Dissertations (KMT)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 14 out of 14 results
  • Item
    3D modelování ve výuce na základních školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Fadrhonc, Jan
    Disertační práce řeší problematiku implementace výuky 3D modelování na základní školy. V teoretické části je čtenář seznámen s vybranými základními pojmy z oblasti pedagogiky, psychologie a informatiky. Následně jsou popsány technologie 3D modelování a 3D tisku v kontextu stávajícího vzdělávání, a to na základě analýzy rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). V další části práce je stručně popsána vytvořená metodika výuky 3D modelování pro základní školy, na které je založen pilotní i primární výzkum. V pilotním výzkumu byl zkoumán vliv výuky 3D modelování na prostorovou představivost na základě části testu figurální inteligence z Testu struktury inteligence I-S-T 2000 R Rudolfa Amthauera. V primárním výzkumu bylo cílem určení optimálního stupně vzdělávání pro implementaci výuky dle metodiky 3D modelování, a to z hlediska prostorové představivosti a kreativity. Vzhledem k absenci standardizovaného nástroje pro vyhodnocování 3D modelů bylo přistoupeno k modifikaci Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení, kterým byl původně určen pro vyhodnocování kreseb na papír. Jako doprovodná výzkumná metoda bylo zvoleno pozorování. Východiskem bylo určení druhého stupně jako nejvhodnějšího stupně vzdělávání pro realizaci této výuku. Nicméně na základě výzkumu a pozorování bychom mohli výuku 3D modelování implementovat i do vyšších ročníků prvního stupně, protože hodnoty naměřené kreativity u této skupiny takřka odpovídaly naměřeným hodnotám u obou skupin vysokoškoláků a rozdíl v naměřené prostorové představivosti byl znatelný, avšak ne markantní.
  • Item
    Česky psané kalendáře vydávané na přelomu 16. a 17. století
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Mollerová, Marie
    Disertační práce navazuje na diplomovou práci zabývající se osobností a tvorbou Kašpara Ladislava Stehlíka. Díky této práci jsem se seznámila s jednotlivými typy kalendářů, které se v Čechách v 16. a 17. století vydávaly. V letech 1550-1660 vzniklo na českém území několik stovek kalendářů. Jejich přesný počet dnes už těžko zjistíme, ale dle vypracované rešerše knihovnou ZČU v Plzni jich je dnes po České republice uloženo 271 od 60 tvůrců kalendářů. Disertační práce je tedy věnována analýze vybraných kalendářů z let 1550-1660 tak, aby bylo možné zachytit jejich vývoj v průběhu těchto sta let. Aby bylo možné analyzovat tyto kalendáře, bylo nutné se s nimi seznámit na obecné úrovni, tedy seznámit se s tím, jak vypadaly kalendáře po grafické i obsahové stránce. V analýze jsem se zaměřila na jednotlivé typy kalendářů - hvězdářské, hospodářské a minuce. Tyto kalendáře jsem v závěru práce podrobila komparaci a srovnala jejich shodné a odlišné aspekty. Součástí disertační práce je i návrh projektu Kalendáře dříve a dnes, který je rozdělen do tří hlavních částí - návrh, realizace a zhodnocení. Projekt obsahuje dva základní úkoly - pracovní list a výrobu kalendáře.
  • Item
    Kombinované experimenty ve výuce fyziky na základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Piskač, Václav
    Práce se zaměřuje na výuku fyziky na základní škole a v odpovídajících třídách víceletých gymnázií. Mezi základní nástroje výuky fyziky patří učitelské a žákovské experimenty. Mým cílem bylo vytvořit metodiky kombinovaných experimentů - souborů vzájemně doplňujících se učitelských a žákovských experimentů. Vytvořené metodiky pokryly velkou část učiva fyziky na základní škole. V rámci výzkumu proběhlo testování souborů kombinovaných pokusů na několika školách. Testování bylo vyhodnoceno pomocí rozhovorů s učiteli a porovnáním výsledků písemných prací žáků.
