Theses (KPG)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 273 results
  • Item
    Vzdělávání a adaptace žáků z Ukrajiny na vybraném 1. stupni základní školy v Plzni
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Janičinová, Tereza; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce je zpracována na téma "Vzdělávání a adaptace žáků z Ukrajiny na vybraném 1. stupni základní školy v Plzni." Cílem mé práce bylo zjistit, jak se žáci z Ukrajiny, kteří přišli do České republiky z důvodu války, adaptovali na nové prostředí, a jak probíhá jejich vzdělávání v České republice. V teoretické části jsem uvedla rozdíl mezi klíčovými pojmy "žák - cizinec" a "žák s odlišným mateřským jazykem". Dále jsem se věnovala legislativě, podpoře cizinců, podpůrným opařením, hodnocení, jazykové přípravě, češtině jako druhému jazyku vzdělávání pro učitele v práci se žáky s odlišným mateřským jazykem, materiálům pro učitele a žáky. V poslední části jsem se věnovala výuce žáků s odlišným mateřským jazykem. Uvedla jsem, jaké jsou principy a možnosti pro práci se žáky, vhodné výukové formy a metody. Teoretickou část jsem doplnila informacemi o projektové výuce a intervenčním programu. V závěru teoretické části jsem uvedla příklady dobré praxe v období adaptace ukrajinských žáků v Plzni. V praktické části jsem se zaměřila na dva hlavní cíle. První cíl se týká zjištění sociálního začlenění žáků z Ukrajiny do kolektivu, jejich komunikační úrovně v českém jazyce a znalosti jazyka. Druhý cíl je zaměřen na analýzu užitých výukových metod a didaktických postupů podporujících porozumění. Do výzkumného šetření se zapojilo 6 žáků z Ukrajiny, 2 asistentky pedagoga a paní učitelka třídní. Použila jsem výzkumné metody pozorování, dotazník, kazuistiku. Klíčovou výzkumnou metodou je rozhovor, který jsem vedla celkem s třemi respondenty. Výzkumné šetření přineslo konkrétní data a zkušenosti s integrací žáků s odlišným mateřským jazykem do konkrétní základní školy.
  • Item
    Psychologické aspekty výživy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Marková, Nikol; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.; Sudová Jana, Mgr.
    Tato diplomová práce se zabývá komplexní analýzou vztahu mezi psychologickými faktory a stravovacími návyky. Průzkum se zaměřuje na dopady mentálního zdraví, jako jsou stres, deprese, či úzkost, na výběr potravin, stravovací chování a celkový životní styl. Kombinuje poznatky z oblasti psychologie, výživy a behaviorálních věd s cílem porozumět motivacím a determinantům stravování jednotlivců.
  • Item
    Dramatická výchova ve výuce čtení na 1. stupni malotřídní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Starková, Pavla; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    V diplomové práci se zabývám integrací dramatických metod do výuky předmětu čtení v prvním až třetím ročníku malotřídní školy 1. stupně základní školy. Je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická. V teoretické části popisuji čtenářskou gramotnost, etapy rozvoje, strategii rozvíjení a aktivizační metody, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací program. Dále pak definici dramatické výchovy její hodnoty a cíle, metody. Uvádím také typy akčního výzkumu, jeho prvky a cíle. V praktické části uvádím, jak jsem popsané metody a techniky použila ve výuce čtení na malotřídní škole. U každé odučené lekce popisuji použité metody dramatické výchovy, postup práce s textem, komentář a reflexi. Ke každé lekci je pořízena fotodokumentace.
  • Item
    Využívání metod dramatické výchovy při výuce etické výchovy na 1. stupni malotřídní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Matyasko, Daniela; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    Diplomová práce představuje akční výzkum výuky etické výchovy v málotřídní škole. Učitelovým cílem (a tedy i cílem prezentovaného akčního výzkumu) bylo zefektivnění výuky etické výchovy v konkrétní třídě zapojením metod dramatické výchovy. Propojení těchto dvou předmětů se nám zdálo pro tuto práci vhodné svým založením. Etická výchova je předmět, ve kterém hodně diskutujeme, vyjadřujeme vlastní názory a učíme se přijímat názory druhých. Dramatická výchova využívá metody, díky kterým jsme schopni žáka vtáhnout více do děje a vytvořit fiktivní prostředí, ve kterém může situaci řešit. Na základě této úvahy vznikl tento akční výzkum. Akční výzkum jsme zvolili proto, že vychází z myšlenky plánování - pozorování - reflexe, což vede k postupnému učení nejen žáků ale i učitele. Práce ukazuje možnosti, jak začlenit dramatické metody do hodin etické výchovy, aby byla výuka efektivnější, prožitková, osobnostně rozvíjející a probouzela v žácích vnitřní motivaci a chuť k učení. Na základě zkušenosti z akčního výzkumu práce vyvozuje výhody, ale i limity, pro žáky i učitele, plynoucí z tohoto způsobu výuky.
