Articles (KHK)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Koncert Julianny Avdějevy potvrdil, že skromnost a intelektuální hloubka mohou přinést posluchači silnější zážitek než jakákoli efektní virtuozita(2025) Bezděk, JiříNa Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného vystoupila 10. listopadu 2025 Julianna Avdějeva. Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina přednesla výběr z 24 preludií a fug Dmitrije Šostakoviče. Atraktivní interpretace posluchačsky náročného programu nadchla zcela zaplněný koncertní sál do té míry, že pianistka přidala další Šostakovičovo Preludium a fugu a i po jejím provedení se ještě mnohokrát vracela na pódium a děkovala za aplaus publika.Item Plzeňská filharmonie připravila ladovské Vánoce. Zpívala celá Měšťanská beseda(2025) Bezděk, JiříPředvánoční koncert Plzeňské filharmonie se konal 11. prosince 2025 v sále Měšťanské besedy v Plzni. Orchestr hrál pod taktovkou svého šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho. Zazněly zde skladby Oskara Nedbala, Benjamina Brittena, Jaroslava Pelikána a Jiřího Temla. Jako sólista vystoupil basista Jiří Přibyl. Spoluúčinkoval též Kühnův dětský sbor se sbormistrem Petrem Louženským. Zcela zaplněný sál dlouho aplaudoval dobře podanému předvánočnímu programu. V úvodu koncertu oznámila ředitelka Plzeňské filharmonie a současně prezidentka České hudební rady Lenka Kavalová letošní nositele Ceny České hudební rady. Stali se jimi skladatelé Jiří Teml a Zdeněk Šesták.Item Závěrečný koncert Melodramfestu potvrdil interpretační i dramaturgickou vyzrálost festivalu(2025) Bezděk, JiříVystoupením Severočeské filharmonie Teplice 14. prosince 2025 v sále Pražské konzervatoře byl uzavřen letošní festival Melodramfest. Na závěrečném koncertě zazněla díla Edvarda Griega, Jeana Sibelia a Zdeňka Fibicha. V melodramech vystoupily Marta Hrachovinová a Dita Hořínková. Provedení řídil Jiří Petrdlík, režijního vedení se ujala Věra Šustíková.Item Plzeňská filharmonie hrála jako žhavá láva, ale na úkor slyšitelnosti klavírních sól Daniela Wiesnera(2025) Bezděk, JiříPo svém návratu z japonského turné vystoupila 20. listopadu 2025 Plzeňská filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho v Měšťanské besedě na dalším abonentním koncertě, na kterém provedla díla Paula Dukase, Hectora Berlioze a jazzový Koncert pro klavír a orchestr č. 2 Nikolaje Kapustina. Jako sólista v posledně jmenované skladbě vystoupil Daniel Wiesner. Pestrou dramaturgii i spolehlivou interpretaci všech skladeb ocenilo početné publikum dlouho trvajícím potleskem.Item Flétnista Emmanuel Pahud odzbrojil pražské publikum muzikalitou, vysokou interpretační inteligencí a neomylnou technikou(2025) Bezděk, JiříOrchestr Prague Philharmonia nabídl v neděli 30. listopadu 2025 svým posluchačům první adventní koncert ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Pod taktovkou jeho šéfdirigenta Emmanuela Villauma zazněly klasické skladby Mozartovy a Haydnovy, k nimž se přidružily neoklasické kompozice Francise Poulenca. Sólistou večera byl hvězdný flétnista Emmanuel Pahud, první hráč Berlínských filharmoniků. Zcela zaplněný sál nadšeně aplaudoval po všech skladbách a ozývalo se halasné „bravo“. Sólista s orchestrem měli pak připravený rozměrný přídavek.Item Česká filharmonie s Thomasem Adèsem ukázala vlídnou tvář moderní hudby(2025) Bezděk, JiříPrvní prosincový koncert České filharmonie, který se uskutečnil ve středu 3. prosince 2025 v Dvořákově síni pražského Rudolfina, byl věnován hudbě 20. a 21. století. Průřez hudebními styly této etapy nabídl skladby Ferruccia Busoniho, Maurice Ravela, Pierra Bouleze, György Kurtága a dirigenta večera Thomase Adèse. Sólisty byli houslista Josef Špaček a violoncellista Václav Petr. Obecenstvo zcela zaplnilo Dvořákovu síň. Ocenilo dramaturgické inovace, jejich zodpovědnou interpretaci i brilantní provedení repertoárového kusu Maurice Ravela.Item Není to jen klavírní koncert, je to výpověď. Fazıl Say v Praze ukázal sílu postmoderní kompozice i ekologického poselství Matky Země(2025) Bezděk, JiříNa dalším z koncertů Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, který se konal 4. prosince 2025, představil světoznámý turecký pianista a