Theses (KPS)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Přístup k žákům s dyslexií na 1. stupni základní školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Seidertová, Michaela; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.Tato diplomová práce se zaměřuje na přístup k žákům s dyslexií na prvním stupni základní školy. Práce se dělí na dvě části. Teoretická část práce je zaměřená krátce na problematiku specifických poruch učení obecně. Dále je podrobněji zaměřena na dyslexii. Vymezení pojmu, diagnostika, reedukace, pohled na dyslexii z hlediska historického a postavení žáka s dyslexií v třídním kolektivu. V praktické části je obsažen výzkum, který byl zrealizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy z prvního stupně základní školy. Cílem bylo zjištění, jakým způsobem učitelé pracují s žáky s dyslexií, jak spolupracují s pedagogicko-psychologickou poradnou a s rodiči těchto žáků. Dále postavení žáka s dyslexií v třídním kolektivu.Item Školní sebepojetí žáků s narušenou komunikační schopností(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Cinádrová, Denisa; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na školní sebepojetí žáků s narušenou komunikační schopností. Vymezuje okruhy narušené komunikační schopnosti a konkrétní poruchy, které do nich spadají, z hlediska terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostiky, terapie, prognózy a prevence. Uvádí problematiku sebepojetí, jeho ontogenezi, možnosti měření a zdroje v mladším školním věku žáka. Cílem výzkumu je zjistit uroven skolniho sebepojeti zaku mladsiho skolniho veku, kteri maji narusenou komunikacni schopnost a porovnat ji s urovni skolniho sebepojeti zaku bez tohoto deficitu.Item Etiologie a klinický obraz neurotických poruch u dětí mladšího školního věku u nás a v Portugalsku(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Fuksová, Magdalena; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zabývá neurotickými poruchami a neuroticismem u dětí mladšího školního věku. Cílem práce je porovnat míru neuroticismu u dětí v Portugalsku a v České republice a identifikovat školní faktory, které přispívají k vyšší míře neuroticismu u dětí mladšího školního věku v těchto zemích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je charakterizováno období mladšího školního věku, představena problematika neurotických poruch a neuroticismu a popsána specifika školských systémů v České republice a v Portugalsku. V praktické části jsou popsány a interpretovány klinické a testové metody, přičemž byly využity metody pozorování a Eysenckův B-J.E.P.I. dotazník.Item Techniky pozitivní psychologie a mindfulness na 1.stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hübnerová, Terezie; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.Diplomová práce na téma "Techniky pozitivní psychologie a mindfulness na 1. stupni ZŠ" je zaměřena na mapování přehledu učitelů 1. stupně ZŠ v technikách, tématech a významu pozitivní psychologie a mindfulness. Teoretická část obsahuje zasazení pozitivní psychologie a mindfulness do kontextu, historického vývoje, charakteristice oblastí, cílům a jejich významu. Představuje uplatnění pozitivní psychologie a mindfulness ve školách. Praktická část popisuje výzkumné šetření mezi učiteli prvního stupně, zachycuje orientaci učitelů v tématech, technikách a popisuje jejich vlastní zkušenosti s pozitivní psychologií a mindfulness. Analýza dat byla vytvořena metodou otevřeného, axiálního a selektivního kódování, které vytváří ucelený pohled na daný výzkumný problém. Výsledky výzkumu odpovídají na stanovené výzkumné otázky. Výsledky jsou v závěru porovnávány s literaturou a jinými studiemi na toto téma.Item Přechodové objekty a rituály u dětí mladšího školního věku na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Ludvíková, Barbora; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.; Buršíková Dana, Doc. Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zabývá přechodovými objekty a rituály u dětí mladšího školního věku na 1. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce je zjistit, jak učitelé naplňují potřebu bezpečí dítěte v souvislosti s respektováním potřeby přechodového objektu či přechodových rituálů. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsou blíže představeny pojmy přechodový objekt a rituál. Dále je v této části popsána teorie attachmentu, současné poznatky neurovědy, specifika mladšího školního věku, osobnostně orientované pojetí vzdělávání a potřeba bezpečí a jistoty. V praktické části jsou představena data získaná prostřednictvím dotazníku vlastní konstrukce.Item Informovanost pedagogů na 1. stupni o tranzitorním objektu a jeho význam pro děti v 1.-3. třídě ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zíková, Veronika; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.Diplomová práce se zabývá informovaností učitelů na 1. stupni o přechodovém objektu a jeho významu pro děti v 1.-3. třídě. Cílem práce je zmapovat informovanost učitelů o této problematice a zjistit, jakou mají zkušenost s žáky vlastnícími přechodový objekt. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku přechodových objektů a jevů, na vznik vazby k přechodovým objektům, rozdílnost mezi přechodovým objektem a hračkou, a utváření pocitu bezpečí ve školním prostředí. V praktické části je představen rozhovor s učiteli zaměřený na informovanost ohledně přechodových objektů a rituálů, jejich zkušenost s nimi, a připravenost pedagoga ohledně této problematiky. A také na utváření pocitu bezpečí ve třídě související s přechodovými objekty a rituály.Item Wellbeing v primárním vzdělávání a možnosti jeho aplikace ve školní praxi(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Fialová, Kristýna; Holeček Václav, PhDr. Ph.D.; Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.Tato diplomová práce se věnuje fenoménu posledních let - wellbeingu ve vzdělávání. Zkoumá jeho teoretické základy a praktickou aplikaci v primárním vzdělávání. V teoretické části práce je poskytnut rozsáhlý přehled literatury a teorií týkajících se významu wellbeingu a jeho vlivu na učení a motivaci žáků i učitelů. Dále jsou analyzovány možnosti efektivního měření a hodnocení wellbeingu v rámci školních systémů. Zjištění zdůrazňují, že pro maximální efekt je žádoucí aktivní zapojení všech zainteresovaných stran, včetně rodičů a komunit. Praktická část práce sestává ze souboru aktivit a technik, které mohou napomoci implementovat wellbeingové strategie do primárního vzdělávání. Práce zároveň identifikuje úskalí a výzvy spojené s implementací wellbeingových programů a nabízí strategie pro jejich překonání. Rozvoj a integrace wellbeingových principů tak může představovat klíčový prvek ve zvyšování kvality a efektivity vzdělávacích systémů.Item Role třídního učitele v procesu rozvíjení pozitivního klimatu školní třídy(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Sládková, Denisa; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.Tato diplomová práce se zabývá analýzou klimatu ve třídách prvního stupně základních škol a rolí třídního učitele při formování pozitivního prostředí ve třídě. Cílem výzkumu je posoudit význam role učitele při vytváření pozitivního klimatu ve třídách a zjistit, jaké postupy pro vytvoření příznivého prostředí, které podporuje optimální vzdělávací proces a rozvoj žáků, pedagogové využívají. Teoretická část práce obsahuje základní faktory ovlivňující klima ve třídě, definice klíčových pojmů, především se ovšem zaměřuje na aktéry tohoto procesu, tedy učitele, žáky a jejich vzájemné vztahy. V praktické části této práce jsou uvedeny výsledky výzkumu provedeného prostřednictvím dotazníkového šetření ve čtvrtých a pátých třídách vybraných základních škol. Výzkumný vzorek respondentů tvoří jak učitelé zmíněných tříd, tak i žáci a výsledky výzkumu jsou přehledně uvedeny v tabulkách a grafech.Item Syndrom vyhoření u učitelů na prvním stupni základních a alternativních základních škol(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vášová, Veronika; Holeček Václav, PhDr. Ph.D.; Mašková Ivana, Mgr. et Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje syndrom vyhoření u učitelů na 1. stupni v porovnání na klasické a alternativní základní škole. Teoretická část je zaměřena na vymezení hlavních pojmů jako syndrom vyhoření, životní spokojenost, ale také jsou zde uvedeny hlavní charakteristiky