Bachelor´s works (KPS)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 377 results
  • Item
    Vzdělávací intervence v mateřských školách se zaměřením na epilepsii
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šidlovská, Šárka; Buršíková Dana, Doc. Mgr. Ph.D.; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
    V teoretické části práce bylo na základě studia literatury konstatováno, že problematika efektivních edukačních intervencí přispívajících ke zvýšení znalostí a snížení míry stigmatizace ve vztahu k epilepsii u dětí v mateřských školách je poddimenzována a není ji dosud věnována dostatečná pozornost. I z tohoto důvodu je tak potřeba přicházet s novými intervenčními přístupy, ověřovat jejich efektivitu a srovnávat ji s již existujícími řešeními. Právě tomuto bude věnována praktická část práce.
  • Item
    Profesní kompetence učitele v MŠ pro zvládání projevů poruch afektů u dětí
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pelešková, Dominika; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
    Bakalářská práce se věnuje profesním kompetencím učitelů a učitelek mateřských škol při zvládání projevů poruch afektů u dětí. V teoretické části jsou popsány profesní kompetence učitele a části RVP PV, které souvisejí s dětskou emocionalitou. Je blíže definována samotná porucha afektů a také její specifické projevy. Je zde popsána doporučená intervence k jednotlivým projevům této poruchy, kterou lze realizovat v preprimárním vzděláváním. Praktická část práce obsahuje kvalitativní výzkumné šetření, jehož cílem je zmapovat subjektivně vnímanou vybavenost a připravenost učitelů při zvládání projevů poruch afektů u dětí. Data jsou analyticky zpracována do paradigmatických modelů a následně do kauzálních modelů.
  • Item
    Přechodový objekt v mateřských školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Maňáková, Vendula; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se věnuje tématu přechodových objektů dětí v mateřských školách. V teoretické části byly popsány přechodové objekty dětí, citová vazba mezi dítětem a hlavní pečující osobou, a nakonec specifika pedagoga předškolního vzdělávání ve vztahu potřeby bezpečí a jistoty dítěte a osobnostně orientované výchovy. V praktické části byla představena data výzkumu, který zmapoval přístup předškolních pedagogů k přechodovým objektům dětí, znalost či neznalost psychologického termínu přechodového objektu a přístup pedagoga ke tvorbě bezpečí na jeho třídě. Tato data byla získána polostrukturovanými rozhovory s pedagogy mateřských škol v Plzeňském kraji, nakonec byla tato data analyzovaná a vyhodnocena.
  • Item
    Komplexní podpora dětí s poruchami chování ve vybraném dětském domově se školou
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pazdziorová, Karolína; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
    Bakalářská práce se zabývá problematikou podpory dětí s poruchami chování ve vybraném dětském domově se školou, a to z pohledu učitelů, vychovatelů a etopedů. Teoretická část se věnuje vymezení, co jsou poruchy chování, jak se dělí a jak se projevují. Jsou zde uvedené možné příčiny vzniku těchto poruch a také jejich diagnostika. Dále se tato část zabývá možnostmi intervence v rodinách s dětmi s poruchami chování a konkrétními podpůrnými kroky z pohledu OSPOD. Dále se práce zaměřuje na zařízení ústavní výchovy, konkrétně dětského domova se školou. Popisuje, jaké možnosti podpory mohou být dětem poskytovány v oblasti školy, výchovy či osobnostně - sociálního rozvoje. Praktická část je věnována výzkumnému šetření, pro které byla zvolena kvalitativní metoda formou polostrukturovaného rozhovoru s pedagogickými pracovníky zařízení. Cílem práce je analyzovat a charakterizovat, jaké možnosti podpory může vybrané zařízení dětem s poruchami chování poskytovat.
  • Item
    Zjišťování dostupnosti a povahy arteterapeutických služeb a podpory v Plzeňském kraji
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Krejčí, Kateřina; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.; Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
    Cílem práce je zjistit, jak jsou arteterapeutické služby a podpora dostupné především v prostředí sociálních služeb v Plzeňském kraji. Výtvarné aktivity mohou být realizovány a vedeny nejen arteterapeuty, ale i pracovníky v sociálních službách. Teoretická část je východiskem pro tu výzkumnou. Sestává z kapitol, které specifikují arteterapii a práci s ní v různých prostředích a s různými cílovými skupinami klientů. Výzkum je deskriptivní, na základě smíšeného modelu. Jeho výstupem je dělení arteterapie, které je aplikovatelné do prostředí sociálních služeb, přehled dostupnosti výtvarných aktivit pro vybrané cílové skupiny a mapy ukazující rozmístění (nejen) arteterapeutických služeb a podpory po Plzeňském kraji.
