Theses (KVU)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 272 results
  • Item
    MÉDIA A EXPERIMENT
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Sýkora, Hynek; Merta Vladimír, Doc. akademický malíř; Skácel Václav, MgA.
    Dílo je levitující monolit navržený k fyzické interakci s diváky. Představuje dvě odlišné pozice: nejprve vypadá jako hrozivý objekt, který se pak proměňuje v abstraktní obraz připomínající propast. Skrze barvu a tvar symbolizuje společenské předsudky vůči drogové závislosti a rychlému úpadku, který s sebou nese. Objekt není zamýšlen jako moralizující dílo, ale spíše jako moje zpověď o světě, kterému jsem nedávno byl vystaven.
  • Item
    Nad ránem
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Anděrová, Lucie; Trnka Pavel, MgA. Mgr.; Kotyza Vladivoj, akademický malíř
    Tématem mé diplomové práce jsou velkoformátové kresby uhlem zachycené podle skic a fotografií přírody. Záměrem bylo vytvořit upřímný obraz toho, co se dělo v posledních několika letech, umělecký blok, vyhoření atd. a vytvořit vizuální ztvárnění těchto pocitů. Z doby, kdy jsem nad diplomovou prací seděl poměrně dlouho a snažil se ztotožnit s předchozími tématy, ale ta už pro mě nebyla aktuální. Proces začal malými dobrodružstvími při sbírání materiálů pro kresby. Jezdil jsem na zimní výlety po České republice do Krkonoš, Berouna, Plzně a Prahy. Skicování a fotografování trávy pokryté sněhem. Zaměřoval jsem se hlavně na kontrast mezi měkkostí a křehkostí trávy pod těžkou vrstvou sněhu a na to, jak se vzájemně ovlivňují a deformují. Deformace klidného povrchu něčím ostrým, rozbití monotónnosti, zahrnutí kontrastu měkkosti a tíhy do snímků. Možná také symbolika boje člověka s dlouhotrvajícím procesem nejistoty v jeho tvorbě. Zaměření na detail a intimní zpověď sebe sama.
  • Item
    MÉDIA A EXPERIMENT
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kotounová, Tereza; Merta Vladimír, Doc. akademický malíř; Bytelová Denisa, Mgr. BcA. Ph.D.
    Ve své diplomové práci pomocí abstraktní malby předávám myšlenku o určitém způsobu podprahové komunikace, kterou mezi sebou rozvíjíme jakožto lidé stejné národnosti. Zároveň má práce slouží k individuálnímu a intuitivnímu, citovému vnímání barev, jejichž složení a vestavění do obrazu vyvolává v divákovi vlastní asociace. Propojení s českými frazémy, které jsem použila jako podřadné názvy jednotlivých obrazů, mají odkazovat na propojenost lidí stejné národnosti a jejich podobné smýšlení. Výstupem práce se stala série abstraktních maleb, obsahující čtyři obrazy různých velikostí.
  • Item
    SÍLA IDENTITY
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tatíčková, Adéla; Merta Vladimír, Doc. akademický malíř; Hečková Petra, Mgr. Ph.D.
    Ve své diplomové práci se zabývám výtvarnou interpretací jeskynních maleb. Jeskynní malby patří mezi nejstarší známé formy lidského umění a představují důležitý pramen poznání o pravěkých kulturách. Tyto malby a ornamentální motivy jsou zaznamenány na stěnách jeskyní a skalních útvarů, představujíce obrazy a vzory, které byly vytvořeny malováním nebo rytím. Rozhodla jsem se zmapovat především sošky a rytiny či malby venuší, které znázorňovaly znaky plodnosti a ty následně převést do formy dnešní doby. Dále jsem zpracovávala i symboliku abstraktního umění z jeskynních maleb a stejně tak i antropomorfní bytosti. Finálně jsem namalovala obraz na tři plátna, která mají dohromady rozměry 200 x 420 cm.
  • Item
    MÉDIA A EXPERIMENT
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Thielová, Eliška; Merta Vladimír, Doc. akademický malíř; Bytelová Denisa, Mgr. BcA. Ph.D.
    Téma mé práce se zaměřuje na zkoumání identity a sounáležitosti prostřednictvím spojení historických tradic s moderním životem. Mé umělecké snahy se soustředí na vyjádření procesu osobního růstu a poznání sebe sama v kontextu různých kultur a zkušeností z cestování. Plánuji vytvořit tři menší ručně vyšívané ubrusy, které budou inspirovány vzory starých českých ubrusů po mé babičce, jež nesou v sobě bohatství tradice a historie. Kombinací charakteristických vzorů českého folklóru s ikonickými logy tří japonských řetězců samoobslužných obchodů - Lawson, FamilyMart a Seven Eleven.
