Theses (KCH)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 40 results
  • Item
    Betulin v březové kůře a na ní parazitujících houbách
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Žemlička, Matěj; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.
    Téma práce se zabývá studiem betulinu obsaženého v březové kůře a na ní parazitujících houbách, především rezavce šikmého a troudnatce kopytovitého. Na počátku práce se výzkum zabývá TLC extraktů ze zakoupeného čaje "Čaga fytočaj", který je složen z rezavce šikmého. Následně se práce zabývá TLC ethanolického a vodného extraktu rezavce šikmého a následnou izolací betulinu z ethanolického extraktu. Poslední část experimentální části je věnována TLC ethanolického extraktu troudnatce kopytovitého. Didaktická část této práce zkoumá začlenění chromatografie do výuky chemie na ZŠ a SŠ. Dále tato práce navrhuje jednoduchá laboratorní cvičení k tématu chromatografie. Poslední část je věnována dotazníkovému šetření o výuce chromatografie na středních školách v Karlovarském kraji.
  • Item
    Dusík, fosfor a jejich sloučeniny ve výuce chemie na střední škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Mrákota, Vít; Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.; Štrofová Jitka, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce shrnuje podstatné a důležitých informací o dusíku, fosforu a jejich významných sloučeninách, ale také porovnává způsob výuky tématu na vybraných středních školách v Plzni. V diplomové práci je teoretická didaktická část, ve které se objevují informace o vybraných sloučeninách, a také praktická část, která se zabývá porovnáním způsobu, jak je toto téma vyučováno na různých typech škol.
  • Item
    Problematika chemických reakcí ve výuce chemie na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Petržilková, Gabriela; Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.; Štrofová Jitka, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na problematiku chemického anorganického názvosloví a chemických rovnic. První kapitola obsahuje přehled anorganického názvosloví, základní typy chemických reakcí, jejich tvorbu a vyčíslení. Ve druhé kapitole se nachází rozbor dotazníkového šetření, kde se zjišťují obecné vztahy žáků k chemie a rozbor testových úloh, které souvisejí s touto problematikou. Důraz je kladen na rozbor jednotlivých úkolů v testu a přehled chyb, kterých se žáci dopouštějí nejčastěji. Dotazníkové šetření a testy byly zpracovány ve spolupráce se dvěma základními školami ZŠ Plzeň s ZŠ Horažďovice.
  • Item
    Aktivizační metody ve výuce chemie na SŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kacovská, Andrea; Šrámová Alena, Mgr.; Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá problematikou využití aktivizačních metod ve výuce chemie na středních školách. Teoretická část se věnuje definici a základní charakteristice jednotlivých aktivizačních metod. Hlavním cílem praktické části bylo vytvoření vlastních námětů didaktických her s využitím a bez využití didaktické techniky. V experimentální části byl zhodnocen vliv a přínos těchto didaktických her pomocí dotazníkového šetření a polostrukturovaného rozhovoru realizovaného s učiteli chemie. Výsledky vyplývajícími z experimentální části bylo potvrzeno, že aktivizační metody přispívají k motivaci motivaci a také fixaci probíraného učiva.
  • Item
    Semimikrotechnika v laboratorních cvičeních z organické chemie
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kokoška, Milan; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.; Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
    V diplomové práci jsou uvedeny některé metody semimikrotechniky. Zaměřuji se na jejich možné využití v laboratorní výuce organické chemie na základních školách a v laboratorních cvičeních z organické chemie na středních školách. Navrhuji experimenty vhodné k práci v semimikroměřítku a ověřuji je v laboratoři katedry chemie. Vybraný experiment ověřuji ve školních podmínkách.
  • Item
    Zpracování kůry jeřábu obecného pro výukové účely
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Konopa, Matyáš; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.; Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá extrakcí 23 - hydroxy betulinu z kůry jeřábu obecného. Práce započala výběrem vhodného rozpouštědla pro extrakci, přičemž po důkladném chromatografování a analyzování různých extrakčních činidel bylo vybráno na základě analytické metody tenkovrstvé chromatografie rozpouštědlo methanol. V průběhu práce se podařilo získat materiál, který na základě TLC chromatografie vykázal značný obsah 23 - hydroxy betulinu. Kůra byla nejdříve extrahována methanolem v Soxhletově extraktoru a vzniklý vzorek byl následně zmýdelněn. Práce je z důvodu pedagogického zaměření katedry doplněna o didaktické poznatky pojící se především s laboratorními metodami užitými v průběhu bádání.