  • Item
    Analýza agrese a agresivity u dětí předškolního věku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Levová, Hana; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Boháčová Aneta, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce je zaměřena na agresi a agresivitu u dětí předškolního věku. V první řadě je zde popsán vývoj dítěte, poté jsou zde uvedeny definice agrese a agresivity, druhy agrese, její příčiny a projevy. Praktická část je zaměřena na prevenci agresivity u dětí v mateřské škole. Byl vytvořen týdenní vzdělávací plán, který byl realizován v mateřské škole.
  • Item
    Stres telefonních operátorů
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Chlumská, Lenka; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá stresem telefonních operátorů, který mohou zažívat při své práci. Mapuji, které stresory na ně působí. Ty následně rozděluji do kategorií. Také porovnávám jednotlivé stresory, zda jsou stejné v případě rozdílných typů call center. Nakonec řeším, jaké osoby se nehodí na pozici telefonního operátora.
  • Item
    Sebepojetí učitele v MŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Hurtová, Natálie; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
    Anotace Bakalářskou práci jsem zaměřila na téma sebepojetí učitele v MŠ. Práce je členěna celkem do sedmi kapitol, kdy každá vymezuje jednotlivé pojmy, které jsou pro moji práci důležité a souvisejí s tématem sebepojetí učitele v pregraduálním vzdělávání. Závěr mé práce a poslední kapitoly jsou zaměřeny na výzkumné šetření učitelů v mateřských školách. První tři kapitoly se zaměřují na sebepojetí. Vymezuji zde jeho definici, faktory, které souvisejí s utvářením sebepojetí a výzkumy, které se týkají sebepojetí a které jsem zároveň použila při tvorbě mé práce. V další kapitole se věnuji učiteli mateřské školy, pojmu mateřská škola a kompetencím, které by měl učitel splňovat pro dostatečnou úroveň výkonu jeho profese. V poslední řadě věnuji pozornost také profesnímu sebepojetí učitelů a několika přehledovým studiím na toto téma. Dále se věnuji šetření učitelů mateřských škol formou kombinovaného výzkumu. Cílem mé bakalářské práce bylo vymezit pojem sebepojetí učitele na vzorku učitelů z Plzeňského kraje zjistit zda se dá hovořit o kladném sebepojetí učitelů mateřských škol.
  • Item
    Možnosti vzdělávání dvojčat v mateřské škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Mrázová, Barbora; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Boháčová Aneta, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá možnostmi výchovy dvojčat v mateřské škole. Cílem práce je zjistit jaké možnosti dvojčata mají, a co je pro ně přínosnější. Zda by měla dvojčata navštěvovat stejnou třídu či odlišnou již od předškolního věku. Výzkum je prováděn za pomoci kvalitativní metody, konkrétně rozhovoru. Ten následně zpracovávám metodou kódování a zjištěná data uvádím ve své praktické části. Tyto informace by dále mohly poradit rodičům při rozhodování se nad oddělenou školní docházkou při vstupu dětí do mateřské školy.
  • Item
    Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách v povinném předškolním vzděláván
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Menclová, Helena; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
    Téma bakalářská práce je "Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách v povinném předškolním vzdělávání". V práci je řešena problematika dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Tato práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část práce se v úvodní části zabývá vysvětlením pojmu dítě s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání. Dále je popsáno legislativní ukotvení týkající se dětí s OMJ. Jsou zde zmíněny organizace podporující děti s OMJ se snahou pomoci školám, pedagogům a rodičům. Poté jsou v práci vymezeny pojmy integrace, inkluze a adaptace. V další části jsou vysvětleny stupně podpůrných opatření dětí s OMJ. V závěru teoretické části je definováno vzdělávání dětí s OMJ a možnosti jejich podpory. Následuje výzkumná část práce, která ve svém úvodu vymezuje metodologii, výzkumný cíl, výzkumné otázky, popisuje druh výzkumu, výzkumný soubor a metody zvolené pro tuto práci. Další kapitolou této práce jsou charakteristiky, vyhodnocení a interpretace dat z realizovaných rozhovorů. Závěrečná část obsahuje charakteristiku, vyhodnocení a interpretace dat z pozorovacích protokolů. Hlavní cílem této práce bylo zjistit, jakou podporu poskytují mateřské školy dětem s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání při dosahování dílčích vzdělávacích cílů vycházejících z RVP PV a ŠVP pomocí rozhovorů s vybranými pedagogy z plzeňských mateřských škol. Dílčím cílem bylo vyhodnocení úrovně jazykových dovedností a sociálních kompetencí dětí s OMJ v MŠ v povinném předškolním vzdělávání za pomoci pozorovacích protokolů a metody pozorování, které bylo realizováno taktéž v plzeňských mateřských školách.