  • Item
    Fyzikální vlastnosti membrán pro palivové články ve výuce v základním vysokoškolském kurzu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Remiš, Tomáš
    Hlavním cílem práce je zpracování současného poznání o obnovitelných zdrojích energie, speciálně o palivových článcích, do celku, který bude použitelný ve výuce. Takový celek musí být dostatečně podrobný a zároveň přehledný. Musí splňovat požadavky, které vznášejí učitelé i sami studenti. Cílem je tedy podat poznatky teoretického popisu membrán pro palivové články tak, aby byly použitelné ve výuce a také aby tvořily studijní materiál pro studenty, kteří mají zájem o toto téma. Dílčím cílem je vytvoření laboratorní úlohy pro fyzikální praktikum, kde by mohli studenti zkoumat vlastnosti polymerních membrám pro palivové články za použití nejnověších měřících přístrojů umístěných ve výzkumném centru. Taková úloha musí být snadno pochopitelná a musí být slehce proveditelná pro samotné studenty. Dalším dílčím cílem práce je shromáždění znalostí o obnovitelných zdrojích energie u studentů za použití dotazníkového šetření, jehož závěry budou použity pro přípravu laboratorních úloh a studijních materiálů. Dalším dílčím cílem je příprava nových kompozitních membrán použitených v palivových článcích. Získané výsledky budou publikovány v impaktovaných časopisech a na konferencích.
  • Item
    Multimediální výuka fyziky
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Vochozka, Vladimír
    Disertační práce se zabývá možnostmi multimediální výuky fyziky. Mezi hlavní trendy v této oblasti patří 3D modely a simulace, videoexperimenty, videonahrávky řešení fyzikálních úloh, měření fyzikálních veličin chytrým mobilním telefonem a pozorování experimentů termokamerou. V teoretické části je definována multimediální výuka, jak ji lze chápat v období psaní práce v letech 2011 až 2017. Nastíněna je klasifikace školního experimentu a metoda pedagogického výzkumu pomocí sémantického diferenciálu. Na základě aktuálních trendů v oblasti multimediální výuky jsou v praktické části vytvořeny sady výukových materiálů. Provedena je jejich klasifikace a zároveň jsou uvedeny zástupné příklady. Disertační práce se zabývá ověřením implementace experimentů realizovaných za podpory termografie a jejího přínosu ve výuce fyziky na základní škole. Při ověřování přínosu metodou sémantického diferenciálu byla získána data, která byla analyzována a v práci graficky a slovně interpretována.
  • Item
    On-line experimenty při výuce fyziky na základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Bednář, Vít
    Disertační práce se zabývá možnostmi využití on-line experimentů při výuce fyziky na základní škole. Stručně charakterizuje edukační systémy Vernier, PASCO a NeuLog. Teoreticky popisuje didaktickou transformaci výuky fyziky od transmisivně-instruktivního modelu k modelu konstruktivistickému. V další části práce jsou uvedeny fyzikální experimenty, které jsou realizované pomocí edukačního systému Vernier. K těmto experimentům jsou vytvořeny žákovské pracovní listy. Ve výzkumné části práce je pomocí výzkumného aparátu ? sémantického diferenciálu, proveden pedagogický výzkum, který je zaměřený na subjektivní změny ve vnímání klíčových pojmů žáků základních škol související s konkrétním experimentem. Pedagogického výzkumu se zúčastnilo 213 žáků ze tří základních škol a čtyři vyučující fyziky. Na základě získaných dat jsou vyhodnoceny jednotlivé hypotézy výzkumu a okomentovány stanovené cíle této disertační práce.