  • Item
    Vybrané přechodné kovy a jejich sloučeniny ve výuce chemie na střední škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Tláskalová, Kateřina; Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.; Štrofová Jitka, Mgr. Ph.D.
    Tato diplomová práce pojednává o vybraných přechodných kovech a jejich sloučeninách ve výuce chemie na střední škole. Skládá se ze tří částí - teoretické, praktické a didaktické. Teoretická část obsahuje porovnání několika učebnic pro střední školy z hlediska obsahu učiva o přechodných prvcích. Následuje teoretický popis vybraných přechodných prvků a jejich sloučenin. Praktická část je zaměřena na 20 jednoduchých pokusů, které mohou sloužit jako demonstrační či laboratorní. Najdeme zde jejich popis doplněný o fotodokumentaci. Didaktická část se zabývá ukotvením učiva chemie v rámcovém a školním vzdělávacím programu. Důležitou součástí jsou také ukázky tří pracovních listů, které mohou sloužit k procvičení či upevnění učiva o přechodných prvcích.
  • Item
    Chemické reakce ve výuce chemie na SŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Coufalová, Štěpánka; Štrofová Jitka, Mgr. Ph.D.; Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.
    Tato diplomová práce se zabývá tématem chemických reakcí tak, jak se vyučuje v hodinách chemie na středních školách. První část popisuje klasifikaci a konkrétní typy chemických reakcí tak, jak jsou uvedeny v chemických učebnicích. Druhá část popisuje téma chemické reakce v kurikulárních dokumentech, které zahrnují český rámcový vzdělávací program. Tato část práce popisuje metody a formy, které se využívají v hodinách chemie na střední škole inspirované výsledky průzkumu. Výsledkem této práce jsou materiály, které mohou studenti nebo učitel využít při výuce chemie. Poslední část se zabývá návrhy experimentů, které mohou pomoci zatraktivnit výuku chemických reakcí.
  • Item
    Planární chromatografie v experimentální výuce chemie
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Váňová, Anna; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.; Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.
    Tato práce je rozdělena do dvou částí - do teoretické a experimentální. Teoretická část práce obsahuje popis betulinu, patřícího do triterpenů. Dále se zabývá popisem používaných separačních metod (extrakce, destilace, TLC). Kromě toho také obecná definice acetylace a hydrogenace. V teoretické části jsou také popisována používaná rozpouštědla, klasifikace chromatografie v kurikulárních dokumentech a chromatografie vyskytující se v učebnicích chemie pro základní i střední školy. Experimentální část práce se zabývá výrobou skleněných kapilár a skleněného balónku, provedením extrakce betulinu, acetylací a hydrogenací vzorků extrakce betulinu a následnou preparativní chromatografií vzorku acetylace betulinu a výpočtu RF. Pak se v této části práce objevují ověřovací pokusy již zmíněných postupů vyskytujících se v učebnicích chemie. A na závěr také návrh laboratorní práce do výuky chemie na téma TLC.
  • Item
    Didaktické aspekty metody pro výpočet množství spalitelných látek v organických hnojivech z dat získaných CN elementárním analyzátorem
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Rypl, Václav; Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.
