Articles (KHK)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Jaromír Klobouk: A Life Devoted to Choral Art(2025) Feiferlíková, Romana; Mandysová, DanielaThis study focuses on the life and professional contribution of Jaromír Klobouk (1915–1995). He was an important figure in Czech musical culture who became famous primarily for his work in choral conducting. Klobouk worked for more than forty years as a teacher at secondary schools and universities, where he taught music, led courses for choir conductors and teachers, and served as a judge in several music competitions. His career was closely linked to the founding and development of choral ensembles at all the schools where he worked. Klobouk achieved significant success with the University Women’s Choir of the Faculty of Education in Pilsen, one of the leading vocal ensembles in Czechoslovakia, with which he gained international recognition. In addition to conducting, he was also an outstanding piano accompanist, arranger of compositions and devoted his entire life to promoting the work of Jaroslav Křička. These arrangements were used in concerts and radio recordings. In 1995, the Union of Czech Choirs, under Jiří Kolář, awarded him the Bedřich Smetana Prize.Item Jaromír Klobouk: A Life Devoted to Choral Art(University of West Bohemia in Pilsen, 2025) Feiferlíková, Romana; Mandysová, Daniela; Vičar, JanItem Svatováclavský hudební festival zahájilo Válečné rekviem. Posluchačům běhal mráz po zádech(2025) Bezděk, JiříSvatováclavský hudební festival vstoupil do 22. ročníku monumentálně – Brittenovým Válečným rekviem v podání špičkových sólistů, sborů a Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením Lukáše Vasilka. Hudba s protiválečným poselstvím se stala silným úvodem letošního festivalu.Item Leonidas Kavakos se na Dvořákově Praze představil jako umělec vyzařující planoucí uměleckou erudici(2025) Bezděk, JiříNa dalším z koncertů mezinárodního festivalu Dvořákova Praha, konajícím se 16. září 2025 v pražském Rudolfinu, vystoupila Česká filharmonie pod taktovkou Leonidase Kavakose. Na programu byla Symfonie č. 6 es moll Sergeje Prokofjeva a Mozartův Koncert pro housle a orchestr č. 3 G dur. V Mozartově skladbě spojil Leonidas Kavakos roli dirigenta s rolí sólisty. Závěr večera provázely dlouhé ovace publika patřící všem vystupujícím.Item Symfonický orchestr Českého rozhlasu spolu s houslistou Inmo Yangem předvedl, jak souhra sólisty a orchestru odkrývá hloubku partitury a jemné nuance hudebních motivů(2025) Bezděk, JiříSymfonický orchestr Českého rozhlasu zahájil 6. října 2025 novou sezonu koncertem ve Dvořákově síni pražského Rudolfina, na kterém vystoupil jako sólista mladý jihokorejský houslista Inmo Yang, za dirigentským pultem stanul Tomáš Hanus. Do programu byla zařazena Čajkovského fantazie Romeo a Julie, Koncert pro housle a orchestr č. 2 g moll Sergeje Prokofjeva a symfonické básně Don Juan a Enšpíglova šibalství Richarda Strausse. Díky závažným dílům i vysoké interpretační úrovni celého večera se koncert stal významnou událostí hudební Prahy.Item Válečné utrpení bez příkras. Česká filharmonie je před asijským turné ve výborné formě(2025) Bezděk, JiříPřed odjezdem na turné po asijských zemích uspořádala Česká filharmonie další koncert v pražském Rudolfinu, který se konal 1. října 2025. Pod taktovkou Semjona Byčkova zazněla jiskřivá Straussova Burleska a hluboká a nesmlouvavá Šostakovičova Osmá symfonie. Sólistou večera byl mladý japonský pianista Mao Fujita. Zcela zaplněný sál dlouho aplaudoval všem interpretům.Item Daniel Hope uchvátil publikum charismatickým provedením Bruchova houslového koncertu(2025) Bezděk, JiříSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK se svým novým šéfdirigentem Tomášem Netopilem vystoupili 8. října 2025 na dalším koncertě nové sezóny ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Do programu byla zařazena díla Antonína Dvořáka, Maxe Brucha a Josef Suka. Sólistou večera byl světový houslista Daniel Hope. Zcela zaplněný sál bouřlivě aplaudoval jeho oslnivému výkonu v Houslovém koncertu č. 1 g moll Maxe Brucha. Velký ohlas vzbudily též interpretace dalších skladeb, které zazněly v podání Pražských symfoniků.Item Inaugurace ve znamení kořenů a vizí. Tomáš Netopil uvedl Hanušovu Svitu i Mahlerova Titána s přesvědčivou koncepcí(2025) Bezděk, JiříV osobnosti nového šéfdirigenta Tomáše Netopila získávají Pražští symfonikové mezinárodně uznávanou autoritu, jež povede toto umělecké těleso k novým metám. Jeho spolupráce s tímto orchestrem probíhá již celou řadu let, kdy působil jako šéfdirigent na mnoha místech, v poslední době pak v německém Essenu či předtím na půdě Národního divadla v Praze. Ani v nové pozici však neopouští hostování u předních světových orchestrů či operních domů.Dramaturgie inauguračního koncertu byla vedena ideou oživit v publiku povědomí silných kořenů české národní kultury, které zasahují i do dnešní doby, a dát těmto kořenům širší kontext. Stanovené cíle byly naplněny. Zvolená díla Jana Hanuše a Gustava Mahlera promluvila v přesvědčivé interpretaci a zanechala v publiku silný dojem.Item Pražský filharmonický sbor ukázal, že duchovní hudba 20. století může být dramatická i něžná, Dvořákova síň však Stravinského Svatbě nesvědčí(2025) Bezděk, JiříPražský filharmonický sbor zahájil novou koncertní sezónu 7. října 2025 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Sólisté večera byli sopranistka Kateřina Kněžíková, mezzosopranistka Anna Gorjačova, tenorista Denys Pivnickij a basista Domen Križaj. Spoluúčinkoval Symfonický orchestr Českého rozhlasu, dále klavíristé Marcel Javorček, Lenka Navrátilová, Daniela Valtová Kosinová, Jan Dušek a soubor Amandina Percussion Group. Do programu byla zařazena závažná vokálně-instrumentální díla 20. a 21. století od Igora Stravinského, Leonarda Bernsteina a Arvo Pärta. Provedení řídil sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek.Item Česká filharmonie vystavěla zahajovací koncert jubilejní 130. sezony na promyšlené zvukovosti(2025) Bezděk, JiříČeská filharmonie zahájila svojí jubilejní 130. koncertní sezónu slavnostním večerem v pražském Rudolfinu 25. září 2025, na kterém vystoupil jako sólista jihokorejský pianista Seong-Jin Cho, dirigentem večera byl šéfdirigent uměleckého tělesa Semjon Byčkov. Do programu byl zařazen Koncert G dur pro klavír a orchestr od Maurice Ravela a Symfonie č. 5 e moll Petra Iljiče Čajkovského. Zcela zaplněná Dvořákova síň nadšeně aplaudovala. Ocenila tím vynikající intepretaci všech skladeb.Item Exploring the Practical Implications of Semi-Indeterminacy and Randomized Automation in Ambisonic Sound Diffusion(2024) Wan, Yuk BunThe purpose of this research is to explore the practical implications of automation and randomness in a plugin for Ambisonic diffusion. The specific plugin under examination is the E4L (Envelop for Live), which is designed for Ambisonic sound diffusion in Ableton Live. The E4L plugin offers highly effective effects, enabling users to achieve vivid, smooth, and organic 3D sound diffusion with a maximum of 16 outputs (3rd order). In contrast to conventional reverb or delay effects, this plugin allows for the duplication of the original sound across different sequences, utilizing feedback and precise spatial positioning.Additionally, the plugin includes diffusion tools like the spinner, which facilitates the arrangement of sound with intricate movements by leveraging automation parameters. The E4L plugin was successfully employed in the Ph.D. research concert in 2023, resulting in exceptional outcomes.This exploration stands out due to its focus on the nuanced relationship between