  • Item
    Využití skautské výchovné metody v praxi
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Franzová, Zdeňka; Podpera Milan, Mgr. Ph.D.; Černík Roman, Mgr. et MgA.
    Diplomová práce se zaměřuje na možnosti využití skautské výchovy v praxi na prvním stupni základní školy. Cílem práce je zjistit, jak skautští pedagogové využívají skautskou výchovnou metodu na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce jsou popisovány historické kořeny skautingu - světového a českého, dále kapitola myšlenkové základy skautingu - poslání a tři principy skautingu a v neposlední řadě je věnována pozornost samotné skautské výchovné metodě spolu s historickými podobami a jejími jednotlivými prvky. V praktické části se nachází metodologie výzkumného šetření. Dále se v této části popisují kapitoly Cíl výzkumu a výzkumná otázka, Kvalitativní výzkum, Metoda sběru dat, Respondenti výzkumu, Analýza dat. Závěrem je kapitola Odpovědi na hlavní výzkumnou otázku a na vedlejší výzkumné otázky, které byly získány prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru.
  • Item
    Evaluace systému podpory a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zaňáková, Martina; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.; Černík Roman, Mgr. et MgA.
    Diplomová práce se zabývá analýzou a vyhodnocením stávajícího systému podpory a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na vybraných základních školách prvního a druhého stupně. Využito bylo techniky polostrukturovaných rozhovorů se zainteresovanými pedagogickými pracovníky, analýzy vybraných školních dokumentů a kazuistik vybraných žáků s OMJ, vytvořených jejími třídními učiteli. Na základě zkušeností a výpovědí oslovených respondentů chceme prezentovat a vyhodnotit stávající systém podpory vzdělávání žáků s OMJ na základních školách a poskytnout příklady dobré praxe.
  • Item
    Alternativní stravovací styly u dětí na základních školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šlichtová, Anna; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
    Tato diplomová práce se zabývá problematikou alternativních stravovacích stylů u dětí na základních školách. V teoretické části práce je popsán vývoj stravovacích zvyklostí, stravovací návyky a faktory ovlivňující stravování dětí. Jsou také diskutována výživová doporučení a zásady racionální stravy. Další část je věnována jednotlivým alternativním stravovacím stylům, konkrétně vegetariánství/veganství, raw strava, dělená strava a makrobiotika. V praktické části práce je proveden deskriptivní výzkum s cílem zjistit frekvenci výskytu prvků alternativních stravovacích stylů u dětí na základních školách. Výsledky výzkumu přinášejí nové poznatky do diskuse o stravování dětí v současné společnosti.
  • Item
    Výukový program rozvoje prvotního čtenářství s využitím knihy Astrid Lindgrenové
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Čechová, Tereza; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    Tato diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství u dětí navštěvujících 1. třídu ZŠ. Je rozdělena do dvou částí - praktické a teoretické. Teoretická část definuje pojem dětský čtenář, uvádí čtenářské potřeby dětí, popisuje vzdělávací obsah oboru Český jazyk - literární výchova pro 1. období 1. stupně ZŠ a dále informuje o metodách dramatické výchovy, které jsou použity v programu praktické části, definuje dále pojem akční výzkum a uvádí jeho charakteristické znaky. V praktické části je ověřována možnost zvýšení motivace ke čtení u dětí v první třídě. Za tímto účelem je vypracován plán akčního výzkumu včetně výukového programu čtení, který je založen na čtení knihy Pipi Dlouhá punčocha od Astrid Lindgrenové a který propojuje literární výchovu s metodami dramatické výchovy.
  • Item
    Kyberšikana na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kokošková, Daniela; Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce "Kyberšikana na 1. stupni základní školy" se zabývá problematikou kyberšikany v teoretické a reálné rovině. Vlivem značného začlenění sociálních sítí do každodenních životů se tento fenomén dnešní doby objevuje již u žáků 1. stupně základních škol. V teoretické části práce vychází z dostupné odborné literatury, objasňuje pojem kyberšikana, její typy, stadia, možnosti primární prevence a odlišnost od klasické šikany. V praktické části výzkumnou metodou zjišťuje výskyt kyberšikany u žáků 5. tříd základních škol, zkušenosti pedagogů 1. stupně základních škol s primární prevencí kyberšikany a případovou studií přibližuje průběh šikany jedné z obětí.
