Articles (KNJ)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Bildhafte Ausdrucksweise in der Wirtschaftssprache kontrastiv(Gesellschaft fuer deutsche Sprache e.V., 2022) Höppnerová, VěraIm Artikel wird die Verwendung bildhafter Ausdrücke (Metaphern, Phraseologismen, Kollokationen u. a.) in der deutschen und der tschechischen Wirtschaftssprache verglichen. Es werden verschiedene Äquivalenztypen bildhafter Ausdrücke festgestellt und die Gründe für zahlreiche Divergenzen in beiden Sprachen untersucht. Abschließend wird die Rolle der bildhaften Ausdrücke in der Wirtschaftspresse charakterisiert und es werden Schlussfolgerungen für die pädagogische und übersetzerische Praxis gezogen.Item durch.fake.news.nicht.teilhaben - Analyse von Lernendengesprächen im Rahmen des didaktischen Settings Fake News: Awareness und Inoculation(V&R unipress, 2022) Schicker, Stephan; Ehrenmüller, JürgenDer vorliegende Beitrag fokussiert diese Fähigkeit von Lernenden und klärt einleitend (Kapitel 1) den Begriff Fake News und die (gesellschaftliche) Relevanz von didaktischen Settings, die Lernende auf einen kritischen Umgang mit Fake News vorbereiten. In Kapitel 2 wird das didaktische Setting Fake News: Aware- ness und Inoculation gemeinsam mit seiner Verortung im Forschungsfeld vorge- stellt. Nach der Darstellung des Untersuchungsdesigns (Forschungsfragen, Wahl des methodischen Ansatzes, Methodik der Datenerhebung und Datenauswer- tung) in Kapitel 3 werden die Ergebnisse der Datenanalyse von einer Untersu- chungsgruppe (im Kontext von Deutsch als Fremdsprache) präsentiert (Kapi- tel 4), bevor abschließend die Erkenntnisse aus der Analyse mit einem Ausblick auf Station 2 der Didaktisierung zusammengefasst werden.Item Fictional Science - Erlesende Wege zu einem kritischen Umgang mit Fake News(StudienVerlag Innsbruck, 2022) Ehrenmüller, Jürgen; Schicker, StephanIm Zuge dieses praxisnah vorgestellten Unterrichtsmodells begegnen die Lernenden (durchaus humorvollen) Texten, deren Inhalte zwar frei erfunden sind, die sich aber in Beschaffenheit, Aufbau, Inhalt und Sprache als authentisch, elaboriert und wahr ausgeben. Diese Texte sind dabei die Ausgangspunkte des entwickelten und vorgestellten didaktischen Settings, das aus zwei Teilen (»Stationen«) besteht: In Station 1 sollen die Lernenden gegenüber Falschinformationen (Fake News) bzw. (textinternen und textexternen) Mitteln der Manipulation sensibilisiert werden. In Station 2 setzen sie sich mit Sourcing-Operationen auseinander und wenden diese an einem kleinen Textkorpus zu einem umstrittenen Thema an, um sie dann auch zur Erkennung von Intentionen und Perspektiven in Texten, denen sie (vor allem im Internet) begegnen, sowie zur Prüfung von deren Glaubwürdigkeit nutzen zu können. Alle Materialien stehen für den Einsatz im Unterricht online zur Verfügung.Item Predictors of the Effectiveness of Different Approaches to Pandemic Distance Learning(MDPI, 2022) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, MichaelaZnačná pozornost byla věnována nucenému přechodu na distanční vzdělávání v důsledku pandemie COVID-19. Některé aspekty této problematiky, které jsou pro praxi velmi důležité, jsou však stále nedostatečně prozkoumány. Cílem této studie je popsat vývoj on-line dostupného screeningového nástroje, který by mohl učitelům pomoci identifikovat studenty ohrožené sníženou efektivitou při distančním vzdělávání a také zvolit vhodný způsob výuky pro danou třídu. Byl proveden komplexní výzkum, kterého se zúčastnilo 35 učitelů českého jazyka, německého jazyka, matematiky, fyziky a zeměpisu a více než 1400 jejich studentů ze 70 tříd. V prvním kroku jsme identifikovali, které z více než 100 potenciálně relevantních proměnných mají prediktivní hodnotu pro efektivitu distančního vzdělávání. Následně byla vyvinuta řada multilineárních regresních modelů umožňujících kvantifikovat vliv jednotlivých proměnných na efektivitu a vnímanou užitečnost distančního vzdělávání. Moderační analýza byla použita k modelování toho, jak vhodné jsou synchronní a asynchronní aktivity založené na aktivním učení pro třídy s různými charakteristikami. Na základě výsledků modelů se vyvíjí jednoduchý screeningový nástroj, který učitelům pomůže přizpůsobit jejich přístup a strategii.Item Konec spílání Rakousku a pokračování experimentu, 1. část.