Číslo 2 (2021)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 9 out of 9 results
  • Item
    Distance education infrastructure policy in primary and secondary education in Greece
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Gkorogias, Giorgos; Zotos, Christos; Mitroulia, Maria; Armakolas, Stefanos
  • Item
    Rozvoj algoritmického myšlení v kontextu řešení matematických úloh na 1. stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Slavíková, Eva; Krotký, Jan
    Článek nastiňuje pedagogický experiment, jehož cílem bylo ověřování matematických výsledků a potvrzení zvolených strategií pomocí algoritmických postupů. Rozvíjení algoritmického myšlení v kontextu matematických úloh se provedlo pomocí robotické pomůcky Ozobot, se kterou žáci prvního stupně pracovali. Experimentu se účastnily dvě skupiny žáků z prvního stupně, 17 žáků z prvního ročníku a 18 žáků ze čtvrtého ročníku. Matematické úlohy se skládaly ze dvou částí, z části matematické, v níž se zkoumaly strategie a výsledky. Druhá část pod názvem modifikační obsahovala algoritmické postupy, jež suplovaly klasickou matematickou zkoušku. V závěru sondy se vyhodnocovala účinnost v praxi, zmíněna byla některá úskalí při programování a v konečné fázi byla pozornost věnována žákovské reflexi.
  • Item
    Schopnost dětí řešit různé typy labyrintů
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Rieneslová, Denisa; Pěchoučková, Šárka
    V mateřské škole proběhl experiment, jehož cílem bylo zjistit schopnosti dětí ve věku 5 – 6 let řešit různé druhy labyrintů – prostorový vícecestný čtvercový labyrint s dvěma řešeními, prostorový vícecestný obdélníkový labyrint s podmínkou a více řešeními a prostorový jednocestný čtvercový labyrint s podmínkou. Děti jednotlivé labyrinty řešily manipulací nebo pomocí kineze. Na základě vyhodnocení experimentu bylo zjištěno, že všechny děti vyřešily prostorový vícecestný čtvercový labyrint s dvěma řešeními. Nejnižší úspěšnost řešení (60 %) měl úkol s prostorovým vícecestným obdélníkovým labyrintem s podmínkou a vice řešeními.
  • Item
    Modifikace urbanova figurálního testu tvořivého myšlení pro potřeby vyhodnocení 3D modelů vytvořených žáky ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Fadrhonc, Jan; Král, Jan
    Článek popisuje úpravy Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení (TSD – Z) pro potřeby hodnocení žáků prvního a druhého stupně v oblasti prostorové představivosti a kreativity, a to na základě hodnocení jimi vytvořených 3D modelů. Tyto modifikace byly provedeny na základě přechodu zadávání a hodnocení z původní kresby na papír do 3D virtuálního prostoru a rozšíření testu o kategorie hodnotící prostorovou představivost. Výsledky testování nám umožní zjistit nejen úroveň prostorové představivosti a kreativity, ale i na základě našich výsledků a jiných výzkumů korelovat případné limity daného virtuálního 3D prostředí.
  • Item
    Programování počítačem řízených strojů z pohledu RVP a ŠVP
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Moc, Pavel
    Z požadavků dnešní doby jasně plyne potřeba se věnovat oblasti techniky, strojů, robotiky atd. se zaměřením na jejich řízení. Vzniká zde prostor pro programování strojů, tato činnost propojuje několik vzdělávacích oblastí. Především se jedná o informatiku a technickou výchovu jež navazuje více praktickou činností žáků. V dnešní době ZŠ mají v rámci vlastních ŠVP možnost se již této problematice věnovat. Bohužel neexistuje jednotný přístup. Zde se nabízí otázka, zda je vhodné i nadále setrvat u modelu, kdy si každá ZŠ vytváří vlastní ŠVP na základě poměrně široce pojatého RVP. Současný stav výuky především záleží na osobnosti konkrétního vyučujícího, jaký má osobní vztah k programovatelným zařízením. Návrat k přesným osnovám není patrně vhodný, ale navýšení povinných oblastí RVP pro ZŠ, jež by konkrétní ŠVP muselo obsahovat, lze patrně považovat za správný směr.
  • Item
    Technické obory popularizované v historických i v současných časopisech
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Lukšíková, Marcela
    Na základě podrobného zkoumání náplně historických a současných časopisů bylo možné provést vzájemné porovnání jejich tvorby. Po prohlédnutí a přečtení historických časopisů byla sepsána jejich rešerše. Vybrané zajímavosti z technických časopisů byly použity jako náměty do výuky a zařazeny z hlediska přístupu a možnosti rozvoje žáků dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V současné době dochází v České republice k rozvoji technického vzdělávání, k jeho propagaci a popularizaci pomocí řady nástrojů.
  • Item
    Vnímání online technologií budoucími učiteli z hlediska nepříznivých faktorů limitujících strategií
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Bartošová, Michaela; Černá, Jana
    Tento příspěvek představuje dílčí výsledky našeho kvalitativního výzkumu, který je součástí širšího kontextu výzkumu zaměřeného na využívání online technologií učiteli ve svém informálním učení a formálním vzdělávání. Výzkum byl realizován v rámci řešení Studentské grantové soutěže na Univerzitě Palackého v Olomouci (IGA_Pdf_2021_021; Fenomén informálního učení se zaměřením na online technologie pro budoucí učitele anglického jazyka na Univerzitě Palackého v Olomouci). Premisy kvalitativního výzkumu vycházely ze záměru zjistit, jak budoucí učitelé přistupovali k online technologiím v průběhu svého života. Údaje pro kvalitativní výzkum byly shromážděny pomocí polostrukturovaných rozhovorů se studenty učitelství primárního a nižšího sekundárního vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Konkrétně v tomto příspěvku se zaměřujeme na vnímání online technologií budoucími učiteli z hlediska jejich nepříznivých vlivů nejen na zdraví člověka.
  • Item
    Využití pomůcek při inkluzivním vzdělávání v matematice
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Capová, Petra; Pěchoučková, Šárka
    Na prvním stupni základní školy proběhla sonda, která se zaměřila na možnosti inkluzivního vzdělávání v matematice. Cílem bylo vytvořit úkoly a činnosti z aritmetiky a geometrie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zrealizovat je a provést reflexi. K činnostem byly vyrobeny pomůcky. Sondy se zúčastnili vždy čtyři žáci druhého, třetího a čtvrtého ročníku v rámci hodin ambulantní nápravné péče. Na základě vyhodnocení bylo zjištěno, že manipulace s pomůckami se při řešení jednotlivých úloh ukázala jako efektivní a umožnila tak získat žákům lepší vhled do předloženého problému.
  • Item
    Efektivita distanční výuky během pandemie covid-19
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, Michaela
    Probíhající pandemie covid-19 ovlivňuje od jara 2020 významným způsobem vzdělávání po celém světě, a to především z důvodu nucených uzávěr školy a následného přechodu na distanční výuku. Cílem prezentované přehledové studie je shrnout aktuální poznatky ohledně efektivity této distanční výuky globálně a specificky v kontextu České republiky. Některé metodologické aspekty problematiky související hlavně s klíčovým konceptem učebních ztrát (learning loss) jsou diskutovány s ohledem na dřívější výzkum o efektivitě distančního vzdělávání před pandemií. V závěrečné části je představen náš přístup k výzkumu tohoto fenoménu založený na komplexní evaluaci. V ní bereme v úvahu to, jak vnímají efektivitu různých forem distanční výuky učitelé a žáci, stejně jako specifika různých předmětů (český jazyk, fyzika, matematika, německý jazyk a zeměpis).
OPEN License Selector