Bachelor´s works (KMT)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Řešené soustavy rovnic pomocí vybraných metod na 2. stupni ZŠ \nl{}a na SŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Veleta, Michal; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.; Hora Jaroslav, doc. RNDr. CSc.Bakalářská práce je zaměřena na řešení soustav lineárních rovnic pomocí vybraných metod. Metody jsou rozděleny na metody pro ZŠ a na metody pro SŠ. Jsou zde vysvětleny výhody a nevýhody využití jednotlivých metod. Metody pro SŠ mají přesah do učiva VŠ prostřednictvím matic.Item Návrh a technické zpracování konceptu deskové hry(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Dostalová, Eliška; Tomášková Tetjana, Ing. Ph.D.; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.Deskové a karetní hry jsou již dlouho využívány nejen jako prostředek zábavy, ale i jako efektivní nástroj vzdělávání. Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh a technické zpracování konceptu deskové nebo karetní hry určené k výukovým účelům, ale přístupné i pro širokou veřejnost. Hlavními body práce jsou rešerše odborné literatury, testování dostupných her, návrh vlastní výukové hry, tvorba herních pravidel a scénářů, grafické řešení herních prvků, volba technologie výroby a výroba prototypu. Cílem práce je vytvořit hru, která bude podporovat kognitivní funkce jako paměť, pozornost, rychlost zpracování informací, sebeovládání a schopnost vyjadřování a porozumění.Item Rozvoj zájmu žáků o matematiku pomocí slovních úloh(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-24) Bocková, Anna; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Hložek Filip, Ing. Mgr.Bakalářská práce se zabývá slovními úlohami. V práci řešíme jejich problematiku na základních školách, jelikož slovní úlohy mají ve vyučování matematiky nezastupitelné místo díky svému didaktickému významu. Dále rozebíráme jednotlivé typy a možná rozdělení slovních úloh. Součástí této práce je i vypracovaný pracovní list pro žáky 9. ročníků. Cílem práce je přiblížit slovní úlohy žákům i učitelům a ukázat jim, že pomocí slovních úloh lze rozvíjet zájem o studium matematiky. První část se věnuje typům slovních úloh, u kterých rozebíráme příklady jednotlivých zadání. Ve druhé části práce se snažíme analyzovat, jak žáci řešili úlohy v pracovním listu.Item Výuka matematiky na malotřídní škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-24) Basl, Filip; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zabývá výukou matematiky na malotřídní škole, s důrazem na 1. stupeň ZŠ. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku malotřídního školství v České republice včetně historického vývoje, struktury chodu a řízení těchto škol. Dále jsou popsány mezipředmětové vztahy, formy výuky a didaktické pomůcky ve výuce matematiky. Praktická část se soustředí na konkrétní příklad výuky matematiky na malotřídní škole a zahrnuje reflexi vyučujícího, hodnocení žáků a možné formy testování. V závěrečné části jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření, které zkoumalo názory žáků na výuku matematiky. Celkově práce poskytuje ucelený pohled na problematiku výuky matematiky na malotřídní škole a nabízí poznatky pro další praktické využití.Item Problematika řešení soustav rovnic ve výuce matematiky(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Baroch, Jan; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Hložek Filip, Ing. Mgr.Bakalářská práce se zabývá problematikou řešení soustav rovnic. V práci je nastíněna stručná historie řešení soustav rovnic, přehled metod řešení různých soustav rovnic, vyřešení vzorových příkladů a využití v praxi. Součástí je také výzkum na střední škole, který mapuje znalosti a problémy žáků při řešení soustav rovnic.Item Teorie množin a množinové operace(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Přesličková, Petra; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce je zaměřena na zpracování základních poznatků z teorie množin a množinových operací. První část práce je zaměřená na definování práce s výroky a výrokovými formulemi, které jsou základním kamenem pro práci s množinami. Využití pravdivostních tabulek umožňuje názorné zobrazení vztahů mezi výroky a výrokovými formulemi. Následující kapitoly se zabývají teorií množin, jejich vztahy popsanými pomocí symbolů a operátorů i názorně pomocí Vennových diagramů. Poslední kapitola zahrnuje praktické příklady využití nabytých poznatků.Item Využití matematických výpočtů při výuce chemie(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Moulis, Vojtěch; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce je věnována využití matematických výpočtů při řešení chemických výpočtových úloh. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole je popsán význam matematických výpočtů v chemii z hlediska didaktiky. Druhá kapitola popisuje systém kurikulárních dokumentů, které jsou pro pedagoga nezbytné během tvorby učebních osnov. Následuje kapitola pojednávající o matematických výpočtech, které se pravidelně vyskytují v chemické praxi. Tato kapitola je doplněna o návodné početní úlohy, které slouží k lepšímu pochopení. Poslední kapitola nejprve seznamuje čtenáře s chemickými veličinami, bez kterých se chemické výpočty neobejdou a poté jsou zde popsány druhy chemických výpočtových úloh, které jsou opět doplněny o konkrétní návodné úlohy sloužící k lepšímu pochopení.Item Sčítání řad a basilejský problém(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Peterková, Marie Anna; Hora Jaroslav, doc. RNDr. CSc.; Frank Jan, Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku sčítání řad s důrazem na analýzu basilejského problému. Práce se věnuje matematickým metodám sčítání různých typů řad a detailně zkoumá jejich konvergenci. Úvod vysvětluje motivaci výběru tématu a stanovuje hlavní cíle. Důraz je kladen na historický kontext sčítání řad a význam basilejského problému v rámci matematiky. Teoretická část zavádí klíčové pojmy, jako jsou různé typy řad, jejich konvergence a divergence, a poskytuje pevný matematický základ pro další analýzu a porozumění tématu. Hlavní část je věnována podrobné analýze basilejského problému, jeho historickému vývoji a metodám použitým k výpočtu jeho hodnoty. Zabývá se také různými přístupy řešení tohoto zajímavého matematického problému. V závěru práce jsou shrnuty hlavní výsledky a dosažené cíle. Tato bakalářská práce přináší hlubší pochopení sčítání řad a basilejského problému, zahrnuje teoretické aspekty, historický kontext a tím přispívá k rozvoji matematického poznání v této oblasti.Item Vybrané matematické soutěže v České republice pro druhý stupeň ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-25) Zachařová, Anežka Eva; Hložek Filip, Ing. Mgr.; Frank Jan, Mgr. Ph.D.Bakalářská práce zkoumá matematické soutěže určené pro 2. stupeň základních škol a příslušných ročníků gymnázií v České republice. Dále se zaměřuje na podrobný popis Matematické olympiády a Matematického klokana z hlediska historie, kategorií, průběhu, úloh, obsahu a počtu zúčastněných a úspěšných žáků ve školním roce 2022/2023. Následně jsou tyto dvě soutěže porovnány z hlediska zkoumaných aspektů.Item Aplikace analogií při výuce fyziky(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-28) Novotný, Martin; Kohout Jiří, doc. Mgr. Ph.D.; Kielbusová Zdeňka, PhDr.Studie se zaměřuje na porozumění trendů v implementaci analogií ve vzdělávání na středních školách prostřednictvím studia článků zveřejněných v renomovaných časopisech a zkoumání aplikace analogického myšlení v populárních učebnicích pro střední školy a gymnázia. S nasbíranými poznatky si studie klade za cíl provést dotazníkový průzkum zaměřený na porozumění současného vnímání studentů vůči analogiím ve vzdělávání a jejich schopností analogického myšlení. Pro lepší porozumění výzev analogického myšlení pro studenty zahrnuje studie vytváření vzdělávacích aktivit, zejména na základě poznatků z předchozího výzkumu.Item Konceptuální úlohy na téma práce, výkon, energie(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-17) Odvárka, Pavel; Kohout Jiří, doc. Mgr. Ph.D.; Masopust Pavel, PhDr. Ph.D.Bakalářská práce se zabývá tím, jak je řešeno téma práce, výkon a energie v učebnicích pro základní školy, včetně dalších didaktických polohách a následným sestavením sérií konceptuálních úloh k prověření zpětné vazby, zda žáci učivu rozumí. K sestavení úloh předchází pojmové mapy k jednotlivým tématům. Práce dále popisuje realizaci pedagogického výzkumu s použitím této série úloh a dále vyhodnocení a diskusi k tomuto výzkumu. Závěr práce je zaměřen na shrnutí výzkumu a podání