  • Item
    Astronomové působící na území České republiky a možnosti začlenění poznatků o nich do výuky na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Prusíková, Lenka
    V současné době dochází k velkému rozvoji vědy a techniky. Především se jedná o vývoj v oblastech elektroniky, jaderné fyziky či astronomie. Podíváme-li se do minulosti právě na oblast astronomie, tak ani tam vědci nezaháleli ? snažili se pochopit přírodní zákonitosti (gravitaci, tlakovou sílu, složení látek), zabývali se astronomickými zákony (rotace Země, střed Galaxie, střídání ročních období či pozorování vesmírných těles na obloze). Závěry vědců nebyly vždy správné či pravdivé, ale i tak přinášely v tehdejší době stále nové poznatky, teorie, úvahy a objevy. V minulosti můžeme nalézt mnoho významných vědců, kteří se proslavili velkými objevy či zákony. Já jsem si pro svoji práci vybrala vědce z oblasti astronomie. Již v dávných dobách lidé pozorovali oblohu a zajímali se o objekty, které na ní spatřili. Zpočátku se jednalo o největší objekt na obloze ? Slunce ? a pozornost také přitahoval záhadný Měsíc. Těmto dvěma objektům připisovali velký význam v souvislosti s ? úrodnost půdy, úmrtí či narození. I hvězdy byly pro ně něčím neznámým, co si neuměli vysvětlit. V průběhu mnoha let nakonec zjistili, že pozorují stále stejné hvězdy, které se pohybují od východu na západ ? což byl velký pokrok. Na základě odpozorovaných fází Měsíce dovedli určit první časovou jednotku, roční období, atd. Později, když už měli lidé vyspělejší techniku, dokázali pozorovat detailněji i planety, jejich pohyby a na základě toho spekulovali o planetárním systému. V této práci jsem vytvořila studii o astronomech, kteří svými závěry přispěli do vývoje astronomie a během svého života navštívili nebo působili na území České republiky. Podařilo se mi zpracovat několik desítek astronomů, kteří zasáhli do této vědy. Zpočátku odborné části je vytvořena stručná databáze, která obsahuje všechny zpracované astronomy. Dále je každý z nich podrobně zpracován s úvodní hlavičkou, kde je uvedeno datum, místo narození a úmrtí, místo působení a oblast výzkumu. U některých jsou přidány i zajímavosti, například pojmenování kráteru po astronomovi, pojmenování hvězdárny či název planetky. U většiny astronomů uvádím stručný životopis, který je doplněn obrázky vynálezů, budovami, kde působili či jinými zajímavostmi, které jsou s nimi spjaty. U významnějších jmen, jako je Kepler, Brahe či Bruno je zpracování poněkud rozsáhlejší. Podařilo se mi navštívit i některá místa jejich působení, proto zde uvádím i vlastní fotografie. Součástí této práce je i pedagogicko-psychologická část, kde jsem zmínila didaktické postupy, cíle při výuce fyziky či motivaci. Fyzika nepatří mezi žáky k těm neoblíbenějším předmětům, proto by měl být kladen velký důraz právě na motivaci. Neopomenula jsem také zmínit výukové metody či didaktické zásady. Ve školách se setkáváme s různými výukovými metodami, jak nejlépe žákům danou látku přiblížit, aby si jej zapamatovali. V 21. století se velice propaguje projektová metoda, kde žáci pracují samostatně na úkolech a tím se učí vzájemné spolupráci, porozumění a dozvědí se něco nového. Tato metoda se pro mě stala jakousi výzvou. Vyzkoušela jsem si naplánování a zrealizování projektu na základní škole. Téma jsem zvolila astronomické ? Významní astronomové na našem území ? Johannes Kepler, Tycho Brahe. Příprava tohoto projektu pro mne byla velice náročná, jelikož jsem dosud žádný projekt nerealizovala. Při samotném zpracování projektu byla pro mne ?velkou rádkyní? PhDr. Šafránková, Ph.D. Díky ní, jsem dokázala projekt zpracovat na takové úrovni, aby odpovídal všem pedagogickým zásadám. Celý projekt je rozdělen do třech částí ? návrh, realizace, sebereflexe. V první části jsou zmíněny nezbytné informace potřebné pro přípravu celého projektu. Součástí jsou předpokládané cíle projektu, oborové vazby, předpokládané výukové metody, organizace, motivace či smysl projektu. V druhé části je popsán průběh celého projektu, který jsem doplnila vlastními fotografiemi. V poslední části je uvedeno celkové zhodnocení projektu a splnění vytyčených cílů.
