Theses (KPG)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 280 results
  • Item
    Pomocná ruka dramatické výchovy při práci s pravidly ve 4. třídě ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Vachudová, Renáta; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    Diplomová práce s názvem "Pomocná ruka dramatické výchovy při práci s pravidly ve 4. třídě ZŠ" se zabývá analýzou efektivity dramatické výchovy jako metody pro zlepšení dodržování třídních pravidel a posílení sociálních dovedností žáků. V teoretické části práce je vysvětleno, jak dramatický výchova funguje. Jaké metody se využívají a proč jsou právě pro práci s pravidly ve školním prostředí účinné. V praktické části jsou popsány konkrétní aktivity, které byly použity během intervence.
  • Item
    Využití digitálních technologií na 1. stupni základních škol v Ústeckém kraji, se zaměřením na obce do dvou tisíc obyvatel
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Budáková, Pavlína; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.; Rohlíková Lucie, Doc. PhDr. Ph.D.
    Cílem této diplomové práce je analyzovat a zhodnotit digitální vybavenost na základních školách, které leží v obcích do dvou tisíc obyvatel v Ústeckém kraji. Zhodnotit kompetence učitelů a předpoklady žáků pro naplnění cílů vzdělávacích strategií. Strategické dokumenty vydané ministerstvem školství posloužily jako podklad pro tuto práci. Pedagogičtí pracovníci na školách se museli poměrně rychle adaptovat na příliv digitalizace ve vzdělávání. V dnešní době je u žáků kladen důraz na digitální kompetence, a to nejen ve vzdělávání, ale také v přípravě na osobní a pracovní život po škole. Nelze pohlížet na digitalizaci jen jako na proces technologického rázu, ale také ze strany pedagogické. Právě učitelé jsou klíčoví v začleňování digitálních technologií do výuky a je potřeba, aby s nimi uměli patřičně zacházet a využívat jejich potenciál, který předávají svým žákům. Diplomová práce se zaměřuje na digitální vybavenost na školách a začlenění digitálních technologií a digitálních učebních pomůcek do výuky včetně jejich možného využití napříč předměty. V teoretické části práce se promítá literatura, která je zaměřena na digitální technologie. Jednotlivé digitální technologie a digitální učební pomůcky. Je zde rozbor aktivit vhodných ke začlenění těchto technologií do výuky včetně platforem, které mohou posloužit učitelům, ale také žákům. Popsány jsou jednotlivé digitální kompetence učitelů a žáků, ale také cíle, které si kladou vzdělávací strategie a jejich momentální míra naplnění. Druhá část práce je praktická, která je sestavena ze sekundární analýzy dat a výsledky jsou rozebrány kvantitativně i kvalitativně.
  • Item
    Hodnocení kvality výuky učitele na vybraných základních školách Jihočeského kraje
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-25) Čuřínová, Barbora; Šlajchová Ladislava, PhDr. Ph.D.; Volfová Naxerová Olga, Mgr. Ing.
    Cílem této diplomové práce je zjistit, jaké evaluační metody nejčastěji využívají vybraní ředitelé škol k hodnocení kvality výuky. Jaký vliv má aprobovanost a zkušenost učitele na celkovou kvalitu výuky na základní škole. Jaké slabé stránky nejčastěji ve výuce ředitelé identifikují, jak pracují na jejich zlepšení a jaké jsou jejich největší výzvy v oblasti hodnocení kvality výuky. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je vypracována na základě odborné literatury. Charakterizuje učitele a jeho profesní etapy rozvoje. Dále definuje, co kvalitní výuka je, vymezuje, jakým způsobem lze kvalitu výuky hodnotit a kdo se na hodnocení přímo podílí. Praktická část je vypracována na základě výzkumu, který byl realizován smíšenou formou výzkumného šetření. Na základě dotazníkového šetření a uskutečněných rozhovorů jsou zpracovány a následně vyhodnoceny výzkumné otázky, které jsou cílem této diplomové práce.