    Spalitelné látky (LOI) jsou důležitým kvalitativním parametrem organických hnojiv popisujícím obsah organického uhlíku. V této práci byl odvozen parametr spalitelné látky (LOI) z dat získaných pomocí elementárního CN-analyzátoru. Byl vytvořen regresní model, na jehož základě je možné parametr LOI vypočítat z celkového uhlíku v sušině (TCDW), celkového dusíku v sušině (NDW) a nového parametru "celkový dusík v sušině mínus celkový dusík v původní hmotě" (NDW-NWW), který má význam těkavého dusíku. Dusík (NDW-NWW) při klasickém stanovení LOI uniká během sušící fáze při 105 °C a falešně tak snižuje výsledky LOI, proto má v regresním modelu příslušný regresní koeficient záporné znaménko. Výsledná rovnice má tvar LOI (%) = 1,503709 + 1,626536 × TCDW (%) + 2,969736 × NDW (%) 3,01385 × (NDW - NWW) a po dosazení naměřených hodnot umožňuje nahradit pracné klasické stanovení LOI jednoduchým výpočtem. Pro didaktické využití byla odvozena zjednodušená varianta rovnice TOC = LOI/2, která je jen potvrzením dlouhodobě používané rovnice, a kde TOC znamená celkový organický uhlík.
  • Item
    Pivovarství jako téma ve výuce chemie
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Nová, Kristýna; Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.
    Diplomová práce je zaměřena na procvičování laboratorních cvičení ve škole. Práce využívá technologických běžně používaných principů a aplikuje je do laboratorních cvičení pro prostředí školní laboratoře. Cílem této práce je podpora výuky chemie a navázání spojení mezi chemickou teorií a technologiemi každodenního života. Toto spojení je pro děti zásadní. Chceme-li v nich probudit vášeň pro chemii.
  • Item
    Didaktické využití stanovení vybraných pesticidů metodou GC-ECD
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Feistinger, Marek; Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.
    Tato práce se zabývá tvorbou metody pro stanovení vybraných pesticidů a aplikaci jejich stanovení v didaktice.
  • Item
    Pokusy z analytické chemie pro výuku na střední a základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Mezníková, Milada; Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.; Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
    V posledních letech (2015-2017) nastala řada změn v legislativě, které omezily možnost práce žáků a studentů s chemikáliemi. Tato práce se zabývá těmito zákonnými normami a možnostmi provádění hlavně žákovských pokusů při výuce chemie. Cílem práce bylo nalézt pokusy z oblasti analytické chemie, které mohou žáci ve výuce provádět, tak aby byla dodržena všechna legislativní omezení. Nedílnou součástí práce je didaktické zdůvodnění nutnosti zachovat experimentální výuku chemie na základních a středních školách. Při zpracování práce byla použita také starší literatura s návody na laboratorní práce a nalezené návody k jednotlivým pokusům byly modifikovány, aby odpovídaly stávajícím normám. Práce obsahuje návody na 33 pokusů z analytické chemie, které pokrývají celý obsah učiva chemie na základních a středních školách. Je zde uvedeno, ke kterému učivu lze pokus zařadit tak, aby podpořil převedení abstraktní znalosti ke konkrétní zkušenosti. Dále jsou zde uvedeny informace k provedení pokusu, které vyplynuly při testování návodů na pokusy se žáky.
  • Item
    Moderní trendy ICT ve výuce chemie
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Ošťádalová, Jana; Klečka Milan, Mgr. Ph.D.; Štrofová Jitka, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce popisuje vybrané chemické programy a mobilní aplikace v chemii. Teoretická část popisuje výhody a nevýhody ICT ve výuce a hardwarové prostředky, které jsou využívany ve výuce také. Praktická část obsahuje konkrétní návrhy využití mobilních aplikací ve výuce chemie na základní i střední škole.
  • Item
    Ozon, jeho vlastnosti a technické aplikace
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Vála, Lukáš; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.; Kraitr Milan, Prof. Ing. CSc.
    Diplomová práce se v teoretické části věnuje problematice ozonu a jeho technickým aplikacím (výrobě významných organických sloučenin, desinfekčním vlastnostem a dalším) s důrazem na využití ve vodárenství. Praktická část je věnována přípravě a čištění norketonu, připraveného z betulindiacetátu. V didaktické části jsou popisovány možnosti využití tématu ve výuce, spolu s návrhy laboratorních prací.
  • Item
    Stanovení obsahu polyfenolů v základních potravinách a stanovení velikosti jejich příjmu v české populaci
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Voříšková, Zuzana; Zloch Zdeněk, Doc. Ing. CSc.; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.
