na sportovní kariéru (život, uplatnění) dětí
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Podroužková, Pavla; Šumníková Pavlína, PhDr. et Mgr. Ph.D.; Kavalírová Kateřina, PhDr.
    Bakalářská práce se zabývá významem sportu v životě osob se zrakovým postižením. V teoretické části je popsána problematika zrakového postižení, která se podrobně věnuje klasifikaci zrakového postižení, motorickému vývoji a orientaci v prostoru. Dále se práce zabývá kompenzačními pomůckami a organizacemi, které je poskytují a pomáhají při jejich osvojování. Na konci teoretické části jsou popsány vybrané sporty pro osoby se zrakovým postižením. Praktická část se věnuje analýze provedeného hloubkového rozhovoru s paralympioničkou Annou Peškovou (Kulíškovou). Získaná data jsou porovnávána s odbornou literaturou a v závěru jsou formulovány odpovědi na stanovené výzkumné otázky.
  • Item
    Přístupnost a uplatňování univerzálního designu ve vybrané veřejné službě na území města Plzně
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Přerostová, Barbora; Janyšková Kristýna, Mgr. Ph.D.; Šiška Jan, Doc. PhDr. Ph.D.
    Tato bakalářská práce zkoumá problematiku přístupnosti a implementace principů univerzálního designu ve vybrané veřejné službě na území města Plzně. V teoretické části se zaměřuje na klíčové pojmy, jako jsou přístupnost a univerzální design. V rámci výzkumné části jsou tato témata zkoumána na konkrétním příkladu veřejné služby, a to z hlediska legislativního zajištění přístupnosti, terénní analýzy současného stavu a zkušeností osob z cílových skupin. Závěr práce přináší návrhy na úpravy zjištěných nedostatků daného místa.
  • Item
    Projektové vzdělávání v mateřské škole - analýza zkušeností s projektovým vzděláváním na mateřských školách v Plzeňském kraji
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hoferková, Lucie; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.; Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
    Tato bakalářská práce zpracovává analýzu využití projektového vyučování v MŠ a předkládá náměty pro její zdůvodněné využití. Práce vychází z teoretické části, která popisuje základní fakta o projektovém vzdělá- vání v mateřských školách a také další témata s tím související. Zabývá se podrobně historií projektové výuky a také současné podoby této vzdělávací metody. Porovnává klasický způsob plánování v mateřských školách s projektovým učením, zobrazuje shodné i odlišné rysy. Popisuje důležitost vztahů mezi školou a rodinou i jejími členy a poukazuje na to, jaká jsou specifika současného předškolního vzdělávání. Skrze šetření mé bakalářské práce je zde zobrazena analýza zkušeností s projektovou výukou v mateřských školách v Plzeňském kraji, a to v rámci dotazníků, rozhovorů, pozorování a vlastní realizace projektu, která sloužila k ověření zjištěných informací v praxi.
  • Item
    Peer program pro mladé lidi s mentálním postižením z pohledu zapojených studentů vysoké školy v roli průvodců
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Soukupová, Kristýna; Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.; Pejšová Mouleová Lenka, Mgr.
    Práce se zabývá účastí studentů vysoké školy v peer programu provázení mladých lidí s mentálním postižením v období přechodu do dospělého života. V rámci výzkumného šetření se autorka zaměřuje nejen na pohled studentů vysoké školy na jejich účast v peer programu, ale i na proměny jejich postojů vůči osobám s mentálním postižením. Sběr dat probíhal od prosince 2022 do března 2024 za použití metody polostrukturovaných rozhovorů a dotazníků.
  • Item
    Spolupráce logopeda a rodiny při podpoře dítěte předškolního věku s vývojovou dysfázií
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kubartová, Nicole; Gruberová Blanka, PhDr. Bc. Ph.D.; Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zaměřuje na spolupráci rodiče a logopeda při podpoře dítěte předškolního věku s vývojovou dysfázií. Na základě kvantitativně orientovaného výzkumu práce analyzuje průběh domácí přípravy na logopedii, faktory přispívající k optimální spolupráci mezi rodičem a logopedem a také logopedickou péči.
