Theses (KNJ)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 131 results
  • Item
    Komiks jako didaktický prostředek v rané DaF-výuce
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Zálešáková, Miluše; Salcmanová Eva, Mgr.
    Diplomová práce se zabývá komiksem jako didaktickým prostředkem v rané DaF- výuce. Uvádí čtenáře do problematiky výuky cizích jazyků, využití literatury, především komiksu v cizojazyčné výuce. Praktická část obsahuje zásobník aktivit komiksem inspirovaných.
  • Item
    Metody dramatické výchovy a jejich využití v hodinách DaF
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Frausová, Klára; Steinbauer Bettina, Mag. phil.
    Tato práce zkoumá účinnost metod dramatické výchovy v hodinách DAF, konkrétně na dvou hodinách v sedmé třídě se začátečníky a na dalších dvou hodinách v deváté třídě, jejíž žáci se učí němčinu již tři roky a mají jazykovou úroveň mezi A1 a A2. Žákům v sedmé třídě je 12 až 13 let, v deváté třídě 14 až 15 let. Obě třídy patří do ISCED 2, tj. nižšího sekundárního stupně. Dramatická pedagogika, která využívá kreativní a interaktivní přístupy k výuce, jako je hraní rolí a divadelní techniky, má za cíl zvýšit motivaci a angažovanost žáků. Začleněním dramatických prvků do vyučovacího procesu má dojít ke zvýšení komunikativních dovedností a sebevědomí žáků. Ve dvou třídách byl analyzován vliv konkrétních dramatických aktivit na motivaci žáků k mluvení a jejich zapojení. Výsledky jasně ukazují, že využití dramatických pedagogických technik nejen zlepšuje jazykové dovednosti, jako je plynulost, sebedůvěra, ale vede také k aktivnější účasti a většímu zájmu o výuku jazyka. Práce zdůrazňuje potřebu přehodnotit tradiční výukové metody a podporovat rozšířené pedagogické přístupy, které obohacují výuku a plně zapojují studenty.
  • Item
    Výtvarné umění v hodinách němčiny jako cizího jazyka. Estetické učení a jeho užití ve výuce cizích jazyků
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Lisnerová, Hana; Steinbauer Bettina, Mag. phil.
    Práce se zabývá zprostředkováním výtvarného umění a rakouských reálií v hodinách němčiny jako cizího jazyka prostřednictvím estetického učení. Teoretická část obsahuje přehled některých klíčových kategorií, jako jsou jazykové dovednosti, organizační formy, metody výuky, reálie, obrazy v hodinách cizího jazyka, kurikulární dokumenty, klíčové kompetence, průřezová témata atd., které jsou stěžejní pro realizaci výuky prostřednictvím estetického učení. V rámci výše uvedených zásad bylo vytvořeno celkem osm pracovních listů. Pro zprostředkování rakouských reálií pomocí výtvarného umění byla vybrána témata z oblasti historie, kultury, geografie, migrace, sociologie, ochrany životního prostředí, reklamy a dopravy. Většina pracovních listů je naplánována na dvě a více vyučovacích hodin; lze je využít v hodinách němčiny na úrovni B1 a vyšší. Šest z osmi pracovních listů použila autorka práce na vyšším stupni gymnázia v Rokycanech. Metodou "Design-Based-Research" byly pracovní listy po realizaci v příslušné třídě a autorčině reflexi, zpětné vazbě přítomných žáků i učitelky Mgr. Renaty Wünschové přepracovány a doplněny didaktickým komentářem.
  • Item
    Diskurzivní reálie na příkladech rakouských reálií
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Kuchař, Martin; Ehrenmüller Jürgen, Mag. phil.
    Tato diplomová práce se zabývá diskurzivními reáliemi na příkladech rakouských reálií. Cílem práce je vytvoření pracovních listů na zvolená témata pro jejich budoucí aplikaci v hodinách německého jazyka na druhém stupni základních škol v České republice.
