Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Abstrakty zbývajících příspěvků bez článku(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Kéhar, OtaItem Torricelliho zákon, Pythagorův a Tantalův pohár, stejnosměrný motor(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Vochozka, Vladimír; Burdová, Veronika; Černý, Pavel; Kéhar, OtaDostupnost FFF/FDM 3D tiskáren umožňuje snadno vytvářet z plastů pomůcky s různými mechanickými či optickými vlastnostmi. V příspěvku jsou diskutovány modely, které by jinak nešly vyrobit, či by jejich cena byla řádově vyšší a jsou pro výuku fyziky přínosné. Válcová nádoba s tryskami je osvědčenou pomůckou pro demonstraci závislosti hydrostatického tlaku na výšce vodního sloupce. Téma hydrostatický tlak a jeho důsledky spojuje i pomůcka Pythagorův a Tantalův pohár. Vymodelovaný a vytisknutý řez pohárem je vizuální pomůcka jasně demonstrující chování kapaliny uvnitř nasávací soustavy. Posledním modelem doplněným o 3D výtisky je stejnosměrný elektromotor.Item Základní fyzikální jednotky a změny v jejich definicích(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Válek, Jan; Sládek, Petr; Kéhar, OtaPříspěvek se dotýká připravených změn v definicích základních fyzikálních jednotkách. Změny se dotknou čtyř základních jednotek – kilogram, ampér, kelvin a mol. Jde o poměrně rozsáhlé předefinování, které využívá univerzálních konstant. Vedle představení úprav definic se bude příspěvek zamýšlet nad možnostmi, jak zavést definice jednotek do kurikula základních a středních škol a s tím souvisejícími obtížemi.Item Fyzika v několika sekundách – využívání gifů a krátkých videí ve výuce fyziky(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Ryston, Matěj; Kéhar, OtaÚčelem příspěvku je upozornit na bohatý výskyt krátkých videí a animací s fyzikální tématikou na internetu a jejich užitečnost pro výuku fyziky. Autor příspěvku, již nějakou dobu tato videa sbírající, se rozhodl svou rozrůstající se sbírku uspořádat a dát k dispozici online. Tato stránka bude dále rozšiřována a má-li čtenář zajímavé video, které s oblibou používá ve výuce a o které se chce podělit s ostatními učiteli, prosím o jeho zaslání.Item Curriculum for the subject of physics in primary school and gymnasium in Slovenia(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Pavlin, Jerneja; Kéhar, OtaItem Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Miléř, Tomáš; Kéhar, OtaTermodynamika patří k obtížným partiím fyziky a u žáků není zrovna oblíbená. Výzkumy prováděné na školách u nás i ve světě opakovaně identifikují žákovské miskoncepce, jako je zaměňování stavových a procesních veličin a pojetí energie nebo tepla coby substance. Příčiny obtížnosti studia termodynamiky však zůstávají nejasné. Domníváme se, že velkým dílem je na vině přirozený jazyk, jímž jsou termodynamické jevy interpretovány. Přirozený jazyk je nástrojem komunikace, ale je i nástrojem myšlení. Jazyk zprostředkovává poznání, ale není-li logicky konzistentní, může být naopak překážkou porozumění fyzice. Informace jsou v jazyce zakódované, ale v případě termodynamiky jsou i zašifrované. Není se co divit našim žákům a studentům, že se při studiu snadno chytí do pasti, protože jazyk, jímž jsou psány moderní učebnice, k tomu poskytuje dostatek příležitostí.Item Vývoj výsledků českých žáků v historii výzkumů TIMSS a PISA(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Mandíková, Dana; Kéhar, OtaPříspěvek podává celkový přehled realizovaných šetření mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA a účasti České republiky v nich. Uvedena je základní charakteristika výzkumů, přehled výsledků českých žáků v přírodních vědách a jejich časový vývoj.Item Dva konkrétní příklady podpory a práce s nadanými žáky(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Mandíková, Dana; Kéhar, OtaV příspěvku je představen projekt fakultních škol MFF UK, k jehož významným cílům patří podpora talentovaných a nadaných žáků středních nebo základních škol a také jejich učitelů. Uvedeny jsou záměry projektu a některé