Conference papers (KVD)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Factors Influencing Effectiveness of Pandemic Distance Learning – Preliminary Findings From a Complex Survey(Wolters Kluwer, 2022) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, MichaelaItem Moodle as a Platform for an Online Reading Comprehension Competition(Wolters Kluwer, 2020) Havránková, Tereza; Grolmus, Petr; Wroblewski, Bartlomiej; Rohlíková, Lucie; Chejlava, Viktor; Čepičková, JanaItem Pre-Service Teachers’ Immersive Experience in Virtual Classroom(Springer, 2021) Duffek, Václav; Fiala, Jan; Hořejší, Petr; Mentlík, Pavel; Polcar, Jiří; Průcha, Tomáš; Rohlíková, LucieItem The Use of Educative Videos to Develop Critical Competence(Centre for Higher Education Studies, 2019) Caldeiro-Pedreira, Mari-Carmen; Havránková, TerezaItem Learning analytics at UWB - first approach(Centre for Higher Education Studies, 2018) Grolmus, Petr; Rohlíková, LucieTento článek představuje první pohled a interpretaci analýzy učení z dat e- learningového systému (Learning Management System - LMS) provozovaného na Západočeské univerzitě v Plzni (ZČU). Předpokládáme, že existují tři typy granularity dat LMS. Prvním typem je nejvyšší úroveň popisující přístupy a využití LMS jakožto celku. Druhým typem jsou data na úrovni kurzu popisující chování a aktivity všech uživatelů daného kurzu. Posledním typem je uživatelská úroveň dat, která interpretuje aktivity jednotlivých uživatelů kurzu. Příspěvek diskutuje první dva typy granularity založených na reálných datech univerzitního e-learningového systému Moodle. Inspirovali jsme se mnoha předchozími studiemi zaměřenými na učební systémy typu LMS, které se často zaměřují na zejména na predikci akademického úspěchu nebo identifikaci studentů ohrožených studijní neúspěšností (např. Smith a kol. 2012, Jayaprakash a kol., 2014, Baker a kol., 2015). Tato zjištění tvoří základ pro další výzkum, který se zaměřuje na identifikaci chování uživatelů na kurzu a na vyhledání studentů ohrožených studijní neúspěšností.Item Computer Science Teacher Preparation Practices(IATED, 2019) Průcha, Tomáš; Rohlíková, Lucie; Filipi, ZbyněkItem Socrative app in natural sciences on elementary schools(IATED Academy, 2020) Benediktová, LenkaModerní technologie jsou dnes již téměř běžnou součástí vyučovacích hodin. Zasahují do všech jejích částí. Pomáhají učiteli při expozici učiva, usnadňují žákům fixaci učiva a využitelné jsou také při testování znalostí. V tomto článku se zaměříme na aplikaci Socrative, kterou lze využít, jak při fixaci, tak primárně při testování učiva. Jedná se o volně dostupnou blank apps, ve které mohou učitelé vytvářet testovací materiály pro své žáky. Žáci testy vyplňují pomocí počítače nebo mobilního zařízení. Aplikace je dostupná pro iOS, Windows i Android. V našem výzkumu se pomocí dotazníkového šetření ptáme žáků (12-14 let) na jejich názory na aplikaci Socrative. Žáci aplikaci využívali po dobu 4 měsíců ve výuce přírodopisu, fyziky a chemie, a to jak při procvičování učiva, tak při jeho ověřování (tedy testování na známky). Náš výzkum přinesl zajímavé výsledky, a to zejména u několika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří jsou integrováni do běžných tříd. Pro ucelení našeho výzkumu proběhl také rozhovor s těmito žáky s SVP a jejich učiteli. Lze říci, že aplikace se u žáků setkala s úspěchem, více při testování učiva nežli u jeho fixace. Velmi pozitivní reakce zazněly u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Item Application of stickaround app in natural history lessons in grammar schools(IATED Academy, 2019) Benediktová, LenkaProvázanost moderních technologií a školství roste. Používání mobilních zařízení ve výuce již není vyjímkou. Žáci ve výuce používají buď svá vlastní zařízení (BYOD) nebo jim je zapůjčí škola. Vývojáři vzdělávacích aplikací přicházejí pořád s novými nástroji. V našem článku si představíme aplikaci Stick Around. Tato