randomized automation and an artist’s diffusion realization, emphasizing emotional depth. Coined as “semi-indeterminacy” in my Ph.D. dissertation1, this term signifies the artist’s intentional use of randomness within the system, offering a controlled balance. In Ambisonic sound diffusion, the E4L plugin’s successful integration showcases its potential to redefine the landscape, serving as a bridge between technology and authentic artistic expression.Keywords: Ambisonic Plugin, E4L, Envelop for Live, Ableton Live, Sound Diffusion, 3D Audio, Parameter Automation, Spatial Positioning, Practical Implications, Research, Artistic ExplorationThe purpose of this research is to explore the practical implications of automation and randomness in a plugin for Ambisonic diffusion. The specific plugin under examination is the E4L (Envelop for Live), which is designed for Ambisonic sound diffusion in Ableton Live. The E4L plugin offers highly effective effects, enabling users to achieve vivid, smooth, and organic 3D sound diffusion with a maximum of 16 outputs (3rd order). In contrast to conventional reverb or delay effects, this plugin allows for the duplication of the original sound across different sequences, utilizing feedback and precise spatial positioning.Additionally, the plugin includes diffusion tools like the spinner, which facilitates the arrangement of sound with intricate movements by leveraging automation parameters. The E4L plugin was successfully employed in the Ph.D. research concert in 2023, resulting in exceptional outcomes.This exploration stands out due to its focus on the nuanced relationship between randomized automation and an artist’s diffusion realization, emphasizing emotional depth. Coined as “semi-indeterminacy” in my Ph.D. dissertation1, this term signifies the artist’s intentional use of randomness within the system, offering a controlled balance. In Ambisonic sound diffusion, the E4L plugin’s successful integration showcases its potential to redefine the landscape, serving as a bridge between technology and authentic artistic expression.Item NHK Symphony Orchestra pod taktovkou Fabia Luisiho rozpálili Rudolfinum. V Brahmsovi ale mohli trochu přibrzdit(2025) Bezděk, JiříPo 42 letech přijel na Pražské jaro japonský orchestr NHK Symphony Orchestra. V Dvořákově síni pražského Rudolfina provedl 15. května 2025 díla Tōru Takemitsu, Albana Berga a Johannese Brahmse. Sólistkou večera byla japonská houslistka Akiko Suwanai. Za dirigentským pultem stanul italský dirigent Fabio Luisi. Kvalita i originalita podání jednotlivých skladeb japonským orchestrem vzbudila velkou pozornost a vřelé sympatie publika. Velký aplaus zcela zaplněné Dvořákovy síně podnítil interprety k orchestrálnímu přídavku.Item Patricia Kopatchinskaja a Joonas Ahonen se pustili do ostré debaty s Beethovenem(2025) Bezděk, JiříZávěrečný koncert umělecké rezidence houslistky Patricie Kopatchinské na Pražském jaru se konal 18. května 2025 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Klavírním partnerem jí byl finský pianista Joonas Ahonen. Program byl věnován Luboši Fišerovi a Ludwigu van Beethovenovi, výběr z jeho sonát byl však na poslední chvíli změněn. Interpretace historické hudby měla neortodoxní průběh. Publikum ocenilo odvážnost inovací v přednesu a vyžádalo si přídavek.Item Nelsons přivezl do Prahy hudbu plnou ticha i bolesti. Bostonský symfonický orchestr podal výpověď, která rezonuje i dnes(2025) Bezděk, JiříHistoricky prvním vystoupením Bostonského symfonického orchestru na Pražském jaru 14. května 2025 ve Smetanově síni Obecního domu v Praze byla započata série návštěv světových orchestrů na letošním ročníku. Boston Symphony Orchestra dirigoval Lotyš Andris Nelsons, sólistkou večera byla jeho krajanka houslistka Baiba Skride. Do programu byly zařazeny dvě závažné