konkrétní příklady realizovaných aktivit. Druhým příkladem práce s nadanými žáky je dlouholetá spolupráce KDF MFF UK s Mensa gymnáziem při výuce výběrových seminářů z fyziky.Item Role fyzikálního experimentu ve výuce fyziky(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Machalická, Jana; Kéhar, OtaExperiment je velmi důležitou součástí vědy a existuje mnoho způsobů, jak ho zařadit do výuky přírodních věd. Příspěvek popisuje první část výzkumu role experimentu ve výuce fyziky na českých školách. K tomuto účelu bylo provedeno několik rozhovorů se zkušenými učiteli fyziky o jejich zkušenostech a názorech na hlavní aspekty fyzikálního experimentu.Item Profesní život učitelů přírodozpytu(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Kroupová, Bohumila; Kéhar, OtaJe známé, že fyzika se ve školách učila spolu s chemií jako přírodozpyt. Pod tímto názvem se na českých školách učil téměř 80 let. Podívejme se, co všechno musel učitel přírodozpytu umět, co měl naučit a jak, jaké k tomu měl podmínky nebo které školské zákony musel dodržovat.Item Mezigenerační učení na SSPŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Krajčová, Věra; Kéhar, OtaNa Smíchovské střední průmyslové škole již řadu let probíhají projekty zaměřené na vzájemné předávání zkušeností mezi generacemi. Žáci SSPŠ připravují a vedou workshopy pro ZŠ a MŠ, na druhou stranu mají při svých studentských a maturitních projektech podporu vyučujících z VŠ. Vše propojuje projekt Smíchovská průmyslovka třetího věku, kde workshopy pro seniory vedou učitelé ze SSPŠ za asistence studentů, kteří se od seniorů učí zodpovědnosti a trpělivosti.Item Věrnost účastníků fyzikálních soutěží jako ukazatel motivace(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Kolář, Karel; Kéhar, OtaJednou ze záležitostí, která by měla zajímat organizátory dlouhodobě pravidelně probíhajících soutěží, je motivace jejich účastníků. Je těžké najít nějaké snadno určitelné indikátory jejich motivace, ale jeden kvantitativní způsob se nabízí – měření věrnosti účastníků, tedy míry toho, kolik z účastníků jednoho ročníku se přenese do dalšího. Příspěvek přinese srovnání věrnosti několika známých fyzikálních soutěží pořádaných Matematicko-fyzikální fakultou a také Fyzikální olympiády na základě dat z databáze výsledků soutěží MŠMT Excelence.Item Laboratorní práce ve výuce fyziky na gymnáziu(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Kohout, Jiří; Kéhar, OtaV rámci příspěvku budou prezentovány výsledky výzkumného šetření realizovaného mezi 229 učiteli fyziky na gymnáziích v ČR. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký je stav ve výuce fyzikálních laboratoří na vyšším stupni gymnázia a jaké postoje v tomto ohledu učitelé zastávají. Na základě výsledků výzkumu budou formulována doporučení směrem k budoucímu vývoji v této oblasti. Budou rovněž představeny náměty na laboratorní práce realizovatelné bez specifických požadavků na pomůcky, jež by reflektovaly požadavky učitelů z praxe. Stručně bude také shrnut historický vývoj výuky fyzikálních laboratoříItem 10 let projektových dnů(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Kielbusová, Zdeňka; Kéhar, OtaProjektová výuka platí za efektivní výukovou metodu a na naší katedře vznikla na začátku roku 2009 myšlenka zapojit do výuky přípravu a realizaci projektových dní pro žáky ZŠ a SŠ. Během následujících let se projektové dny začaly profilovat jako badatelsky orientované. Na návrzích a následné realizaci jednotlivých projektových dní se dobrovolně podíleli a podílejí studenti učitelství fyziky v rámci předmětů Praktika školních pokusů 1 a 2.Item Žákovské čtení textu z učebnice sledované oční kamerou a role otázek při porozumění tomuto textu(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Kekule, Martina; Krejčí, Alžběta; Kéhar, OtaPříspěvek prezentuje základní charakteristiky čtení odborného textu -učebnice- žáky a jedním vyučujícím. Dále srovnává přístupy čtení vlastního textu a textu, který je následně doplněn otázkami. Cílem pilotní studie realizované na 12 žácích a