  • Item
    Žák s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni základní školy: případová studie
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šišková, Adéla; Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s OMJ na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem je odhalit, jak začínající učitelé a učitelé s delší dobou praxe vnímají přítomnost žáka s OMJ a je-li v jejich vnímání patrný rozdíl. Pro sběr výzkumných dat byl využit polostrukturovaný rozhovor a sběr dat. Dílčím cílem je zjistit, jaké příležitosti a úskalí spatřují učitelé ve vzdělávání, odhalit výukové strategie a zjistit, jaké didaktické pomůcky používají ve výuce a porozumět jejich povaze z hlediska účelu a očekávaných výsledků. Zjištění naznačují, že začínající učitelky projevují počáteční obavy, které se však postupně mění v pozitivní přístup. Postoj zkušených učitelek je ovlivněn okolnostmi příchodu žáka a přístupem rodičů. Úskalím pro všechny učitelky jsou jazykové bariéry a nedostatek času ve výuce, zatímco příležitostí pro začínající učitelky jsou nové pedagogické zkušenosti. Závěry naznačují, že učitelé používají různé výukové strategie a didaktické pomůcky, zaměřené na rozvoj českého jazyka a gramatiky.
  • Item
    Tři varianty výtvarně dramatického projektu v malotřídní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šelmátová, Klára; Černíková Marie, MgA. Ph.D.; Komzáková Martina, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce upozorňuje na potenciál předmětů výchovného charakteru jakožto prostředku pro rozvoj osobnosti žáků 1. stupně základní školy. V teoretické části přibližuje cílovou skupinu z hlediska vývojové psychologie, vymezuje cíle a principy současného vzdělávání a podrobně popisuje vybrané výchovné oblasti, kterými jsou artefileticky zaměřená výtvarná výchova, dramatická a osobností a sociální výchova. Možnostmi propojení těchto tří výchov se zabývá praktická část, jejíž podstata spočívá v naplánování a realizaci výtvarně dramatické lekce a jejím následném vyhodnocení.
  • Item
    Možnosti a meze distanční (online) výuky na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Schrimpfová, Nikola; Šafránková Dagmar, PhDr. Ph.D.; Podroužek Ladislav, Doc. PaedDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá distančním vzděláváním žáků na 1. stupni základních škol, konkrétně v městské a vesnické škole. Zaměřuje se na názory a postoje rodičů, žáků a učitelů k distančnímu vzdělávání, které získali během pandemie COVID-19.
  • Item
    Sebepoškozování žáků na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hessová, Adéla; Klimtová Václava, Mgr.; Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá problematikou záměrného sebepoškozování žáků základních škol. Cílem práce bylo zmapovat, zda jsou učitelé základních škol v Plzni schopni podle identifikačních znaků a projevů rozpoznat sebepoškozování u žáků a adekvátně postupovat v řešení situace. Teoretická část se věnuje problematice sebepoškozujícího chování a vychází z kompilace odborných zdrojů. Praktická část obsahuje kvantitativně-kvalitativní výzkumné šetření. Výzkum byl realizován pomocí dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumného šetření bylo získat ucelený pohled na disponibilitu pedagogů v oblasti zkoumané problematiky.
  • Item
    Dramatický projekt realizovaný ve třídě s integrovanými žáky zaměřený na práci s emocemi
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hubová, Věra; Černíková Marie, MgA. Ph.D.; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.
    Práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část vysvětluje formy a postupy dramatické výchovy, základní pojmy a popis emocí v psychologii a historii a současnost výuky a výchovy žáků se speciálními potřebami v pedagogice. Část praktická zkoumá využití dramatické výchovy v inkluzivních třídách, obsahem mají být emoce. Záměrem práce je zjistit, jak dramatická výchova s tímto tématem ovlivňuje výuku a výchovu v inkluzivním prostředí.
  • Item
    Antikoncepční metody pohledem vysokoškolsky vzdělaných žen
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Davidová, Nelly; Klimtová Václava, Mgr.; Vágnerová Petra, Mgr.
    Tato diplomová práce je zaměřená na preferenci antikoncepčních metod vysokoškolsky vzdělanými ženami. Teoretická část práce byla zaměřena na charakteristiku vysokoškolského vzdělání v České republice, popis reprodukčního systému žen, popis konkrétních antikoncepčních metod, na aspekty reprodukčního zdraví a na rozhodování. V praktické části byl vyhodnocen dotazník. Dotazník měl kvantitativní i kvalitativní část. Všechny výsledky byly detailně tříděny, vyhodnocovány a zpracovány do tabulek nebo grafů. Cílem bylo zjistit, zda existuje vztah mezi úrovní vzdělání žen a preferencí antikoncepčních metod.
