Articles (KPG)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Innovative Practice in Initial Professional Studies for Czech Pre-School Teachers(FrancoAngeli, 2022) Loudová Stralcynská, Barbora; Koželuhová, EvaZa poslední tři desetiletí došlo ke zvýšení úrovně univerzit vzdělávání pro předškolní pedagogy v ČR. Cíl příspěvku je prezentovat část výsledků výzkumné studie srovnávající bakal studijní programy předškolní pedagogiky na deseti univerzitách v zemi. Výzkum provedený v letech 2020-2022 zjistil, že ačkoliv národní minimální kvalifikace učitelů předškolních zařízení zůstává na střední odborné škole V poslední době jsou kvalifikace na terciární úrovni mnohem běžnější kvalifikovaní předučitelé. Demokratická proměna českého školství systém za posledních 30 let přinesl mnoho vylepšení jako např inovace v koncepci, struktuře, obsahu a organizaci bakalářského studia studijní programy. Zejména v posledním desetiletí se to týká především větších integrace teorie vyučování, didaktiky a praktické přípravy studentů. v některé univerzity tyto iniciativy také vedly k modularizaci kurzy a spolupráce mezi lektory z různých oborů a oddělení. Tento článek představuje příklady ze dvou českých univerzit do ilustrují, jak byly tyto nové přístupy úspěšně implementovány přinesla pozitivní zpětnou vazbu od studentů.Item Comprehensive support for pupils at risk of school failure in inclusive education: theory and school practice in the Czech Republic(Routledge, 2023) Slowík, Josef; Gažáková, Eva; Holeček, Václav; Zachová, MarkétaItem Rozvoj digitálnej gramotmosti detí prostedníctvom hry(VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2023) Koželuhová, Eva; Vargová, MáriaČlánok sa zameriava na rozvoj digitálnej gramotnosti v predškolskom veku a mladšom školskom veku prostredníctvom hry. V úvode krátko vymedzuje pojem digitálna gramotnosť a zoznamuje sa vzdelávacími cieľmi súvisiacimi s rozvojom digitálnej gramotnosti v preprimárnom a primárnom vzdelávaní v Slovenskej a Českej republike. Ďalej predstavuje návrhy na rozvoj rôznych oblastí digitálnej gramotnosti prostredníctvom hry a dostupných hračiek.Item Physical Activity and BMI before and after the Situation Caused by COVID-19 in Upper Primary School Pupils in the Czech Republic(MDPI, 2022) Pyšná, Jana; Pyšný, Ladislav; Cihlář, David; Petrů, Dominika; Hajerová Müllerová, Lenka; Čtvrtečka, Luděk; Čechová, Anna; Suchý, JiříItem Lifelong Learning and Development for Social Workers(Foundation Pro Scientia Publica, 2022) Budayová, Zuzana; Svoboda, Michal; Kóša, Marek; Tudose, Catalina; Molchanova, Igorevna IrmaItem Vnímání a prožívání období pandemie koronaviru a sociální práce(Vysoká škola aplikované psychologie, 2022) Medzihorský, Štefan; Svoboda, MichalTato studie se věnuje změnám ve vývoji pocitu a postojů během pandemie koronaviru v České republice. Reflektuje také absenci sociální péče. Která na rozdíl např. od zdravotní péče nebyla verbalizována ani respondenty výzkumu. Porovnává tři navazující výzkumy zabývající se první, druhou a třetí vlnu pandemie koronaviru v letech 2020 a 2021. Studie se zaměřuje na druhou vlnu pandemie, kdy došlo oproti první vlně k velkému nárůstu počtu nemocných COVIDEM 19. Cílem je analyzovat vnímání a prožívání respondentů na počátku druhé vlny a porovnat odpovědi na vybrané výzkumné otázky dotazníku s první a třetí vlnou – obdobím po ukončení nouzového stavu na jaře 2021. Data za všechna zkoumaná období byla získaná pomocí anonymního online dotazníku. Výzkumný vzorek za všechna tři období tvořil 1 189 respondentů. Respondenti ve druhé vlně vykazovali mimo jiné nárůst obav o sebe a o své blízké. Pro období po ukončení nouzového stavu po třetí vlně byl rovněž charakteristický částečný nárůst obav a pocitu úzkosti.Item Support for teachers in the inclusive education of pupils with special educational needs: experience from primary schools in the Czech Republic(Routledge, 2022) Slowík, Josef; Šafránková, Dagmar; Zachová, MarkétaItem Jak jsou reflektovány zkušenosti s inkluzivní edukací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ze strany jejich spolužáků a učitelů v primárním vzdělávání?