zabývající se jednou stranou textu učebnice byla identifikace základních přístupů čtení, práce s doprovodným vizuálním materiálem (obrázky a grafy) a identifikace indikátorů, které mohou signalizovat hlubší kognitivní procesy probíhající při čtení včetně vlivu otázek na čtení textu. Výstupy ukázaly minimální práci s vizuálním materiálem a naopak vcelku plynulé čtení celého textu, přerušované zpětnými sakádami nad klíčovými pojmy textu. Většina žáků po přečtení otázky realizovala sakádu do oblasti textu, kde se nacházel klíčový pojem z otázky, což indikuje velmi dobrou paměť lokalizace význačných pojmů.Item Přístup k fyzikálnímu vzdělávání v České republice, Estonsku, Polsku a Slovinsku(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Kácovský, Petr; Koudelková, Věra; Snětinová, Marie; Kéhar, OtaSrovnávací studie, jejíž výsledky jsou v příspěvku prezentovány, se věnuje výuce fyziky na nižším stupni sekundárního vzdělávání. Cílem studie bylo porovnat předepsané kurikulum v České republice, Estonsku, Polsku a Slovinsku na základě kurikulárních dokumentů těchto zemí. Především se toto porovnání zaměřilo na vzdělávací obsah, očekávané výstupy, mezipředmětové vzdělávání a průřezová témata, vzdělávací metody, hodnocení a kompetenceItem Jaké mají budoucí učitelé pro 1. stupeň představy o částicové stavbě látek?(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Hejnová, Eva; Kéhar, OtaV souvislosti s přípravou revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se v diskusích aktuálně objevuje i otázka, jaký by měl být obsah a cíle fyzikální části přírodovědy na 1. stupni základní školy. S touto otázkou úzce souvisí i příprava budoucích učitelů pro primární přírodovědné vzdělávání, jež nemusí být, co se týče fyzikálního vzdělávání, z mnoha důvodů dostačující. V příspěvku tuto skutečnost ilustrujeme na výsledcích výzkumu, který ukázal mnohé chybné představy budoucích učitelů pro 1. st. ZŠ o částicové stavbě látek.Item Podpora učitelů jako jedna z metod rozvoje přírodovědného vzdělávání na různých typech škol(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Dvořáková, Irena; Prošková, Petra; Kéhar, OtaPříspěvek je věnován dvěma souvisejícím projektům – Heuréka a Elixír do škol. Oba projekty hrají významnou roli při podpoře učitelů, kteří se věnují přírodovědnému vzdělávání od mateřských po střední školy. V článku jsou oba projekty krátce popsány, hlavní část příspěvku je věnována dopadu těchto projektů a ohlasům učitelů.Item „Širý proud“: jak to vzniklo, co to je a kam by mohl směřovat(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Dvořák, Leoš; Kéhar, OtaPříspěvek byl úvodem sympozia „Širý proud“ na konferenci Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9. Poskytl stručné úvodní informace o této neformální iniciativě týkající se zamýšlených revizí RVP ve fyzice a souvisejících problémů. Představil aktivity, které se od konference MTR8 v této oblasti děly, podkladovou studii k této problematice (která je dílem široké skupiny autorů), plány na další publikace a existenci a první aktivity pracovní a podpůrné skupiny, které se této problematice věnují ve spolupráci s oficiálními institucemi, jež mají revize RVP na starosti, ale částečně nezávisle na nich, v rámci komunity didaktiků a učitelů fyziky v ČRItem Kolik je v ČR (aprobovaných) učitelů fyziky?(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Dvořák, Leoš; Kéhar, OtaO data o učitelích fyziky resp. o šetření, které by tato data zjistilo, jsme žádali MŠMT ČR již od konference MTR7 před čtyřmi lety. Na počátku roku 2019 takové šetření proběhlo, dokonce o učitelích všech předmětů na ZŠ a SŠ. V příspěvku jsou prezentovány první předběžné výsledky z tohoto šetření (týkající se učitelů fyziky). Jde o počty učitelů, jejich věkové složení, aprobovanost, kvalifikovanost, o to, kolik odchodů učitelů školy očekávají a jaký je pro ně problém sehnat učitele fyziky. Výsledky na „tvrdých datech“ ukazují nedostatek učitelů fyziky. V závěru jsou naznačeny úvahy, jak bychom se mohli snažit pomoci v této nepříznivé situaci.