  • Item
    Kdo má strach z Franze Kafky? Kafkovy miniatury ve výuce německého jazyka
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šulcová, Anna; Pfeiferová Dana, Doc. PaedDr. Ph.D.
    Tato diplomová práce se věnuje povídkové tvorbě významného pražského, německy píšícího spisovatele Franze Kafky, který neodmyslitelně patří do kánonu nejen české, ale i světové literatury. Shrnutí literárně-historických aspektů Kafkovy povídkové tvorby a principů literární didaktiky v teoretické části práce tak představuje zásadní východisko pro praktickou část práce. Praktická část této studie se věnuje miniaturám, které byly vybrány ze souborného vydání povídek Betrachtung a posthumního vydání. Jednotlivé miniatury jsou podrobeny literární analýze, na kterou navazuje analýza jazykově didaktická, která se dále opírá o metodická doporučení do výuky. Jejím cílem je navržení postupu, jak s danými povídkami ve výuce německého jazyka pracovat. Práce tak dokládá, že s Kafkovými texty lze ve výuce německého jazyka pracovat na vícero jazykových úrovních, a to zábavně a pestře. Práce mj. také přispívá k tomu, aby Franz Kafka nebyl (nejen) žáky chápán výhradně jako autor čtenářsky náročných či nepochopitelných textů.
  • Item
    Hry v rané výuce německého jazyka na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Přibylová, Lenka; Salcmanová Eva, Mgr.
    Diplomová práce je zaměřena na didaktické hry určené pro ranou výuku německého jazyka. Teoretická část je zaměřena na ranou výuku a zahrnuje cíle, obsah, metody a klíčové kompetence této vzdělávací fáze. Dále je zaměřena na začlenění výuky cizího jazyka do rámcově vzdělávacího programu a motivaci ve výuce z pohledu žáka a z pohledu učitele. V rámci tématu her ve výuce se věnuje klasifikaci her, jejich významu a možným rizikům spojeným s jejich využitím. Výzkumná část zahrnuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo prostřednictvím dotazníku pro učitele na 1. stupni zjistit informace o tom, jak pedagogové vnímají využívání her ve výuce a jaké jsou jejich názory na efektivitu tohoto přístupu. Praktická část obsahuje metodický zásobník didaktických her pro využití při výuce německého jazyka na 1. stupni základních škol. Doufám, že tato diplomová práce by mohla být inspirací pro pedagogy pracující v oblasti rané výuky německého jazyka. Může poskytnout ucelený pohled na význam a efektivitu her ve výuce a nabídnout metodické tipy a návody pro jejich využití v praxi. Díky této práci by mohli pedagogové posílit motivaci žáků k učení jazyka prostřednictvím didaktických aktivit a her.
  • Item
    Význam německojazyčných kultur v literárních dílech Jiřího Marka
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kalis, Arabella; Chappuzeau Bernhard
    Tato diplomová práce se zabývá kulturními obrazy, které vychází z literérního díla Jiřího Marka. Popisuje ambivalentní přístup k německy mluvícím kulturám a jak jsou skrze literaturu šířeny. Diplomovou práci tvoří teoretická východiska z diskurzivní analýzy v rámci kulturálních studií. V praktické části se nachází analýza klíčových slov a kapitola zabývající se zkušenostmi cizovosti ve střetu s německou kulturou, na základě kterých má vzniknout ucelený obraz přístupů ke kultuře německy mluvících zemí.
  • Item
    Sebeurčení a cizí zavinění v měšťanských dramatech
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kouble, Petr; Chappuzeau Bernhard
    Tato diplomová práce se zabývá třemi vybranými měšťanskými truchlohrami: Vražedkyně dítěte od Heinricha Leopolda Wagnera, Vojáci od J.M.R. Lenze, a Maria Magdalena od Friedricha Hebbela. V interpretaci těchto děl je zodpovězena otázka cizího zavinění, nebo sebeurčení v konfrontaci měšťanstva a šlechty. Práce se skládá, kromě interpretace uvedených děl, také z popisu měšťanské truchlohry jako divadelního žánru. Mimo jiné, okrajově je zmíněna první z těchto divadelních her, a to Slečna Sára Sampsonová od Gottholda Ephraima Lessinga, jejíž interpretace není natolik zevrubná.