klasických a některých alternativních základních škol. Výzkum je založen na porovnání syndromu vyhoření u učitelů na 1. stupni klasických a alternativních základních škol.Item Psychodidaktická modifikace výuky na 1. stupni ZŠ s ohledem na žáky s poruchou autistického spektra(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šupinová, Adéla; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zabývá tematikou Poruch autistického spektra se zaměřením na žáky prvního stupně ZŠ. V úvodu teoretické části je krátce popsána periodizace lidského vývoje a vývojově psychologická charakteristika dítěte mladšího školního věku. V dalších kapitolách jsou charakterizovány jednotlivé druhy Poruch autistického spektra a jejich specifické projevy u dětí této věkové skupiny. V neposlední řadě se práce soustředí na problematiku vzdělávání žáků s Poruchami autistického spektra, didaktický přístup uplatňovaný při jejich výuce a nejčastěji využívané výchovně vzdělávané strategie. Praktická část obsahuje dvě přípravy na hodiny, které jsou následně modifikovány pro konkrétní žáky s PAS na základě informací ze zpracovaných kazuistik. K jednotlivým modifikacím bylo utvořeno metodické schéma postupu psychodidaktické transformace, které je strukturováno do vývojových diagramů. Celá práce je zakončena doporučením do praxe, jak při modifikaci výuky pro žáky s PAS postupovat a nad jakými otázkami je potřeba se zamýšlet.Item Profesní self-koncept současných učitelů(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kolaříková, Lucie; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zabývá profesním self-konceptem učitelů mateřských, základních a středních škol. Teoretická část práce je věnována vymezení obecného psychologického pojmu self-koncept a dále pokračuje tématem profesního self-konceptu. Její součástí jsou analyzované zahraniční studie. Výzkumná část je věnována analýze profesního self-konceptu učitelů a jejich srovnání.Item Psychodidaktická modifikace výuky na 1. stupni ZŠ s ohledem na žáky s lehkým mentálním postižením(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Matějusová, Klára; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání žáků mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola pojednává o mladším školním věku, kde je popsána periodizace lidského vývoje a psychologická charakteristika dítěte mladšího školního věku. Druhá kapitola je věnována mentální retardaci, nachází se v ní vymezení mentální retardace, popis druhů a stupňů tohoto postižení a také etiologie a diagnostika. V poslední kapitole teoretické části se práce soustředí na psychologická specifika žáků s lehkým mentálním postižením, přístup ke vzdělávání těchto jedinců a také na didaktické zásady pro vzdělávání. Praktická část komparuje obecný přístup ke vzdělávání žáků slehkou mentální retardaci v běžných základních školách České republiky a Velké Británie. Dále zahrnuje dvě přípravy na vyučování a jejich následné psychodidaktické modifikace, které ctí žáky s lehkou mentální retardací. Práce je zakončena popisem postupu modifikace výukových příprav.Item Syndrom vyhoření u učitelů prvního stupně(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šornová, Nikola; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.Syndrom vyhoření, fenomén dnešní doby, hrozba současných učitelů. I přesto, že byl tento syndrom objeven v minulém století, stále se nedaří stanovit přesnou a jednotnou definici. Nicméně Světová zdravotnická organizace syndrom vyhoření popisuje jako důsledek chronického stresu na pracovišti, který nebyl úspěšně zvládnut. I když se projevy mohou u každého člověka mírně lišit, můžeme vyhoření charakterizovat ve třech oblastech - pocity vyčerpání energie, zvýšený mentální odstup od zaměstnání nebo pocity negativismu či cynismu vůči zaměstnání, pocity snížené pracovní efektivity a nedostatku úspěchu. Diplomová práce mapuje základní charakteristiky syndromu vyhoření, popisuje jeho projevy, a to v oblasti fyzického i duševního zdraví, vymezuje příčiny syndromu vyhoření s důrazem na stres jakožto hlavní spouštěč dlouhodobé psychické zátěže vedoucí k vyhoření. Diplomová práce také vysvětluje důležitost prevence syndromu vyhoření jako efektivní