Theses (KMT)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Projektové vyučování ve 4.ročnících na ZŠ v Praze a v malotřídní \nl{}škole se zaměřením na matematiku, český jazyk a člověk a jeho svět(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Kavurová, Anna; Frank Jan, Mgr. Ph.D.; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na vliv projektové výuky ve 4. ročnících základních škol v Praze a malotřídní škole v Krabčicích. Soustředí se na předměty matematika, český jazyk a člověk a jeho svět, a analyzuje moderní a alternativní výukové přístupy. Práce zahrnuje realizaci a hodnocení tří mezipředmětových projektů a poskytuje vhled do vnímání efektivity projektové výuky mezi žáky a pedagogy. Výsledky ukazují, že projektová výuka podporuje klíčové kompetence, jako je kritické myšlení a týmová spolupráce.Item Náměty na práci s 3D tiskem na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Sedláčková, Adéla; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Tomášková Tetjana, Ing. Ph.D.Tato diplomová práce se zaměřuje na využití 3D tisku ve vzdělávacím procesu na 1. stupni základní školy. Cílem práce je prozkoumat potenciál této moderní technologie pro rozvoj technického myšlení, kreativity a inovativních schopností žáků. Práce představuje návrh 5 praktických aktivit s 3D tiskem pro žáky 4. a 5. ročníku a zkoumá jejich implementaci v rámci zájmového kroužku. Výzkum se zabývá vlivem těchto aktivit na rozvoj polytechnických kompetencí žáků a jejich motivaci k technickým činnostem.Item Srovnání některých vybraných témat v učebnicích na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Borůvková, Barbora; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.; Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.Práce se zabývá porovnáním transmisivního pojetí výuky matematiky a konstruktivistického pojetí matematiky. V práci je popisována výuka jednotlivých vybraných probíraných témat v hodinách matematiky na prvním stupni z hlediska transmisivního pojetí a konstruktivistického pojetí. Výzkumné šetření se týkalo zjišťování úspěšnosti dětí při přijímacím řízení na osmiletá gymnázia. Zkoumala jsem, zda jsou úspěšnější děti vyučovány tradičním pojetím výuky či Hejného matematiky.Item Recyklace plastu pro využití ve 3D tisku(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Zahradník, Tomáš; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.Tato diplomová práce se zabývá procesem recyklace PET lahví a jejich transformací do filamentu pro 3D tisk metodou FDM (Fused Deposition Modeling). Cílem práce je navrhnout a zkonstruovat zařízení, které umožní přeměnu použitých PET lahví na filament použitelný v 3D tiskárnách. Práce podrobně popisuje jednotlivé komponenty recyklačního zařízení. Pozornost je také věnována konstrukci FDM tiskáren a úpravám potřebným pro výrobu recyklačního zařízení. V teoretické části práce je popsána technologie FDM tisku, jeho historie, výhody a nevýhody, stejně jako mechanické a chemické procesy recyklace PET. Praktická část se zaměřuje na konstrukci recyklačního zařízení, jeho implementaci a testování výsledného materiálu.Item Aplikace matematiky v rámci mezipředmětových vztahů na základní škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Valtová, Kateřina; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.; Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.Práce se zaměřuje na mezipředmětové vztahy ve výuce na základní škole, především na aplikaci matematiky do vybraných předmětů, jako je výchova ke zdraví, zeměpis, fyzika a informatika. S transformací didaktického obsahu souvisí samozřejmě metody a formy výuky, které využíváme při aplikaci mezipředmětových vztahů. Zaměřila jsem se i na přístup učitelů a jejich vztah k samotným žákům. V praktické části jsem využila konkrétní příklady, ve kterých se matematika aplikuje do již zmiňovaných předmětů. Tyto příklady se dají také použít dále ve skupinových pracích, a také v projektových hodinách.Item Výuka environmentální výchovy na 1. stupni základní školy s využitím technologií(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Skálová, Amálie; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.Diplomová práce je zaměřena na výuku Environmentální výchovy jako průřezového tématu RVP ZV na 1. stupni základní školy s využitím digitálních technologií. