Theses (KMT)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 254 results
  • Item
    Výuka matematiky pro ukrajinské žáky na české základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tkachova, Olga; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.; Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
    Práce zkoumá teoretické základy výuky dětí cizinců v hodinách matematiky na 2. stupni základní školy a popisuje proces integrace cizinců do českého vzdělávacího systému. Významná část práce je věnována popisu vzdělávacího systému v České republice a na Ukrajině, jsou popsány hlavní rozdíly, které způsobují potíže při integraci ukrajinských dětí do vzdělávacího systému.
  • Item
    Vybrané možnosti využití názornosti ve výuce matematiky \nl{}v 1. a 2. ročníku základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Ježková, Karolína; Frank Jan, Mgr. Ph.D.; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na možnosti využití názornosti při výuce matematiky v 1. a 2. ročníku základní školy. V práci jsou uvedeny vybrané pomůcky či aktivity, kterými lze žákům vizuálně přiblížit řešení matematických operací. U každé uvedené pomůcky je zkoumána její dostupnost na trhu či možnost její vlastní výroby. Část těchto pomůcek a aktivit s nimi spojených je pak prakticky zařazena do tří ukázkových hodin různých skupin žáků.
  • Item
    Využití keramické hlíny v hodinách pracovních činností \nl{}na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Špendlová, Karolína; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Homutová Eliška, Mgr. et Mgr.
    Cílem této práce je navrhnout praktická využití keramické hlíny ve výuce na 1. stupni ZŠ. Mezi další cíle patří umožnit čtenáři nahlédnout do stručné historie využití hlíny člověkem, základů zpracování keramické hlíny a do didaktické transformace této oblasti. Zároveň se v této práci věnuji praktickým námětům využití keramiky a jejich reflexy. V rámci reflexe mám za cíl mimo jiné navrhnout možná řešení pro žáky nadané i pro žáky vyžadující nějakou formu dopomoci. V neposlední řadě se práce pokusí shrnout obecná doporučení pro pedagoga. Pro žáky 1. stupně ZŠ vedu již od roku 2017 výtvarný kroužek s keramikou, v rámci kterého vyrábíme výrobky z keramické hlíny. Právě samotní žáci mě přivedli k otázce "Jakým způsobem zařadit keramiku do výuky?", jelikož v této dovednosti vidím velký potenciál. Žáci se učí něčemu novému, co možná jednou využijí i ve své budoucí profesi, rozvíjí se u nich technické myšlení a dochází též k rozvoji jemné motoriky. V neposlední řadě tato činnost žáky baví, mají možnost při ní zrelaxovat a zároveň se vyjádřit. Mimo jiné se žáci dostávají do kontaktu s keramikou téměř každý den ať už v podobě talíře, ze kterého jí, umývadla, nad kterým si myjí ruce, nebo dlaždičky, po kterých chodí. Zažít tedy proces výroby předmětů z hlíny jim může přinést jiný pohled na vnímání těchto předmětů. Dostupná odborná literatura věnující se této tématice je povětšinou velmi odborná a pro laika může být někdy těžko pochopitelná. Na následujících stránkách se pokusím toto téma zjednodušit a zpřístupnit i jedincům mimo tento obor se zaměřením na učitele pracující se žáky 1. stupně ZŠ, kteří nemají s keramikou zkušenosti. Z vlastní zkušenosti vím, že se učitelé využívání keramické hlíně ve výuce spíše vyhýbají. Práce s hlínou není na první pohled vůbec jednoduchá, a ne každá škola má prostředky umožnit žákům pracovat s keramickou hlínou. Pokud škola prostředky má, přijde mi velká škoda, že jich nevyužívá, a proto se v rámci této práci snažím učitelům nastínit především teorii a jednoduché náměty pro práci s keramickou hlínou i s jejich možnými variantami.
  • Item
    Návrh naučné stezky se zaměřením na matematiku 1. stupně ZŠ v okolí města Nýřany
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šauerová, Karolína; Frank Jan, Mgr. Ph.D.; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce mapuje zapojení orientačního běhu do hodin matematiky, zkoumá jeho využití i v jiných předmětech. V této práci podrobně rozebíráme matematické úlohy, které jsou vhodné pro využití k naučným stezkám, zde konkrétně na trasu orientačního závodu. V teoretické části rozebíráme rozvoj matematického myšlení dle RVP ZV a dalších odborných publikací a více si přibližujeme specifika orientačního běhu, trénink na tento běh a přípravy na závod. V praktické části se pak zaměřujeme na matematické úlohy, jak přispívají k očekávaným výstupům žáka v souladu s RVP ZV a ŠVP ZŠ Nýřany, výběr jednotlivých úloh a postupy žáků při jejich řešení. Rozebíráme zde ověřování těchto úloh ve třetím a čtvrtém ročníku a v rámci kvalitativního a kvantitativního výzkumu měříme posun žáků z tohoto hlediska.