způsob řešení tohoto problému, a to na úrovni osobní, vztahové i organizační. Zmiňuje různé techniky zaměřené na prevenci, které si mohou učitelé vyzkoušet. Ve výzkumné části je představeno dotazníkové šetření zaměřené na hodnocení pracovních schopností učitelů a klima učitelského sboru. Dotazníkové šetření je sestaveno ze standardizovaných dotazníků, jejichž výsledky interpretují aktuální situaci v zapojených základních školách a individuální pracovní schopnosti českých učitelů, kteří byli ochotní se do výzkumu zapojit. Výzkum představuje maximum získaných výsledků, které se z odpovědí respondentů daly získat, například i to, jaké je průměrné hodnocení pracovních schopností jednotlivými respondenty, jaké oblasti pracovních schopností hodnotili respondenti nejlépe a které nejhůře, v jakých oblastech klimatu učitelského sboru si zapojené školy vedly lépe než vzorek škol nebo zda na hodnocení pracovních schopností a klimatu učitelského sboru mají vliv věk s délkou praxe. Na závěr výzkumné části byly provedeny korelace, které měly odhalit případné vzájemné vlivy jednotlivých faktorů dotazníků.Item Věk žáka 1. třídy a školní úspěšnost(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kupilíková, Nikol; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.Diplomová práce s názvem Věk žáka 1. třídy a školní úspěšnost představuje vhled do problematiky pedagogického charakteru na 1. stupni základní školy. V teoretické rovině jsou v práci předloženy stěžejní termíny související se školní úspěšností žáka mladšího školního věku, který je hlavním tématem celé práce. Současně se zde zaměřujeme na vliv věku žáků na počátku povinné školní docházky, zda vůbec a případně do jaké míry ovlivňuje věk i celková školní zralost a připravenost žákovy úspěchy ve výuce. A to jak na počátku školní docházky, tak i v průběhu pozdějšího 3. ročníku. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda věk žáka ovlivňuje jeho školní úspěšnost. Výzkumné šetření bylo prováděno rozhovorem s třídní učitelkou, která vybrané žáky vyučovala od 1. do 3. ročníku. Výsledky rozhovoru jsou doplněny o výsledky dotazníkového šetření zákonných zástupců, kteří se ke svým dětem vyjádří v rámci stejných sledovaných aspektů, ovšem ze svého pohledu. Získaná data byla následně komparována a výsledná zjištění uvádíme v páté kapitole.Item Vliv sociální izolace na obsesivní a kompulzivní projevy u dětí 1. stupně ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Horáčková, Kateřina; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.; Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.Tato diplomová práce zkoumá vliv sociální izolace za koronavirové doby, konkrétně během lockdownu, na obsesivní a kompulzivní projevy u žáků 1. stupně základní školy. Je dělená na teoretickou část, kde vymezuje pojmy OCD a sociální izolace a praktickou část, která se zabývá dotazníkovým šetřením.Item Možnosti integrace žáků s odlišným mateřským jazykem v krizových situacích(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Červová, Vendula; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Boháčová Aneta, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na problematiku integrace žáků s odlišným mateřským jazykem v krizových situacích. Je rozdělena na dvě části, a to část teoretickou a praktickou. Teoretická část charakterizuje sociokulturní handicap a problémy z něj vyplývající. Definuje žáka s OMJ a pojednává o způsobem práce s tímto žákem. Popisuje způsoby integrace těchto žáků do třídního kolektivu a jejich vzdělávání. Pojednává o současné pedagogické situaci a navrhuje možnosti řešení. V neposlední řadě charakterizuje krizovou situaci, krizi a možnosti řešení nastalé krize. Praktická část popisuje výzkumné cíle, otázky, metody, způsob zpracování a interpretaci získaných dat. Byl proveden kvalitativní výzkum, který spočíval na metodě polostrukturovaných rozhovorů. Tyto rozhovory jsou zaměřeny na pohled učitelů na danou problematiku, způsoby práce s žáky s OMJ a jejich začleňování do třídního kolektivu. Dále také na pohledu žáků s OMJ na příchod do nového prostředí a proces poznávání českého jazyka. Rozhovory jsou v této části shrnuty a doplněny o výroky jednotlivých učitelů. Problém