  • Item
    RECYKLACE
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Matějíčková, Hedvika; Tolar Benedikt, Doc. MgA.; Choisnel Sylvie, akademický sochař
    Tématem mé diplomové práce byla recyklace, rozhodla jsem ho však zpracovat nejen v materiálové rovině ale i myšlenkou určité recyklace sakrálních témat. Výsledkem mé práce je instalace ve hřbitovní kapli v Novém Kníně. Za pomoci tavených, plastových obalů od svíček jsem vytvářela pomyslné vitráže a memento dávno ztraceného obrazu. Nahradila jsem tři celá okna, část čtvrtého, kde zůstala vitráž v jeho horní části a část vyskleného světlíku nade dveřmi márnice. V motivech jsem se snažila parafrázovat původní, gotikou inspirované rozvržení. Barevnost oken se s ohledem na daný materiál skladá z červených a průhledných částí, v ploše je zanechána původní struktura, aby si divák mohl domyslet z čeho je okno vytvořeno. Tento soubor oken uzavírá závěsný objekt umístěný v nice márnice, připomínající původní obraz Všech svatých, který se zde v minulosti nacházel. Stejně jako okenní pláty je i tento obraz vytvořen z hřbitovního odpadu. Výjev jsem pojala ryze minimalisticky až abstraktně, abych umocnila vážnost tohoto místa a zároveň vytvořila kontrast k velice zdobnému interiéru. Přála bych si, aby můj počin upozornil na žalostný stav této stavby a zdůraznila naléhavost rekonstrukce, na kterou stále čeká.
  • Item
    MÉDIA A EXPERIMENT
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pechač, Daniel; Merta Vladimír, Doc. akademický malíř; Blahutková Daniela, Mgr. Ph.D.
    Ve své diplomové práci se zabývám vizuálním jazykem staroegyptských hieroglyfů a současnými digitálními emoji. Emotikony jsou dnešní psychologický, informativní i estetický jazyk každodenního života, který nabývá hodnotu ornamentu a zároveň se stává banalizujícím regresem vývoje vizuálního jazyka na digitálních platformách sociálních sítí. Praktická práce je vytvořená v médiu malby na plátně různými technikami. Pracoval jsem s malířským plátnem na zemi, abych se mohl vyjádřit expresivně s gestickým výrazem a zapojit pohyb celého těla.
  • Item
    Symboly a znaky současnosti
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Frgalová, Kateřina; Véla Vladimír, MgA.; Karpuchina Alexandra
    Série maleb na téma chaosu, jenž vzniká v situaci kdy se rozhodneme odejít a vzít si s sebou pouze ty dobré vzpomínky. Ty špatné, nebo nepotřebné se rozhodneme zanechat v minulosti. Zjišťujeme, že některé vzpomínky, předměty jsou pro nás důležitější než jiné. Baví mě ta rozmanitost lidské osobnosti a hravost života, který nenahlíží na věci logicky. A to je to co zobrazuji já na svých obrazech. Při dlouhodobém zkoumání jsem zjistila, že se všechny mé dobré vzpomínky vztahují k dětství a k mému dědovi. Proto spoustu příběhů vyprávěné skrze obrazy jsou právě o něm.
  • Item
    MÉDIA A EXPERIMENT
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Jakubec, Jaroslav; Merta Vladimír, Doc. akademický malíř; Franta Roman, Doc.
    Video záznam tance a jeho následná malba.
  • Item
    MÉDIA A EXPERIMENT
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hanková, Karolína; Merta Vladimír, Doc. akademický malíř; Kraus Vít, MgA.
    Celé mé dílo je zasvěcené mezihvězdnému objektu Oumuamua. Jde o světelný objekt, který je interpretací mé představy o tomto vesmírném tělese. Barvou a surovostí tvaru, jakožto kamene vyvrženého velkou silou z jeho rodné sluneční soustavy.
  • Item
    Mystika v přírodě
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zpěváková, Veronika; Véla Vladimír, MgA.; Kolářová Markéta, MgA.