  • Item
    Problematika útěků dětí z Dětského diagnostického ústavu v Plzni
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Neradová, Karolína; Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.; Janyšková Kristýna, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá problematikou útěků dětí z Dětského diagnostického ústavu v Plzni. Cílem práce je zjistit, jaká jsou specifika dřívějších útěků těchto dětí. Teoretická část se věnuje legislativnímu rámci ústavní a ochranné výchovy. Popisuje se výkon ústavní a ochranné výchovy ve školských zařízeních. Dále jsou zde popsána specifika konkrétních poruch chování a charakteristika Dětského diagnostického ústavu v Plzni. Empirická část směřuje k naplnění hlavního výzkumného cíle, kterým je zjištění specifik útěků dětí, a to včetně odpovědí na dílčí cíle. Byla provedena analýza statistických dat útěků dětí z výše zmíněného ústavu a byly vytvořeny kazuistiky dětí, které byly do tohoto ústavu umístěny.
  • Item
    Přístupnost divadel ve městě Plzeň pro osoby s omezením hybnosti
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bošková, Anna; Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.; Janyšková Kristýna, Mgr. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se zabývá tématem přístupnosti divadel pro osoby s omezením hybnosti na území města Plzně. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak je v divadlech v Plzni řešena přístupnost pro osoby s omezením hybnosti. V teoretické části byla vymezena teoretická východiska, mezi kterými bylo zmíněno omezení hybnosti, přístupnost prostředí vymezená legislativně i architektonicky a byla popsána jednotlivá divadla. Na metodologii navázala druhá, výzkumná část této práce, ve které bylo využito objektivní nezúčastněné pozorování, subjektivní pozorování osobou s žitou realitou a strukturované rozhovory s managementem divadla. Jednotlivé oblasti jsou následně analyzovány a porovnány a přináší nové poznatky o bezbariérovosti divadel v Plzni.
  • Item
    Role screeningu sluchu novorozenců při odhalování těžkých sluchových vad
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zelenková, Zuzana; Hradilová Tereza, PhDr. Ph.D.; Nosková Kateřina, Mgr.
    Bakalářská práce se zabývá rolí screeningu sluchu novorozenců při odhalování těžkých sluchových vad. Obsahem této práce je teoretická část, jež vychází z odborné literatury a odborných článků. Teoretická část práce vymezuje pojem screening sluchu novorozenců, dále se zaměřuje na následnou péči a rehabilitaci dítěte se sluchovou vadou. V druhé části práce se nachází metodologická část, jež vychází z výzkumného šetření. Pro sběr dat byl využit polostrukturovaný rozhovor, kterého se zúčastnily rodiny s dětmi s těžkým sluchovým postižením, jež prošly novorozeneckým screeningem sluchu. Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit proces stanovení sluchové vady a následného rozvoje komunikace u dětí s těžkou sluchovou vadou po vyšetření novorozeneckým screeningem sluchu.
  • Item
    Krize identity v adolescenci
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Mareška, Sebastián; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Práce Krize identity v adolescenci se soustředí na problematiku adolescence, identity, krize a identitární krize, generace Z, a přibližuje již provedené výzkumy. V praktické části práce analyzuje informace, postoje a názory studentů Západočeské univerzity získané prostřednictvím dotazníku, zabývá se užitými metodami, analýzou dat a diskusí výsledků. Dotazník je zaměřen na možné aspekty adolescentní krize identity vzorku v oblasti vnímání sebe sama, mezilidských vztahů, emocí a ve vztahu k sociokulturním faktorům. Obsahuje také explorativní analýzu a reliabilitu dotazníku.
  • Item
    Rivalita a soudržnost hráček fotbalu mladšího školního věku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Maierová, Patricie; Klimtová Václava, Mgr.; Charvát Luboš, Mgr.
    Předložená bakalářská práce se zabývá rivalitou a soudržností hráček fotbalu mladšího školního věku. Teoretická část je zaměřena především na hlavní prvky skupinové dynamiky, které mohou ovlivnit výkony, chování a atmosféru v týmu. Nadále charakterizuje mladší školní věk a identifikuje fotbal jako zájmový kroužek. V praktické části je hodnocena míra výskytu týmové rivality a soudržnosti. Výzkum kombinuje kvantitativní a kvalitativní metody s cílem poskytnout komplexní pohled na sociální dynamiku v prostředí mládežnického fotbalu. Výsledky výzkumu potencionálně mohou ovlivnit tréninkové metody a trenérské přístupy v oblasti dětského či dívčího fotbalu.
  • Item
    Příprava žáků středních pedagogických škol k inkluzivnímu vzdělávání
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šottová, Veronika; Slowík Josef, PhDr. Ph.D.; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá přípravou budoucích pedagogů k působení v inkluzivním prostředí. Teoretická část práce se opírá o základní východiska inkluze a inkluzivního vzdělávání a ve výzkumné části se autorka zabývá tím, jak jsou žáci pedagogických lyceí připravováni k jejich budoucímu působení v prostředí inkluzivního školství.