  • Item
    Využití fantasy a sci-fi literatury a filmu ve výuce fyziky
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Plzák, Jan
    Práce se zabývá fyzikálním rozborem literárních a filmových sci-fi ukázek. Součástí práce jsou prezentace využitelné v hodinách fyziky na středních školách. Pro účely výběru a zaměření prezentací byl proveden dotazníkový průzkum zjišťující povědomí o sci-fi filmech, seriálech a literatuře. Dále v rámci práce bylo provedeno šetření zabývající se dosavadním využitím sci-fi v učebnicích fyziky a byly popsány možnosti klasických výukových metod. V závěru práce je shrnut vliv prezentací na výkony žáků a je zde proveden průzkum pojmů science fiction a fantasy.
  • Item
    Mezioborový výukový koncept akustiky a digitálního zpracování zvukového signálu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2015) Aichinger, Daniel; Rauner, Karel
    Disertační práce zkoumá možnosti modernizace výuky o zvuku a zvukové technice na středním stupni vzdělávání zavedením nového mezioborového výukového konceptu akustiky a digitálního zpracování zvukového signálu. Výchozím bodem návrhu konceptu je kritické didaktické zhodnocení a didaktická interpretace stávajících výukových konceptů akustiky nejčastěji používaných učebnic fyziky a vlastní formativní pedagogický výzkum v podobě dotazníkového šetření vstupních představ cílové skupiny žáků střední školy o zvuku a zvukových jevech, jejich fyzikálních modelech a veličinách pro popis zvuku. Hlavní část disertační práce tvoří vlastní výukový koncept rozdělený do čtyř kapitol. První kapitola se reviduje středoškolské formulace fyzikální akustiky a zavádí jednotný model zvuku objektivně popisovaného primárně veličinou akustický tlak a jejím hladinovým vyjádřením. Druhá kapitola pomocí tohoto modelu vysvětluje základy číslicového zpracování zvuku a analýzy digitálních zvukových signálů v časovém i ve frekvenčním oboru. Třetí kapitola objasňuje základní principy funkce digitální akustické měřicí a záznamové techniky. Zaměřuje se zejména na měření akustického tlaku pomocí elektretových kapacitních snímačů použitých dále ve čtvrté kapitole při návrhu počítačem řízeného a vyhodnocovaného měření rychlosti zvuku. Modernizaci této tradiční středoškolské laboratorní úlohy zahrnuje jak měření rychlosti zvuku metodou vyhodnocování časového zpoždění na dráze mezi dvěma snímači akustického tlaku, tak i metodami založenými na vyhodnocování jevů vznikajících při snímání harmonicky kmitajícího zdroje zvuku dvěma různě vzdálenými senzory a analýze záznamů akustického tlaku ve zvukovém poli stojatého zvukového vlnění vybuzeného testovacím signály v trubicových akustických interferometrech. Celý koncept kromě jednotného modelu zvuku propojuje metodika použití digitální počítačové techniky a zvukového softwaru pro kvantitativně vyhodnocované experimenty a měření v akustice. Každá kapitola je doplněna demonstračními experimenty, ukázkami a praktickým workshopem s žákovskými experimenty sloužícími jako příprava na projektovou výuku akustiky, v níž má u žáků dojít jak k tvůrčí aplikaci učiva konceptu, tak k dalšímu samostatnému utváření vědomostí a dovedností práce se zvukem.