námětů na další aktivity v této oblasti.Item Současné trendy v automobilovém průmyslu(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-22) Turek, Jonáš; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.Cílem práce je představit trendy v dnešním automobilovém průmyslu a poukázat na to, jakými způsoby toto odvětví znečišťuje životní prostředí. Zaměřuje se zejména na těžbu surovin, výrobu automobilů, jejich provoz a následnou likvidaci. Dále práce porovnává ekologickou zátěž elektromobilu oproti automobilu se spalovacím motorem a v neposlední řadě také uvádí platnou a připravovanou legislativu, která určuje formování dalších trendů v tomto průmyslovém odvětví.Item Využívání didaktických technologií v předškolním vzdělávání(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-01) Schöppelová, Petra; Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.; Homutová Eliška, Mgr. et Mgr.Bakalářská práce se zaměřuje na využívání didaktických technologií v mateřských školách v České republice. Hlavní cíle práce zahrnovaly zjistit, jak často a s jakými didaktickými technologiemi pedagogové pracují, co by ocenili pro lepší práci s těmito technologiemi, a ukázat potenciál umělé inteligence (AI) ve výuce předškolních dětí. První část práce se věnuje historickému vývoji předškolního vzdělávání v České republice a základní legislativě. Následuje kapitola o didaktických technologiích, rozdělení, jejich historii a současných strategiích zavádění do mateřských škol. Další kapitola analyzuje přínosy a výzvy spojené s využíváním didaktických technologií. Přínosy zahrnují zlepšení kvality vzdělávání, podporu individualizovaného učení, inkluzi a přístupnost, zvýšení zapojení a motivace dětí, rozvoj digitální gramotnosti a efektivnější práci pedagogů. Výzvy se týkají obav o zdraví, finanční náročnosti, závislosti na technologiích, setkávání s nevhodným obsahem a nedostatečné odborné přípravy pedagogů. Závěrečná část teoretické části se zabývá umělou inteligencí a jejími možnostmi v předškolním vzdělávání, a poskytuje doporučení pro efektivní využívání didaktických technologií. Výzkumná část práce byla provedena formou dotazníkového šetření mezi učitelkami mateřských škol. Výsledky ukázaly, že většina pedagogů technologie využívá pravidelně a že vidí potřebu dalšího vzdělávání a technické podpory. Potenciál AI byl vnímán pozitivně, pokud bude správně implementována. Celkově práce poskytuje komplexní přehled o současném stavu a možnostech využívání didaktických technologií v předškolním vzdělávání a nabízí praktická doporučení pro jejich efektivní integraci.Item Schopnost dětí v mateřské škole pracovat se shodnými zobrazeními(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Adamová, Veronika; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.; Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.Tato bakalářská práce s názvem "Schopnost dětí v mateřské škole pracovat se shodnými zobrazeními" měla za cíl zjistit úspěšnost jednotlivých dětí v mateřské škole participujících na tomto experimentu při plnění úkolů zaměřených na práci se shodnými zobrazeními. Zároveň zkoumala obtížnost jednotlivých úkolů podle podmínek zadaných autorkou. Ta následně vyhodnotila, která oblast ze schopnosti pracovat se shodnými zobrazeními dělá zapojeným dětem potíže. Experimentu se zúčastnilo 10 dětí, 6 dívek a 4 chlapci, ve věku 2-3 let z mateřské školy Karla Steinera v Plzni. Průměrná úspěšnost úkolů je vyšší než 50 %, experiment lze považovat za splněný.Item Testování materiálů lezeckých chytů(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hrbková, Kateřina; Krotký Jan, Mgr. Ph.D.; Moc Pavel, Mgr. Ph.D.Má bakalářská práce se bude zabývat výrobou silikonových forem, výrobou lezeckých chytů a následnou montáží chytů na lezeckou stěnu. V rámci mé práce jsem pracovala s různými materiály a vytvořila jsem lezecké chyty, které budou využity v praxi na lezecké stěně. Aby bylo v práci využito co nejvíce technologií, využila jsem modely chytů vytvořených pomocí 3D tiskárny, 2 druhy silikonu na výrobu forem a 5 hlavních materiálů v kombinaci se skelným vláknem nebo spárovacím pískem. Výroba chytů byla převážně ruční za použití pouze nezbytných nástrojů. Vytvořené lezecké chyty byly testovány na lezecké stěně v DDM Tachov a respondenty byly děti z lezeckých zájmových kroužků.Item