  • Item
    Předložky v lekcích DaF
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Škubalová, Jana; Menclová Hana, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá jednou oblastí německé gramatiky, a to konkrétně předložkami. Německý jazyk je vyučován na středních školách v Plzni jako druhý cizí jazyk. V souladu s kurikulárními dokumenty jsou popsány požadované výstupy učebního procesu: Konkrétní předložky byly vybrány podle dostupných materiálů Goethe-Institutu a následně porovnány s údaji obsaženými v učebnicích nabízenými na českém trhu. V první části práce jsou předložky představeny jako slovní druh a rozděleny dle různých kritérií, například podle postavení ve větě, vzniku, reakce, funkce. Dále jsou uvedena pravidla pro používání stažených tvarů předložky a členu ve výuce němčiny. Bylo taktéž poukázáno na možné významové rozdíly mezi německými a českými předložkami, které mohou žákům způsobovat těžkosti ve výuce. V závěrečné části práce jsou navržena metodická doporučení při výuce předložek. Tato doporučení jsou doplněna návrhy několika hravých a kreativních cvičení k upevnění znalostí osvojené gramatiky. Tato cvičení byla vyzkoušena v praxi a osvědčila se ve většině případů, zejména zvýšením aktivity žáků při výuce.
  • Item
    Rakouské pověsti a jejich zasazení do výuky na základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Poklopová, Zuzana; Capatu Ioana-Cristina
    Tato diplomová práce nazvaná se zabývá rozborem vybraných rakouských pověstí od autorky Friedl Hofbauer a jejich začleněním do výuky němčiny. Zaměřuje se na různé možnosti aktivit a na to, jak lze rakouské legendy kreativně využít v hodinách němčiny.
  • Item
    Trpný rod v obecném jazyce kontrastivně
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Daňková, Lucie; Höppnerová Věra, Prof. PhDr. DrSc.
    Diplomová práce je věnována trpnému rodu v německém obecném jazyce a jeho srovnání s češtinou. V teoretické literatuře je trpný rod charakterizován jako jev typický pro odborný jazyk. Ale často se s ním setkáváme i v obecné němčině, na rozdíl od češtiny, kde se k tomu v obecném jazyce často volí jiné prostředky. V důsledku toho se rodilí čeští mluvčí spíše vyhýbají trpnému rodu. V teoretické části se nejprve práce zabývá pasivem v němčině, jeho úlohou v obecné němčině, jeho dvěma formami, průběhovým a stavovým pasivem, přičemž jsou srovnávány často rozdílné názory autorů. Dále je zkoumáno pasivum v češtině, zejména opisné pasivum a reflexivní pasivum. V praktické části se práce zabývá ekvivalenty německého pasiva v češtině.
  • Item
    Mezipředmětovost ve výuce německého jazyka na 1.stupni ZŠ.
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Brožová, Tereza; Salcmanová Eva, Mgr.
    Cílem mé diplomové práce je poukázat na fakt, že si německý jazyk zaslouží více prostoru v RVP. Zaměřila jsem se především na mezipředmětové vztahy, které se mi jeví jako vhodnější řešení pro 1. stupeň i pro německý jazyk, protože do výuky odborného předmětu jsou začleněny aktivity/úkoly za účelem získání a prohloubení jazykových znalostí. V praktické části práce se snažím o propojení německého jazyka se vzdělávacími oblastmi, které vychází z rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Nabízím aktivity určené k motivaci, aktivizaci žáků, k opakování slovní zásoby, gramatiky aj.
  • Item
    Struktura vyučovacích hodin německého jazyka na plzeňských středních školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Bezchlebová, Alena; Motlíková Iva, Mgr. et Mgr.; Höppnerová Věra, Prof. PhDr. DrSc.
