Theses (KRF)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 70 results
  • Item
    Historie a současnost Kalmyků
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Novotná, Lucie; Sováková Jana, PhDr. CSc.; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se věnuje problematice historie a současnosti Kalmyků, jejich životního stylu, zvyků a tradicí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je členěna do tří kapitol. První kapitola je věnována základním faktografickým a volně dostupným informacím k tématu práce. Druhá kapitola se zabývá historií zkoumané oblasti a etnika a je dále členěna na období podle historického vývoje. Třetí kapitola se zaměřuje na způsob života Kalmyků od minulosti do současnosti. Praktická část zahrnuje návrh didaktického využití tématu na střední škole, jeho využití ve výuce a ověření návrhů ve výuce ruského jazyka na střední odborné škole. Cílem práce je shrnout veškeré poznatky o etniku Kalmyků a navrhnout možné využití tématu v hodinách na střední škole.
  • Item
    Osvětová činnost děkabristů a děkabristek na Sibiři
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Karfusová, Adéla; Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.; Dzhyndzholiia Gigla, Kandid. filologických věd
    Diplomová práce je věnována tématu Osvětová činnost děkabristů a děkabristek na Sibiři. Rozčleněna je do čtyř kapitol. Z nich tři kapitoly jsou teoretické a čtvrtá kapitola je praktická. První kapitola je věnována vnitropolitické situaci v Rusku a vzájemným vlivům historických událostí v Evropě v 1. polovině 19. století. Hlavním tématem je zde povstání děkabristů, tresty a život ve vyhnanství na Sibiři. Druhá kapitola se zabývá jednotlivými sférami, ve kterých děkabristé a děkabristky během svého života objevili sociálně-ekonomický, společensko-politický a kulturní potenciál pro pozvednutí životní úrovně na Sibiři. Třetí kapitola je věnována odkazu děkabristů a děkabristek, prostřednictvím kterého můžeme dokázat, že jejich životy a všestranné činnosti se zapsaly do historie a mají historický přesah až do současnosti. Čtvrtá kapitola, neboli praktická část, je věnována tvorbě výukového materiálu a metodických příprav na vyučovací hodiny pro žáky ruského jazyka na základních školách. Součástí této části je i praktické vyzkoušení si navržených pracovních listů v hodinách ruského jazyka a následné reflexe z těchto hodin.
  • Item
    Ambivalence a kontrasty jako základní prvek v tvorbě Ivana Alexandroviče Gončarova (praktická aplikace v hodinách světové literatury)
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Bartošek, Martin; Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.; Sováková Jana, PhDr. CSc.
    Hlavním cílem této diplomové práce je představit myšlenku nového chronologického uspořádání díla Ivana Alexandroviče Gončarova. Dovolujeme si dát do popředí cestovní deník z autorovy plavby po celém světě. Z carského Ruska do Anglie přes Atlantský oceán k Mysu Dobré naděje až do daleké Asie. Kde účastníci plavby vedli obchodní jednání s Japonskem. Což byla země, která v té době neprojevovala zájem o zahraniční záležitosti. Tyto zápisky později vyšly i knižně a mají potenciál zvýšit zájem o četbu nejen u dětí i dospělých. Také mohou sloužit jako pomyslná spojnice k dalším románům nejenom I. A. Gončarova ale i jiných autorů. V první kapitole jsou také uvedeny významné události z tehdejší historie, které ovlivnily autora. Diplomová práce seznamuje čtenáře nejen s nejnovějšími publikacemi a současnými badateli, kteří se zajímají o jeho život a dílo, ale také s názory slavných autorů, kteří žili ve stejné době jako Ivan Gončarov, například Dostojevského. Druhá kapitola je věnována překladu do češtiny, divadelním a filmovým adaptacím. Na začátku kapitoly je vysvětlení kontrastu a ambivalence, neboť hrají klíčovou roli v každém z autorových děl. Práce také představuje vliv České republiky na autora. Jakou roli sehrály Mariánské Lázně v životě a tvorbě literáta. Třetí kapitola se zabývá novým vnímáním díla autora a popisuje každé z jeho děl v kontrastu a poukazujeme také na ambivalenci viditelnou v každém z jeho románů. Praktická část představuje, jak by mohla vypadat případná hodina literatury a jak celkově zvýšit motivaci dětí ke čtení.