  • Item
    Tvorba Moodle online kurzu k předmětu KMT/GKOB
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Mašek, Tomáš; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D.
    Cílem diplomové práce bylo vytvořit Moodle online kurz k předmětu Technická dokumentace pro učitele B. Práce popisuje grafickou komunikaci, technické kreslení a jeho zařazení do základního vzdělávání. Dále popisuje moderní trendy v online výuce a ve výuce technického kreslení. Na základě provedené analýzy potřeb studentů využívající Moodle byl vytvořen nový online kurz pro předmět KMT/GKOB. V práci je popisován vývoj tohoto kurzu, jeho struktura a konečná podoba.
  • Item
    Environmentální gamebook jako učební pomůcka pro 1. stupeň ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zábranská, Karolína; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na využití environmentálního gamebooku jako učební pomůcky pro žáky prvního stupně základní školy. Teoretická část zkoumá začlenění environmentální výchovy do vzdělávacích programů pro ZŠ, gamifikaci ve výuce a historii gamebooků. Praktická část pak obsahuje samotný gamebook, který byl vytvořen a otestován a vyhodnocen s žáky prvního stupně základní školy.
  • Item
    Plastové materiály v kontextu opětovného využití ve výuce \nl{}v 5. třídě ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Příkazská, Irena; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce pojednává o plastových a zbytkových plastových materiálech a jejich možném opětovném využití. Podrobněji se zabývá produkcí, recyklací, legislativou a klady i zápory zmíněných látek. Propojuje problematiku tématu s českým vzdělávacím systémem a předmětem pracovních činností souvisle s možným rozvojem schopností žáků.
  • Item
    Euklidovské obory integrity
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Dudek, Martin; Hora Jaroslav, Doc. RNDr. CSc.; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr.
    Tato diplomová práce se zaměřuje na zkoumání oborů integrity a jejich dělitelnosti s důrazem na význam Euklidova algoritmu při hledání největšího společného dělitele. Práce detailně vysvětluje základní pojmy, provádí analýzu různých typů oborů integrity a jejich dělitelnosti a podrobně se zabývá praktickým uplatněním těchto poznatků. Celkově poskytuje komplexní přehled o oborech integrity a jejich konkrétních praktických využitích.
  • Item
    Efektivní zpracování odpadového materiálu pro děti na ZŠ formou projektového vyučování
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kašparová, Lenka; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce řeší environmentální problémy a záležitosti týkající se odpadového hospodářství. Vše je zakomponováno v projektu, který je určený žákům na prvním stupni základní školy. Teoretická část se v úvodu zabývá projektovou výukou, jejím vznikem, vývojem a především výhodami a nedostatky, které přináší. Dále je popsané odpadové hospodářství obecně a konkrétně v České republice. Celá problematika odpadového hospodářství a ekologie a seznámení s těmito tématy je přiblíženo žákům na prvním stupni ZŠ. V praktické části jsou zkonstruované dva projekty s konkrétními úkoly pro mladší a starší žáky na prvním stupni. Také jsou zde navržené dílčí náměty práce s odpadovým materiálem s badatelským přístupem. Na konci této části jsou uvedené možnosti evaluace projektu a ověření aktivit v praxi. V závěru je shrnutá celá práce, jsou zde uvedené zkušenosti získané po uskutečnění praktické části. V přílohách se nachází především pracovní listy a materiály určené ke zrealizování projektů.
  • Item
    Region Chodsko jako zdroj matematických úloh
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Dufková, Kristýna; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.; Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
    Cílem práce tedy je pokusit se aplikovat historické, kulturní a etnografické poznatky o Chodsku do výuky matematiky. Stěžejní náplní bude vlastní tvorba matematických úloh využívajících poznatky o chodském regionu, jejich praktická realizace v edukačním procesu a následná evaluace, zejména reflexe ze strany žáků zapojených do výuky. V teoretické části diplomové práce jsou zmiňovány motivace a interdisciplinarita jako důležité složky procesu výuky a zároveň představen region Chodsko. Charakterizuji historii této etnografické oblasti a popisuji současnou podobu (včetně detailního popisu jedenácti vesnic tvořící Chodsko), tradice a zvyky. V praktické části je prezentována realizace nevržených matematických úloh ve všech ročnících prvního stupně Základní školy Horšovský Týn, kde momentálně vyučuji. Úlohy vymýšlím tak, aby děti zaujaly a bavily. Mým cílem je také vymyslet úkoly, pomocí kterých si děti nejen zopakují matematiku, ale rovněž si prohloubí a zafixují vlastivědné učivo, a navíc získají nové poznatky o regionu, který se nachází poblíž jejich domovů, a dodnes ovlivňuje kulturu celého Domažlicka.
