Bachelor´s works (KHK)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Hudba v Junák - český skaut, z. s.(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Šístková, Jana; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Michálek Roman, Mgr. Ph.D.Bakalářská práce se v úvodu věnuje historii českého a světového skautingu. Zmiňuje historii a činnost ve středisku Zelený šíp Dobřany. Popisuje strukturu skautingu a základní myšlenky skautské výchovy. Přibližuje propojení hudby a Junáka-český skaut, z.s.Item Saxofon na Konzervatoři v Plzni(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-09-02) Dolejš, Michal; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.; Kuhn Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.Práce pojednává o nástroji saxofonu a jeho výuce na plzeňské konzervatoři.Item Analýza hudby a zvuku ve filmu Masaryk(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Seidlová, Nicole; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.Tato bakalářská práce se zabývá analýzou hudby a zvuku ve filmu Masaryk. Cílem projektu je prozkoumat podrobně hudbu a zvuk ve filmu. Na základě průzkumu práce hodnotí celkový vliv na filmový projev a vnímání diváka. V teoretické části práce je zmapován historický vývoj české filmové hudby a proces spojení hudby s obrazem. Jsou zde také popsány klíčové teorie a metody, které se používají při tvorbě filmové hudby a zvuku. Praktická část se zaměřuje na podrobnou analýzu hudebních a zvukových prvků ve filmu Masaryk. Popisuje i tématické prvky, symboly a motivy. Výsledky analýzy ukazují, jakým způsobem hudba a zvuk přispívají k prohloubení atmosféry, zdůraznění emocionálních prostředků a vytvoření autentického prostředí filmu. Bakalářská práce může být přínosná pro studenty a badatele zabývající se filmovou hudbou a zvukem. Může sloužit jako základ pro další výzkum v této oblasti. Zdrojem informací byl kromě odborné literatury také rozhovor se skladatelem Kryštofem Markem.Item Dechový orchestr Švihov(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Křenová, Veronika; Aschenbrenner Vít, doc. Mgr. Ph.D.; Haas Petr, Mgr. Ph.D.Bakalářská práce se zaměřuje na přiblížení historie a současnosti Dechového orchestru Švihov pod vedením jednotlivých dirigentů. Zabývá se také historií hudebního festivalu Švihovského hudebního léta a porovnání orchestru s vybranými tělesy ze západočeského kraje.Item Zásady dirigování při práci se studentským akademickým sborem(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Botoyan, Gayane; Aschenbrenner Vít, doc. Mgr. Ph.D.; Michálek Roman, Mgr. Ph.D.Dirigent hraje klíčovou roli při utváření zvuku sboru a dosahování stanovených cílů. Zkoumání specifik práce s dětským a studentským sborem také potvrzuje nutnost rozvíjení individuálního přístupu ke každému kolektivu.Druhá část teoretické práce umožňuje seznámit se se základními rysy programu sbormistrovství na Vyšší hudební škole v Alma-Atě a s formováním sborového oddělení na této škole. Praktická část představuje aplikaci metod popsaných v teoretické části při práci s Plzeňským akademickým sborem. Ověřuje účinnost použitých metod a přístupů v praxi.Item Výuka angličtiny v mladším školním věku pomocí písní(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Nguyen, Hien Phuong; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických vědBakalářská práce se zaměřuje na efektivní výuku anglického jazyka u dětí ve věku 6-12 let s využitím písní. Tyto písně slouží k procvičování jazykových dovedností, jako jsou gramatika, výslovnost, čtení a psaní, a zároveň podporují hudební rozvoj. Práce zkoumá výběr vhodných písní a jejich integraci do výuky, a zdůrazňuje význam písní ve výuce. Současně se zabývá psychologickými a vývojovými aspekty dětí mladšího školního věku. Cílem je komplexně shrnout informace týkající se výuky anglického jazyka pomocí písní a nabídnout učitelům konkrétní metody a aktivity, které podporují efektivní osvojení angličtiny a hudební výchovy prostřednictvím písní.Item Klasická hudba jako symbol moci(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-05-13) Snížková, Sabina; Haas Petr, Mgr. Ph.D.