Articles (KČJ)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Problematika tzv. volného dativu ve školní výuce skladby(2025) Vaňková, JanaTématem našeho článku je tzv. volný dativ (syntakticky nezávislý pád) ve školní výuce. Vytváříme dvě základní skupiny volných dativů, tj. na jedné straně výrazy, které jsou větnými členy a svou povahou působí jako různé druhy příslovečných určení, a na druhé straně dativní tvary, které větnými členy nejsou, ale slouží jako kontaktní výrazy a stylistické prostředky.Item Vít Erban: Ve skvrnách světla. Stará škola, 2023(2023) Balík, ŠtěpánRecenze na básnickou sbírku Víta Erbana: Ve skvrnách světla (Borovany: Stará škola, 2023).Item Jazykový kutloch: Po úhoru někdy přijde úroda, někdy (vítězný) únor a pak až úroda(2023) Balík, ŠtěpánJazykový fejeton o budějovickém jazykovém ostrovu a budějovické kultuře zejména po roce 1989.Item Jazykový kutloch: Lužnice čili Lainsitz aneb dvojí toponomastika Novohradských hor(2023) Balík, ŠtěpánOnomastický příspěvek k vybraným toponymům (oikonymům i anoikonymům) pro Novohradské hory v jižních Čechách.Item Jazykový kutloch: Lužnice čili Lainsitz aneb dvojí toponomastika Novohradských hor(2023) Balík, ŠtěpánOnomastický příspěvek k vybraným toponymům (oikonymům i anoikonymům) pro Novohradské hory v jižních Čechách.Item Zemřel Milan David, pedagog a čtenář Milk & Honey(2023) Balík, ŠtěpánNekrolog Milana Davida, zasloužilého českobudějovického učitele ČJL a didaktika PedF JČU v Českých Budějovicích.Item Mějte hezký den! Odoláte? Ne? Tak si zabruste!(2023) Balík, ŠtěpánJazykový článek o purismu v češtině diachronně i synchronně se zřetelem k aktuálnímu stavu.Item Jiří Weil, jehož jméno budiž pochváleno!(2023) Balík, Štěpán; Zitová, OlgaZpráva z konference. Konferenci ve dnech 27. a 28. dubna 2023 uspořádalo Centrum pro studium holokaustu a židovské literatury FF UK (dále CSHŽL) společně s Ústavem pro českou literaturu AV ČR (dále ÚČL) na půdě druhé jmenované instituce pod názvem „Věčný outsider Jiří Weil: Život a dílo“.Item Zkušenosti z komplexních seminářů češtiny pro cizince(2022) Čechová, MarieV následujícím textu se pokusím podělit s čtenáři o své dlouhodobé zkušenosti s výukou češtiny cizinců, zvláště německých studentů v Německu a z opakovaných výzkumů osvojování češtiny u imigrantů v českých školách. V obou případech jsem shromažďovala nedostatky a chyby, jichž se studující dopouštěli, a následně předjímala tyto jevy probíráním tak, abych předcházela jejich vzniku, přičemž jsem využívala, pokud to bylo možné, konfrontace s rodným jazykem studentů. Tyto jevy v příspěvku představím. K syntéze poznatků jsem využívala příruček Komplexní jazykové rozbory a Mluvnická a slohová cvičení.Item Bedřich Frída - Jaroslav Vrchlický (ed. Jiří Hubáček), Vedle sebe šli jsme dálnou poutí... Vzpomínky ze života dvou bratří(2022) Franta, DavidRecenze na kritickou edici vzpomínkových knih bratří Bedřicha Frídy a Jaroslava Vrchlického, již připravil dr. Jiří Hubáček.Item Bedřich Frída - Jaroslav Vrchlický (ed. Jiří Hubáček), Vedle sebe šli jsme dálnou poutí... Vzpomínky ze života dvou bratří(2022) Franta, DavidRecenze na kritickou edici vzpomínkových knih bratří Bedřicha Frídy a Jaroslava Vrchlického, již připravil dr. Jiří Hubáček.Item Viktor Viktora octogenarius(2022) Franta, DavidZdravice k 80. narozeninám prof. PhDr. Viktora Viktory, CSc., dlouholetého vedoucího katedry českého jazyka a literatury nynější Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Článek obsahuje životopis oslavence, přehled jeho vědecké činnosti a nejaktuálnější vědeckou bibliografii.Item Viktor Viktora octogenarius(2022) Franta, DavidZdravice k 80. narozeninám prof. PhDr. Viktora Viktory, CSc., dlouholetého vedoucího katedry českého jazyka a literatury nynější Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Článek obsahuje životopis oslavence, přehled jeho vědecké činnosti a nejaktuálnější vědeckou bibliografii.Item K využití multimodálního textu ve výuce mateřského