  • Item
    Pěstitelství na ZŠ v kontextu využití hydrogelu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vasko, Kateřina; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá hlavně popisem zkušeností s přípravou na pěstitelské aktivity, testováním vytvořených experimentů s hydrogelem a popisem pěstování s pomocí hydrogelu na zahradě. Cílem diplomové práce je poskytnout učitelům základních škol přípravu na výuku hydrogelu, včetně předání veškerých zkušeností, které jsme získali testováním aktivit. Testování experimentů ukázalo, že použití hydrogelu při pěstování rostlin podporuje zájem a nadšení žáků, což potvrzuje přínos této práce. Diplomová práce poskytuje základní rámec využití hydrogelu na zahradě a přispívá k povědomí o jeho výhodách a nevýhodách.
  • Item
    Zavádění zlomků a desetinných čísel na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Demelová, Lucie; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.; Frank Jan, Mgr. Ph.D.
    Předložená diplomová práce se zaměřuje na zavedení zlomků a desetinných čísel na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá problematikou vymezení zlomků a desetinných čísel v kurikulárních dokumentech České republiky a popisuje možné způsoby matematického vyučování se zaměřením na transmisivní a konstruktivistické vyučování a činnostní učení. V závěru předkládá zlomky a desetinná čísla jako racionální čísla a věnuje se konkrétně jejich zavedení ve 2. období 1. stupně ZŠ na základě numerace a charakterizuje základní početní operace, které provádějí žáci daného období. V praktické části se diplomová práce orientuje na činnostní vytváření představy zlomku a desetinného čísla krok po kroku tak, jak jej může provádět učitel. Dále jsou prezentovány ukázky různých pomůcek a didaktických her, které slouží k upevnění představy zlomku a desetinného čísla a k názornému procvičování. Použití pomůcek a her je vyhodnoceno.
  • Item
    Práce s elektroodpadem při pracovní výchově
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Gössl, Lucie; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Aichinger Daniel, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá využitelností elektroodpadu a jiného tříděného odpadu v hodinách pracovní výchovy pro žáky na prvním stupni základních škol. Téma elektroodpadu se v RVP pro vzdělávání žáků vůbec nevyskytuje a tak jsem v úvodu práce porovnávala ŠVP čtyř základních škol, abych zjistila, jak by se tato práce dala začlenit do jejich plánů. V další části byly představeny projekty realizované v České republice a v zahraničí na téma využitelnosti tříděného odpadu a elektroodpadu. Následuje sborník nápadů na využití tříděného odpadu a elektroodpadu. V závěru práce byl proveden výzkum na základní škole v Karlových Varech, kde žáci měli za úkol vytvořit výrobek ze tříděného odpadu s možností využití elektroodpadu dle jejich vlastní fantazie. Byla sledována atraktivita využití tohoto materiálu, metody spojování jednotlivých materiálů a časová náročnost jednotlivých výrobků.
  • Item
    Rozvoj technického myšlení, zručnosti a kreativity u dětí na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Hankerová, Barbora; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Moc Pavel, Mgr.
    Diplomová práce je zaměřena na rozvoj technického myšlení, zručnosti a kreativity u žáků na 1. stupni ZŠ. První část diplomové práce se zabývá vysvětlením jednotlivých pojmů. V druhé části jsou vybrány různé stavebnice, které jsou popsány a následně shrnuty v přehledných tabulkách. Poslední výzkumná část je sestavena z pěti aktivit, které následně plnili žáci 1. ročníku ZŠ. Jednotlivé modely, které byly sestaveny jsou v diplomové práci vloženy a popsány.
  • Item
    Kritická místa ve výuce matematiky při přechodu dětí z prvního \nl{}stupně na druhý stupeň ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Sedláčková, Kateřina; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.; Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se snaží identifikovat kritická místa v matematice, které mohou žáci mít přechodu z prvního stupně na druhý. V teoretické části se diplomová práce zaobírá problémy s přechodem na druhý stupeň z různých pohledů. Praktická část vyhodnocuje dotazník určený pedagogům na druhém stupni. Dále obsahuje soubor úloh k procvičování. Součástí praktické části je i porovnání učiva v učebnicích a ŠVP.
  • Item
    Využití přírodovědy ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Štěpánová, Eliška; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.; Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
    Diplomová práce se zabývá využitím poznatků z přírodovědy ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy. V dané problematice jsme se zaměřili na mezipředmětové vztahy a jejich aplikaci v hodinách ve škole. Podrobně jsme charakterizovali učivo přírodovědy na 1. stupni od historie výuky přírodovědy až po současné školství. Součástí práce jsou vytvořené matematické úlohy a činnosti, které obsahují přírodovědné prvky a otázky. U jednotlivých aktivit jsou popsány jejich pravidla a cíle, realizace ve škole a reflexe od učitele i od samotných žáků.