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.Ve své bakalářské práci zkoumám symbolickou i praktickou roli klasické hudby v souvislosti s mocenským (především politickým a společenským) postavením. V první části této práce se zabývám tím, co vlastně málo známý žánr hudební vědy ,,hudební sociologie" je, jakou má stručnou historii (především v českém kontextu) a co můžou být příčiny ústraní tohoto žánru. Na základě sociologické perspektivy se zamýšlím nad důsledky absence tohoto žánru a zmiňuji potenciál, který hudební sociologie má (v praktické i teoretické rovině). Rovněž používám perspektivu hudební sociologie v oblastech, kde dosud nebyla využita a kde chybí rozvinutí jejího potenciálu, jako např. v oblasti financování kultury či v dějinách hudby a historicko-politických výkladech. Zaměřuji se i na interpretaci vkusu především v souvislosti s klasickou hudbou; jedná se o individuální rozhodování, nebo ještě v době před globalizací již jedinci rozhodovali o vkusu? Existuje vůbec vkus, nebo se jedná o stylizaci a kulturní kapitál jedinců, který je pak využíván? Nakolik zásadní je hudba v kulturním kapitálu jedinců? Zde plynule představuji teze o klasické hudbě sociologa T. Adorna. Pro srozumitelnost v BP stručně popisuji i metodologii, kterou jsem zvolila (včetně zdůvodnění) a detailní postup, který jsem použila pro přípravu, realizaci i interpretaci výzkumu. Samotná praktická část (výzkum) a zaměřena na kvalitativní výzkum, hloubkové polostrukturované rozhovory se třemi vládními političkami a politiky, se kterými jsem diskutovala o jejich vztahu k hudbě, hudebním životě a o tom jak jejich vztah k hudbě zasahuje do jejich osobního i profesního života a kde se tyto aspekty vzájemně prolínají. Získaná data následně použiji k doplnění kontextu informací získaných v předchozí části.Item Hry v hudební výchově(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Žišková, Karolína; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických vědBakalářská práce se zabývá hudebními hrami, jejich vývojem a využitím v praxi. Na základě analýzy odborné literatury přibližuje problematiku hudebních her a jejich nezastupitelnou roli v edukačním procesu. Práce také zdůrazňuje formativní význam hudebních her a představuje rozdělení hudebních her podle jejich zaměření na rozvoj hudebních dovedností.Item Zastoupení jednotlivých hudebních činností v MŠ a způsob jejich realizace(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Šperlová, Veronika; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.Tato bakalářská práce se zabývá způsobem realizace hudebních činností v mateřské škole. Jejím cílem je zjistit, které hudební činnosti v mateřské škole převažují a proč tomu tak je. Dalším cíle je zjistit, jak často jsou hudební činnosti v mateřských školách realizovány v rámci jednoho týdne. Teoretická část obsahuje kapitoly o rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, kapitolu o hudebnosti a vývoji dětského hlasu. Následně popisuje jednotlivé hudební činnosti a způsoby, kterými se mohou ve školkách realizovat. Praktická část obsahuje popis činností, které byly realizovány za účelem výzkumu pro tuto práci. Následně pak tato práce obsahuje rozhovory s jednotlivými učitelkami, na základě kterých byly zjištěny výsledky. Práce nakonec obsahuje ještě doporučení pro následnou pedagogickou praxi.Item Tvorba Alfreda Schnittkeho v perspektivě Západu a Východu(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Manko, Marharyta; Haas Petr, Mgr. Ph.D.