Theses (KVK)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 209 results
  • Item
    Ženy a jejich vyobrazení v umění
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Nejezchlebová, Kateřina; Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
    Tato diplomová práce se zabývá zobrazováním žen z historického i společenského hlediska. Zaměřuje se především na vyobrazení žen v průběhu dějin umění na českém území a zahrnuje tématiku žen i ze současného hlediska a pohledem genderových a společenských stereotypů. Součástí práce jsou pedagogická zadání pro žáky středních uměleckých škol, která se snaží přiblížit žákům tématiku žen v umění, jak v minulosti, tak v současnosti.
  • Item
    Abstraktní geometrické formy v grafické technice linořezu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Hejnová, Kateřina; Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
    Tato práce zkoumá vývoj grafického umění v České republice se zaměřením na vliv Františka Kupky a Vasilije Kandinského. Poskytuje historický přehled českého grafického vývoje, analyzuje klíčové umělce a jejich přínosy. Studie zkoumá estetické, filozofické a technické prvky, které utvářely Kupkovu a Kandinského tvorbu, a srovnává ji s českou grafickou tradicí. Součástí práce je také autorovo portfolio, obsahující pět linorytů B1, analyzující jejich umělecká a technická rozhodnutí. Nakonec pojednává o potenciálu grafiky ve vzdělávacím prostředí a navrhuje metody pro její začlenění do školních osnov.
  • Item
    Zahrady
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Růžková, Tereza; Smutný Dalibor, Prof. akad. mal.
    Tématem diplomové práce jsou Zahrady. V rámci praktické části vznikla série pěti velkoformátových maleb. Obrazy jsou namalovány akrylovými barvami na plátno, kdy jsem místo štětce použila prsty. Mým záměrem bylo propojit poznatky ze studia výtvarné výchovy a zahradní a krajinné tvorby. Teoretická textová část představuje umělce, kteří mě při tvorbě inspirovali netradičním přístupem k malbě a k zobrazení krajiny. V praktické části textu se zabývám průběhem tvorby, inspiračními zdroji a návrhy výtvarných úkolů.
  • Item
    Reportážní a dokumentární fotografie ve škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Horová, Kateřina; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
    Tato diplomová práce je zaměřená na reportážní a dokumentární fotografii. Rozebírá témata obou druhů fotografií, jejich znaky i cíle. Je v ní uvedeno i několik zástupců těchto fotografických žánrů odvětví fotografie. Práce je zacílena na manipulaci s fotografií, zejména s mediálním zaměřením. Je i navržen způsob výuky reportážní fotografie pomocí exkurze. Dále obsahuje návrhy výuky se získaným materiálem z exkurze. Tyto návrhy jsou zacíleny na manipulaci s fotografií pomocí techniky retuše a fotomontáže. V závěru práce jsou tyto návrhy podrobeny kritice o možném zlepšení.
  • Item
    Přírodní náměty ve výuce keramiky na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-26) Geyerová, Nina; Potůčková Naděžda, Mgr.
    Ve stručnosti popsán psychomotorický vývoj dětí mladšího školního věku. Shrnutí teorie o keramické tvorbě v historii i v dnešní době, techniky keramické tvorby, vybavení keramické dílny. Praktická část keramické tvorby s dětmi prvního stupně ZŠ.
  • Item
    Futurismus ve výtvarném umění jako inspirace pro výtvarnou výchovu na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Weberová, Jaroslava; Havlíček Jakub, Mgr.
    Diplomová práce se zabývá futurismem ve výtvarném umění jako inspirací pro výuku výtvarné výchovy na prvním stupni. Hlavním cílem je vytvořit výtvarná zadání inspirovaná futurismem. Teoretická část práce nejprve popisuje žáka na prvním stupni, některé vybrané oblasti výtvarné výchovy a její význam. Teoretická část se dále věnuje futurismu, nejprve jako směru a poté se konkrétně zaměřuje na oblast výtvarného umění. Jsou vybráni nejvýznamnější umělci a na jejich konkrétních dílech popsány rysy futuristického umění. Praktická část obsahuje čtyři návrhy výtvarných úkolů, které jsou inspirované hlavně uměním futurismu a zároveň uměním současnoti. Úkoly jsou nejprve představeny a popsány, poté ověřeny v praxi a reflektovány.