    Jeden z aspektů, který mě přivedl ke zvolení tématu ,,Mystické přírody"při zpracování mé magisterské práce je fakt, že příroda je pro mě velkou inspirací a zdrojem odpočinku od počátku mého života až do současnosti. Jako v předchozích letech magisterského studia na fakultě stále pokračuji zabýváním se fascinací přírody a zkoumáním možné formy jejího vyjádření. Fascinuje mě mikrokosmos a makrokosmos, půda, vznik, růst, přírodní divokost a její síla. Zkoumání a inspirace, kterou nacházím v přírodě je mi odjakživa blízká a považuji ji za krásnou díky její syrovosti a dokonalosti. Zaujala mě místa, kam se mohou podívat jen lesní zvířata, protože jsou tak zarostlá divokými porosty, že jsou pro lidi téměř nedostupná. Tato místa mě fascinují zejména tím, že nejsou nijak ovlivněny zásahem lidských bytostí a díky tomu si uchovávají svou magickou energii, která není ničím narušena a funguje ve své přirozenosti. Mystická příroda je spojena s duchovními a tajemnými aspekty přírody. Tyto aspekty mohou zahrnovat víru v magii, energie země, duchovní bytosti, nebo síly, které jsou přesahujícími lidského chápání. Tato víra je často spojena s různými kulturami a náboženstvím a může mít různé formy, jako je např: šamanismus, nebo druidismus. Příroda může také zahrnovat praktiky jako je meditace, rituály, léčení a byliny, nebo práci se zvířaty a prvky živlů - vody, ohně, země, vzduchu.
  • Item
    INSPIRACE ARCHITEKTUROU - INTERVENCE DO ARCHITEKTURY
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Magyarová, Jana; Verner Martin, MgA.; Vernerová Volná Tereza, MgA. Mgr.
    Ve své diplomové práci se věnuju intervenci rostlin do architektury. Inspirací pro mě byly dva aspekty tohoto tématu. První aspekt, kterému se věnuji je zelená architektura. Dívam se na to, jakým způsobem prospívá našemu prostředí a jak interaguje s přírodními prvky. Věnuji se především druhu zelené architektury, který využívá rostliny jako jeden z hlavních materiálů. Druhým aspektem je architektura, která je zarostlá rostlinstvem přirozeným způsobem. Ať už se jedná o zarůstání budov v důsledku plynutí času, nebo je výsledkem zanedbávání lidského zásahu, pomalu se vrací přírodě.
  • Item
    Příběh jako inspirace pro šperk
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zakouřilová, Pavlína; Verner Martin, MgA.; Matějovič Petja, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce inspirovaná příběh první ženy Evy. Složena je ze šesti částí. Každá jednotlivá část odkazuje na důležitý moment v příběhu.
  • Item
    GROTESKA - ZRCADLO REALITY
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Černý, Jakub; Véla Vladimír, MgA.; Surůvka Jiří, Mgr.
    Cílem Diplomové práce bylo vytvořit sérii obrazů a digitálních koláží, které by měly poukazovat na to, jak lidé vnímají sebe sama a svůj svět. Jak vlastně funguje lidská mysl, nebo spíš nastínit jistou cestu k takovéto polemice. Rozhodl jsem se, že přirovnám způsob takového uvažování k povrchnímu vnímání toho, jak lidé vypadají. Postavil jsem proti sobě člověka a grotesku, krásu a ošklivost, dobro a zlo. Tyto obrazy zobrazují jakési pokoje, které vypadají stejně nebo podobně, a přece je každý jiný. Jsou v nich lidé a grotesky, které rovněž vypadají stejně, a přesto je každý jiný. Je tam tedy smyšlený člověk v nějakém smyšleném pokoji a sleduje svůj odraz, který není jeho odrazem. Všichni se totiž díváme jinak na stejný svět. A také se díváme různě na stejné lidi. Zeptejte se pěti lidí na jednoho člověka. Každý o něm řekne něco jiného. Chtěl jsem tedy na tohle všechno poukázat. Jak lidé překrucují realitu, jak vnímají sebe a své okolí. Chtěl jsem také patřičně uzavřít kapitolu mého studia. Zohlednit to, čemu jsem se během studia věnoval a zkombinovat to ve své závěrečné práci. Maloval jsem předně obrazy, které by měly řešit polemiku mezi dobrem a zlem. Dále jsem se věnoval tématu palác mysli a kombinování různých médií. Chci v této polemice setrvat a dál vytvářet obrazy, které na tyto věci poukazují.
