Číslo 1 (2024)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 10 out of 10 results
  • Item
    Projektové vyučovanie a steam: tvorba didaktických pomôcok pre efektívne dištančné vzdelávanie
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Huľová, Zlatica; Bolčová, Emília
  • Item
    Problémové vyučování a řešení problému pomocí didaktických technologií
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Honzíková, Jarmila; Krotký, Jan; Tomášková, Tetjana
    Problémové vyučování má v českém školství svou dlouholetou tradici. Učení řešit problém, Problem-based learning (PBL), z počátku spočíval v nastolení problému učitelem. Postupem času, kdy žáci začali být více vedeni k samostatnosti, vyvinula se metoda problémového vyučování, kdy se žáci učí sami nalézt a definovat problém, pro jehož vyřešení hledají cestu. Problémové vyučování lze považovat za velmi přínosné již od mateřské školy. Řešení problému je základem i dnes velmi oblíbené badatelsky orientované výuky. V době vyspělých technologií je možné pro řešení problému využít i různé technologie. V našem článku uvádíme jen malou ukázku stanovení problémové úlohy pro chytrý elektrický vláček, se kterým pracují děti již v předškolním zařízení.
  • Item
    Métóda concept cartoons© vo výskumne ladenej koncepcii technického vzdelávania mladších žiakov v integrácii s prírodovedným a spoločenskovedným vzdelávaním
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Čiliaková, Ružena; Gašparová, Miroslava; Jendrichovská, Barbora; Jašušáková, Viktória
  • Item
    Výuka matematiky s porporou modelovacího software
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Huclová , Miroslava; Honzík, Lukáš
    Úvodní část článku se zabývá změnou v systému kurikulárních dokumentů České republiky. Důraz je kladen na novou klíčovou kompetenci – digitální. Teoretická část se zabývá nastavenými nástroji a podmínkami konkrétní školy pro naplňování uvedených kompetencí nejen v matematice. Praktická část článku uvádí konkrétní způsob výuky žáků 9. ročníku základní školy v tematickém okruhu Geometrie v rovině a v prostoru s využitím tradičních metod výuky a s využitím modelovacího software Thinkercad spojeného s 3D tiskem. Stanovené výzkumné otázky, jejich vyhodnocení a analýza dávají odpovědi nejen na efektivitu výuky s využitím digitálních zařízení, ale i na způsob výuky.
  • Item
    The effect of using ai in education: an empirical study conducted in Greek private high schools
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Griva, Anastasia; Mitroulia, Maria; Armakolas
  • Item
    Vyrob si sám: katalog návodů na výrobu didaktických pomůcek pro první stupeň základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Greiplová, Zuzana; Šťastná, Jitka
    Tento článek pojednává o katalogu námětů na výrobu didaktických pomůcek. Katalog obsahuje seznam 17 námětů na výrobu pomůcek v rámci hodin praktických činností. Zaměřuje se na specifické poruchy dyslexie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmúzie a dyspraxie (v katalogu označeno symboly). Didaktické pomůcky pomáhají jak žákům (s procesem učením), tak i učitelům (s procesem výuky). Pracuji také s myšlenkou, když si žák něco vyrobí sám má k danému výrobku větší citový vztah a častěji s ním pracuje.
  • Item
    Práce dětí v mateřské škole se shodnými zobrazeními
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Adamová, Veronika; Pěchoučková, Šárka
    V mateřské škole proběhla sonda, jejímž cílem bylo zjistit úspěšnost jednotlivých dětí při plnění úkolů zaměřených na práci se shodnými zobrazeními, zjistit obtížnost jednotlivých úkolů a určit, která oblast práce se shodnými zobrazeními činí uvedeným dětem potíže. Sondy se zúčastnilo deset dětí ve věku 2 – 3 roky, které na základě manipulace řešily sedm úkolů zaměřených na práci s posunutím, osovou souměrností a otáčením. Úspěšnost řešení úkolů jednotlivými dětmi se pohybovala v rozmezí 14 % - 86 %. Nejlépe zvládly děti skládání obrázků, které byly osou souměrnosti rozděleny na dvě shodné části. Nejnižší úspěšnost řešení měl úkol na tvorbu korálkového náramku podle vzoru, kde děti pracovaly s otáčením.
  • Item
    Pěstování ovoce jako téma výuky v rámci pěstitelských prací na základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hrotek, Jakub
    Pěstování ovoce jako téma výuky nabízí učitelům při své realizaci pestrou škálu možností, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Environmentální témata se dnes stávají čím dál tím podstatnější, neboť se zde jedná o naší vlastní budoucnosti. Cílem článku je navržení optimální výsadby pro pěstování ovoce v prostředí základní školy a vyzdvižení souvislostí i potenciálu přírodních témat směrem do výuky.
  • Item
    Schopnost dětí v mateřské škole transformovat dimenzi s využitím moderních technologií
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bulínová, Václava; Pěchoučková, Šárka
    V mateřské škole proběhla sonda, jejímž cílem bylo zjistit míru úspěšnosti dětí ve věku pěti až šesti let při řešení úloh zaměřených na prostorovou orientaci spojenou s transformací z prostoru do roviny a naopak a porovnat míru úspěšnosti řešení úloh vyžadujících transformaci z roviny do prostoru a úloh na transformaci z prostoru do roviny. Bylo připraveno 8 úloh – čtyři aktivity, ve kterých děti prováděly transformaci z prostoru do roviny, a čtyři aktivity, ve kterých děti transformovaly rovinu do prostoru. Řešení probíhalo na základě manipulace. Využívány byly rovněž moderní technologie.