skladby Dmitrije Šostakoviče, zapadající svým vznikem do padesátých let 20. století – Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll a Symfonie č. 11 g moll „Rok 1905“. Naplněná Smetanova síň ocenila poutavé výkony sólistky a orchestru dlouho trvajícím potleskem.Item Publikum nadšeným potleskem ocenilo muzikantsky plnokrevné vystoupení Jiřího Vodičky s Pražákovým kvartetem(2025) Bezděk, JiříČeský spolek pro komorní hudbu připravil pro své posluchače 16. dubna 2025 v Dvořákově síni Rudolfina koncert Pražákova kvarteta, hrajícího ve složení Jana Vonášková – 1. housle, Marie Magdalena Fuxová – 2. housle, Josef Klusoň – viola a Pavel Jonáš Krejčí – violoncello. Hosty večera byli houslista Jiří Vodička a klavírista François Dumont. Do programu byly zařazeny skladby francouzských skladatelů Ernesta Chaussona, Clauda Debussyho a Dariuse Milhauda. V úvodu večera byli též zástupci správní rady vyhlášeni noví držitelé Ceny Českého spolku pro komorní hudbu– Alinde Quintet.Item Děsivá precizní mechanika amerického kolosu. Chicago Symphony Orchestra předvedl Mahlera očištěného od sentimentu(2025) Bezděk, JiříDalším lákadlem Pražského jara 2025 byl koncert Chicagského symfonického orchestru, který se konal 20. května 2025 ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Bylo to historicky první vystoupení tohoto uměleckého tělesa na festivalové akci v České republice. Dirigoval jej Holanďan Jaap van Zweden. Na programu byla Symfonie č. 6 a moll „Tragická“ Gustava Mahlera, jejíž dokonalé provedení se stalo jedním z vrcholů festivalu. Zcela vyprodaný koncertní sál dlouho aplaudoval obrovskému provozovacímu aparátu za heroický a bezchybný výkon.Item Když hudba dýchá trojhlasem a tóny plynou jako řeka času(2025) Bezděk, JiříKomorní cyklus koncertů orchestru Prague Philharmonia přivedl dne 7. dubna 2025 na pódium houslistku Kateřinu Krejčovou, violoncellistu Lukáše Pospíšila a klavíristu Filipa Martinku. Společně provedli v barokním refektáři Profesního domu MFF UK v Praze klavírní tria Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena a Maurice Ravela. Interpreti všemi skladbami podnítili nadšený aplaus naplněného sálu.Item Pavla Tesařová a Miroslav Sekera rozehráli v Plzni strhující hudební dialog(2025) Bezděk, JiříKruh přátel hudby Plzeňské filharmonie přizval na svůj další koncert houslistku Pavlu Tesařovou a klavíristu Miroslava Sekeru. Umělci vystoupili v Domě hudby 23. dubna 2025. Do programu byly vybrány skladby romantických skladatelů Alberta Dietricha, Johannese Brahmse, Eugèna Ysaÿe, Edvarda Griega, Camilla Saint-Saënse a Josefa Suka. Sympatické duo zanechalo vynikající dojem a obecenstvo mnohokrát bouřlivě aplaudovalo. Večer ukončila mladá houslistka přídavkem v lidovém tónu.Item Orchestr jako svědomí. Prague Philharmonia nabídla mrazivý protiválečný manifest(2025) Bezděk, JiříDo orchestrálního cyklu koncertů v roce 2025 Prague Philharmonia bylo zařazeno i provedení děl Carla Marii von Webera, Richarda Wagnera a Gustava Mahlera v Dvořákově síni pražského Rudolfina 27. dubna 2025. Orchestr řídil jeho šéfdirigent Emmanuel Villaume, sólistou večera byl americký basbarytonista Nicholas Brownlee. Naplněný sál dlouho aplaudoval všem interpretovaným skladbám. Provedení Mahlerových písní z cyklu Chlapcův kouzelný roh vyznělo jako silný protiválečný apel.Item Plzeňská filharmonie ve znamení Jupitera(2025) Bezděk, JiříNa dalším z abonentních koncertů Plzeňské filharmonie, který se konal 29. května 2025 tohoto roku v sále Měšťanské besedy, zazněla díla Felixe Mendelsohna-Bartholdyho, Gustava Mahlera a Wolfganga Amadea Mozarta. Sólistou večera byl mladý barytonista Dominik Klapka. Orchestr řídil hlavní hostující dirigent tělesa Jan Schultsz. Zcela zaplněná Měšťanská beseda na závěr večera dlouho aplaudovala zaníceným výkonům všech protagonistů koncertu.