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretická a praktická část. V teoretické části jsou popsány digitální kompetence pedagogů, Environmentální výchova jako průřezové téma a jsou zde krátké charakteristiky vybraných digitálních technologií. Praktická část popisuje celkem pět aktivit s technologiemi, které byly prakticky vyzkoušeny se žáky 1. stupně ZŠ.Item Využití mobilního telefonu v experimentech na základní škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Vajskebr, Tomáš; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.Tato diplomová práce se zabývá problematikou využití mobilních telefonů v experimentech na základní škole. Součástí práce jsou navržené experimenty, které ukazují možná využití mobilních telefonů jako měřicích zařízení.Item Tvorba environmentálních pracovních listů na zdroje energie(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Štěchová, Tereza; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Moc Pavel, Mgr. Ph.D.Cílem diplomové práce je poskytnout komplexní vhled do problematiky výuky environmentální výchovy v rámci primárního vzdělávání. Diplomová práce se zabývá historií a současností environmentální výchovy, jejím ukotvením v RVP ZV, hodnocením úrovně její výuky na českých základních školách. Dále obsahuje sadu 6 pracovních listů zaměřených na zdroje energie s názvy Základy energie, Neobnovitelné zdroje energie, Obnovitelné zdroje energie, Solární panely, Úspory v domácnosti a Energetika ve městech. Ke každému listu je vytvořen metodický list včetně možných odpovědí a řešení. Práce obsahuje vyhodnocení pracovních listů a návrhů a doporučení na jejich úpravu na základě jejich otestování v praxi.Item Enviromentální stolní hra pro druhý stupeň ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Pinkrová, Zuzana; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Moc Pavel, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zabývá deskovými hrami a jejich implementací do výuky na druhém stupni základních škol. V práci jsou popsány základní pojmy jako je hra, didaktická hra, aktivizující metody ve výuce a environmentální výchova. Dále je v práci vytvořený didaktický návrh na výrobu vlastní dekové hry s tématikou recyklace pro 2. stupeň ZŠ a jeho následné praktické ověření v devátém ročníku.Item Práce s daty v matematice na 1. stupni základní školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Nejedlá, Michaela; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.; Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.Diplomová práce je zaměřena na práci s daty v hodinách matematiky 1. stupně základní školy. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá prací s daty a jejím zařazením do RVP ZV. Její součástí je také analýza tří řad učebnic pro výuku matematiky v 1.-5. ročníku. Cílem praktické části je tvorba konkrétních úloh z matematiky pro všechny ročníky prvního stupně základní školy. Jejich realizace a následná reflexe.Item Vybrané možnosti využití názornosti ve výuce matematiky \nl{}v 1. a 2. ročníku základní školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Ježková, Karolína; Frank Jan, Mgr. Ph.D.; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na možnosti využití názornosti při výuce matematiky v 1. a 2. ročníku základní školy. V práci jsou uvedeny vybrané pomůcky či aktivity, kterými lze žákům vizuálně přiblížit řešení matematických operací. U každé uvedené pomůcky je zkoumána její dostupnost na trhu či možnost její vlastní výroby. Část těchto pomůcek a aktivit s nimi spojených je pak prakticky zařazena do tří ukázkových hodin různých skupin žáků.Item Využití keramické hlíny v hodinách pracovních činností \nl{}na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Špendlová, Karolína; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Homutová Eliška, Mgr. et Mgr.Cílem této práce je navrhnout praktická využití keramické hlíny ve výuce na 1. stupni ZŠ. Mezi další cíle patří umožnit čtenáři nahlédnout do stručné historie využití hlíny člověkem, základů zpracování keramické hlíny a do didaktické transformace této