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.Bakalářská práce zkoumá tvorbu skladatele Alfreda Schnittkeho z perspektivy Západu a Východu. Práce odhaluje vztah k Schnittkeho tvorbě v éře SSSR, vliv politického kontextu na skladatele i vnímání Schnittkeho tvorby západními muzikology a veřejností. Zvláštní pozornost v práci je věnována polystylovosti, která je neoddělitelně spojená se jménem skladatele. Na základě analýzy se odhalují rozdíly ve vidění polystylovosti v dílech Schnittkeho a při hodnocení jeho tvorby.Item Základní umělecká škola v Třeboni a její význam pro hudební kulturu regionu(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Malechová, Anna; Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.; Polívka Jiří, Mgr.Tato bakalářská práce je zaměřena na Základní uměleckou školu v Třeboni. V práci je popsána její historie a to až do současnosti. Zaměřuje se také na popsání vyučovaných oborů, souborů školy a hlavní částí je pak vliv této školy na kulturu regionu.Item Možnosti rozvoje pěveckých a hudebně pohybových činností v mateřské škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hofmanová, Michaela; Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.; Kodejška Miloš, Doc. PaedDr. CSc.Tato bakalářská práce si klade za cíl vytvořit vlastní soubor pěveckých a hudebně pohybových činností pro předškolní děti. Teoretická část práce popisuje propojení hudby s člověkem od narození až do dospělosti, předpoklady pro práci pedagoga hudební výchovy v mateřské škole a charakteristiku vybraných kapitol v Rámcově vzdělávacím programu předškolního vzdělávání se zaměřením na hudební výchovu. Dále se teoretická část zabývá konkretizací pěvecké a hudebně pohybové výchovy v mateřské škole. Praktická část obsahuje metodické listy zaměřené na integraci pěveckých a hudebně pohybových činností v mateřské škole. Tento metodický materiál může být inspirací jak budoucím, tak i stávajícím učitelkám při výuce dětí předškolního věku.Item Organizace a vedení základní umělecké školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Somolíková, Adéla; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Polívka Jiří, Mgr.Jaká by měla být osobnost ředitele a jaké jsou jeho pracovní povinnosti? Za co vše je zodpovědný a jak důležité je udělat z hudební školy místo plné zábavy? Jak organizovat koncerty a další akce pro žáky školy a jak motivovat učitele k naplnění své práce? Na to vše bych se ráda zaměřila ve své bakalářské práci, protože jsem obklopená výbornými řediteli těchto institucí a jejich práce mi přijde velmi zajímavá, bohatá a inspirující.Item Využití Orffových nástrojů v mateřské škole s ohledem na hudebně výrazové prostředky(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pěkná, Ivana; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.Bakalářská práce je postavena na aktivitách pro děti předškolního věku, které rozvíjí hudebně výrazové prostředky s využitím Orffova instrumentáře. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První kapitola pojednává o životě a tvorbě Carla Orffa a české verzi Orffova Schulwerku. Druhá kapitola představuje jednotlivé hudebně výrazové prostředky a jejich využití v mateřské škole. Třetí kapitola popisuje kompoziční principy, které souvisejí s hudební formou skladby, a u dětí s nimi pracujeme na elementární úrovni. Následuje praktická část, která je rozdělena na dvě kapitoly. První kapitola praktické části popisuje vybrané aktivity, jejich pravidla a jejich realizace ve dvou třídách mateřské školy. Druhá kapitola praktické části nabízí další návrhy nezrealizovaných aktivit na rozvoj hudebně výrazových prostředků.Item Lidová píseň v mateřské škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Mazancová, Tereza; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.Bakalářská práce se zabývá tématem lidové písně v mateřské škole. Teoretická část je složena ze tří kapitol. První kapitola popisuje termín lidové píseň, její historii a sběratelství. Další kapitola zmiňuje hudební vývoj dítěte a jednotlivé hudební činnosti. Navazuje na ní kapitola o nácviku nové písně a část zaměřená na lidovou píseň a dítě předškolního věku. Praktická část je zaměřena na konkrétní využití lidových písní, na které navazují hudební a nehudební činnosti, které podporují dítě v jeho celkovém rozvoji. Tyto činnosti jsou následně realizovány ve třídě předškolních