aplikace je dostupná pro zařízení s operačním systémem iOS. Lze pomocí ní vytvářet pracovní listy, v nichž žáci přesouvají štítky s odpověďmi na správná místa. Aplikace nemá žádný vlastní obsah, učitel v ní tedy může vytvořit pracovní listy na libovolný vyučovací předmět. Tuto aplikaci jsme testovali ve 4., 6. a 9. třídě základní školy, tedy s dětmi od 9–15 let. Testování probíhalo vždy ve výuce přírodopisu. Žáci vyplňovali pracovní listy zaměřené na učivo přírodopisu svého ročníku. Poté, co se žáci s aplikací dostatečně seznámili, vyplnili elektronický dotazník. Pomocí dotazníkového šetření jsme zjišťovali, zda aplikace žákům pomáhá v upevnění učiva, zda je práce s aplikací baví a motivuje. Sledovali jsme také, jestli aplikace motivuje spíše mladší nebo starší žáky našeho výzkumu. Výsledky našeho šetření budou představeny v následujícím článku. Obecně lze říci, že aplikace Stick Around se u žáků setkala s úspěchem a považují ji za dobrou pomůcku k procvičování učiva. Potvrdil se však názor výzkumného týmu, že aplikace více zaujala mladší žáky.Item Mathematical courses on Children's University at Faculty of education(IATED Academy, 2019) Honzík, Lukáš; Frank, JanItem A comparison of different approaches used in the learning process by means of the moodle data analysis(Wolters Kluwer, 2020) Gangur, Mikuláš; Svoboda, Milan; Grolmus, PetrItem Robotic kit LEGO as a means of getting acquainted with educational robotics(IATED Academy, 2019) Baťko, Jan; Rohlíková, Lucie; Frank, FilipČlánek představuje část výzkumu v oblasti edukační robotiky realizovaného v České republice. Cílem výzkumu bylo prozkoumat, jak si žáci základní školy počínají při řešení jednoduchých úloh. V rámci výzkumu byla dvěma třídám žáků 6. ročníku základní školy předložena k řešení sada patnácti jednoduchých úloh navržených pro řešení s robotickou stavebnicí LEGO Mindstorms EV3. Úlohy byly zaměřeny výhradně na pohyb robota v prostoru bez využití senzorů a dalších modulů. Jejich řešení vyžaduje zapojení abstraktního myšlení. Každý žák pracoval při řešení úloh samostatně a využíval pouze sestaveného robota a notebook s potřebným softwarem. V průběhu řešení sady úloh byl nahráván proces vytváření programu přímo na ploše počítače a zároveň také chování a reakce žáka pomocí webkamery. V místnosti byla umístěna ještě statická kamera, která zaznamenávala proces ověřování správnosti programového řešení. Oba záznamy umožňují vyhodnotit, jaký postup řešení žáci použili a jaká byla jejich úspěšnost při řešení úloh. Dále také zjistit, které úlohy byly pro žáky nejobtížnější a časově nejnáročnější a s kterými úlohami měli naopak nejméně problémů. Z doposud získaných výsledků je patrné, že žáci se dokáží v blokově orientovaném programovacím prostředí rychle zorientovat i bez předchozích znalostí, a to i přesto, že řada žáků vykazovala na začátku testování známky strachu a nedůvěry. Žákům stačí pouze krátká úvodní instruktáž zahrnující základní ovládání a seznámení. Řešení jednoduchých úloh nevyžadujících větší množství programových kroků, ale pouze volbu a změnu parametrů, řeší žáci zpravidla bez obtíží. Nejčastější chybou v řešení je přidávání nadbytečných programových bloků, které mají za efekt nežádoucí chování robota.Item LEGO robotics textbook: solutions for creating constructions and manuals(IATED Academy, 2020) Jakeš, Tomáš; Baťko, Jan; Frank, FilipPříspěvek se zabývá učebnicí LEGO robotiky vyvíjené na katedře výpočetní a didaktické techniky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Učebnice je zaměřena na podporu rozvoje informatického myšlení u žáků druhého stupně základní školy pomocí stavebnice LEGO Mindstorms EV3. Obsahuje 11 výukových kapitol včetně návodů pro tvorbu konstrukcí a metodických pokynů pro učitele. Učebnice vzniká od roku 2018 a v současné chvíli je publikována její druhá verze určená pro testování na školách. První verze prošla pilotáží a připomínky učitelů z praxe již byly v průběhu minulého