Theses (KČJ)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 292 results
  • Item
    Komparace motivů ženy, alkoholu a smrti v poezii a korespondenci Františka Gellnera
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Šroubková, Sára; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.; Krejčík Přemysl, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na obsahovou a částečně i jazykovou analýzu vývoje motivů ženy, alkoholu a smrti v básnických sbírkách a osobní korespondenci Františka Gellnera. Vývoj motivů v uměleckých i neuměleckých textech následně porovnává a na základě výsledků komparace vyhodnocuje, zda jsou biografický autor a textový autorský subjekt totožní.
  • Item
    Slovotvorně utvářená propria v rukopisech Dalimilovy kroniky
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Voldánová, Magdalena; Spěváčková Martina, Mgr. Ph.D.; Pasáčková Eva, PhDr. CSc.
    V diplomové práci jsme se zaměřili na antroponyma doložená v dochovaných rukopisech Dalimilovy kroniky. Práci členíme na dvě hlavní části - na teoretická východiska a praktickou část. Teoretická část se zabývá stručnou charakteristikou slovotvorných pojmů a onomastického pojetí proprií. Praktická část je tvořena samotnou analýzou proprií na základě stanovených kritérií. Jazykový materiál zahrnoval celkem 152 antroponym. Získaná jména jsme zařadili ke konkrétní slovotvorné kategorii (skupinová vlastní jména - obyvatelská jména, etnonyma, rodová; vlastní jména osobní), slovotvornému typu a tento slovotvorný systém jsme soustavně popsali.
  • Item
    Využití mezipředmětových vztahů ve vyučování českému jazyku na střední škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Březinová, Jana; Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.; Vaňková Jana, PhDr.
    Diplomová práce se věnuje mezipředmětovým vztahům ve vyučování českému jazyku na středních odborných školách, a to při využití tandemové výuky. Prvním cílem je sestavení vyučovacích hodin zaměřených na využití mezipředmětových vztahů mezi českým jazykem a literaturou a třemi vybranými předměty, dějepisem, dějinami umění a písemnou elektronickou komunikací. Druhým cílem bylo ověřit efektivitu tří vyučovacích hodin v praxi a zjistit, zda je využití mezipředmětových vztahů formou tandemové výuky pro žáky účelné a motivující. Stanovený cíl budeme ověřovat za použití metodiky 3A. Na základě výsledků analýzy metodikou 3A jsme došli k závěru, že využití mezipředmětových vztahů formou tandemové výuky je pro žáky efektivní a přínosné, v každé hodině bylo dosaženo předem stanovených cílů a samotní žáci hodnotili výuku jako motivující.
  • Item
    Webové stránky zaměřené na učivo českého jazyka
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Ibrahimová, Veronika; Písková Růžena, Mgr. Ph.D.; Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
    Diplomová ráce se zabývá tvorbou cvičení zaměřujících se na procvičování koncovek podstatných jmen. Práce obsahuje detailní popis cvičení i se systémem zpětné vazby a motivačním systémem. Cvičení byla vypracována v souladu s didaktickými zásadami a za použití prvků gamifikace. Cvičení byla otestována v primě na gymnáziu.
  • Item
    Mluvený projev v televizních pořadech o vaření
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Hojsáková, Tereza; Málková Jitka, PaedDr. Ph.D.; Chýlová Helena, Doc. PaedDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá mluvenými projevy moderátorů z deseti vybraných kulinářských pořadů. Kulinářské pořady jsou na pomezí vzdělání a zábavy. Je zde jistá benevolence ve vyjadřování, a tak moderátoři často volí mluvu obdobnou běžně mluvenému jazyku. Tato práce analyzuje mluvené projevy v rovině fonetické, morfologické, lexikální a syntaktické a sleduje, jak se moderátoři s určitou mírou benevolence vypořádali. V závěru práce jsou zhodnoceny hypotézy a popsány výsledky výzkumu práce.