  • Item
    Spolupráce základních škol a neziskových organizací v procesu podpory žáků se sociálním znevýhodněním v Plzeňském kraji
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Burdová, Barbora; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.; Šafránková Dagmar, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá tématem Spolupráce základních škol a neziskových organizací v rámci procesu podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Hlavním cílem je zhodnocení spolupráce základních škol a neziskových organizací v procesu podpory žáků se sociálním znevýhodněním na 1. stupni na vybraných základních školách v Plzeňském kraji. Teoretická část práce se zabývá popisem a příčinami sociálního znevýhodnění, diagnostikou a konkrétními možnosti jejich podpory. Aktuálními problémy v Plzeňském kraji a možnostmi spoluprací s neziskovými organizacemi. Výzkum je pojat kombinovanou formou prostřednictvím rozhovorů, dotazníku a případových studií. První oblast výzkumu se zaměřuje na zkušenosti pedagogických pracovníků se sociálně znevýhodněnými žáky a jejich podporu při výchovně vzdělávacím procesu. Druhá oblast zkoumá systémovou pomoc pro žáky a spolupráci škol a neziskových organizací. Z vyhodnocení pak vyplývají doporučení pro praxi.
  • Item
    Úspěšnost sociálního začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídách s alternativním vzdělávacím programem Začít spolu a v běžných třídách ZŠ v Plzeňském kraji.
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Drncová, Iveta; Slowík Josef, PhDr. Ph.D.; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se věnuje úspěšnému sociálnímu začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve třídách s programem Začít spolu a v běžných třídách základních škol. Hlavním cílem této práce je na základě propojení teoretického rámce a případové studie ukázat čtenáři, jaká je úspěšnost sociálního začleňování žáků se SVP ve třídách se vzdělávacím programem Začít spolu a v běžných třídách ZŠ z pohledu pedagogů i žáků samotných. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vysvětleny termíny na základě legislativních dokumentů, např. žák se speciálními vzdělávacími potřebami a žák nadaný jejich vzdělávání a podpůrná opatření. Dále jsou v práci definovány termíny, které jsou s žáky se SVP a jejich začleňování úzce spjaty, jako například proces socializace a klima třídy. V poslední kapitole je představený vzdělávací program Začít spolu. V praktické části uvádím analýzy dat z dotazníků a rozhovorů, které byly pořízeny jak ve školách s programem Začít spolu, tak v běžných třídách základních škol, a jak vnímají učitelé a žáci proces sociálního začleňování ve svých kolektivech. Klíčová slova: Sociální začleňování, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků, podpora žáků, klima třídy, Začít spolu.
  • Item
    Syndrom CAN u žáků I. stupně ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-08-30) Dufková, Leona; Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce je zaměřena na problematiku syndromu CAN u žáků prvního stupně ZŠ. Teoretická část obsahuje charakteristiku syndromu CAN, jeho formy, důsledky a léčbu. V závěru teoretické části je věnována pozornost spolupráci školy a orgánů sociálně právní ochrany dětí. Součástí praktické části je kvantitativní výzkumné šetření a tři případové kazuistiky zabývající se násilím na dětech. Cílem této práce je zjistit rozsah informovanosti a zkušeností učitelů prvního stupně ZŠ se syndromem CAN.
  • Item
    Psychosociální zdraví vysokoškolských studentů
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Vesecký, Lukáš; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.; Klimtová Václava, Mgr.
    Téma této diplomové práce Psychosociální zdraví vysokoškolských studentů bylo zvoleno s cílem lépe porozumět faktorům, které ovlivňují psychickou a sociální pohodu studentů na Západočeské univerzitě v Plzni. Hlavním cílem práce je analyzovat míru sociální opory, osamělosti, konfliktů, agrese, manipulace, pasivity a asertivity mezi studenty.
  • Item
    Psychologické aspekty výživy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Marková, Nikol; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.; Sudová Jana, Mgr.
    Tato diplomová práce se zabývá komplexní analýzou vztahu mezi psychologickými faktory a stravovacími návyky. Průzkum se zaměřuje na dopady mentálního zdraví, jako jsou stres, deprese, či úzkost, na výběr potravin, stravovací chování a celkový životní styl. Kombinuje poznatky z oblasti psychologie, výživy a behaviorálních věd s cílem porozumět motivacím a determinantům stravování jednotlivců.