  • Item
    Specifika výuky cizího jazyka na 1. stupni ZŠ na příkladu ruštiny
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Břížďalová, Šárka; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.; Svobodová Jiřina, Mgr. CSc.
    Diplomová práce rozpracovává téma Specifika výuky cizího jazyka na 1. stupni ZŠ na příkladu ruštiny. Výuku sleduje z psychologického, pedagogického, lingvodidaktického a didaktického pohledu. Uvádí výsledky kvalitativního výzkumu rozhovorů s vyučujícími ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ, analýzu učebnice Pojechali 1 a návrh činností pro výuku ruského jazyka na 1. stupni ZŠ.
  • Item
    Prvky folk history v románech Viktora Pelevina
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kolářová, Maria; Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce je věnována osobnosti a literární tvorbě Viktora Pelevina, pochopení významu pojmu "folk history", identifikaci elementů tohoto pojmu ve třech vybraných románech spisovatele a také didaktické aplikaci vybraných děl autora a jejich využití ve výuce ruštiny jako cizího jazyka.
  • Item
    Profesionální poetická tvorba v současném Petrohradu: A. S. Kušner
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Moudrý, Petr; Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce pojednává o tradici profesionální poetické tvorby v Petrohradu. Zaměřuje se zejména na tvůrčí činnost petrohradského básníka Alexandra Semjonoviče Kušnera a jeho vazby k básníkům akmeismu. Diplomová práce také obsahuje didaktickou část, která se zabývá zasazením básnické tvorby A. S. Kušnera do vyučování ruského jazyka.
  • Item
    Osudy československých legií v Rusku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Voříšková, Ludmila; Sováková Jana, PhDr. CSc.; Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.
    Předložená diplomová práce je věnována problematice vzniku a působení československých legií v Evropě, především v Rusku, v době první světové války. Popisuje účast legionářů v důležitých bitvách a komplikace, které provázely jejich návrat do vlasti. Součástí práce je metodický návod "únikové hry", která je určena do výuky pro žáky 9. ročníků základních škol.
  • Item
    Role ruského jazyka jako zprostředkovatele výuky češtiny jako cizího jazyka pro žáka s OMJ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Jeníčková, Natálie; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.; Valova Liudmila, Doc. CSc.
    Práce je věnována výuce českého jazyka žáků s odlišným mateřským jazykem, především ruským. Sleduje pohled žáka-cizince na vyučování českého jazyka a poukazuje na odlišnosti a soulad ruského a českého jazyka dle jazykových plánů. Popisuje grafiku, fonetiku, morfologii, syntax a lexikologii. Vyjadřuje pojem interkulturní komunikace a nahlíží na vliv interkulturních rozdílů edukačního klimatu ve školní třídě. V rámci toho vypisuje několik zásad začlenění žáka s OMJ do třídního kolektivu. Analyzuje a porovnává dvě učebnice mezi sebou. Učebnici ? -? a ? -?. Zahrnuje jak lingvistické disciplíny, tak rozvíjení řečových dovedností - poslech, mluvení, psaní, čtení. V práci jsou uvedeny výsledky dotazníkového šetření, na kterém byla postavena práce a její cíl. Účelem bylo zjistit přínos cizího jazyka na výuku českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem. Jakým jazykem mluví Vaši žáci-cizinci? Využíváte jiný cizí jazyk (mateřský jazyk žáků-cizinců) při vysvětlování českých pojmů? Shledáváte přínos ovládání jazyka, kterým mluví žák-cizinec? Myslíte si, že je prospěšné využití mateřského jazyka žáka s OMJ při výuce českého jazyka? Například při vysvětlování českých pojmu. Jste ochotný/ochotná si doplnit znalosti jazyka svých žáků-cizinců? Pokud můžete, popište situaci, pojem, který jste žákovi vysvětlovali jeho mateřským jazykem? Proč využíváte cizí jazyk při výuce jazyka českého? V čem Vám může pomoci znalost cizího jazyka při výuce českého jazyka jako cizího? Na tyto a další otázky se v dotazníkovém šetření snažím poskytnout odpověď.
  • Item
    Reklamní slogany (v češtině i ruštině)
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Žigová, Sabina; Svobodová Jiřina, Mgr. CSc.; Valova Liudmila, Doc. CSc.