  • Item
    Šest století bez Jana Žižky
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-21) Vítková, Pavla; Novotný Jiří, Mgr.; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Práce pojednává o osobnosti Jana Žižky. Je psána k příležitosti šestistému výročí úmrtí tohoto husitského vojevůdce. Zabývá se komparací primárních literárních zdrojů se sekundárními. Zkoumá, jak byl ve vybraných pramenech Žižka popisován.
  • Item
    Stezka se čtenářským zaměřením v centru Plzně
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Kušneriková, Sabina; Písková Růžena, Mgr. Ph.D.; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá tvorbou stezky se čtenářským zaměřením v historickém centru Plzně. V teoretické části jsou charakterizovány naučné stezky, je vymezen pojem čtenářská gramotnost, jsou popisovány čtenářské strategie a jejich dělení, a poté je věnována pozornost multimodalitě a multimodálnímu textu. Poslední kapitola se zabývá možnostmi získání zpětné vazby na učení v terénu. Praktická část se věnuje návrhu naučné stezky se čtenářským zaměřením pro 8. a 9. ročník základní školy, který může podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti a prohloubit znalosti ve vzdělávacích oblastech jazyk a jazyková výchova, člověk a společnost, člověk a jeho svět a oblastech dalších. Stezka byla realizována v osmém ročníku 7. ZŠ v Plzni.
  • Item
    Analýza českého překladu knihy Harry Potter a vězeň z Azkabanu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Höllová, Barbora; Hrdlička Milan, Doc. PhDr. CSc.; Macháčková Dita, Mgr.
    Práce se zabývá překladatelskou analýzou knihy Harry Potter a vězeň z Azkabanu, která je již třetím dílem v rozsáhlé sérii. Zaměřuje se na překlad vybraných výrazů z řad vlastních jmen, místních, pomístních jmen a nejdůležitějších pojmů dotvářejících fantaskní svět.
  • Item
    Současná knižní produkce a její využití na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Chroustová, Zuzana; Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.; Vaňková Jana, PhDr.
    Diplomová práce Současná knižní produkce a její využití na 1. stupni ZŠ se zabývá současnou literaturou pro děti a mládež, dětským čtenářství a čtenářskou gramotností žáků mladšího školního věku, čítankami jako nástrojem k poznání současné i historické literatury a jako prostředkem ke zvýšení úrovně čtenářské gramotnosti. Cílem práce je stanovení počtu ukázek ze současné literatury pro děti a mládež v aktuálně používaných čítankách pro žáky 1.-3. ročníku základní školy a vytvoření souboru ukázek s úkoly ze současných knih určených pro děti a mládež.
  • Item
    Včelařské motivy v české barokní poezii
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Švolbová, Adéla; Novotný Jiří, Mgr.; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce představila poezii tří vybraných autorů z barokního období, konkrétně se jednalo o Bedřicha Bridela, Felixe Kadlinského a Adama Václava Michnu z Otradovic. Byla provedena excerpce, analýza a následná interpretace vybraných včelařských motivů - včela, med, stred, úl. Motiv úlu byl představen, avšak nebyl interpretován, jelikož v žádné publikaci nebyl nalezen. V teoretické části práce byla představena včela jako živočich a historie baroka v Čechách včetně architektury, malířství, sochařství a literatury.
  • Item
    Vyprávění a jeho nácvik na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Spáčalová, Dagmar; Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se věnuje nácviku vyprávění na 1. stupni ZŠ. Cílem je poskytnout ucelený pohled na problematiku vyprávění, zhodnotit nácvik vyprávění v učebnicích vybraného nakladatelství a nabídnout metodické náměty, které lze využít ve výuce. Teoretická část se věnuje charakteristice dětí mladšího školního věku z hlediska jejich řečového vývoje. Současně popisuje komunikační princip, komunikační a jazykového kompetence a zásady ve výuce českého jazyka. Nabízíme definici pojmu vyprávění, zhodnocení jeho obsahu v Rámcově vzdělávacím programu, poskytujeme vysvětlení rozdílu mezi reprodukční a produkční činností, nahlížíme na fáze vyprávění a výukové metody. Praktická část obsahuje dvě samostatné kapitoly. V první z nich autorka hodnotí cvičení v učebnicích českého jazyka nakladatelství Hanami. Poslední kapitola nabízí devatenáct námětů k nácviku vyprávění.