  • Item
    Dermatilománie
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Štorková, Veronika; Trnka Pavel, MgA. Mgr.; Sýkorová Lenka, Doc. Mgr. Ph.D.
    Jako téma jsem zvolila poruchu, kdy si člověk kompulzivně a často i nevědomky způsobuje menší poranění. Například si trhá vlasy, škrábe se na kolenou a nebo, jako je tomu i v mém případě, strhává kůži v oblasti nehrů. Příčinou bývá zadržovaná agrese/nervozita. Nezpracovaná energie, se kterou si člověk nedokáže poradit. Já se se snažím tyto malé ranky, které jsou vytvořeny v absolutním emocionálním chaosu, vyjádřit jako krajinu klidu. Chci povýšit poruchu na něco, co je pro společnost snáze uchopitelné a nastínit do jinak brutálního tématu trochu něhy a soucitu, který je tolik potřebný k léčbě. Malé strukturální sculptury, které vzniknout během několika sekund/minut kreslit i několik desítek hodin. Pro mě samotnou to bude způsob jak poznat lépe sama sebe a to, do jaké míry je stres a nervozita přítomná v mém výtvarném procesu.
  • Item
    Narušení řádu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Ganbaatar, Namuunaa; Verner Martin, MgA.; Příhodová Jaroslava, MgA.
    Série dvanáctí náhrdelníku na téma narušení řádu vychází ze zápisku z mého diáře, který je pro mě předmětem kam zapisuji své zmatené myšlenky a tím chaos v sobě přetvářím do řádu a zklidňuji svou mysl. Zápisky jsou přepsány i s škrtanci a zabělenými místy, díky čemuž lze rozeznat kdy nastala změna v mém plánu. Také jsou případy, kdy jsem daný plán nedodržela což není většinou zaznamenáno, ale je tam esence narušení, které není vidět. V náhrdelnících můžeme vnímat také drastický moment narušení povrchu papíru otvorem kudy prochází bavlna, která prostupuje celým šperkem skrz naskrz každým dílem a tím propojuje vše do jednoho celku. Některé zážitky a události mohou ovlivnit naše rozhodnutí a chování v příštích dnech, stejně jako nám mohou pomoci růst a rozvíjet se. U některých náhrdelníku můžeme pozorovat i dílky které nedodržují danou linii a vybočují. Tyto dny byly pro mě něčím zvláštním nedokážu přesně definovat některé dny proč byly pro mě vlastně až tak zvláštní občas to je pouhá myšlenka člověka, která dokáže změnit směr a občas to je událost, která změní chod všeho. Přesto se na konci vždy vracím na danou linku, čímž chci poukázat na to, že ať jsem kdekoliv a děje se cokoliv jsem vždy přesně tam kde mám být. Listopad 2023 je jediný náhrdelník, který je šit černou bavlnkou namísto krémové jako u ostatních. Pro tento měsíc jsem zvolila černou barvu jako vyjádření ztráty pro mě drahého člověka. Spolu se sérii šperků prezentují nedokončený měsíc DUBEN 2024 kdy tuto diplomovou práci odevzdávám. V průběhu jsem se rozhodla si vytvořit vlastní odtrhovací měsíční plánovač, který také prezentují s plánem nadcházející měsíce. Čímž bych chtěla poukázat na to, že toto dílo nemusí končit odevzdáním a odprezentováním ale až v moment kdy se rozhodnu, že tento projekt ukončím.
  • Item
    BIBLIOFILIE
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Čermáková, Kateřina; Axmann Mikoláš, Prof. akad. mal.; Raudenský Martin, Doc. PhDr. Ph.D.
    Má diplomová práce na téma bibliofilie vypráví o životních situacích mého rodného domova a otevírá tak otázku kdo jsme a odkud pocházíme. Kniha má charakter vzpomínkového vyprávění s humoristickými složkami, jenž doprovázejí celou dějovou linku a vykresluje mou zcela subjektivní impresi a intimitu, jenž dílo reflektuje. Součástí práce jsou také dva grafické soubory linorytů, které jsou i nedílnou součástí bibliofilie. Jedná se o barevné soutisky a černobílé linoryty.