(Sdružení pro iliteraturu, 2021) Pfeiferová, DanaPřehledová stať k nejnovější rakouské literatuře uvádí typická díla či poetické koncepty ve třech hlavních kategoriích: dozvuky černé vlastenecké literatury a její transformaci na globální literaturu, rozvoj experimentální literatury od Vídeňské skupiny přes komiks po digitální literaturu a kritiku společnosti prostřednictvím kritiky jazyka. Úvodní kapitola je věnována významné rakouské autorce Ilse Aichinger (1921-2016).Item Soñar con la vida cosmopolita en el cine espanol(Centro de Estudios Hispánicos de la Universidad de Regensburg, 2021) Chappuzeau, BernhardTomando como ejemplo las películas de Icíar Bollaín, Isabel Coixet y Tania Hermida, se analizan diferentes estéticas transnacionales del cine contemporáneo en el contexto del desarrollo de las culturas cinematográficas. Los resultados se comparan con las críticas sobre las películas para hacer un balance entre el deseo de identificación a nivel nacional y los retos del cine arte que se dirige a diferentes culturas e intenta cambiar los hábitos de percepción.Item Konec spílání Rakousku a pokračování experimentu, 2. část.(Sdružení pro iliteraturu, 2021) Pfeiferová, DanaPřehledová stať k nejnovější rakouské literatuře uvádí typická díla či poetické koncepty ve dvou dalších kategoriích: rozvoj experimentální literatury od Vídeňské skupiny přes komiks po digitální literaturu a kritiku společnosti prostřednictvím kritiky jazyka.Item Dagmar Hosnedlová a její jednoduše geniální metody ve výuce německého jazyka(Masarykova univerzita, 2021) Voltrová, MichaelaPokud odejde významná osobnost pedagogického světa, je jakýmsi smutným zvykem psát nekrolog či vzpomínku. Paní Dagmar Hosnedlová byla učitelkou, která se zapsala do srdcí několika generací svých žáků.Item Efektivita distanční výuky během pandemie covid-19(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, MichaelaProbíhající pandemie covid-19 ovlivňuje od jara 2020 významným způsobem vzdělávání po celém světě, a to především z důvodu nucených uzávěr školy a následného přechodu na distanční výuku. Cílem prezentované přehledové studie je shrnout aktuální poznatky ohledně efektivity této distanční výuky globálně a specificky v kontextu České republiky. Některé metodologické aspekty problematiky související hlavně s klíčovým konceptem učebních ztrát (learning loss) jsou diskutovány s ohledem na dřívější výzkum o efektivitě distančního vzdělávání před pandemií. V závěrečné části je představen náš přístup k výzkumu tohoto fenoménu založený na komplexní evaluaci. V ní bereme v úvahu to, jak vnímají efektivitu různých forem distanční výuky učitelé a žáci, stejně jako specifika různých předmětů (český jazyk, fyzika, matematika, německý jazyk a zeměpis).Item K jádru učitelské práce: o didaktickém přístupu učitelů k učebním úlohám v době koronakrize (průzkum mezi plzeňskými učiteli)(Česká pedagogická společnost, 2020) Duffek, Václav; Kohout, Jiří; Kuberská, Markéta; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Slavík, Jan; Stacke, VáclavTento příspěvek si klade za cíl shrnout základní poznatky o přístupu učitelů k přípravě a realizaci učebních úloh na začátku pandemie spojené s onemocněním COVID 19. Zaměřili jsme se na způsoby zadávání, realizace a hodnocení učebních úloh učitelé uplatňují během distančního způsobu výuky v různých oborech.Item Ausgewählte Lehrbücher für Deutsch als Fremdsprache unter der Lupe der Sprechakttheorie(Jan Evangelista Purkyne University, 2019) Voltrová, MichaelaDer Beitrag behandelt Aspekte ausgewählter aktueller DaF-Lehrbücher, die an der Grenze zwischen Sprachwissenschaft und Didaktik liegen, auf zweierlei Art. Einerseits geht es um eine methodologische Frage: Inwieweit sind die pragmatischen Elemente von Kommunikation in einem Fremdpsrachenlehrbuch überprüfbar? Die andere Perspektive des Textes widmet sich wiederum den Ergebnissen einer Untersuchung, die sich mit Sprechakten in DaF-Lehrbüchern beschäftigt. In diesem Sinne stehen im Fokus des Artikels nicht nur methodologisch-theoretisch geprägte Fragen, die mit der Sprechakttheorie zusammenhängen, sondern auch die Ergebnisse einer Untersuchung, die den Makrosprechakt "Instruktion" und den Sprechakten in Gesprächen in DaF-Kursbüchern zum Gegenstand hat. Die Ergebnisse zeigen, dass das Spektrum der Sprechakte ziemlich