  • Item
    Filmová výchova ve škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Týmlová, Simona; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
    Předkládaná diplomová práce s názvem Filmová výchova ve škole, je rozdělena do tří částí. V pojetí studovaného oboru se zaobírám v jedné části diplomové práce stručnou historií filmu a filmovou výchovou v rámci střední školy, její analýzou v podmínkách českého školství. Další část je vymezena pro teoretickou základnu filmového jazyka. V poslední části - didaktické - v souladu s filmovou historií a vývojem filmového média navrhuji metodické zpracování významných filmů, které vynikají estetickou kvalitou a vhodností pro školní výuku, v kontextu výtvarné, filmové a audiovizuální výchovy.
  • Item
    Využití odpadových materiálů ve výtvarné výchově na 1.stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šimsová, Kateřina; Havlíček Jakub, Mgr.; Černická Barbora Theodora, Mgr. et BcA.
    Diplomová práce se v první části zabývá charakteristikou výtvarné a environmentální výchovy v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Společně s tím popisuje jednotlivé druhy odpadového materiálu a jejich možnosti využití ve výtvarné výchově. Závěr teoretické části je věnován historii odpadu ve výtvarném umění od avantgardních směrů (kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus) až po současnost, což slouží jako inspirace k praktické části. Praktická část nabízí sedm výtvarných námětů využívajících odpadový materiál, z nichž tři byly realizovány v pátém ročníku základní školy. V námětech jsou uplatněné neobvyklé výtvarné techniky pro obohacení hodin výtvarné výchovy. Kromě oživení výuky mají tyto přípravy za cíl propojení tvorby s tématem ochrany životního prostředí a tříděním odpadu. V některých námětech není hlavním účelem pouze výsledné umělecké dílo, ale samotný proces tvorby, prožitek a spolupráce ve dvojici či skupině.
  • Item
    Tisky a otisky ve výtvarné výchově na 2. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Žáková, Iveta; Havlíček Jakub, Mgr.; Vránová Eva, Mgr.
    Kvalifikační práce se zabývá klasickými i alternativními grafickými technikami ve výtvarné výchově na 2. stupni ZŠ. Snahou je poukázat na důležitost osobní zkušenosti dětí s grafickým pojetím v hodinách výtvarné výchovy. Teoretická část se orientuje na charakteristiky grafických technik. Součástí je výčet důležitých umělců ve své tvorbě využívajících práci s grafikou, kteří jsou pro danou kvalifikační práci stěžejní. Vlastním zájmem je zaměřit se na všeobecné možnosti využití především alternativních grafických technik na 2. stupni ZŠ. Praktická část se skládá z výtvarných úkolů s přímou vazbou na praxi. Jednotlivé výtvarné aktivity jsou didakticky ukotveny. Tvůrčí činnosti dětí jsou realizovány za pomoci vybraných alternativních grafických technik. Plnohodnotnou součástí práce je odpovídající fotodokumentace z průběhu tvorby i konečných prací.
  • Item
    Výrazové vlastnosti luminiscenčního světla a možnosti využití ve výtvarné výchově
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Valíčková, Lucie; Havlíček Jakub, Mgr.; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá luminiscenčním světlem, jeho výrazovými vlastnostmi a možnostmi oborového využití v praxi. Kvalifikační práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. První část diplomové práce přibližuje luminiscenční světlo, zabývá se jeho principy i samotným technickým nastavením, seznamuje s využitím luminiscence ve výtvarném umění v rámci dobového rozsahu. Praktická část se věnuje možnostem použití luminiscenčního světla v oborové praxi. Studentka připravuje a do hodin výtvarné výchovy aplikuje autorská zadání zaměřující se na práci s luminiscenčním světlem. Výtvarná zadání jsou plánována do výuky na základní umělecké škole, konkrétně pro děti věkově odpovídající II. stupni základní školy.