  • Item
    Vzdělávání a adaptace žáků z Ukrajiny na vybraném 1. stupni základní školy v Plzni
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Janičinová, Tereza; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce je zpracována na téma "Vzdělávání a adaptace žáků z Ukrajiny na vybraném 1. stupni základní školy v Plzni." Cílem mé práce bylo zjistit, jak se žáci z Ukrajiny, kteří přišli do České republiky z důvodu války, adaptovali na nové prostředí, a jak probíhá jejich vzdělávání v České republice. V teoretické části jsem uvedla rozdíl mezi klíčovými pojmy "žák - cizinec" a "žák s odlišným mateřským jazykem". Dále jsem se věnovala legislativě, podpoře cizinců, podpůrným opařením, hodnocení, jazykové přípravě, češtině jako druhému jazyku vzdělávání pro učitele v práci se žáky s odlišným mateřským jazykem, materiálům pro učitele a žáky. V poslední části jsem se věnovala výuce žáků s odlišným mateřským jazykem. Uvedla jsem, jaké jsou principy a možnosti pro práci se žáky, vhodné výukové formy a metody. Teoretickou část jsem doplnila informacemi o projektové výuce a intervenčním programu. V závěru teoretické části jsem uvedla příklady dobré praxe v období adaptace ukrajinských žáků v Plzni. V praktické části jsem se zaměřila na dva hlavní cíle. První cíl se týká zjištění sociálního začlenění žáků z Ukrajiny do kolektivu, jejich komunikační úrovně v českém jazyce a znalosti jazyka. Druhý cíl je zaměřen na analýzu užitých výukových metod a didaktických postupů podporujících porozumění. Do výzkumného šetření se zapojilo 6 žáků z Ukrajiny, 2 asistentky pedagoga a paní učitelka třídní. Použila jsem výzkumné metody pozorování, dotazník, kazuistiku. Klíčovou výzkumnou metodou je rozhovor, který jsem vedla celkem s třemi respondenty. Výzkumné šetření přineslo konkrétní data a zkušenosti s integrací žáků s odlišným mateřským jazykem do konkrétní základní školy.
  • Item
    Využití skautské výchovné metody v praxi
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Franzová, Zdeňka; Podpera Milan, Mgr. Ph.D.; Černík Roman, Mgr. et MgA.
    Diplomová práce se zaměřuje na možnosti využití skautské výchovy v praxi na prvním stupni základní školy. Cílem práce je zjistit, jak skautští pedagogové využívají skautskou výchovnou metodu na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce jsou popisovány historické kořeny skautingu - světového a českého, dále kapitola myšlenkové základy skautingu - poslání a tři principy skautingu a v neposlední řadě je věnována pozornost samotné skautské výchovné metodě spolu s historickými podobami a jejími jednotlivými prvky. V praktické části se nachází metodologie výzkumného šetření. Dále se v této části popisují kapitoly Cíl výzkumu a výzkumná otázka, Kvalitativní výzkum, Metoda sběru dat, Respondenti výzkumu, Analýza dat. Závěrem je kapitola Odpovědi na hlavní výzkumnou otázku a na vedlejší výzkumné otázky, které byly získány prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru.
  • Item
    Evaluace systému podpory a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zaňáková, Martina; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.; Černík Roman, Mgr. et MgA.
    Diplomová práce se zabývá analýzou a vyhodnocením stávajícího systému podpory a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na vybraných základních školách prvního a druhého stupně. Využito bylo techniky polostrukturovaných rozhovorů se zainteresovanými pedagogickými pracovníky, analýzy vybraných školních dokumentů a kazuistik vybraných žáků s OMJ, vytvořených jejími třídními učiteli. Na základě zkušeností a výpovědí oslovených respondentů chceme prezentovat a vyhodnotit stávající systém podpory vzdělávání žáků s OMJ na základních školách a poskytnout příklady dobré praxe.