(Paidagogos - spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, 2021) Slowík, Josef; Kubíková, Kateřina; Boháčová, AnetaPříspěvek představuje výsledky výzkumu realizovaného v plzeňském regionu v roce 2020, zaměřeného především na zmapování postojů a vztahů žáků k jejich spolužákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s nimiž jsou společně vzděláváni ve třídách 1. stupně běžné ZŠ. V šetření koncipovaném na základě kvalitativně-kvantitativní metodologie bylo využito několik výzkumných technik pro zjišťování vztahů ve školní třídě a kvality třídního klimatu. Ačkoliv se postoje dětí k těmto spolužákům zdají být celkově spíše neutrální, klima ve sledovaných třídách se ukázalo být zatížené častými konflikty mezi žáky. Tento rizikový faktor však není příliš reflektován učiteli, kteří sice znají největší rizika inkluzivní edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale nepovažují vliv společného vzdělávání na třídní klima za důležitý a zjevně se vztahy ve třídě ani nedokážou příliš efektivně pracovat, přestože se jedná o velmi důležitý prvek z hlediska úspěšnosti školní inkluze. Podpora dalšího vzdělávání učitelů a rozvoje jejich kompetencí v této oblasti, stejně jako využívání preventivních programů pro zlepšování kvality třídního klimatu jsou zásadními doporučeními, která vyplynula z výzkumných závěrů pro školní praxi.Item COVID-19 IDD : A global survey exploring family members' and paid staff's perceptions of the impact of COVID-19 on individuals with intellectual and developmental disabilities and their caregivers(F1000Research, 2020) Linehan, Christine; Tal, Araten-Bergam; Baumbusch, Jennifer; Beadle-Brown, Julie; Bigby, Christine; Birkbeck, Gail; Bradley, Valerie; Brown, Michael; Bredewold, Femmianne; Chirwa, Masauso; Cui, Jialiang; Godoy Gimenez, Marta; Gomiero, Tiziano; Káňová, Šárka; Kroll, Thilo; MacLachlan, Mac; Mirfin-Veitch, Brigit; Narayan, Jayanthi; Nearchou, Finiki; Nolan, Adam; O'Donovan, Mary-Ann; Santos, Flavia H.; Siska, Jan; Stainton, Tim; Tideman, Magnus; Tossebro, JanTento protokol nastiňuje výzkum, který zkoumá vnímání dopadu COVID-19 na osoby s mentálním a vývojovým postižením a jejich pečovatele ze strany rodinných příslušníků a placených zaměstnanců. Důkazy naznačují, že lidé s mentálním a vývojovým postižením zažívají rozdíly v přístupu ke zdravotní péči a využívání. Tento rozdíl byl patrný na počátku pandemie, kdy se objevily diskuse o možném vyloučení této populace z kritické péče. Metody: anonymní online průzkum bude proveden s pečovateli, jak rodinnými příslušníky, tak placeným personálem, aby prozkoumal jejich vnímání dopadu COVID-19 z hlediska demografie, životních podmínek, přístupu ke službám, sociálního distancování a péče o životní pohodu. Průzkum bude vypracován výzkumným týmem, z nichž mnozí jsou odborníky na mentální postižení ve svých vlastních zemích. Pomocí dvojího překladu náš tým přeloží průzkum pro distribuci v 18 zemích po celém světě pro mezinárodní srovnání. Výzkumný tým má rozsáhlé osobní a profesionální kontakty a bude průzkum široce propagovat na sociálních sítích s podporou místních poskytovatelů sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením a organizací zdravotně postižených. Budou provedeny statistické popisné a srovnávací analýzy. Etické schválení pro tuto studii získala Etická komise pro lidský výzkum (HS-20-28-Linehan) na University College Dublin. Diseminace výsledků: Výsledky studie budou připraveny v řadě formátů, aby vyhovovaly potřebám různých cílových skupin. Výstupy budou zahrnovat akademické práce, získané poznatky, pokyny pro praxi, zprávy, infografiku a video. Tyto výstupy budou zaměřeny na rodiny, management poskytovatelů sociálních služeb v oblasti zdravotního postižení, tvůrce politik na vnitrostátní úrovni, orgány pro kvalitu a poskytování zdravotní péče, vnitrostátní pandemické organizace a mezinárodní orgány.Item Vnímání a prožívání nouzového stavu v 1. vlně pandemie koronaviru(Vysoká škola aplikované psychologie, 2020) Medzihorský, Štefan; Svoboda, MichalČlánek představuje výzkum pocitů během první vlny pandemie koronaviru v České republice. Výzkum byl realizován v úvodní fázi zcela nové situace vyhlášení nouzového stavu, na kterou populace nebyla žádným způsobem připravena. Cílem výzkumu bylo zaznamenat vnímání a prožívání nouzového stavu a zaznamenat reakce skupin respondentů – studentů vysokých škol a občanů okresního města a jejich porovnávání. Příspěvek poskytuje náhled do dosud neznámého stresogenního prostředí fatální hrozby a současně historicky mimořádných restriktivních opatření. Ztráta pocitu bezpečí a současně znemožnění standardních způsobu abreakce (zábava, kultura, sport, setkávání přátel, známých i rodinných příslušníků v soukromí a restauracích) vytvořilo podmínky pro těžké psychické stavy. Převažující část respondentů to však vnímá a řeší do značné míry věcně. Součástí příspěvku je kvalitativní a kvantitativní analýza získaných dat. Statistické vyhodnocení ukazuje závislosti mezi sociodemografickými proměnnými a reakcemi respondentů na témata v dotazníku. Výsledky jsou zpracovány s uvedením statistické významnosti závislosti P-hodnotou chí-kvadrát testu.Item Člověk a jeho svět: Analýza vývoje učiva o bezobratlých živočiších v primární škole(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Podroužek, Ladislav; Šafránková, DagmarPříspěvek dokumentuje vývoj a koncipování vybraného obsahu učiva přírodovědy. Analyzuje jednotlivé školní dokumenty od počátku