  • Item
    Využití přírodních materiálů z lesů a parků v pracovních činnostech na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vlčková, Tereza; Simbartl Petr, PhDr. Ph.D.; Honzíková Jarmila, Prof. PaedDr. Ph.D.
    Tématem diplomové práce je "Využití přírodních materiálů z lesů a parků v pracovních činnostech na 1. stupni ZŠ". V úvodu jsou popsány oblasti a hlavní cíle této práce. Teoretická část definuje pracovní činnosti a práci s přírodním materiálem, charakterizuje lesy a parky jako zdroj těchto materiálů. Praktická část je věnována vyhodnocení provedeného průzkumu na základě dotazníkového šetření, rešerši výukových materiálů týkající se lesů a parků dostupných na edukačních internetových stránkách a souboru pěti didaktických návrhů do výuky pracovních činností, obsahující propracované přípravy pro práci s přírodním materiálem, reflexe a zhodnocení.
  • Item
    Počítačové kreslení map souhvězdí a jejich částí pomocí souřadnic hvězd z katalogů hvězd
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Jakubčík, Matěj; Kéhar Ota, PhDr. Ing. Ph.D.; Randa Miroslav, RNDr. Ph.D.
    Tato diplomová práce se zaměřuje na počítačové kreslení map souhvězdí a jejich částí pomocí souřadnic hvězd z katalogů hvězd. Cílem práce bylo poskytnout ucelený přehled o historii souhvězdí, jejich rozdělení, pohybech, vzdálenostech, souřadných soustavách, vlastnostech hvězd, tvorbě map souhvězdí a počítačovém vykreslování. Práce začíná historickým pohledem na souhvězdí, zkoumá způsoby označení hvězd a významné hvězdné katalogy a mapy. Dále se zabývá pravidly pro stanovení hranic souhvězdí a představuje největší souhvězdí. Dále se zabývá rozdělením souhvězdí mezi severní a jižní polokoulí, vliv ročních období na souhvězdí a význam cirkumpolárních souhvězdí. Práce se také věnuje řeckým souhvězdím a jejich původem. Důležitou částí práce je studium pohybů hvězd, včetně kinematiky hvězd a rotace galaxie. Dále jsou podrobně popsány metody měření hvězdných vzdáleností, včetně paralaxy a spektroskopie. V práci jsou představeny základní souřadné soustavy, jako je rovníková soustava, ekliptikální soustava a obzorníkové souřadnice. Dále jsou vysvětleny pojmy jako astronomický azimut a výška, které jsou klíčové pro určování polohy hvězd na obloze. Další část práce se zaměřuje na tvorbu map souhvězdí. Jsou představeny významné katalogy hvězd, jako je HIPPARCOS a SIMBAD, a diskutovány různé způsoby kartografického zobrazení. Práce se také zaměřuje na počítačové vykreslování hvězd jak ve 2D, tak i z prostorového pohledu, který přináší lepší porozumění poloze hvězd. V práci jsou prezentovány pracovní listy pro základní školy a příručka učitele, které slouží jako příručky pro vykreslování hvězd v souhvězdí. V rámci mých podkladů byl doplněn web astronomia.zcu.cz o počítačové vykreslování map souhvězdí a o vytvořené pracovní listy.
  • Item
    Počítačové modely vybraných úloh z elektřiny a magnetismu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Chejlava, Dominik; Masopust Pavel, PhDr. Ph.D.; Kratochvíl Pavel, PhDr. Ph.D.
    Cílem této diplomové práce je přiblížit problematiku počítačových modelů úloh z elektřiny a magnetismu. V první části je popsána historie fyzika a teorie potřebná pro pochopení problematiky. Dále je uvedena teorie počítačových modelů a simulací. Následuje převedení konkrétních úloh a situací do počítačových modelů. V závěru práce je vyhodnocení poznatků z vyučovací hodiny, ve které byly modely předvedeny.
  • Item
    Využití dataloggeru v terénním fyzikálním měření
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Dvořák, Matěj; Kielbusová Zdeňka, PhDr.; Masopust Pavel, PhDr. Ph.D.
    V diplomové práci se věnuji využití dataloggeru v terénním fyzikálním měření. Práce obsahuje jednak teoretickou část, zaměřenou na teorii pokusů a učení, ale také na teorii chyb, kterých se při laboratorních pracích dopouštíme. V praktické části se diplomová práce použitím dataloggeru v konkrétních případech - tvorba hlukové mapy, měření tlaku, měření teploty a další terénní práce. Ke každé terénní i laboratorní práci byl vytvořen pracovní list, zabývající se touto problematikou. Ve speciálních případech je pracovní list zaměřen na praktickou činnost (exkurzi).