  • Item
    Alternativní stravovací styly u dětí na základních školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šlichtová, Anna; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Tato diplomová práce se zabývá problematikou alternativních stravovacích stylů u dětí na základních školách. V teoretické části práce je popsán vývoj stravovacích zvyklostí, stravovací návyky a faktory ovlivňující stravování dětí. Jsou také diskutována výživová doporučení a zásady racionální stravy. Další část je věnována jednotlivým alternativním stravovacím stylům, konkrétně vegetariánství/veganství, raw strava, dělená strava a makrobiotika. V praktické části práce je proveden deskriptivní výzkum s cílem zjistit frekvenci výskytu prvků alternativních stravovacích stylů u dětí na základních školách. Výsledky výzkumu přinášejí nové poznatky do diskuse o stravování dětí v současné společnosti.
  • Item
    Dramatická výchova ve výuce čtení na 1. stupni malotřídní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Starková, Pavla; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    V diplomové práci se zabývám integrací dramatických metod do výuky předmětu čtení v prvním až třetím ročníku malotřídní školy 1. stupně základní školy. Je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická. V teoretické části popisuji čtenářskou gramotnost, etapy rozvoje, strategii rozvíjení a aktivizační metody, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací program. Dále pak definici dramatické výchovy její hodnoty a cíle, metody. Uvádím také typy akčního výzkumu, jeho prvky a cíle. V praktické části uvádím, jak jsem popsané metody a techniky použila ve výuce čtení na malotřídní škole. U každé odučené lekce popisuji použité metody dramatické výchovy, postup práce s textem, komentář a reflexi. Ke každé lekci je pořízena fotodokumentace.
  • Item
    Využívání metod dramatické výchovy při výuce etické výchovy na 1. stupni malotřídní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Matyasko, Daniela; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    Diplomová práce představuje akční výzkum výuky etické výchovy v málotřídní škole. Učitelovým cílem (a tedy i cílem prezentovaného akčního výzkumu) bylo zefektivnění výuky etické výchovy v konkrétní třídě zapojením metod dramatické výchovy. Propojení těchto dvou předmětů se nám zdálo pro tuto práci vhodné svým založením. Etická výchova je předmět, ve kterém hodně diskutujeme, vyjadřujeme vlastní názory a učíme se přijímat názory druhých. Dramatická výchova využívá metody, díky kterým jsme schopni žáka vtáhnout více do děje a vytvořit fiktivní prostředí, ve kterém může situaci řešit. Na základě této úvahy vznikl tento akční výzkum. Akční výzkum jsme zvolili proto, že vychází z myšlenky plánování - pozorování - reflexe, což vede k postupnému učení nejen žáků ale i učitele. Práce ukazuje možnosti, jak začlenit dramatické metody do hodin etické výchovy, aby byla výuka efektivnější, prožitková, osobnostně rozvíjející a probouzela v žácích vnitřní motivaci a chuť k učení. Na základě zkušenosti z akčního výzkumu práce vyvozuje výhody, ale i limity, pro žáky i učitele, plynoucí z tohoto způsobu výuky.
  • Item
    Výukový program rozvoje prvotního čtenářství s využitím knihy Astrid Lindgrenové
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Čechová, Tereza; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    Tato diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství u dětí navštěvujících 1. třídu ZŠ. Je rozdělena do dvou částí - praktické a teoretické. Teoretická část definuje pojem dětský čtenář, uvádí čtenářské potřeby dětí, popisuje vzdělávací obsah oboru Český jazyk - literární výchova pro 1. období 1. stupně ZŠ a dále informuje o metodách dramatické výchovy, které jsou použity v programu praktické části, definuje dále pojem akční výzkum a uvádí jeho charakteristické znaky. V praktické části je ověřována možnost zvýšení motivace ke čtení u dětí v první třídě. Za tímto účelem je vypracován plán akčního výzkumu včetně výukového programu čtení, který je založen na čtení knihy Pipi Dlouhá punčocha od Astrid Lindgrenové a který propojuje literární výchovu s metodami dramatické výchovy.