  • Item
    Projektová výuka ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kloubová, Barbora; Havlíček Jakub, Mgr.; Černická Barbora Theodora, Mgr. et BcA.
    Diplomová práce se zabývá využitím projektové výuky ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy. Analyzuji vliv projektové výuky na aktivní zapojení žáků, rozvoj jejich kreativity a problémového myšlení. Práce kombinuje teorii s praxí prostřednictvím konkrétních projektů, které jsou následně detailně analyzovány. Cílem práce je nejen demonstrovat výhody projektové výuky ve výtvarné výchově, ale také poskytnout pedagogům praktické nástroje pro začlenění tohoto přístupu do vlastní výuky.
  • Item
    Příroda linorytem
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Holátová, Tereza; Smutný Dalibor, Prof. akad. mal.; Gebauer Kurt, Prof. akad. sochař dr. h. c.
    Diplomová práce je zaměřena na téma přírody, lesů a stromů napříč dějinami umění. Je rozdělena na tři hlavní části, a to teoretickou, praktickou a didaktickou. Hlavní částí je část praktická, která obsahuje 6 linorytů na dané téma, které představují lesy a strom až do jeho samotného detailu. Teoretická část je věnována představení tématu a práce s odbornou literaturou. Didaktická část se zaměřuje na realizovaná pedagogická zadání, která byla vytvořena na stejné téma, jako je tato práce, ale použitím jiných výtvarných technik.
  • Item
    Barevné experimenty ve výuce výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pavlíčková, Kateřina; Havlíček Jakub, Mgr.; Vránová Eva, Mgr.
    Cílem diplomové práce je hlouběji proniknout do problematiky didaktiky výtvarné výchovy. Práce se zaměřuje na popsání a vysvětlení metod výuky výtvarné výchovy, ale i na cíle, kterých by mělo být v její výuce dosaženo. Zkoumáme také téma barvy a experimentu, které využijeme v praktické části. Dalším záměrem práce je ukázka tvorby a realizace výtvarných úkolů pro 1. stupeň základní školy. 5 úkolů je v práci popsáno teoreticky. 4 z nich byly realizovány při praktické výuce a v práci jsou prezentovány jejich výsledky. Zmíněné úkoly pracují tvůrčím způsobem právě s barvou a experimentem. Autorka práci doplňuje malou výzkumnou sondou, která si klade za cíl zjistit postoj pedagogů základních škol k realizaci barevných experimentů.
  • Item
    Fantaskní krajina
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Slanařová, Karolína; Smutný Dalibor, Prof. akad. mal.; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce s názvem "Fantaskní krajina" se zabývá prozkoumáním a tvorbou krajinného umění, ve spojení s fantastickými světy známých z filmových příběhů. V teoretické části autorka analyzuje historický vývoj krajinomalby a zkoumá, jak se umělecké zobrazení krajiny vyvíjelo v rámci různých kulturních a společenských kontextů. Praktická část se soustředí na tvorbu pěti velkoformátových fantaskních maleb. V didaktické části aplikuje své poznatky a umělecké dovednosti ve výtvarné úloze pro žákyně základní školy s cílem rozvíjet jejich kreativitu a kritické myšlení. Práce zdůrazňuje význam výtvarného umění, konkrétně krajinomalby ve vzdělávání a důležitost přírody pro naši budoucnost.
  • Item
    Mapy vody
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Říská, Lucie; Smutný Dalibor, Prof. akad. mal.; Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
    Tato práce je rozdělena do třech částí. V teoretické části nahlížíme na vodu jako na téma společensko-kulturní. Sledujeme její pojetí v dílech Zarii Forman, Christa a Jeanne-Claude, Roberta Smithsona, Williama Turnera, Clauda Moneta a Davida Hockneyho. V praktické části představujeme čtyři akrylové malby inspirované skupenstvím vody. V didaktické části se nachází popis odučeného výtvarného bloku.