    Diplomová práce Reklamní slogany (v češtině i ruštině) se v teoretických kapitolách zabývá definicí, vývojem, funkcemi reklamy a druhy reklamních sloganů, pozornost je věnována rovněž stylu a jazyku reklamy. Praktická část zahrnuje excerpci reklamních sloganů, charakteristiku učebnic ruštiny z hlediska výskytu reklamy a dotazníkové šetření, jehož cílem je dospět k určitému závěru o povědomí či znalosti běžných reklamních sloganů u žáků ZŠ a SŠ a vhodnosti zařazovat reklamní slogany v hodinách českého a ruského jazyka.
  • Item
    Hry ve výuce ruského jazyka na 1. stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Žižková, Tereza; Svobodová Jiřina, Mgr. CSc.; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
    Teoretická pasáž je věnovaná výukovým metodám, především pak aktivizační herní metodě. Poznatky jsou zahrnuty z historického období až po současnost. Zmíněné jsou organizační formy, realizace, členění, funkce hry, jejich zásady, způsoby hodnocení a začlenění metody do Rámcového vzdělávacího programu s uplatněním v klíčových kompetencí. Dále je zmíněná propojenost her s učebním komplexem Pojechali 1 a s dětskými časopisy. Praktická část zahrnuje herní zásobník, který byl začleněný do výuky ruského jazyka u žáků na počátcích výuky.
  • Item
    Po stopách Něnců
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Slavíková, Veronika; Svobodová Jiřina, Mgr. CSc.
    Cílem diplomové práce Po stopách Něnců je zprostředkovat ucelený pohled na etnickou skupinu Něnců a v praktické části poté nastínit různé možnosti didaktických aktivit spojených s tématem práce. Diplomová práce je koncipována do dvou stěžejních částí, z nichž první zahrnuje teoretické informace o sibiřském etniku a je rozdělena do čtyř kapitol. Druhá část diplomové práce je praktická. Navazuje na teoretické poznatky a obsahuje různé didaktické aktivity - pracovní list, hádanky, návrh projektu aj. Součástí diplomové práce je také výkladový slovníček a obrazová příloha.
  • Item
    Kulturologický potenciál ruských lidových pohádek Krása nesmírná
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Soukupová, Sabina; Svobodová Jiřina, Mgr. CSc.
    V první teoretické části definuji a rozděluji pohádku. Popsala jsem nejdůležitější momenty ruské ústní lidové slovesnosti a představila nejznámější sběratele folklóru. Dále se věnuji znakům pohádky, které uvádím na příslušných příkladech z publikace Krása nesmírná. Větší pozornost poté dedikuji typickým hlavním postavám ruských pohádek a ruské tématice v nich obsažených. Do této kapitoly spadá i jazykový plán. Ve druhé praktické části diplomové práce jsem popsala možné didaktické využití souboru ruských lidových pohádek Krása nesmírná. Uvádím několik aktivit, při nichž se žáci naučí nová podstatná a přídavná jména, která budeme v následujících vyučovacích hodinách fixovat. Dále žáci budou pracovat s videoukázkou, ke které se budou vztahovat další úkoly.
  • Item
    Srovnání ruských a českých lidových pohádek
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Malá, Martina; Sováková Jana, PhDr. CSc.
    Hlavním cílem této kvalifikační magisterská práce je srovnání ruské a české lidové pohádky. Tato problematika je nahlížena v širším historickém a literárním kontextu, pozornost je věnována rovněž charakteristice slovanského folkloru resp. lidové slovesnosti. Pohádka je sledována z různých aspektů, důraz je kladen na určení společných rysů ruské a české pohádky, akcentovány jsou i jejich odlišnosti. Společné znaky pohádek odkazují ke společným slovanských folklorním kořenům, odlišnosti vznikly díky odlišnostem historického vývoje v obou zemích.
  • Item
    Využití moderních výukových metod v praxi waldorfské školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Majerová, Žanna; Valova Liudmila, Doc. CSc.
    Diplomová práce byla věnována zkoumání a studiu využití moderních výukových metod ve waldorfských školách. Díky studiu speciální literatury, metodické přípravě a realizaci dvou projektů se nám podařilo splnit stanovené cíle. V této práci se zabýváme tradičními a moderními metodami výuky a poukazujeme na jejich praktické využití na waldorfských školách v 21. století.
  • Item
    Literární Petrohrad
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Müller, Anastasia; Valova Liudmila, Doc. CSc.