    Tato magisterská práce porovnává strukturu vyučování německého jazyka na vybraných třech plzeňských středních školách s teoretickými standardy a cíli. Hypotézy vycházející s daných teoretických podkladů se porovnají s daty nasbíranými za dobu hospitace na daných školách.
  • Item
    Srovnání aktuálních politických talkshow "Hart aber fair" a "Otázky Václava Moravce" z pohledu pragmatické lingvistiky
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Amlacher, Ivana; Voltrová Michaela, Dr. phil.; Menclová Hana, Mgr. Ph.D.
    Práce se zabývá projevy expresivity a expresivními mluvními akty v aktualních politických talkshow "Hart aber fair" a "Otázky Václava Moravce" z pohledu pragmatické lingvistiky. V teoretické části práce je popsána pragmatická lingvistika a oblasti, které zkoumá, dále teorie mluvního aktu podle Johna R. Searla a její historie. Popis a vymezení expresivního mluvního aktu a znaků expresivity. V praktické části se analyzuje transkript 40 vybraných situací ze zmíněných talkshow. Analýza projevů expresivity, expresivních mluvních aktů, nonverbální a paraverbální roviny expresivních projevů, positivní, negativní a neutrální charakter výpovědí, jejichž součástí je alespoň jeden znak expresivity.
  • Item
    Rakouská popová a rocková hudba ve vyučování německého jazyka
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Hásová, Alžběta; Ehrenmüller Jürgen, Mag. phil.; Salcmanová Eva, Mgr.
    Tato diplomová práce se zabývá rakouskou populární a rockovou hudbou ve výuce německého jazyka. Cílem práce je objasnit důvody aplikace hudby a písní ve vyučování cizího jazyka a vysvětlit její pozitivní účinek ve vyučování. Tato práce se zaměřuje na rakouskou populární a rockovou hudbu a charakterizuje její význam ve vyučování německého jazyka. Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí, přičemž první část je zaměřena teoreticky a druhá prakticky. Teoretická část popisuje hudbu jako umění. Detailně popisuje, co vše může hudba ve vyučování ovlivňovat a sleduje její pozitivní aspekty ve výuce. Je zdůrazňováno, že hudba napomáhá kreativním metodám, posiluje motivaci a pozitivně ovlivňuje celý vyučovací proces. Dále je hudba charakterizovaná jako auditivní médium a je objasněno, jak hudba umožňuje plnit různé jazykové kompetence. Představena je také rakouská populární a rocková hudba a jsou jmenováni její významní představitelé. Praktická část didakticky zpracovává vybrané písně 12 rakouských interpretů/hudebních kapel. K jednotlivým písním jsou vypracovány pracovní listy s úkoly pro žáky. Výběr písní je objasněn z různých aspektů. V praktické části je také vypracován a představen didaktický model pro aplikaci písní ve výuce. Dle tohoto modelu jsou vypracovány jednotlivé pracovní listy.
  • Item
    Vnímání Plzně a České republiky z pohledu zde dlouhodobě pobývajících mladých Němců
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Edelová, Veronika; Ehrenmüller Jürgen, Mag. phil.; Stočes Jiří, PhDr. Ph.D.
    1) Úvod 2) Plzeň včera a dnes 3) Metoda Oral-History 4) Analýza 5) Shrnutí
  • Item
    Zprostředkování kreativity ve vybraných učebnicích němčiny jako cizího jazyka s ohledem na slovní zásobu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Topinková, Klára; Motlíková Iva, Mgr. et Mgr.; Höppnerová Věra, Prof. PhDr. DrSc.