    Práce se zabývá dělením, strukturou, výskytem polyfenolů a jejich působením na prevenci chorob. Spektrofotometricky je stanoven obsah celkových polyfenolů a flavonoidů v základních potravinách. Ze zjištěných dat je vypočítán průměrný denní příjem polyfenolů na jednoho obyvatele České republiky, který je porovnán s jinými zeměmi.Závěr práce se zabývá doporučením o stravování s cílem zvýšit velikost příjmu rostlinných polyfenolů a jsou zde zmíněny pokusy s polyfenoly, které lze využít ve školní praxi.
  • Item
    Redoxní reakce ve výuce na vyšším stupni gymnázia
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Zemanová, Štěpánka; Klečka Milan, Mgr. Ph.D.; Štrofová Jitka, Mgr. Ph.D.
    Učivo redoxní reakce je na vyšším stupni gymnázia systematickým prohloubením vědomostí a znalostí žáků z oblasti chemických reakcí. Diplomová práce má 5 základních kapitol. Teoretická část se zabývá základními definicemi a pojmy z oblasti chemických reakcí. Kapitola prezentace je část, kterou pedagog může využít při výkladu učiva redoxní reakce. Laboratorní návody poskytují soubor ukázek pokusů. Pracovní listy lze využít k procvičování, ověřování znalostí dané tématiky. Poslední část je praktickým ověřením znalostí a dovedností žáků na vyšším stupni gymnázia.
  • Item
    Výukové experimenty s prvky skupiny uhlíku a jejich sloučeninami
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Štrejchýřová, Šárka; Štrofová Jitka, Mgr. Ph.D.; Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.
    Diplomová práce se zabývá prvky skupiny uhlíku, jejich významnými sloučeninami a obsahuje návody na jednoduché pokusy týkající se těchto prvků. Práce je rozdělena na tři části - teoretickou, didaktickou a praktickou. Teoretická část pojednává obecně o prvcích skupiny uhlíku a jejich sloučeninách - o jejich výskytu, fyzikálních a chemických vlastnostech, výrobě, použití a významných kyslíkatých a bezkyslíkatých sloučeninách. Didaktická část se zabývá postavením výuky chemie v RVP, metodami výuky a rolí laboratorního cvičení ve výuce chemie na základních i středních školách. V praktické části je shromážděno 17 návodů na jednoduché laboratorní experimenty týkající se prvků skupiny uhlíku a jejich sloučenin. Návody jsou upraveny tak, aby pokusy byly lehce proveditelné žáky či učiteli. V poznámce u každého pokusu je uvedena vhodnost pro žáky ZŠ či SŠ a přibližný čas na přípravu a provedení pokusu.
  • Item
    Anorganické názvosloví a chemické výpočty ve výuce chemie na základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Trhlíková, Lenka; Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.; Štrofová Jitka, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá problematikou spojenou s chemickými výpočty a anorganickým názvoslovím. Teoretická část obsahuje přehled základního názvosloví anorganických sloučenin a základních typů chemických výpočtů. Praktická část obsahuje rozbor testových úloh zaměřených na problematiku chemických výpočtů a anorganického názvosloví. Pozornost je věnována analýze jednotlivých úloh a shrnutí nejčastějších chyb, kterých se žáci při řešení dopouštějí. V dotazníkovém šetření jsou zjištěny a porovnány informace týkající se výuky chemických výpočtů a názvosloví anorganických látek. Testy a dotazníky byly zadány ve spolupráci s víceletými gymnázii a základními školami.
  • Item
    Enzymy ve výuce na vyšším stupni gymnázia
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Král, Jakub; Klečka Milan, Mgr. Ph.D.; Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.
    Tato diplomová práce podává ucelený soubor na téma Enzymy. Teoretická část práce je věnována shrnutí teoretických poznatků na dané téma z prostudované literatury. Praktická část se zaobírá didaktickou transformací teoretické části pro výuku na vyšším stupni gymnázia. Práce obsahuje pracovní listy na opakování látky pro žáky, výklad podpořený powerpointovou prezentací s vlastními animacemi, test a laboratorní cvičení. Cílem práce je sestavení výukového materiálu pro učitele na vyšším stupni gymnázia.