dětí v Plzni.Item Pěvecké činnosti a práce učitele MŠ s nácvikem nové písně(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kuželková, Eva; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.; Kodejška Miloš, Doc. PaedDr. CSc.Tato bakalářská práce se zabývá pěveckými činnostmi a prací učitele MŠ s nácvikem nové písně. Práce je rozdělena na dvě části - teoretická a praktická část. První část se zabývá teorií a charakteristikou anatomických a fyziologických předpokladů hlasového projevu, pěveckých činností a nácviku písně v MŠ. Druhá část práce je soustředěna na výzkum, který se zaměřuje na práci učitele MŠ s nácvikem nové písně. Zaměřuje se také na průběh nácviku písně. Byla využita metoda pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.Item Výuka hudební nauky na základní umělecké škole s využitím exkurzí(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Čermák, Stanislav; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.Tato bakalářská práce zkoumá význam a implementaci exkurzí v rámci výuky hudební nauky na základní umělecké škole. Autor, učitel hudební nauky s bohatou pedagogickou praxí, prezentuje své zkušenosti a praktické aplikace exkurzí v rámci výuky. Práce se zaměřuje na využití exkurzí jako efektivního vzdělávacího nástroje, který podporuje hlubší pochopení učiva hudební nauky. Skrze analýzu kurikulárních dokumentů a vlastní praktické zkušenosti autor argumentuje pro význam exkurzí ve výuce hudební nauky. Důraz je kladen na reflexi a zpětnou vazbu z exkurzí, jakožto klíčové prvky v pedagogickém procesu.Item Rozvoj hudební představivosti prostřednictvím vícesmyslové stimulace u dětí předškolního věku(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Predescu, Michaela; Kodejška Miloš, Doc. PaedDr. CSc.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických vědBakalářská práce se zaměřuje na rozvoj hudební představivosti dětí předškolního věku. V práci jsou popsány charakteristické znaky dítěte předškolního věku, znaky jeho psychiky, osobnostní pojetí jeho výchovy a vzdělávání. Jsou zde popsány hudební schopnosti, v samostatné kapitole hudební představivost. Práce přibližuje názory, poznatky a metodické postupy Jaromíra Ehrenbergra. Obsahuje vstupní test hudebnosti a výstupní test hudebnosti pro zjištění aktuální úrovně vybraných hudebních schopností a pro porovnání výsledků před a po uskutečnění hudebního experimentu, hudební experiment obsahující úkoly na rozvoj těchto hudebních schopností (zvláště hudební představivosti) a rozhovor.Item Internetové portály o vážné hudbě(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Houšková, Lucie; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.; Michálek Roman, Mgr. Ph.D.Hlavním tématem práce je spojení hudby s internetem pomocí platforem sdílejících hudební dění v tuzemsku a ve světě. Je rozebírán obsah, sdělení těchto platforem a popis jejich poslání. Je poukázáno na výjimky jednotlivých portálů. Zmíněné jsou rovněž platformy zveřejňující hudební dílo a kde se hudebníci v dnešní době nejvíce propagují. Také byl proveden průzkum pravidelnosti přidávání článků na tyto portály.Item Hudební klima v rodině dítěte mladšího školního věku(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Štěpničková, Lenka; Kodejška Miloš, Doc. PaedDr. CSc.; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D.Úkolem bakalářské práce na téma Hudební klima v rodině dítěte mladšího školního věku bylo charakterizovat význam hudební výchovy pro rozvoj dítěte. Ověřit si, jestli rodiče i nadále podporují rozvoj svých dětí v oblasti hudební výchovy. Zjistit čím je ovlivněno dítě mladšího školního věku a jak u něj rozvinout hudební schopnosti. Celá práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá rozvojem dítěte mladšího školního věku a hudebních schopností. Druhá kapitola je zaměřena na rodinu a její vztahy i případnou problematiku. Třetí kapitola je výzkumná a zde zjišťujeme postoj rodičů k hudbě a k tomu, jak napomáhají hudebnímu rozvoji u svých dětí.