minulého století až po současný kurikulární dokument, kterým je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s důrazem na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Práce se zaměřuje na stručnou revizi školních vzdělávacích programů se záměrem podpořit práci vyučujících při tvorbě tematických plánů.Item The competences of young teachers in the education of pupils with special educational needs(Russian State Vocational Pedagogical University, 2020) Slowík, Josef; Pešková, Michaela; Shatunova, Olga; Bartus, EwaItem Vliv terénní exkurze na modifikaci žákovských prekonceptů odborných pojmů(Karolinum, 2020) Chocholoušková, Zdeňka; Hajerová Müllerová, LenkaPřínos terénní výuky je zjišťován v realizovaném výzkumném šetření, které prostřednictvím kognitivního mapování umožňuje zaznamenat kvantitativní i kvalitativní změnu/posun v zastoupení (v četnosti) vybraných přírodovědných pojmů. Žáci s hlubším zájmem o biologii, kteří absolvovali jednodenní výběrovou exkurzi, vypracovali konceptové mapy před a po exkurzi na základě předložených pojmů (se kterými se na exkurzi setkali). Pojmy žáci zároveň před i po exkurzi definovali. Na základě vysvětlení konceptových map před a po exkurzi byl hodnocen počet pojmů před a po exkurzi, jejich odborná správnost, počet a správnost propojení a počet křížových propojení mezi jednotlivými pojmy. Konceptové mapy byly analyzovány s použitím programů CMapTools a Gephi. U většiny žáků byl zaznamenán zásadní posun týkající se zvýšení počtu pojmů po exkurzi, přesnějšího zastrukturování, ale nebyl zaznamenán téměř žádný posun v použití propojovacích slov či vyjádření vazeb mezi jednotlivými pojmy.Item Role of resource centres in facilitating inclusive education: experience from Ethiopia(Taylor & Francis, 2019) Šiška, Jan; Yirgashewa, Abdi; Beadle-Brown, Julie; Záhořík, JanThis article focuses on access of students with disabilities to education in Ethiopia and, in particular, on the role of inclusive education resource centres (IERCs). A mixed-methods approach was used to collect both quantitative and qualitative data. The participants were school administrators, itinerant teachers, special educators, regular classroom teachers, and school directors. It was identified that a large number of students and teachers benefitted from the support provided by IERCs. The target schools are equipped with materials that support inclusive pedagogy. The awareness of parents and communities is gradually changing, except in some unreached communities. As a result, the number of students with disabilities enrolled is increasing. There were some barriers observed, such as assignment of itinerant teachers to a large number of satellite schools, high turnover of local government officials, and whether there was investment in the sustainability of IERCs and the positive outcomes observed.Item Slovo závěrem(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Slowík, Josef; Slowík, Josef; Káňová, ŠárkaItem Kdo je CAMPI? Aneb dítě s epilepsií ve škole: český dabing anglického destigmatizačního videa(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Hlaváčková, Vlasta; Bureš, Hynek; Káňová, Šárka; Černík, Roman; Slowík, Josef; Káňová, ŠárkaV příspěvku prezentujeme výstup studentů Ateliéru dramatické výchovy při FPE ZČU z předmětu Aktivity v oboru. Představujeme projekt „Kdo je Campi“, který svým tématem úzce souvisí s tématem začleňování žáků s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání do běžného proudu škol. Campi je mořský koník reprezentující žáka epilepsií a zároveň hlavní hrdinu krátkého destigmatizačního video příběhu.Item Slovo úvodem(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Šiška, Jan; Slowík, Josef; Káňová, ŠárkaItem Smysluplná inkluzivní situace ve škole vyžaduje úctu a spolupráci(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Černík, Roman; Slowík, JosefItem Kompetence k učení a technická výchova v kontextu primárního vzdělávání v České republice(Univerzita Konštantína Filozofa, 2018) Bečvářová, IvanaStudie se zabývá teoretickými východisky a genezí problematiky kompetence k učení v kontextu technické výchovy a primárního vzdělávání v České republice. Seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které má konstruktivistický charakter a je součástí předvýzkumu dizertační práce i analýzy potřebnosti projektů Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) realizovaných vzdělávací společností ASTERIA centrum vzdělávání, s.r.o. v roce 2017. Výzkumné šetření je zaměřeno na ověření účinnosti výukových modulů odlišných edukačních nástrojů, které byly využity se zřetelem na rozvoj kompetencí k učení a v souvislosti s technickým vzděláváním. Studie reaguje také na problematiku a nedostatky technického vzdělávání a postavení technické výchovy v českém kurikulu.