Číslo 2 (2025)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Kdybys mě zabil, stejně bych neexistovala(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Kastnerová, MartinaItem Noční údy lamp(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Sojka, JanItem Boj o malé město(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Wasková Malivínková, MarieItem Enargeia jako řečnický princip a součást duchovních cvičení(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Staněk, JanDo základů rétorické přípravy náležel předběžný výcvik (progymnasma) v umění popisu, jehož cílem bylo dosažení co největší zřejmosti, zřetelnosti, názornosti (enargeia/evidentia). Ve filosofickém slovníku byla zároveň enargeia vlastností pravdivých představ o skutečnosti, jimiž bychom se měli řídit. Filosofická „duchovní cvičení“ se pak mimo jiné zaměřovala na schopnost co možná nejsugestivnějšího vyvolání takových představ, a to způsobem majícím leccos společného s rétorickým pojetím ideální ekfráze, takové, která popisované staví posluchači/čtenáři přímo „před oči“. Text se zaměřuje právě na některé souvislosti mezi názorností jako rétorickým požadavkem a pojmem filosofické praxe.Item Frege, pravda a realismus umění(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Niederle, RostislavČím je pro nás dobré umění zajímavé, co nás k němu magneticky přitahuje, řečeno s Platónovým Iónem? Základní myšlenkou, s níž v tomto textu pracujeme, je, že dobré umění je takříkajíc parmenidovské, že nese podstatnou, trvalou zprávu o světě a našem místě v něm. A protože má ta zpráva být podstatná a trvalá, měla by jako taková být odolná vůči kontextu, jinými slovy, má být ontologicky silná, silnější než objektivní. Neboť objektivní jsou i entity konkrétní. Článek se pokouší opatrně zdůvodnit, že zpráva, kterou nese dobré umění, je vnitřní hodnotou.Item Napätie, (ne)narativita a performatívny obrat v kontexte performancií Jakuba Užoviča(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Jankechová, Katarína; Čibik, MiroslavItem Transformácia divadelnej komunikácie a premena performativity vo virtuálnom priestore(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Šafran, AndreaItem Příšerné vytí, nebo tajuplné volání? Zvířecí hlasy v kontextu deskriptivity, narativity a performativity(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Jelínek, JiříČlánek se zabývá vzájemným kontaktem deskripce, narace a performativních postupů při uměleckém zprostředkování zvířecích hlasů v uměleckých textech. Pozornost je věnována především etologickým prózám první poloviny 20. století (Seton, Williamson, Hawksworth) a jejich inspiraci starším přírodovědeckým diskursem (Brehm). Příspěvek vychází z konceptu zvířete jako obrazu „jiného“, přičemž deskripce tento rozdíl zdůrazňuje, zatímco při spojení s narativem se zvíře i se svým hlasem naopak stává součástí světa individualizovaných osob a událostí. Při využití performativních postupů někdy dochází k úmyslnému překročení této hranice a ke vstupu zvířecího chaosu a nepředvídatelnosti do lidského světa.Item Střez se špatných vtipů(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Josl, JanPředložená studie se pokouší o aplikaci teorie vtipu na konkrétní mediálně kritizovanou část vystoupení baviče Štěpána Kozuba z konce roku 2022. Nejprve představuji veřejnou kritiku, která shledala danou pasáž z vystoupení nepovedenou, nevhodnou a v některých případech i rasistickou. Mou snahou je potvrdit nebo vyvrátit tato podezření na základě konkrétních filosofických teorií. První část článku se proto věnuje otázce vhodnosti vtipu. Zde odhlížím od osobních postojů autora a ptám se, zda je možné bez ohledu na intenci zhodnotit zařazení určitého obsahu do fiktivního představení za nevhodné. V návaznosti na teorie Brandona Cooka (2014) a Christophera Bartela a Anny Cremaldi (2018) tvrdím, že fikční výroky mohou být posuzovány jako morálně nevhodné bez ohledu na intenci autora, pokud mají reálné důsledky, které lze morálně hodnotit. Druhá část se zaměřuje status výroků v kontextu představení. V této části se opírám o článek Jesse Rappaporta a Jakea Quilty-Dunna (2020), kteří ukazují, že komikovy výroky nejsou na jevišti vnímány jako pravé výroky. V závě ru docházím k tvrzení, že Kozubovu nepovedenou anekdotu lze celkově klasifikovat jako rasově necitlivou, a tedy nevhodnou. Na druhou stranu je možné zbavit Kozuba podezření z rasistických výroků.Item Estetika nezáměrnosti(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Pola, PetrPříspěvek se zabývá některými perspektivami proměny, převážně označované jako performativní obrat, a to z hlediska principu nezáměrnosti v umění. Východiskem úvahy je možná zkušenost prvního uvedení skladby 4:33 Johna Cage, která vybízí k vytyčení některých důsledků právě se rodícího konceptu performativity. Na jedné straně nás zmíněná zkušenost přivádí k Mukařovského studii o roli záměrnosti a nezáměrnosti v umění, na straně druhé k úvahám Heinera Goebbelse o posunu v pojetí dramatu v kontextu současného divadla. V závěru nabízíme otázku ukotvení a zároveň výzvu k pečlivějšímu rozpracování celé problematiky pomocí konceptu estetické revoluce Jacquese Rancièra.Item Umenie ako model (historických) situácií. Kritická minulosť a možná budúcnosť(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Kapsová, EvaItem „Šerosvitové inosvety nekonečna“ (Inscenačné, príbehové a opisné extenzie obrazov)(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Boszorád, MartinItem Interpretácia ako jazykový paradox deskripcie vizuálneho diela(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Makky, LukášItem Podmínky úspěchu: O perfomativitě (každé) teorie umění(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Skalický, DavidText reflektuje teorii umění prizmatem pojmu performativ. Ukazuje, v jakém slova smyslu lze chápat teorii umění jako performativní, tedy v jakém ohledu tato disciplína utváří předmět své výpovědi, rozvrhuje způsob jeho zkoumání, ovlivňuje naše porozumění skutečnosti a materializuje se v souvisejících podobách lidské praxe. Sémantické pole pojmu performativ jej přivádí k často opomíjené otázce po úspěšnosti teorií umění, jejich podmínkách, okolnostech a klíčových aktérech.Item Deskripce a narace: napětí, nebo sepětí?(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Fořt, BohumilStudie se zaměřuje na tradiční distinkci mezi popisem a vyprávěním ve vztahu k fikčnímu literárnímu narativu. Vychází z předpokladu, že jakkoliv má tato distinkce pro zkoumání narativu silný analytický potenciál, zdá se, že hranice mezi jejími póly je relativně fuzzy. Ovšem z moderního narativně teoretického pohledu je možné literární narativy a především jejich světy nahlížet jako specifické struktury sestávající ze subjektů, jejich akcí a prostředí. Nicméně i fikční světy, jakožto specifické totality, jsou pomocí těchto pojmů nahlíženy primárně pro účely důkladných analytických analýz, zatímco jejich „reálné“ hranice jsou fuzzy. Proto je zásadním cílem studie prokázat možný izomorfismus mezi těmito dvěma fuzzy dichotomiemi.Item Naratív, deskriptív a performatív(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Michalovič, Peter