  • Item
    Postupy pedagogické intervence na 1. stupni ZŠ (v práci s žáky ohroženými sociálním vyloučením).
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lisá, Kateřina; Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce zkoumá pedagogické intervence u žáků ohrožených sociálním vyloučením a preference učitelů v jejich podpoře. Teoretická část se zabývá identifikací a postupy pedagogické intervence u žáků se sociálním znevýhodněním, včetně legislativního rámce a vhodných výchovných opatření. Praktická část zkoumá preference učitelů a stav podpory na konkrétní škole. Výzkum zahrnoval Q-metodologii a rozhovory s respondenty. Zjištění byla využita k doporučením pro pedagogickou praxi.
  • Item
    Třídní schůzky a začínající učitel
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šuranská, Lucie; Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.; Dubec Michal, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na třídní schůzky a začínajícího učitele. V teoretické části práce se zkoumá začínající učitel, proces jeho uvádění do pedagogické praxe a podpora, která mu je poskytována, včetně praktických rad pro úspěšné zvládání této náročné fáze. Dále se práce podrobně zabývá problematikou třídních schůzek, včetně definice, typů třídních schůzek, procesu plánování a častých chyb v jejich vedení. Součástí je také kapitola věnována komunikaci mezi učitelem a rodičem. V praktické části práce je provedena analýza zkušeností a postojů začínajících i zkušených učitelů ke třídním schůzkám.
  • Item
    Zdravý životní styl u studentů VŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Judáková, Iveta; Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.; Klimtová Václava, Mgr.
    Tato diplomová práce se zabývá zdravým životním stylem u studentů vysoké školy. Práce se skládá ze dvou částí. První část je zaměřena na to, jak by měl vypadat zdravý životní styl u studentů vysoké školy z hlediska výživy, pohybu, spánku a duševního zdraví. Dále jsou zde také uvedeny negativní vlivy na zdraví studentů, kam patří nelegální drogy, alkohol, kouření, ale také nelátkové závislosti (gamblerství, internet, počítačové hry). Druhá část se zabývá zjišťováním stavu zdravého životního stylu u studentů Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Data byla získána kvalitativním výzkumem pomocí dotazníkového šetření. Na základě získaných dat byly zodpovězeny výzkumné otázky.
  • Item
    Metody dramatické výchovy ve výuce výchovy hudební
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vrhelová, Milena; Gažáková Eva, MgA. Ph.D.; Černíková Marie, MgA. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá využitím metod dramatické výchovy ve výuce výchovy hudební na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola je věnována hudební výchově. Na základě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání je definována jako vzdělávací obor, včetně jeho vzdělávacího obsahu. V rámci předmětu hudební výchovy jsou dále uvedena specifika, která s sebou výuka hudební výchovy přináší. Dramatická výchova je obsahem druhé kapitoly. Jsou zde představeny její formy, principy a hodnoty, zvýšená pozornost je věnována metodám dramatické výchovy. Třetí kapitola, praktická část diplomové práce, vychází z praxe a představuje užití metod dramatické výchovy ve výuce výchovy hudební. Zahrnuje sborník aktivit a ukázky z vyučovacích hodin hudební výchovy.
  • Item
    Prevence šikany na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vyhnálková, Markéta; Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.; Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
    Hlavním cílem práce bylo zaměřit se na všechny důležité aspekty vysvětlující pojem šikana, její typy a druhy, vývojové stupně a projevy. Nedílnou součást práce tvoří i kapitoly zabývající se protagonisty šikany, jejich hlavními charakterovými vlastnostmi, důvody vedoucí k vyšetřování šikany a s tím i související odhad stupně závažnosti. Výrazná péče je věnována i prevenci a organizacím věnujícím se předcházení a pomoci při řešení šikany. V kapitole prevence se práce zaměřuje na prevenci na úrovni školy, jednotlivých tříd, ale i na úroveň jednotlivců. Ve výzkumné části je vymezený cíl a následně jsou k němu popsány metody výzkumu, které byly využity ke sběru dat pro jeho následné zpracování. Zpracování dat probíhalo formou sběru dotazníků, které jsou doplněné třemi rozhovory. Do sběru dotazníků byl zařazen pouze 1. stupeň základních škol Plzeňského kraje. Celkem se tedy výzkumu zúčastnilo 164 respondentů pracujících ve školství. Odpovědi z dotazníků jsou jednotlivě zpracované v tabulkách a grafech pro lepší přehlednost a následně vyhodnocené.