  • Item
    Práce s reklamními texty na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Novosadová, Lucie; Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.; Písková Růžena, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá prací s reklamními texty na 1. stupni ZŠ. Cílem práce je analyzovat strategie reklam zaměřených na dětské publikum, provést výzkum o citlivosti žáků k reklamním sdělením a navrhnout různé typy aktivit pro práci s reklamou na 1. stupni ZŠ.
  • Item
    Časopis Český jazyk a literatura, roč. 19 - analýza a edice
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Muchová, Helena; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.; Chýlová Helena, Doc. PaedDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá analýzou a edicí časopisu Český jazyk a literatura, konkrétně jeho 19. ročníkem z let 1968/1969. Časopis se orientuje se na vztah teorie a praxe ve vyučování českého jazyka. Práce analyzuje obsah a strukturu časopisu, věnuje se i historii časopisu a vlivu ideologie.
  • Item
    Výuka literatury na ZŠ ve Volyni za minulého režimu \nl{}- orálněhistorický výzkum
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Zábranská, Jana; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.; Novotný Jiří, Mgr.
    Diplomová práce se zabývá orální historií a orálně-historickým výzkumem. První kapitoly práce se věnují historii orální historie, jejím zakladatelům a možnostem záznamů provedených interview v rámci orálně-historického výzkumu. Je kladen důraz na představení osob pamětníka a badatele (tazatele). Druhá kapitola je věnována české orální historii a třetí kapitola se věnuje vývoji socialistického školství a jeho typovým znakům, včetně úprav doby trvání povinné školní docházky. Čtvrtá kapitola popisuje Základní školu ve Volyni, na které pamětnice působila. Pátá kapitola představuje osobu pedagoga v dobách minulého režimu. Šestá kapitola obsahuje záznam poskytnutých interview a jejich zhodnocení nalezneme v závěru této práce.
  • Item
    Výuka literatury na Gymnáziu Strakonice za minulého režimu \nl{}- orálněhistorický výzkum
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Nepodalová, Anita; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.; Balík Štěpán, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce analyzuje výuku literatury během komunistického režimu v Československu. Teoretická část práce se věnuje metodě orální historie a rozhovoru. Dále představuje Gymnázium Strakonice a narátora Františka Kosa. Praktická část zkoumá, jak politické a ideologické tlaky ovlivňovaly obsah výuky, povinnou četbu, učebnice a metodologii. Analyzuje výuku poezie, literární soutěže a maturitní zkoušku z českého jazyka za minulého režimu. Výsledky potvrzují, že výuka literatury byla výrazně ovlivněna politickými a ideologickými tlaky. Díky individuálním přístupům učitelů a jejich schopnosti přizpůsobit se podmínkám bylo i tak možné realizovat kvalitní vzdělávací proces. Práce přináší komplexní pohled na výuku literatury na Gymnáziu Strakonice za minulého režimu a ukazuje, jak politické a ideologické tlaky ovlivňovaly vzdělávací proces v Československu.
  • Item
    Ideologie socialismu v diktátech minulého režimu \nl{}(pocta Vladimíru Macurovi a jeho knize Šťastný věk)
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Kocová, Eliška; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.; Krejčík Přemysl, Mgr. Ph.D.
    Tato diplomová práce analyzuje šest sbírek diktátů napsaných v době komunistického režimu v Československu mezi lety 1948 a 1989. Popisuje motivy a jevy komunistické ideologie, které se v diktátech nacházejí. Práce obsahuje také podrobný rozbor knihy esejů Vladimíra Macury Šťastný věk.
