Číslo 2 (2022)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 10 out of 10 results
  • Item
    Education of students during distance learning due to pandemic from the perspective of parents
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Huľová, Zlatica
  • Item
    Developing technical skills as a source of pupils’ physical and psychological balance
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Huľová, Zlatica
    Technické vzdelávanie, ktorého dôležitou podmienkou kvality je rozvíjanie nielen technických zručností, technickej tvorivosti, technického myslenia, je aj zabezpečenie fyzickej a psychickej rovnováhy osobnosti učiaceho sa. V príspevku, ktorý je výstupom projektu VEGA č. 1/0550/22 sú prezentované výskumné zistenia, ktoré deklarujú, že ak žiak, študent, či učiteľ rozvíja svoje myslenie, zručnosti, tvorivosť a preukáže pozitívny vzťah k obsahom technického vzdelávania vo všetkých oblastiach rozvoja, dochádza k fyzickej a psychickej rovnováhe učiaceho sa a zároveň k prevencii rizikového správania. Skúmanie s použitím balíka výskumných metód (originálny dotazník, rozhovory, pretest, test, posttest a iné), na skúmanej vzorke 86 respondentov preukázalo štatistickú významnosť medzi skúmanými premennými.
  • Item
    Vzdelávanie pedagógov v oblasti CNC technológií
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Haller, Ján
  • Item
    Současný stav 3D modelování a tvořivosti na základní škole v České republice a ve světě
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Sosna, Tomáš
    Článek si klade za cíl zmapovat aktuální situaci vztahu 3D modelování a tvořivosti a zaměřuje se na možnost rozvoje tvořivosti pomocí onoho 3D modelování. Shrnuje poznatky v tomto směr, jak v rámci České republiky, tak zbytku světa. 3D modelování pomalu, ale jistě proniká do osnov základních škol a jeví se jako poměrně dobrý a moderní prostředek výuky technických předmětů, který může rozvíjet tvořivost žáků. Jsou zde konfrontovány jednotlivá zjištění ohledně 3D modelování a tvořivosti, která jsou zatím odbornou veřejností vnímána. Samotné téma tvořivosti není v odborné literatuře jednoznačně vymezeno, pravděpodobně proto, že tvořivost se prolíná napříč všemi obory, nicméně tvořivost jako taková je probádána poměrně důkladně.
  • Item
    Textiles in project-based technical education of future teachers at the time of distance teaching
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Huľová, Zlatica; Zentko, Jozef
  • Item
    Programování počítačem řízených strojů na ZŠ – předvýzkum
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Moc, Pavel
    Problematikou programování strojů řízených počítačem se v primárním vzdělávání setkáváme zpravidla jen u 3D tisku. Školy obvykle nedisponují dalšími stroji např. CNC frézka, laserová frézka atd. Inkriminovanou problematiku lze samozřejmě aplikovat i na jiná programovatelná zařízení v domácnosti. Tato problematika je žákům bližší a patrně by se projevila ve větší motivaci. Mohlo by se jednat např. o inteligentní elektroinstalace, domácí spotřebiče atd. Následný výzkum se zaměřuje na vlastní technickou proveditelnost výzkumu v praxi. Na jeho technické zajištění, časovou náročnost a porozumění zadaným výzkumným testům. Především vyplnění dotazníku žáka a Testu profesní orientace. Samostatnou kapitolou jsou úkoly pro žáky, zaměřené na programování Logo. Dle výsledku tohoto programování může dojít k úpravě úkolů, případně ke změně programovatelného zařízení.
  • Item
    Čtení technických obrazových materiálů studenty učitelství prvního stupně
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Janovec, Jan; Brtnová Čepičková, Ivana
    Článek popisuje výsledky studie, která byla navržena tak, aby byly zjištěny rozdíly mezi studenty s lepším a horším výkonem při řešení zobrazených technických úkolů. Při hledání správných řešení museli studenti uplatňovat vizuo-prostorové schopnosti, tvořivé myšlení, dovednosti při řešení problémů a schopnost interpretovat vizuální představy. Po dobu činnosti byli studenti snímáni zařízením pro eye-tracking. Získaná data z jejich očních pohybů byla podrobena kvalitativnímu i kvantitativnímu zkoumání a porovnána. Lze předpokládat, že pochopení rozdílů ve vizuálním vnímání studentů při zpracování, řešení problémů a pozornosti, kterou věnují podnětům, může pomoci při pozitivních intervencích v technickém vzdělávání.
  • Item
    Porovnání slicerů pro 3D tisk
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Zahradník, Tomáš; Frank, Filip; Zíka, Miroslav
    Tento článek se zaměřuje na porovnání 3D slicerů použitých při tisku metodou FDM/FFF. Současně se také zaměřuje na vybrané slicery, analyzuje jejich výhody a nevýhody. Autor porovnává slicery na základě 3D modelů, které byly danými slicery připraveny pro 3D tisk, vytištěny a analyzovány podle daných kritérií.
  • Item
    Model předmětově-didaktických kompetencí učitelů reflektující rozvoj informatického myšlení u žáků a studentů
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Klement, Milan; Šaloun, Petr; Bryndová, Lucie; Dragon, Tomáš
    Rozvoj a zapracování konceptu rozvoje informatického myšlení (z anglického computational thinking) žáků do kurikula informatických předmětů je v současnosti jednou z velkých výzev, se kterými se česká školská soustava vyrovnává. Takto koncipovaná výuka ale předpokládá cílený rozvoj obsahově-předmětových a didakticko-pedagogických kompetencí učitelů potřebných pro rozvoj informatického myšlení u jejich žáků a studentů. Předložená stať se tak zabývá možností vymezení obecného modelu předmětově-didaktických kompetencí učitelů podporující rozvoj informatického myšlení u žáků a studentů.
  • Item
    Inteligentní elektroinstalace v domácnosti
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Ungr, Tomáš; Moc, Pavel
    Tento článek se zabývá srovnáním klasické elektroinstalace a inteligentní elektroinstalace v domácnosti. Popíšeme si klasickou elektroinstalaci a zaměříme se na její výhody a nevýhody. U inteligentní elektroinstalace se podíváme na její princip. Srovnáme si částečnou a komplexní inteligentní elektroinstalaci. Také nezapomeneme na výhody a nevýhody této moderní technologie. Cílem tohoto článku je srovnání výrobců inteligentní elektroinstalace a také popis, proč vyhrála právě firma Loxone.