  • Item
    AUDIO INSTALACE
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Dokoupil, Martin; Rataj Jakub, MgA. Ph.D.; Klusák Martin
    Jako je pramen považován za zdroj potoků, řek a oceánů, může být inspirace metaforicky zdroj veškeré člověkem tvořené hudby. Nápad vyvěrá ze skladatelových zážitků, emocí nebo z náhlého specifického okamžiku, zdrojem inspirace může být opravdu cokoliv. Přirozenost koloběhu vody ale evokuje otázku, je pramen opravdu pramenem, i v symbolickém slova smyslu? Kde pramení pramen pramene/inspirace? Voda v potocích, řekách i oceánech neustále koluje, a koluje po generace v našich tělech, orgánech, neuronech, "stejná" voda "protéká" v "bezčasí" v naší myslí a zároveň v myslích našich předků na úkor bariér našeho smyslového vnímání. V této práci autor studiem fenoménu odhaluje tajemství vody jako elementu, a na bázi tohoto studia vytváří zvukový materiál, hudební výstup. Skladby autor komponuje z kvalitně nahraného materiálu hydrofonem. Následně pracuje s časem, tedy se zpomalením, či zrychlením původní nahrávky, s rytmem, melodií a s výběrem sekvence k zacyklení, resp. k vytvoření tzv. "loopů" pro vybraný kompoziční program. Z těchto "loopů" tvoří jednotlivé, vrstvené skladby, které jsou následně prezentovány formou smíšené reality "pod vodou". Výsledné dílo je kompozice několika vrstvených skladeb s projektem prostorové instalace v MR. Divák bude mít možnost svým pohybem v prostoru ovlivňovat chod skladby a tím se na výsledné kompozici přímo podílet. Skladby jsou věnované oblíbeným místům autora, charakteristickým přítomností vody, zároveň jsou vodou i tvořené. Audio instalace, původně site-specific projekt situován v zatopeném lomu ve Starém Klíčově (Mrákov u Domažlic), kde se na dně jezírka nachází podvodní pozorovatelna, ze které je v rámci instalace možné poslouchat hudbu komponovanou vodou a to pod vodou. Art ecology projekt, který spontánně nabádá k přemýšlení o tom, jak s vodou, jako lidstvo, nakládáme, přestože je, nejen pro nás, zásadním elementem Bytí. V projektu autor plánuje reálný prostor galerie zatopit vodou (ve VR případně v MR). Do prostoru bude digitálně zabudována již zmíněná podvodní pozorovatelna (na místě virtuální pozorovatelny by měla být umístěna širokoúhlá, v ideálním případě 3D kamera), do které se bude člověk moci virtuálně teleportovat a v případě MR uvidí kromě ostatních i sebe samotného, zažije tak vědomě mimotělní zážitek. V prostoru pozorovatelny si nositel vizoru bude moci vybrat jeden z několika vícekanálových audio tracků, které uživatele vizoru doprovází v prostoru mimo pozorovatelnu, kam se zpět teleportuje a bude si moci užívat vybranou skladbu, která se bude měnit podle toho, kde se bude v dané chvíli nacházet.
  • Item
    BIBLIOFILIE
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Jindrová, Nikola; Axmann Mikoláš, Prof. akad. mal.; Hora Pavel, MgA.
    Kniha je bibliofilií a nese název Oboustranka. Text knihy vytvořila moje maminka, která si po dobu přibližně 10 měsíců psala deník. Kniha je o nemoci, bolesti, naději i beznaději, strachu, lásce, porozumění i optimismu. Maminka není jen autorkou textu ale také části ilustrací. Vytvářela linoryty. Ilustrace jsem tvořila do písku. Jedná se o doteky ruky. Kresby jsem fotila a dále zpracovávala. V knize jde také o možnosti propojit obyčejného člověka s uměním. Dát mu šanci vyjádřit se a dokázat možnost spolupráce. Kniha je určena lidem, kteří si procházejí něčím podobným (nemocným, příbuzným, kamarádům). Knihu volně doprovází litografie a monotypy. Ty navazují na kresby v písku. Propojuje je tedy dotek ruky. Tisky jsou uloženy v deskách, které tyto soubory spojí v jeden celek.
  • Item
    Přírodní materiály a struktury
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Říhová, Michaela; Verner Martin, MgA.; Beskyd Polívková Hana, Mgr. art.
    Předmětem diplomové práce jsou přírodní materiály a struktury. Práce se zaměřuje na materiál získaný z plodnic cizopasné houby troudnatce kopytovitého a reflektuje jeho využití v novém kontextu v podobě šperku. Opírá se o oblast Chodska a tamní lidovou tvořivost. Součástí práce je rekonstrukce zpracování troudnatce a aplikace nových forem materiálu.