oblasti. Zároveň se v této práci věnuji praktickým námětům využití keramiky a jejich reflexy. V rámci reflexe mám za cíl mimo jiné navrhnout možná řešení pro žáky nadané i pro žáky vyžadující nějakou formu dopomoci. V neposlední řadě se práce pokusí shrnout obecná doporučení pro pedagoga. Pro žáky 1. stupně ZŠ vedu již od roku 2017 výtvarný kroužek s keramikou, v rámci kterého vyrábíme výrobky z keramické hlíny. Právě samotní žáci mě přivedli k otázce "Jakým způsobem zařadit keramiku do výuky?", jelikož v této dovednosti vidím velký potenciál. Žáci se učí něčemu novému, co možná jednou využijí i ve své budoucí profesi, rozvíjí se u nich technické myšlení a dochází též k rozvoji jemné motoriky. V neposlední řadě tato činnost žáky baví, mají možnost při ní zrelaxovat a zároveň se vyjádřit. Mimo jiné se žáci dostávají do kontaktu s keramikou téměř každý den ať už v podobě talíře, ze kterého jí, umývadla, nad kterým si myjí ruce, nebo dlaždičky, po kterých chodí. Zažít tedy proces výroby předmětů z hlíny jim může přinést jiný pohled na vnímání těchto předmětů. Dostupná odborná literatura věnující se této tématice je povětšinou velmi odborná a pro laika může být někdy těžko pochopitelná. Na následujících stránkách se pokusím toto téma zjednodušit a zpřístupnit i jedincům mimo tento obor se zaměřením na učitele pracující se žáky 1. stupně ZŠ, kteří nemají s keramikou zkušenosti. Z vlastní zkušenosti vím, že se učitelé využívání keramické hlíně ve výuce spíše vyhýbají. Práce s hlínou není na první pohled vůbec jednoduchá, a ne každá škola má prostředky umožnit žákům pracovat s keramickou hlínou. Pokud škola prostředky má, přijde mi velká škoda, že jich nevyužívá, a proto se v rámci této práci snažím učitelům nastínit především teorii a jednoduché náměty pro práci s keramickou hlínou i s jejich možnými variantami.Item Výuka matematiky pro ukrajinské žáky na české základní škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tkachova, Olga; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.; Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.Práce zkoumá teoretické základy výuky dětí cizinců v hodinách matematiky na 2. stupni základní školy a popisuje proces integrace cizinců do českého vzdělávacího systému. Významná část práce je věnována popisu vzdělávacího systému v České republice a na Ukrajině, jsou popsány hlavní rozdíly, které způsobují potíže při integraci ukrajinských dětí do vzdělávacího systému.Item Návrh naučné stezky se zaměřením na matematiku 1. stupně ZŠ v okolí města Nýřany(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šauerová, Karolína; Frank Jan, Mgr. Ph.D.; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.Diplomová práce mapuje zapojení orientačního běhu do hodin matematiky, zkoumá jeho využití i v jiných předmětech. V této práci podrobně rozebíráme matematické úlohy, které jsou vhodné pro využití k naučným stezkám, zde konkrétně na trasu orientačního závodu. V teoretické části rozebíráme rozvoj matematického myšlení dle RVP ZV a dalších odborných publikací a více si přibližujeme specifika orientačního běhu, trénink na tento běh a přípravy na závod. V praktické části se pak zaměřujeme na matematické úlohy, jak přispívají k očekávaným výstupům žáka v souladu s RVP ZV a ŠVP ZŠ Nýřany, výběr jednotlivých úloh a postupy žáků při jejich řešení. Rozebíráme zde ověřování těchto úloh ve třetím a čtvrtém ročníku a v rámci kvalitativního a kvantitativního výzkumu měříme posun žáků z tohoto hlediska.Item Tvorba Moodle online kurzu k předmětu KMT/GKOB(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Mašek, Tomáš; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D.Cílem diplomové práce bylo vytvořit Moodle online kurz k předmětu Technická dokumentace pro učitele B. Práce popisuje grafickou komunikaci, technické kreslení a jeho zařazení do základního vzdělávání. Dále popisuje moderní trendy v online výuce a ve výuce technického kreslení. Na základě provedené analýzy potřeb studentů využívající Moodle byl vytvořen nový online kurz pro předmět KMT/GKOB. V práci je popisován vývoj tohoto kurzu, jeho struktura a konečná podoba.Item Environmentální gamebook jako učební pomůcka pro 1. stupeň ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zábranská, Karolína; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.Diplomová práce se zaměřuje na využití environmentálního gamebooku jako učební pomůcky pro žáky prvního stupně základní školy. Teoretická část zkoumá začlenění environmentální výchovy do vzdělávacích programů pro ZŠ, gamifikaci ve výuce a historii gamebooků. Praktická část pak obsahuje samotný gamebook, který byl vytvořen a otestován a vyhodnocen s žáky prvního stupně základní školy.Item Plastové materiály v kontextu opětovného využití ve výuce \nl{}v 5. třídě ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Příkazská, Irena; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D.Diplomová práce pojednává o plastových a zbytkových plastových materiálech a jejich možném opětovném využití. Podrobněji se zabývá produkcí, recyklací, legislativou a klady i zápory zmíněných látek. Propojuje problematiku tématu s českým vzdělávacím systémem a předmětem pracovních činností souvisle s možným rozvojem schopností žáků.Item Euklidovské obory integrity(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Dudek, Martin; Hora Jaroslav, Doc. RNDr. CSc.; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr.Tato diplomová práce se zaměřuje na zkoumání oborů integrity a jejich dělitelnosti s důrazem na význam Euklidova algoritmu při hledání největšího společného dělitele. Práce detailně vysvětluje základní pojmy, provádí analýzu různých typů oborů integrity a jejich dělitelnosti a podrobně se zabývá praktickým uplatněním těchto poznatků. Celkově poskytuje komplexní přehled o oborech integrity a jejich konkrétních praktických využitích.Item Region Chodsko jako zdroj matematických úloh(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Dufková, Kristýna; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.; Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.Cílem práce tedy je pokusit se aplikovat historické, kulturní a etnografické poznatky o Chodsku do výuky matematiky. Stěžejní náplní bude vlastní tvorba matematických úloh využívajících poznatky o chodském regionu, jejich praktická realizace v edukačním procesu a následná evaluace, zejména reflexe ze strany žáků zapojených do výuky. V teoretické části diplomové práce jsou zmiňovány motivace a interdisciplinarita jako důležité složky procesu výuky a zároveň představen region Chodsko. Charakterizuji historii této etnografické oblasti a popisuji současnou podobu (včetně detailního popisu jedenácti vesnic tvořící Chodsko), tradice a zvyky. V praktické části je prezentována realizace nevržených matematických úloh ve všech ročnících prvního stupně Základní školy Horšovský Týn, kde momentálně vyučuji. Úlohy vymýšlím tak, aby děti zaujaly a bavily. Mým cílem je také vymyslet úkoly, pomocí kterých si děti nejen zopakují matematiku, ale rovněž si prohloubí a zafixují vlastivědné učivo, a navíc získají nové poznatky o regionu, který se nachází poblíž jejich domovů, a dodnes ovlivňuje kulturu celého Domažlicka.Item Efektivní zpracování odpadového materiálu pro děti na ZŠ formou projektového vyučování(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kašparová, Lenka; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D.Diplomová práce řeší environmentální problémy a záležitosti týkající se odpadového hospodářství. Vše je zakomponováno v projektu, který je určený žákům na prvním stupni základní školy. Teoretická část se v úvodu zabývá projektovou výukou, jejím vznikem, vývojem a především výhodami a nedostatky, které přináší. Dále je popsané odpadové hospodářství obecně a konkrétně v České republice. Celá problematika odpadového hospodářství a ekologie a seznámení s těmito tématy je přiblíženo žákům na prvním stupni ZŠ. V praktické části jsou zkonstruované dva projekty s konkrétními úkoly pro mladší a starší žáky na prvním stupni. Také jsou zde navržené dílčí náměty práce s odpadovým materiálem s badatelským přístupem. Na konci této části jsou uvedené možnosti evaluace projektu a ověření aktivit v praxi. V závěru je shrnutá celá práce, jsou zde uvedené zkušenosti získané po uskutečnění praktické části. V přílohách se nachází především pracovní listy a materiály určené ke zrealizování projektů.