integrace žáků s OMJ je všemi učitelkami chápán jako velmi zásadní a důležitý, i přesto se u některých vyskytli značné problémy s touto problematikou spojené. Značnou nevýhodou je nedostatečná připravenost pedagogů na tuto situaci. Přínosem mé diplomové práce je poukázání na již zmíněnou problematiku, možnost využití v praxi a poskytnutí zpětné vazby, týkající se problematiky integrace žáků s OMJ, dané škole. Poukazuje na nutnost vzdělávání pedagogů s ohledem na tuto problematiku.Item Nadané dítě v období přechodu mezi MŠ a 1. stupněm ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kovandová, Lucie; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.V diplomové práci jsem se zabývala problematikou vztahů mezi nadaným dítětem, MŠ, ZŠ a rodiči. Do teoretické části jsem zapracovala různé poznatky k tomuto tématu publikované v odborné literatuře. Pro empirickou část jsem použila kvalitativní formu výzkumu, metodou rozhovorů s pedagogy MŠ, pedagogy ZŠ a s rodiči nadaných dětí. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak pedagogové v MŠ a ZŠ pracují s nadanými dětmi a zda jim věnují potřebnou pozornost.Item Žák s dvojí výjimečností na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Hánová, Lucie; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.Diplomová práce se věnuje tématu žáka s dvojí výjimečností na první stupni základní školy. Práce je členěna do dvou částí. V první části diplomové práce věnující se teorii jsou představena témata související s praktickou částí. V teoretické části je obsažena charakteristika specifických poruch učení a specifických vývojových poruch, dále nadání, samotná dvojí výjimečnost, ale i fenomén problémového žáka na základní škole. V neposlední řadě se teoretická část věnuje charakteristice poradenských pracovišť, ve které je zmíněn i diagnostický systém Invenio. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných rozhovorů, který zjišťoval míru efektivity detekce žáků s dvojí výjimečností a vzájemnou spolupráci mezi pedagogicko-psychologickou poradnou, rodiči a učiteli. Na základě analýzy a interpretace dat získaných kvalitativních výzkumem byl vyvozen závěr.Item Projevy a výskyt agresivního chování ve školách z pohledů žáků a učitelů 1. stupně ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Wurmová, Veronika; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.; Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.Práce se zaměřuje na problematiku projevů a výskytu agresivního chování u žáků 1.stupně ZŠ. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část práce pojednává o základních pojmech, které jsou potřeba k pochopení dané problematiky. Popisuje také funkci, druhy, směry a možné příčiny agresivního chování. Charakterizována je zde také typická oběť a agresor. Dále je v práci rozebrána problematika sociálních dovedností, prevence a nápravy tohoto chování, především pak vzhledem k prevenci ve škole. Uvedena jsou doporučení pro prevenci a nápravu. Praktická část ve svém úvodu popisuje výzkumné cíle, otázky, metody a způsob zpracování dat. Výzkumná část je postavena na základě tří metod: pozorování, vlastního akčního výzkumu - projektu a rozhovoru s pedagogy. Na základě zjištění úrovně sociálních dovedností u žáků pozorováním je sestaven projekt na jejich rozvoj, který je popsán a realizován ve školním kolektivu. Rozhovory jsou zaměřeny na výskyt a odhalení nejčastějších projevů agresivního chování ve třídách na prvním stupni ZŠ. Také na pohled učitelů na sociální dovednosti jejich žáků.Item Osobnost učitele(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Machalík skopalová, Jiřina; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.; Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.Tato diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí a zaměřila se na zkušenosti Romů, kteří dosáhli vyššího vzdělání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. K tvorbě teoretické části byla použita odborná literatura, internetové zdroje a vlastní zkušenosti. Praktická část obsahuje výzkum, který byl uskutečněn pomocí polostrukturovaného dotazníku. Výzkumu se zúčastnili Romové, kteří dosáhli minimálně středoškolského vzdělání s maturitou.