  • Item
    Smysl pro nesmysl
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Boršová, Katarína; Plíhalová Monika, Mgr.; Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na téma absurdita v umění. Zabývá se realizací výtvarného projektu, který má za úkol poskytnout prostor pro experimentaci, rozvoj kreativity a smyslu pro nesmysl ve výtvarném tvoření. Teoretická část objasňuje cíle výtvarné výchovy a téma absurdity v umění, přičemž se opírá o inspirativní umění 20. a 21. století. Praktická část se zaměřuje na výtvarný projekt vedený u žáků z prvního stupně základní školy, jehož součástí jsou výtvarné aktivity, které obsahují absurdní prvky podněcující tvořivost a imaginaci.
  • Item
    Ruku v ruce. Rozvíjení kooperace při výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Macková, Amálie; Plíhalová Monika, Mgr.; Havlíček Jakub, Mgr.
    Diplomová práce zkoumá zapojení prvků kooperace ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy. V teoretické části nahlíží na cíle výtvarné výchovy, zaměřuje se na pojem kooperace. Teoretická část představuje také možnosti zapojení kooperativních prvků do hodin výtvarné výchovy skrze participativní umění. Empirická část práce se zaměřuje na kvalitativní výzkum, zkoumající prvky spolupráce ve výtvarné výchově prostřednictvím pozorování výuky pěti učitelů na třech základních školách v Plzni. Analýza dat je provedena pomocí Mayringovy kvalitativní analýzy obsahu. V rámci interpretace jsou objasněna pojetí spolupráce ve výtvarné výchově u zapojených učitelů a možnosti zapojování kooperativních prvků do výuky. Součástí empirické části je navržení vlastního výtvarného kooperativního úkolu.
  • Item
    Fenomén nástěnka. Možnosti a limity vystavování výtvarných prací žáků 1. stupně v současných školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vosáhlová, Michaela; Plíhalová Monika, Mgr.; Havlíček Jakub, Mgr.
    Diplomová práce se zaměřuje na fenomén nástěnky a její roli při prezentaci žákovských výtvarných prací na 1. stupni základních škol. Cílem výzkumu je zmapovat přístupy učitelů k vystavování žákovské výtvarné tvorby na nástěnkách a identifikovat kritéria výběru prací pro výstavu. Praktická část této práce provádí kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se šesti učitelkami na třech základních školách a zahrnuje také pozorování a pořízení fotodokumentace výstavních ploch. V rámci této části jsou analyzovány rozhovory a fotodokumentace pomocí otevřeného kódování a následná kategorizace dat.
  • Item
    Plzeňská krajina
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vránová, Eva; Smutný Dalibor, Prof. akad. mal.; Gebauer Kurt, Prof. akad. sochař dr. h. c.
    Cílem mé diplomové práce je vytvoření série šesti velkoformátových grafických listů inspirovaných plzeňskou krajinou s využitím klasických grafických technik. Grafika je tisknuta vícebarevně s důrazem na kontrast. Součástí práce je návrhová část, která je převedena do techniky suché jehly. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou část, která je věnována popisu grafických technik, praktickou část, kde je popsán proces tvorby a didaktická část s návrhem a realizací výtvarného zadání.
  • Item
    Svět naruby - autorský animovaný film
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Poláková, Magdaléna; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.; Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
    Tato diplomová práce se zabývá problematikou animace a sestává z tří částí, teoretické, praktické a didaktické. Cílem práce je propojit tyto tři roviny tak, aby práce byla jako celek komplexní z hlediska faktičnosti, praktičnosti a didaktické transformace vzdělávacího obsahu. Teoretická část diplomové práce se zabývá definováním pojmu animace, teorií výtvarné techniky animace z hlediska historie, dále popisem vybraných animačních technik a postupem při tvorbě animovaného filmu. Praktická část popisuje a zdůvodňuje postup při tvorbě autorského animovaného filmu - Svět naruby. V pedagogické části jsou představeny přípravy hodin a jejich didaktická transformace, které byly realizovány se žáky na Základní umělecké škole.