  • Item
    Komparace písanek pro 1. a 2. ročník ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Terlová, Jana; Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se věnuje srovnání písanek pro 1. a 2. ročník ZŠ. Cílem práce je stanovit kritéria pro srovnání, porovnat vybrané učební materiály pro výuku psaní v 1. a 2. ročníku základní školy a srovnání vyhodnotit. Teoretická část práce popisuje vývoj písma a blíže se zabývá písmem vázaným. Jsou zde popsány grafomotorické cviky a prvky, tvarové prvky písma, tvarové skupiny písmen a číslic a znaky písma. Obsahem je také vývoj učebních materiálů určených k výuce psaní a vhled do současné nabídky písanek. Praktická část práce nabízí charakteristiku vybraných učebních materiálů určených k výuce psaní, stanovená kritéria pro komparaci a komparaci materiálů v dílčích oblastech. Součástí je také podrobné vyhodnocení a návrh změn.
  • Item
    Levorukost na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Šimlová, Monika; Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se věnuje levorukosti na prvním stupni základní školy. Hlavním cílem práce bylo pozorováním si ověřit podmínky pro psaní leváků na prvním stupni základních škol a zjistit povědomí o problematice leváctví mezi učiteli těchto žáků. Práce je rozdělena do šesti kapitol. Kapitola jedna až pět popisují základní informace o lateralitě člověka: historii, vznik a vývoj laterality, klasifikaci laterality, diagnostické metody na určení praváctví či leváctví ruky, nohy, oka nebo ucha. Dále práce popisuje, s čím se musí potýkat levák po nástupu do základní školy, zejména při osvojování si vázaného písma. V závěru teoretické části je vytvořena metodika pro práci s leváky na prvním stupni. Praktická část práce je v šesté kapitole. Je rozdělena na dvě části. První část výzkumu obsahuje výsledky pozorování patnácti leváků na prvním stupni vybrané základní školy při běžných úkonech spojených se psaním. Obsahuje také fotografie úchopů leváků a ukázky písma. Druhá část praktické části obsahuje rozhovory s učiteli na téma leváctví v jejich třídě.
  • Item
    Nonsens v čítankách pro 2. stupeň ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Dlouhá, Veronika; Nováková Jaroslava, PhDr. Ph.D.; Franta David, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá analýzou zastoupení nonsensové literatury v čítankách pro 6. a 7. ročník základních škol od osmi vybraných nakladatelství: Alter, Didaktis, Fraus, Nová škola, Nová škola - DUHA, Prodos SPN a Taktik. Čítanky slouží jako učebnice pro žáky a zároveň jako inspirace a pomůcka pro učitele. Cílem této práce bylo poskytnout učitelům přehled o výskytu nonsensových textů v jednotlivých čítankách. V této práci byly analyzovány nonsensové texty a texty s prvky nonsensu, včetně dostupných doprovodných materiálů k čítankám. Nalezené nonsensové texty byly přiřazeny k literárním druhům a následně podrobeny komparativní analýze. Vyhodnocení nalezených nonsensových textů bylo realizováno pomocí procentuálního vyjádření, nejprve byly samostatně analyzovány čítanky pro 6. a 7. ročník, poté bylo procentuálně vyjádřeno zastoupení textů v čítankách dohromady pro 6. a 7. ročník v rámci jednoho nakladatelství. Následně jsme zjišťovali průměrné zastoupení nonsensu v čítankách pro oba ročníky. V poslední řadě jsme se věnovali výskytu humorné nonsensové poezie, a to prostřednictvím sumarizace těchto textů v čítankách pro 6. a 7. ročník.
  • Item
    Vybrané jazykové prostředky v mediální komunikaci
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Karásek, Dominik; Spěváčková Martina, Mgr. Ph.D.; Vaňková Jana, PhDr.
    Tato práce se zabývá kontaktovými prostředky v mediální komunikaci. V práci se zaměřujeme na analýzu kontaktových prostředků získaných excerpcí ze záznamů pořadu Náš host. Kontaktové prostředky následně klasifikujeme. Takto roztříděné kontaktové prostředky následně hodnotíme podle jejich stylové příznakovosti. Zaměřujeme se i na rozdíly mezi kontaktovými prostředky moderátorů a hostů. Stejné rozdíly pozorujeme i mezi kontaktovými prostředky mužů a žen. Pomocí dotazníkového šetření dále zjišťujeme, jaké mají moderátoři pořadu povědomí o kontaktových prostředcích.