Využití výpočetní techniky při řešení soustav rovnic ve výuce matematiky(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kuneš, Jan; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Hora Jaroslav, Doc. RNDr. CSc.Bakalářská práce se zaměřuje na řešení soustav rovnic na základní a střední škole. V práci se nachází uvedení metod řešení. Další části práce jsou věnovány matematickému softwaru a jeho využití při řešení soustav rovnic ve výuce. V práci jsou uvedené typové aplikační úlohy vedoucí na řešení pomocí soustav rovnic. V rámci praktické části byl proveden malý výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření a nestrukturovaného interview.Item Některé metody řešení rovnic a jejich soustav(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Karpovich, Viktor; Frank Jan, Mgr. Ph.D.; Hora Jaroslav, Doc. RNDr. CSc.Tato práce popisuje různé metody řešení rovnic a jejich soustav, včetně využití výpočetních nástrojů. V úvodu jsou popsány cíle této práce, její význam a ostatní hlavní části. Druhá kapitola "Typy rovnic a základní metody jejich řešení " obsahuje základní pojmy související s řešením rovnic, základní typy rovnic (lineární, vyššího stupně, exponenciální atd.) a základní metody jejich řešení. Třetí kapitola "Soustavy rovnic" popisuje soustavy rovnic, metody jejich řešení (ekvivalentní úpravy, substituční metoda a další). Kapitola obsahuje také základní pojmy týkající se matic a popisuje metody řešení rovnic, které využívají matice (Gaussova metoda, Cramerovo pravidlo a metoda inverzní matice). Čtvrtá kapitola "Používání výpočetních nástrojů k řešení rovnic" popisuje využití počítačových programů Geogebra a Wolfram Mathematica k řešení rovnic a jejich soustav. V části věnované programu Geogebra je popsána i grafická metoda řešení, která dosud nebyla popsána. V této kapitole je zároveň uvedena diskuse o využití těchto programů ve vyučovacím procesu, o jeho výhodách a nevýhodách. Závěr je analýzou této práce.Item Schopnost dětí v mateřské škole transformovat dimenzi(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bulínová, Václava; Pěchoučková Šárka, PhDr. Ph.D.; Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.Cílem této bakalářské práce bylo zjistit míru úspěšnosti dětí ve věku pět až šest let při řešení úloh zaměřených na prostorovou orientaci a následně porovnat míru úspěšnosti řešení u úloh vyžadujících transformaci z roviny do prostoru a u úloh vyžadujících transformaci z prostoru do roviny. Aby mohly děti úlohy plnit, muselo být zajištěno několik podmínek. Jedná se o dostatek času, prostoru a klidu. Vše bylo zajištěno. Větší míry úspěšnosti řešení bylo dosaženo u transformace z prostoru do roviny. Úspěšnost dětí při řešení úloh se pohybovala kolem 80 % (62,5 % - 100 %).Item Vyšetřování vlastností a významných prvků binárních operací(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Rašková, Kateřina; Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.; Hora Jaroslav, Doc. RNDr. CSc.Tato bakalářská práce je zaměřena na vyšetřování vlastností a významných prvků binárních operací. Hlavní část práce je čistě teoretická, konec je pak praktický. V teoretické části jsou definovány pojmy, jako kartézský součin, relace, zobrazení či operace, na jejichž základě je možné zavést pojem binární operace a dále se zabývat jejich vlastnostmi a významnými prvky. Každá vlastnost či významný prvek je pak uveden na vhodných příkladech. V teoretické části je také popsáno několik případů, kdy se žáci setkávají s binárními operacemi dříve než na vysokých školách, dále je upozorněno na několik chyb při výuce binárních operací. S pojmem binární operace úzce souvisí i algebraické struktury, kterým je věnován závěr teoretické části. V praktické části je podrobně vyřešeno pět složitějších úloh.Item Soustavy algebraických rovnic(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Marek, Petr; Hora Jaroslav, Doc. RNDr. CSc.; Königsmarková Soňa, Mgr. et Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zabývá řešením soustav polynomiálních rovnic, řešených jak za použití elementárních metod řešení, tak za použití rezultantu a počítačových programů k jejich výpočtu. V práci jsou představeny tři elementární metody, pojem rezultant, metody pro jeho efektivní výpočet a ukázka řešení soustav polynomiálních rovnic za jeho pomoci.