roku zapracovány. V tomto příspěvku se zaměříme na proces vytváření robotických konstrukcí použitých v učebnici. Popíšeme východiska a představíme použité modely robotů. Zaměříme se také na problémy, které bylo u konstrukcí nutné řešit a představíme jejich finální provedení. Na závěr představíme možnosti vytváření návodů pro stavbu LEGO robotů a popíšeme výhody a nevýhody dostupných aplikací. V článku také představíme vybrané připomínky učitelů a žáků k robotickým konstrukcím, které jsme obdrželi v první fázi testování učebnice.Item Positivity of polynomial in the context of Czech education(Slovak University of Technology, 2020) Frank, Jan; Honzík, LukášItem Safety of Czech elementary school pupils on the Internet(IATED Academy, 2019) Frank, Filip; Frank, Jan; Honzík, Lukáš; Jakeš, TomášItem Řešení úloh v blokovém programování jako součást projektového dne založeného na deskoherních principech(Univerzita Mateja Bela, 2019) Lomička, Zdeněk; Horváthová, Dana; Michalíková, Alžbeta; Filipi, Zbyněk; Škrinárová, Jarmila; Voštinár, PatrikČlánek seznamuje čtenáře s projektovým dnem, na jehož přípravě se autor podílel a hodlá jej využít i pro svou další práci v rámci doktorského studia. Úvodní kapitola představuje projektový den, který vznikl na základě autorské deskové hry. Následně jsou popisovány zásadní důvody a milníky vedoucí od původního konceptu deskové hry do finální podoby projektového dne jako hry zážitkové, využívající vybrané principy a komponenty hry deskové. Druhá kapitola nechává nahlédnout na projektový den z pohledu programovacích aktivit role vývojáře (programátora). Blíže seznamuje čtenáře s využitím blokového programování k řešení úloh a popisuje činnost vývojáře, na kterou bude zaměřen připravovaný výzkum. Poslední kapitola popisuje zamýšlený výzkumu zaměřený na vliv prostředí projektového dne na řešení úloh z programování. Výzkum autor připravuje a bude probíhat v rámci projektového dne právě ve spojení s rolí vývojáře.Item Computer science teacher preparation in an international context : a comparative study(Association for Computing Machinery, 2019) Průcha, TomášSince computer science is implemented at all levels of curriculum from kindergarten to high school there is a growing interest in increasing the quality and number of computer science teachers in countries around the world. Innovation in university study programmes and different approaches in computer science teacher preparation can be one of the key elements for success with these problems. In the Czech Republic, as well as in other countries, there is also a problem with the number of qualified computer science teachers, and with how to recruit new teachers. Comparative education as a general cognitive tool can bring important knowledge of foreign development. The main aim of my dissertation thesis is to empirically describe the key elements in computer science teacher preparation in selected contexts. The results can serve as a valuable source of information and inspiration for universities preparing computer science teachers, but also for political representatives of the countries in the field of education who deal with the given issues.Item Test Anxiety Inventory (TAI): validization and psychometric properties of Czech version(International Organization Center of Academic Research, 2019) Kubíková, Kateřina; Lukavská, Kateřina; Boháčová, Aneta; Mainz, Denis; Svobodová, SandraTato studie podrobně popisuje rozbor psychometrických vlastností české verze škály testové úzkosti (Test anxiety inventory - TAI). Spielberger (1980) navrhl škálu určenou pro měření úzkosti u studentů středních a vysokých škol. Škála se skládá se ze dvou podskupin: měření strachu (TAI-W) a měření emoční tísně (TAI-E). V našem výzkumu hodnotíme psychometrické vlastnosti stupnice TAI a testujeme možnosti využití mezi studentskou populací v České republice. Dále diskutujeme možnosti aplikace této metody na respondenty na