  • Item
    Možnosti a meze ve vzdělávání žáků prvního stupně základní školy s odlišným mateřským jazykem z pohledu pedagogů na vybrané ZŠ v Plzni
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Schambergerová, Natálie; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá tématem vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a možnostmi podpory ve vzdělávání žáků na 1.stupni základní školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá legislativními východisky a terminologií spojenou s vzděláváním žáků s OMJ, problematikou inkluze, podpůrnými opatřeními a možnostmi úpravy hodnocení. V praktické části práce jsou prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů zjišťovány výukové strategie a podpora, kterou pedagogové vybrané školy využívají a vnímají jako efektivní.
  • Item
    Fobie dětí v mateřské škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Tichoňová, Adéla; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá strachy a úzkostmi u dětí předškolního věku. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena na tři základní části: emoce v předškolním věku, charakteristika poruch emocionality a definování strachu a jeho projevy. V první části jsou vysvětleny pojmy emoce a emocionalita, dále druhy emocí, funkce emocí a specifika emocí v předškolním věku. Druhá část je zaměřena především na charakteristiku poruch emocionality: strach, úzkost a úzkostnost, smutek a deprese. Třetí část je věnována definování strachu, objektům strachu a překonávání strachu. Praktická část se zabývá výzkumem, který se věnuje strachům u dětí předškolního věku. Je zde popsáno, jak se pracovalo s příběhem a jak probíhali rozhovory s dětmi. Především je zde uveden popis průběhu získávání dat, kvalitativní i kvantitativní analýza spontánních výpovědí dětí a souhrn výsledků.
  • Item
    Fobie dětí v MŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Michalová, Lucie; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
    Tato práce je rozdělena do dvou částí. Teoretické a praktické. První část, tedy teoretická obsahuje celkem pět kapitol. První kapitola vymezila emoce a jejich poruchy. Druhá kapitola se věnuje emocím v předškolním věku a samotným vymezením tohoto období. Následující kapitoly jsou věnovány úzkostem a strachům, fobiím a v neposlední řadě nesmí být opomenuty správné s nesprávné přístupy k dětským strachům a úzkostem. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum z praxí, které jsem realizovala jako závěrečné. Její první část zakončuji shrnující tabulkou, která obsahuje strukturované výsledky podle reakcí dětí na často podněcující fobické obrázky. Druhá část se věnuje kazuistice chlapce, který vykazuje fobické znaky a je doplněna o rozhovor s matkou pro lepší chápání této problematiky.
  • Item
    Rozvoj kreativního myšlení dětí v MŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Velíšková, Eva; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části rozebereme pojem "kreativita" a další s ním spojené pojmy, zabýváme se bariérami v rozvoji kreativního myšlení a rolí učitele v oblasti rozvoje kreativního myšlení u dětí předškolního věku. V praktické části pracujeme s dětmi v mateřské škole. Dětem zadáváme úkoly rozvíjející kreativní myšlení a pozorujeme jejich pokroky v této oblasti.
  • Item
    Barvy v kresbě rodiny u dětí v mateřské škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Graulichová, Lucie; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
    Bakalářská práce se zaměřuje na barvy v kresbě rodiny u dětí v mateřské škole. Cílem je zmapovat používání barev v kresbách rodiny u dětí předškolního věku. Práce je dělena do dvou částí - teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje charakteristiku dětské kresby, její vývoj, specifika, kresbu základních objektů. Dále se zabývá kresbou rodiny a její aplikací v diagnostice, definováním rodiny, projektivních metod, kresbou rodiny jako takovou a začarovanou rodinou a v poslední řadě především samotným projektivním významem barev. Praktická část zahrnuje analýzu spontánních i řízených obrázků dětí, z hlediska způsobu využívání barev. Snaží se odpovědět na otázky zjišťující, jaké barvy v kresbě rodiny děti používají nejčastěji, jak s nimi nakládají, jaké jsou jejich preference, zda jde zjistit nějaká pravidelnost v užívání, rozdíly v barevnosti mezi pohlavím, věku dětí a zda existují rozdíly mezi řízenými a spontánními kresbami.