jazyka: kniha Patlas zvířat(2023) Písková, Růžena; Svobodová, EliškaČlánek řeší možnosti uplatnění multimodálních textů ve výuce v kontextu rozvoje po rozumění čtenému textu u žáků 1. stupně základní školy. Je představen koncept multimodálního textu autorské knihy Patlas zvířat a dále průběh a výsledky tvůrčích dílen pro žáky a učitele na 1. stupni ZŠ a pro studenty v semináři didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Je doložena významná motivační funkce, kterou má práce s autentickým autorským textem jednak pro percepci, ale také pro vlastní textovou produkci žáků. Získané poznatky představují výchozí bod pro realizaci dalších výzkumných projektů zaměřených na využití multimodálních textů ve výuce a na uplatňování multimodální stylistiky ve vzdělávání žáků.Item Karel Čapek, publicistický funkční styl a syntax. Příklad integrované výuky složek předmětu český jazyk a literatura(2023) Franta, DavidCílem odborného článku je na příkladu vybraného díla Karla Čapka, publicistického funkčního stylu a skladby souvětí navrhnout takový model integrace učiva jazykového, slohově-komunikačního a literárněvýchovného na gymnáziu (střední škole), aby se jednotlivé složky předmětu český jazyk a literatura prolnuly s cílem poznávat text přirozeně jako celek a strukturu adekvátně k didaktické transformaci i literárněvědní interpretaci. Integrace zejména jazykového učiva a literárněvýchovného učiva je v didaktice českého jazyka a literatury opomíjena, ačkoliv by mohla navázat na bohaté dědictví pražského strukturalismu, z něhož vychází jak tento odborný článek, tak inovativní integrovaná didaktika prešovské slovakistiky Ľudmily Liptákové a jejího týmu.Item K využití virtuální třídy pro přípravu studentů na pedagogickou praxi(2023) Písková, Růžena; Vejvodová, JanaPříspěvek se věnuje problematice přípravy studentů učitelství na výkon učitelské profese, konkrétně zkoumá využití možností virtuální třídy při simulaci pedagogické komunikace mezi učitelem a žáky před začátkem vlastní pedagogické praxe studentů. Cílem studie je shromáždit a analyzovat názory studentů na virtuální třídu, postihnout jejich zkušenosti a vyvodit závěry využitelné pro další vývoj trenažéru virtuální třídy. Jsou porovnávána data ze vstupního dotazníku a dotazníku po absolvování tréninku v prostředí virtuální třídy. Využity jsou zavřené, polootevřené i otevřené otázky, v nichž studenti uváděli důvody svých odpovědí a další zpřesňující postřehy. Významným prvkem při užívání virtuální třídy je tzv. imerze, tedy vtažení do prostředí, které ovlivňuje intenzituzážitku a přibližuje ho realitě. Vzhledem k počtu zapojených studentů (17) není možné výsledky zobecnit. Lze však konstatovat, že závěry získané během šetření jsou využitelné pro vývojáře při dalším zkvalitňování trenažéru a současně tyto závěry slouží jako motivace pro studenty i didaktiky, kteří zapojení virtuální třídy do pregraduální přípravy studentů učitelství zvažují.Item Marie Čechová jubilující(2023) Chýlová, HelenaLaudatio k 85. narozeninám prof. PhDr. Marie Čechové, DrSc., lingvistce a lingvodidaktičce, působící na katedře českého jazyka a literatury Fakulty pedagogické ZČU v Plzni.Item Slovo o didaktike materinského jazyka(2023) Písková, Růžena; Gogová, EvaÚvodník k číslu časopisu venovanému jubileu prof. Ľudmily Liptákové a jej prínosu v didaktike materinského jazyka.Item Spolupráca medzi plzenskými a prešovskými akademikmi a praktikmi(2023) Písková, Růžena; Polák Čuchtová, Iveta; Jarušinská, LenkaSpráva o spolupráci katedry českého jazyka a literatúry Fakulty pedagogickej ZČU v Plzni a katedry slovenského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove.Item Mezioborové kolokvium Historický text a jeho interpretace v Kozojedech 12.-14. října 2022(2023) Spěváčková, MartinaZpráva pojednává o mezioborovém kolokviu Historický text a jeho interpretace, jež proběhlo v Kozojedech ve dnech 12.-14. října 2022 a jež se zaměřilo svými příspěvky na vývoj českého jazyka.