  • Item
    Adaptace a začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do prostředí mateřské školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šefránková, Tereza; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Moje bakalářská práce se bude zaměřovat na problematiku adaptace a začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do prostředí mateřské školy. Jako cíl práce jsem si zvolila zjistit, jak se tyto děti budou adaptovat na nové prostředí mateřské školy a jak budou začleňovány do kolektivu vrstevníků. Dalšími cíli bude zjistit, jaké budou vztahy s vrstevníky a také jaké metody práce učitelů budou podporovat adaptaci těchto dětí. V teoretické části práce budou nejprve definovány pojmy jako "dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí". Dále se práce zaměří na specifika výchovy a vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním věku, a to s ohledem na adaptaci, socializaci a začleňování do vrstevnického kolektivu. Praktická část práce se bude zabývat samotným výzkumem, který bude kombinovat metody pozorování a rozhovorů s paní učitelkami pracujícími s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Výzkum bude probíhat v září 2023 a v lednu 2024 v šesti mateřských školách. Na závěr práce budou navrženy vhodné postupy a metody práce při adaptaci a začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do prostředí mateřské školy.
  • Item
    Postoje speciálních pedagogů ve školských poradenských zařízeních v Plzeňskem kraji k inkluzi osob s mentálním postižením ve vzdělávání
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bohera, Diana; Slowík Josef, PhDr. Ph.D.; Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání postojů speciálních pedagogů ve školských poradenských zařízeních v Plzeňskem kraji k inkluzi osob s mentálním postižením ve vzdělávání. Inkluzivní vzdělávání je klíčovým prvkem moderního vzdělávacího systému, který se snaží poskytnout rovné příležitosti všem žákům bez ohledu na jejich schopnosti nebo postižení. Speciální pedagogové hrají důležitou roli v podpoře inkluzivního prostředí a zajištění individuálních potřeb studentů s mentálním postižením. Cílem této práce je analyzovat postoje speciálních pedagogů k inkluzi osob s mentálním postižením ve vzdělávání. Práce se zaměřuje na identifikaci příznivých a negativních postojů, které mohou ovlivňovat úroveň inkluzivity a kvalitu vzdělávání pro tyto žáky. Výzkum je prováděn prostřednictvím kombinace kvantitativního a kvalitativního přístupu, včetně dotazníkového šetření mezi speciálními pedagogy a rozhovorů s vybranými respondenty.
  • Item
    Dramatické činnosti a rozvoj emocí u dětí předškolního věku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bokrová, Kateřina; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá rozvojem emocí u dětí v předškolním věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy během vzdělávacího procesu v MŠ. Cílem práce bylo vytvoření metodického zásobníku zacíleného právě na práci s emocemi a jejich projevy. Zásobník byl vytvořený s oporou o teoretickou část práce, která charakterizuje dělení emocí, jejich spojitost s mozkem a také jejich vývoj u dětí v předškolním věku. Dále je v ní obsaženo, jak s emocemi pracovat dle RVP PV a prostřednictvím dramatické výchovy. V praktické části je prezentován zásobník dramatických aktivit včetně průběhu realizace se zkušební skupinou dětí a následné evaluace. Metodický zásobník poskytuje inspiraci, jak lze využít metod dramatické výchovy pro rozvoj emocí u předškolních dětí v MŠ.
  • Item
    Význam tance v prevenci rozvoje duševních chorob
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Chamradová, Tereza; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Tato bakalářská práce zkoumá význam tance v prevenci duševních poruch a jeho terapeutický potenciál. Teoretická část analyzuje spojení mezi tancem a duševním zdravím, definuje klíčové pojmy a klasifikuje duševní poruchy relevantní k tématu. Praktická část využívá kvalitativního designu prostřednictvím rozhovorů s aktivními tanečníky, zjišťuje subjektivní pohledy na vliv tance na psychiku a faktory ovlivňující tento proces.
  • Item
    Znalost první pomoci studentů Fakulty pedagogické ZČU
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Sviteková, Klára; Klimtová Václava, Mgr.; Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá tématem znalosti první pomoci studentů Pedagogické fakulty Západočeské univerzity. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je vymezena první pomoc, legislativa první pomoci a dělení první pomoci. Dále se zabývá metodikou první pomoci a kardiopulmonální resuscitace společně s povinnostmi škol v oblasti první pomoci. Praktická část se zabývá mírou teoretických znalostí studentů Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v oblasti první pomoci a zájmem studentů o výuky první pomoci na fakultě.