spodní hranici doporučeného věku. V této studii byla škála TAI upravena a podána vzorku 185 studentů ve věku 12 až 15 let. V7sledky studie naznačují velmi dobré psychometrické vlastnosti nástroje, kdy hodnoty alfa spolehlivosti pro obě stupnice TAI (TAI-W) a TAI-E) se pohybují v rozmezí 0,877 (TAI-E) a 0,851 (TAI-W). Korelace mezi dvěma dílčími stupnicemi měřená Pearsonovým korekčním koeficientem je pozitivní a velmi silná (r = 0,699) a statisticky významná (p <0,001). Dvoufaktorová struktura složená ze složek TAI-Wa TAI-E vykázala přijatelnou diskriminační platnost a vnitřní spolehlivost. Byla provedena analýza položek a průzkumné a potvrzující analýzy faktorů, které ukazují, že Česká stupnice TAI má přijatelné psychometrické vlastnosti a lze ji použít u českých adolescentů i na dolní hranici doporučené věkové normy.Item Informace k projektům PRIM a DG(Národní ústav pro vzdělávání, 2019) Konopásková, Anna; Filipi, ZbyněkV souladu s předpoklady Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 probíhají práce v projektech, které jsou zaměřeny na způsob rozvoje informatického myšlení a digitální gramotnosti ve výuce i na středních školách. V projektu s názvem Podpora rozvíjení informatického myšlení byly vytvořeny pro tuto část vzdělávací soustavy tři učebnice, jež pokrývají oblasti informatiky, programování a robotiky. V příspěvku jsou krátce představeny jejich alfa verze. Zároveň je zde vysvětlena možnost jejich ověřování v praxi na středních školách. Pokus o naplnění předmětu informatika novou materií s sebou nese ovšem potřebu přesunu dosavadního obsahu jinam. V projektu s názvem Podpora rozvoje digitální gramotnosti vznikl za tímto účelem prozatím dokument vymezující obsah digitální gramotnosti. Zástupci jednotlivých vzdělávacích oborů dostali příležitost analyzovat jejich obsah, aby se mohli vyjádřit, nakolik jsou schopni jeho prostřednictvím při dodržení očekávaných výstupů naplňovat dílčí digitální kompetence. První výsledky analýzy jsou v příspěvku k dispozici.Item Elektronické portfolio jako nástroj rozvoje autonomie a jazykových kompetencí vysokoškolských studentů ve výuce odborného anglického jazyka(University of Ostrava, 2018) Pospíšilová, LindaV dnešní době se stále častěji setkáváme s voláním po změně paradigmatu v oblasti vzdělávání. Těžiště se postupně přesouvá od vyučujících ke studentům, od obsahu ke znalostem a dovednostem, od memorování k aktivnímu učení a k rozvoji tzv. dovedností pro 21. století. V literatuře se také můžeme setkat s tvrzením, že tzv. blended learning se stává normou ne výjimkou. Dalšími trendy v současném vzdělávacím kontextu je pojem celoživotního vzdělávání, informální vzdělávání, tvorba osobního učebního prostředí a tzv. kurátorství obsahu. Podpora autonomního učení může být cestou k naplňování výše uvedených výzev a potřeb. V rámci výzkumu byl navržen a odpilotován učební cyklus podporující autonomní učení s využitím blended learning formou digitálního portfolia implementovaného ve výuce akademického anglického jazyka a to v průběhu třech let s aplikací konstrukčního výzkumu.Item Problémy v přípravě učitelů informatiky: případová studie(Univerzita Mateja Bela, 2019) Průcha, Tomáš; Horváthová, Dana; Filipi, Zbyněk; Rohlíková, LucieV souvislosti s integrací informatiky do kurikula základních i středních škol v České republice sílí diskuze o přípravě učitelů informatiky. Cílem tohoto příspěvku je pomocí případové studie realizované na Západočeské univerzitě v lzni popsat problémy v přípravě učitelů informatiky dle názorů akademických pracovníků, kteří se na její přípravě podílejí. Prezentované výsledky vychází z realizovaného kvalitativního výzkumu sestávajícího z polostrukturovaných rozhovorů. Nejběžnějšími nalezenými problémy jsou především nedostatek financí a nedostatečný počet zájemců o studium učitelství informatiky. Dále se jedná o problémy týkající se tvorby studijních programů, jejich skladby a personálního zabezpečení výuky.