  • Item
    Projevy emocí v kresbě dětí předškolního věku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Kodetová, Tereza; Kučera Dalibor, PhDr. Ph.D.; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
    Bakalářská práce pojednává o projevech emocí v dětské kresbě. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části se zaměřuje na skupinu vývojové psychologie dětí do šesti let. Konkrétní podkapitoly: Emoce, vývoj emocí, kognitivní vývoj, vývoj jemné a hrubé motoriky a v neposlední řadě na vývoj dětské kresby dětí do šesti let. Druhá část práce je zaměřena na kvantitativní výzkum. V kvalitativním výzkumu byl konkrétní popis výzkumného souboru za pomocí kazuistiky a popisu dětských kreseb. Kvantitativní výzkum se zaměřil na porovnávání souvislostí a četností, konkrétně v oblasti - smutku, radosti a neutrálního stavu. Porovnávání výsledků kreseb bylo ve velikosti kresby, nejčastější používání barev a výskytu plnosti čáry.
  • Item
    Rozvoj kreativního myšlení u dětí předškolního věku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Mikešová, Viktorie; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se věnuje rozvoji kreativního myšlení u dětí předškolního věku. V teoretické části je popsána obecná charakteristika kreativity, její prvky, úrovně, kritéria, diagnostika a překážky. Dále se tato část věnuje vývoji dítěte předškolního věku zejména v oblasti základních dovedností a schopností, poznávacích procesů, sociálního a emočního vývoje. K těmto kapitolám jsou nepochybně připojeny i nejčastější dětské projevy tvořivosti, mezi něž patří hra, kresba a práce s příběhem, jež jsou aplikovány v praktické části bakalářské práce společně s prvky hodnocení. Praktickou část tvoří experiment na podporu kreativního myšlení u dětí předškolního věku, jehož metodou je pozorování.
  • Item
    Náročné životní situace dětí předškolního věku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Vajzová, Simona; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
    Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na náročné životní situace dětí předškolního věku. V práci jsou zdokumentovány teoretická pedagogicko-psychologická východiska týkající se stresu, krize, krizových situací, náročných životních situací. Dále je popsána empirická část, která je zaměřená na kazuistiky. Kazuistiky byly vytvořeny z anamnéz respondentů a mapují jejich vnímání, prožívání a chování během probíhající krize. V práci je uvedeno i porovnání kazuistik a pochopení přístupu k těmto situacím a jejich řešení. Ke konci práce je uvedeno shrnutí a doporučení obsahující zásobník rad, jak k dané problematice přistupovat a jaká volit řešení.
  • Item
    Vliv digitálních technologií na dítě předškolního věku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Holanová, Denisa; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.; Holeček Václav, PhDr. Ph.D.
    Teoretická část práce popisuje vývoj dítěte v předškolním věku. Vysvětluje digitální gramotnost a její možnosti rozvoje v mateřských školách. Praktická část popisuje vlastní výzkum. Výzkum sleduje posun ovladatelnosti tabletu dětmi, při jeho pravidelném zařazování do vzdělávacího procesu. Sestavuje metodiku práce s tabletem na základě evaluací nabízených činností.
  • Item
    Komunikační dovednosti učitele v MŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Šafková, Lucie; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Holeček Václav, PhDr. Ph.D.
    Tématem bakalářské práce je problematika komunikace mezi učitelem, rodičem a dítětem. Je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá definicí komunikace, popisuje její druhy a chyby jichž se dopouštíme jak ve vztahu učitel - rodič, tak i ve vztahu učitel - žák. V této části také uvádíme znaky správné a efektivní komunikace. V praktické části se věnujeme výzkumu, který byl proveden dotazníkovou metodou v jedné mateřské škole. Cílem bylo zjistit, do jaké míry učitelky v této mateřské škole v komunikaci chybují. Výsledky jsou zpracovány pomocí grafů a krátkého slovního hodnocení.