    Diplomová práce na téma "Literární Petrohrad": krátce seznamuje čtenáře se základní kulturní a historickou informaci o městě, analyzuje popis města Města v dílech F. M. Dostojevského, A. S. Puškina a N. V. Gogola a porovnává je. Ve druhé kapitole je prezentována unikátní jednodenní exkurze zahrnující literární místa v Petrohradě. Třetí kapitola zahrnuje metodický rozpracovanou hodinu RKI s použitím teoretických informaci z první kapitoly a praktických informaci z druhé kapitoly, tedy z exkurze.
  • Item
    Obraz Ruska ve vybraném českém časopise za rok 2017
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Szarowski, Martin; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
    Práce se zabývá teorií imagologie a mediální imagologií. Teorii se snaží aplikovat do středoškolského prostředí a to tak, aby odpovídala výstupům studentů v oblasti Mediální výchovy v rámci Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Práce operuje s představami, imagy a stereotypy o Rusku. Práce pracuje s dotazníkovým šetření, jež bylo provedeno na přelomu let 2018/2019. Těchto výsledků je využito v programovacím jazyce R: nadefinování slovníku, jehož je využíváno v textovém materiálu a jehož je aplikováno na onen textový materiál. Tento materiál poskytuje týdeník Reflex za rok 2017. Všechen materiál je orientován na Rusko.
  • Item
    Učebnice Raduga a Raduga po-novomu jako příklad vývoje lingvodidaktických přístupů
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Boltíková, Inna; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na sledování vývoje pojetí učiva od prvního vydání Radugy 1 přes Radugu po-novomu 1 až po Radugu plus. Odlišnosti jednotlivých učebnic jsou charakterizovány v kontextu vývoje lingvodidaktických metod a přístupů. Vývoj metodiky ruského jazyka jako cizího se v učebnici Raduga promítá zejména do následujících aspektů: zatraktivnění grafické podoby, posílení mezipředmětových vztahů, zařazení prvků projektového vyučování, posílení sociální složky, přizpůsobení se obecně zásadám SERR s RVP.
  • Item
    Dmitrij Prigov (život, dílo, didaktické využití materiálu)
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Kokošková, Klára; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce seznamuje s biografií a uměleckou a literární činností Dmitrije Prigova. Vybraná básnická díla jsou analyzována a interpretována. Součástí práce je navržení možností práce s literárním textem na hodinách ruského jazyka na základních školách a navržení několika pracovních listů.
  • Item
    Rizikové zóny ve studiu ruštiny jako cizího jazyka
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Slavíková, Eliška; Valova Liudmila, Doc. CSc.
    Hlavním cílem práce je identifikovat některé zvláštnosti rizikových zón při studiu ruského jazyka jako cizího jazyka z hlediska fonetiky, grafické podoby písmene, lexikologie a gramatiky. V první kapitole jsou rozebrány jednotlivé problematické zóny týkající se ruského jazyka. Například téma přízvuku a jeho závažnost v ruském jazyce, nebo jakým způsobem správně pracovat s redukcí samohlásek. Dále se v práci poukazuje na mísení písmen latinky a cyrilice, na obtížnost zvládnutí psacího písma, na určování rodu podstatných jmen a obtíže při použití některých pohybových sloves ve srovnání s českým jazykem. V práci se také setkáváme s problémem v osvojení mezijazykových homonym, paronym a slovních spojení. Druhá kapitola je věnována metodice ruského jazyka, kde je vypracována výuková hodina na téma "pohybová slovesa". Práce obsahuje obrázky, tabulky. A v příloze se nachází rusko-český slovník lingvistické terminologie.
  • Item
    Obraz učitelky v ruské literatuře 20. století
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Štěpánková, Jana; Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce si klade za cíl zhodnotit postavení učitele v odkazu na ruskou uměleckou literaturu 20. století. V úvodu seznamuje s kulturně-historickými kontexty fungování ruského školství v průběhu 20. století v porovnání se školstvím v 19. století. Dále se práce na základě komparace literárních děl snaží potvrdit či vyvrátit domněnku, že na povolání učitele se v ruské literatuře 20. století pohlíží jako na jedno z nejvýznamnějších, protože úkolem učitele je vychovávat budoucí generaci tak, aby byla prospěšná sobě i společnosti. Dalším cílem diplomové práce je zhodnotit v didaktické části problematiku mezipředmětových vztahů a navrhnout pracovní listy vycházející z analyzovaných literárních děl.