  • Item
    Počítačové modely pro výuku elektroniky
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Kratochvíl, Pavel; Rauner, Karel; Rauner, Karel
    Práce se zabývá rozborem dostupných modelu pro výuku elektroniky, predevším pocítacových animací a simulacních programu. Provádí pruzkum míry používání techto názorných pomucek a hodnotí jejich pedagogický prínos ve vyucování. Soucástí práce je celkem tricet pet vytvorených modelu z oblasti analogové a digitální elektroniky, umístených na webových stránkách spolu s metodickými návody. Textová cást obsahuje teorii k modelovaným jevum, obvodum a soucástkám. Dále pak metodické návody a vzorový výklad. Jsou zde vypsány i cásti zdrojového kódu s popisem funkce, aby tyto programy mohly sloužit jako vzor pro tvorbu dalších modelu.
  • Item
    Katalogy astronomických objektů na webových stránkách Astronomia a jejich použití ve školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2014) Kéhar, Ota; Randa, Miroslav
    V disertační práci se zabývám možnostmi, jak zkvalitnit výuku vybraných astronomických témat prostřednictvím úloh využívající katalogy astronomických objektů.
  • Item
    Využití interaktivních dotykových tabulí v České republice a ukázkové výukové téma na rozhraní fyziky a informatiky
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Kohout, Václav; Randa, Miroslav; Randa, Miroslav
    Práce je věnována plošnému výzkumu zjišťujícímu rozšíření technologie interaktivních dotykových tabulí na základních školách v rámci celé České republiky a mapujícímu intenzitu využívání různých druhů softwarových aplikací při takovéto výuce. Během výzkumu bylo osloveno více než 3000 škol a vyhodnoceno přes 400 odpovědí. Práce obsahuje kompletní statisticky zpracované výsledky dotazníkového šetření. Na základě výsledků výzkumu byla rovněž zpracována ukázková mezipředmětová multimediální výuková lekce Barvy kolem nás. Lekce byla připravena pro několik typů softwarových aplikací, o kterých udávali vyučující v odpovědích na dotazník, že je používají nejčastěji. Primární je podoba interaktivní i-učebnice Nakladatelství Fraus vytvořená pomocí autorského nástroje FlexiBook Composer. Následně byla lekce přepracována do podoby prezentace ve formátu PowerPoint a do podoby sady nezávislých textových, obrazových a multimediálních materiálů. Výukový obsah mezipředmětového výukového tématu Barvy kolem nás byl připraven v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání z pohledu fyziky a informatiky a výpočetní techniky s přihlédnutím k možnostem vazeb na další vyučovací předměty, zejména přírodopis a výtvarnou výchovu. Téma je určeno pro žáky 2. stupně základní školy. Všechny výukové materiály jsou připraveny s použitím multimediálních výukových prostředků, primárně jsou určeny pro výuku za pomoci interaktivní dotykové tabule.
  • Item
    Fyzika živých systémů - optika a termodynamika živých systémů
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Duršpek, Jan; Prokšová, Jitka
    Prezentace uplatnění fyziklálních principů v živé přírodě v oblasti optiky a termodynamiky.
  • Item
    Didaktické aspekty rozvoje kreativity ve výuce fyziky na základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Meškan, Václav; Prokšová, Jitka
    Předkládaná disertační práce se snaží nalézt nové cesty k rozvíjení tvořivosti žáků při výuce fyziky na základní škole a analyzovat další aspekty, které do tohoto procesu vstupují. Úvodní kapitoly obsahují základní poznatky psychologie tvořivosti, pedagogické pojetí tvořivosti a stručnou analýzu konkrétních metodických postupů a dalších didaktických aspektů, které ovlivňují rozvoj kreativity žáků ve výuce. Praktická část obsahuje návrh metodiky rozvoje kreativity ve výuce fyziky, který navazuje na dřívější autorovu práci. Těžištěm navržené metodiky jsou divergentní fyzikální úlohy a grafické znázornění řešení úloh pomocí myšlenkových map. V práci jsou uvedeny výsledky výzkumu úspěšnosti žáků základních škol při řešení divergentních úloh a je provedeno srovnání výsledků výzkumného souboru s malou experimentální skupinou.