  • Item
    Tři varianty výtvarně dramatického projektu v malotřídní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šelmátová, Klára; Černíková Marie, MgA. Ph.D.; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce upozorňuje na potenciál předmětů výchovného charakteru jakožto prostředku pro rozvoj osobnosti žáků 1. stupně základní školy. V teoretické části přibližuje cílovou skupinu z hlediska vývojové psychologie, vymezuje cíle a principy současného vzdělávání a podrobně popisuje vybrané výchovné oblasti, kterými jsou artefileticky zaměřená výtvarná výchova, dramatická a osobností a sociální výchova. Možnostmi propojení těchto tří výchov se zabývá praktická část, jejíž podstata spočívá v naplánování a realizaci výtvarně dramatické lekce a jejím následném vyhodnocení.
  • Item
    Žák s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni základní školy: případová studie
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šišková, Adéla; Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s OMJ na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem je odhalit, jak začínající učitelé a učitelé s delší dobou praxe vnímají přítomnost žáka s OMJ a je-li v jejich vnímání patrný rozdíl. Pro sběr výzkumných dat byl využit polostrukturovaný rozhovor a sběr dat. Dílčím cílem je zjistit, jaké příležitosti a úskalí spatřují učitelé ve vzdělávání, odhalit výukové strategie a zjistit, jaké didaktické pomůcky používají ve výuce a porozumět jejich povaze z hlediska účelu a očekávaných výsledků. Zjištění naznačují, že začínající učitelky projevují počáteční obavy, které se však postupně mění v pozitivní přístup. Postoj zkušených učitelek je ovlivněn okolnostmi příchodu žáka a přístupem rodičů. Úskalím pro všechny učitelky jsou jazykové bariéry a nedostatek času ve výuce, zatímco příležitostí pro začínající učitelky jsou nové pedagogické zkušenosti. Závěry naznačují, že učitelé používají různé výukové strategie a didaktické pomůcky, zaměřené na rozvoj českého jazyka a gramatiky.
  • Item
    Kyberšikana na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kokošková, Daniela; Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce "Kyberšikana na 1. stupni základní školy" se zabývá problematikou kyberšikany v teoretické a reálné rovině. Vlivem značného začlenění sociálních sítí do každodenních životů se tento fenomén dnešní doby objevuje již u žáků 1. stupně základních škol. V teoretické části práce vychází z dostupné odborné literatury, objasňuje pojem kyberšikana, její typy, stadia, možnosti primární prevence a odlišnost od klasické šikany. V praktické části výzkumnou metodou zjišťuje výskyt kyberšikany u žáků 5. tříd základních škol, zkušenosti pedagogů 1. stupně základních škol s primární prevencí kyberšikany a případovou studií přibližuje průběh šikany jedné z obětí.
  • Item
    Sebepoškozování žáků na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hessová, Adéla; Klimtová Václava, Mgr.; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá problematikou záměrného sebepoškozování žáků základních škol. Cílem práce bylo zmapovat, zda jsou učitelé základních škol v Plzni schopni podle identifikačních znaků a projevů rozpoznat sebepoškozování u žáků a adekvátně postupovat v řešení situace. Teoretická část se věnuje problematice sebepoškozujícího chování a vychází z kompilace odborných zdrojů. Praktická část obsahuje kvantitativně-kvalitativní výzkumné šetření. Výzkum byl realizován pomocí dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumného šetření bylo získat ucelený pohled na disponibilitu pedagogů v oblasti zkoumané problematiky.
  • Item
    Postupy pedagogické intervence na 1. stupni ZŠ (v práci s žáky ohroženými sociálním vyloučením).
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lisá, Kateřina; Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce zkoumá pedagogické intervence u žáků ohrožených sociálním vyloučením a preference učitelů v jejich podpoře. Teoretická část se zabývá identifikací a postupy pedagogické intervence u žáků se sociálním znevýhodněním, včetně legislativního rámce a vhodných výchovných opatření. Praktická část zkoumá preference učitelů a stav podpory na konkrétní škole. Výzkum zahrnoval Q-metodologii a rozhovory s respondenty. Zjištění byla využita k doporučením pro pedagogickou praxi.
OPEN License Selector