komplex ist, auch wenn es im Zusammenhang mit der zu erzielenden Entwicklung der pragmatischen Kompetenz der Deutschlerner wünschenswert wäre, wenn diese noch breiter vertreten wären.Item "Ein Schriftsteller ist mehr als die Summe seiner politischen Stellungsnahmen und Erkenntnisse" (Stephan Hermlin) : (Nachträgliches zu Stephan Hermlin und einem Kapitel im deutsch-deutschen Literaturstreit)(Slovanský ústav AV ČR, 2018) Mehnert, Elke; Voltrová, MichaelaDer Text diskutiert den Wert literarischer Werke von Schriftstellern, die ihre ursprüngliche Anerkennung und Wertschätzung aufgrund ihrer politischen Ansichten vor 1990 verloren haben. Konkret geht es um das Werk von Stephan Hermlin (1915-1997) und seine Prosa "Abendlicht", die als Autor ́s Reflexion über seine Beziehung zu den beiden unterschiedlichen politischen Realitäten seiner Zeit zu sehen ist. Der erste Teil des Textes skizziert die Position von Hermlin in der literarischen Gesellschaft, während der zweite Teil des Textes die Ästhetik des Abendlicht in Bezug auf seine textlichen Formen und Funktionen untersucht.Item Frazeologie a frazeologická kompetence studentů hospodářské němčiny(UK PedF, 2019) Höppnerová, VěraFrazeologie se zabývá širokou heterogení oblastí jazykových jevů. Z nejednotnosti použitých termínů ve frazeologismech vyplívají různé názory o rozsahu zkoumaných jevů. Frazeologismy jsou důležitou částí obchodní němčiny. V článku je zkoumána frazeologická kompetence českých studentů obchodní němčiny ze 3 různých úhlů pohledu. Zjištěné chyby jsou analyzovány a jsou z nich vyvozovány doporučení pro pedagogickou praxi.Item Ein Kartenhaus, ein Schlachthof, und ein Atlas der bedrohten Lebensarten: Skeptische Europa-Konzepte bei Libuše Moníková, Michael Stavarič, und Christoph Ransmayr(University of Nebraska Press, 2019) Pfeiferová, DanaČlánek zkoumá tři různé koncepty Evropy v rakouské literatuře posledních 25 let. Všechny se vztahují k českým reáliím nebo se dokonce – v případě Libuše Moníkové a částečně i Michaela Stavariče – vyznačují českou optikou, byly však formovány různým historickým kontextem: 2. světovou válkou (Stavaričovy romány „Království stínů“ resp. „Dny ohňů, dny spálenišť, dny popela“ a Ransmayrův esej ,Die Arbeit der Engel‘), okupací Československa vojsky Varšavského paktu r. 1968 (Moníkové ,rakouský‘ román „Ledová tříšť“), pádem Železné opony r. 1989 a rozšířením Evropské unie z r. 2004 (viz Stavaričova próza „Europa. Eine Litanei“). S přihlédnutím k individuální poetice autorky i autorů nachází studie v jejich obrazech Evropy shody a ukazuje, do jaké míry analyzované literární konstrukty Evropy zrcadlí či dokonce dále rozvíjejí dobové teorémy – o ,literatuře jako lepší formě historiografie’ podle H. Bhabhy či o historicky zatížených ,kontaminovaných krajinách’ podle M. Pollacka.Item Der Test zum "Werte- und Orientierungswissen" als Teil der Integrationsprüfung: landeskundliche und testtheoretische Aspekte(Unipress, 2018) Hoheneder, Iris; Tonsern, ClemensDer Artikel erörtert die landeskundlichen und testtheoretischen Implikationen des Tests zum „Werte- und Orientierungswissen“ in Österreich. Dabei wird der Frage nachgegangen, inwiefern sich derlei Tests innerhalb der gängigen Ansätze in der Landeskundevermittlung DaF verorten lassen, worin die Stärken und Schwächen des Tests zum „Werte- und Orientierungswissen“ aus dem Blickwinkel der Landeskunde und Testtheorie liegen und inwiefern sich der Test in Österreich von demjenigen in Deutschland unterscheidet. Es kann nachgewiesen werden, dass sich die Art und Weise der Vermittlung von landeskundlichem Wissen ebenso im Test niederschlägt wie unmittelbare politische Zielsetzungen.Item Sociální sítě ve výuce němčiny(Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019) Voltrová, Michaela; Motlíková, IvaTento článek pojednává o sociálních sítích a jejich praktickém využití na středních školách. V první části byla popsána teoretická východiska, která se vztahují k dané problematice používání sociálních sítí ve výuce cizího jazyka a vycházejí především z lingvistiky.. Tyto teoretické poznatky jsou dále uplatněny v části praktické. Jádrem praktické části jsou návrhy několika typů cvičení, které mohou učitelé efektivně využít ve svých vyučovacích hodinách. Navržené příklady lze upravovat a aplikovat na určitou věkovou skupinu.