    Tato diplomová práce se zabývá analýzou vybraných učebnic německého jazyka. Zaměřuje se na problematiku toho, jak je slovní zásoba kreativně zpracována v těchto učebnicích. Teoretická část popisuje základní termíny - slovní zásoba, kreativita, učebnice a analýza učebnic. V praktické části je analyzována kreativita zprostředkování slovní zásoby ve vybraných učebnicích německého jazyka. Analýza se zaměřuje na lexikální strategie, kontextové a vícekanálové učení, cvičení k aktivní/pasivní/potenciální slovní zásobě na a visuální a auditivní podporu. Cílem praktické části je pak porovnat výsledky mezi novějšími a staršími učebnicemi, mezi A1 a A2 učebnicemi a mezi jednotlivými vydavatelstvími.
  • Item
    Využití facebooku a twitteru ve výuce německého jazyka a jeho možné dopady
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Hajžmanová, Gabriela; Motlíková Iva, Mgr. et Mgr.; Voltrová Michaela, Dr. phil.
    Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití facebooku a twitteru ve výuce němčiny jako cizího jazyka a jeho možnými dopady. Moderní technologie a sociální sítě (včetně facebooku a twitteru) jsou pevnou součástí životů většiny mladých lidí. Ti tráví mnoho času online, chatují, píší příspěvky, vše se tzv. sdílí, jsou sbírány "lajky" nebo "followeři". Sociální sítě disponují díky svému širokému rozšíření mezi mladými velkým potenciálem, jenž může být efektivně využit ve výuce cizích jazyků. Cílem této práce je zjistit, zda se potvrdila hypotéza autorky, že žáci považují využití facebooku resp. twitteru ve výuce němčiny jako cizího jazyka za hravé, zajímavé, pestré, kreativní a obecně užitečné, že si jeho prostřednictvím rozšíří slovní zásobu a že ocení autentický německý jazyk. Výzkum byl proveden během výuky němčiny na Gymnáziu, Plzeň, Mikulášské náměstí. Žáci nejdříve prostřednitcvím dotazníku popsali svůj vztah k facebooku resp. twitteru. Poté se zúčastnili aktivit s facebookem resp. twitterem, jež byly připraveny autorkou práce. Nakonec byly tyto aktivity vyhodnoceny pomocí dalšího dotazníku. Tato práce se věnuje nejdříve pojmu médium, klasifikaci médií a jejich roli v současné společnosti. Dále jsou analogicky popsány také sociální sítě, přičemž je vysvětlen rovněž jejich vývoj. Následuje bližší představení facebooku a twitteru stejně jako možnosti jejich užití ve výuce. V praktické části práce je detailně popsán provedený výzkum (cíle, průběh, dotazníky). Zvláštní pozornost je věnována konkrétním aktivitám s facebookem a twitterem, jež jsou zde podrobně vysvětleny. Praktická část práce dále nabízí přehledné výsledky výzkumu.
  • Item
    Žatecké historické průmyslové objekty v povědomí současného obyvatelstva
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Barborková, Lenka; Stočes Jiří, PhDr. Ph.D.
    Diplomová práce byla vypracována na katedře německého jazyka Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni v letech 2019/2020. První část práce popisuje historicky stav průmyslovych objektů postavenych v Žatci do roku 1945. Každy objekt byl popsán zvlášť z hlediska historie a aktuálního stavu využití. Praktická část práce je zaměřena na zjištění míry povědomí žateckého obyvatelstva o těchto objektech a jejich historii. Dále byl navržen didakticky materiál, v podobě tydenního projektu, díky kterému se žáci 1. stupně základní školy mohou seznámit s problematikou historickych průmyslovych budov. Dochází tak k osvětě mladé generace a přímému zvyšování míry povědomí o průmyslovém kulturním dědictví žateckého regionu.
  • Item
    Ideální učitel německého jazyka z pohledu studentů ve věku 15 - 19 let
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Dryjová, Michaela; Salcmanová Eva, Mgr.
    Práce poskytuje teoretický základ v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky a didaktiky německého jazyka, který slouží jako podklad pro výzkumnou část. Ta je tvořena výsledky dotazníkového šetření mezi studenty a učiteli různých typů středních škol, kteří byli tázáni na své představy o ideálním učiteli, popř. na možnost těmto požadavkům dostát.
OPEN License Selector