skladatel Fazil Say svůj nový klavírní koncert Matka Země. Ve druhé části večera zazněla Symfonie č. 9 C dur "Velká" Franze Schuberta. Z důvodu nemoci Ivora Boltona byl narychlo povolán dirigent Murat Cem Orhan, dlouholetý Sayův spolupracovník. S jistotou vedl orchestr v obou skladbách. Koncert se setkal s velkým zájmem početného publika Smetanovy síně Obecního domu v Praze, které ocenilo výkony všech účinkujících dlouho trvajícím potleskem.Item Ohnivý zápal Stamicova kvarteta. Sukova síň kapitulovala pod atakem jejich umění(2025) Bezděk, JiříČeský spolek pro komorní hudbu nabídl 9. prosince 2025 v Sukově síni večer, který zřetelně připomněl, proč patří Stamicovo kvarteto již čtyři desetiletí k oporám české kvartetní školy. V programu koncertu zazněla známá kvartetní díla Ludwiga van Beethovena a Petra Iljiče Čajkovského, velkým dramaturgickým přínosem bylo zařazení Smyčcového kvartetu č. 3 Vítězslava Nováka. Právě ten vtiskl večeru mimořádný rozměr, po kterém naplněný sál nadšeně aplaudoval.Item Vánoční kantáta pro UNICEF nepřinesla laciné předvánoční tretky, ale obohatila posluchače o skutečnou poezii adventu(2025) Bezděk, JiříSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK uspořádal 10. prosince 2025 ve Smetanově síni Obecního domu v Praze benefiční koncert pro dětský fond Organizace spojených národů UNICEF. Zazněly na něm instrumentální skladby Wolfganga Amadea Mozarta a Karola Kurpińského, též vokálně instrumentální Vánoční kantáta Arthura Honeggera. V jednotlivých kompozicích vystoupili jako sólisté houslista Roman Patočka, maďarský violista Máté Szücs a barytonista Lukáš Bařák. V kantátě spoluúčinkoval Kühnův smíšený sbor se sbormistrem Markem Vorlíčkem, Pueri gaudentes se sbormistrem Janem Kyjovským, Dětský pěvecký sbor Radost Praha pod vedením sbormistra Jana Pirnera a varhanice Daniela Valtová Kosinová. Dirigentem celého koncertu byl Łukasz Borowicz z Polska.Item Jaromír Klobouk: A Life Devoted to Choral Art(2025) Feiferlíková, Romana; Mandysová, DanielaThis study focuses on the life and professional contribution of Jaromír Klobouk (1915–1995). He was an important figure in Czech musical culture who became famous primarily for his work in choral conducting. Klobouk worked for more than forty years as a teacher at secondary schools and universities, where he taught music, led courses for choir conductors and teachers, and served as a judge in several music competitions. His career was closely linked to the founding and development of choral ensembles at all the schools where he worked. Klobouk achieved significant success with the University Women’s Choir of the Faculty of Education in Pilsen, one of the leading vocal ensembles in Czechoslovakia, with which he gained international recognition. In addition to conducting, he was also an outstanding piano accompanist, arranger of compositions and devoted his entire life to promoting the work of Jaroslav Křička. These arrangements were used in concerts and radio recordings. In 1995, the Union of Czech Choirs, under Jiří Kolář, awarded him the Bedřich Smetana Prize.Item Jaromír Klobouk: A Life Devoted to Choral Art(University of West Bohemia in Pilsen, 2025) Feiferlíková, Romana; Mandysová, Daniela; Vičar, JanItem Svatováclavský hudební festival zahájilo Válečné rekviem. Posluchačům běhal mráz po zádech(2025) Bezděk, JiříSvatováclavský hudební festival vstoupil do 22. ročníku monumentálně – Brittenovým Válečným rekviem v podání špičkových sólistů, sborů a Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením Lukáše Vasilka. Hudba s protiválečným poselstvím se stala silným úvodem letošního festivalu.Item Leonidas Kavakos se na Dvořákově Praze představil jako umělec vyzařující planoucí uměleckou erudici(2025) Bezděk, JiříNa dalším z koncertů mezinárodního festivalu Dvořákova Praha, konajícím se 16. září 2025 v pražském Rudolfinu, vystoupila Česká filharmonie pod taktovkou Leonidase Kavakose. Na programu byla Symfonie č. 6 es moll Sergeje Prokofjeva a Mozartův Koncert pro housle a orchestr č. 3 G dur. V Mozartově skladbě spojil Leonidas Kavakos roli dirigenta s rolí sólisty. Závěr večera provázely dlouhé ovace publika patřící všem vystupujícím.Item Symfonický orchestr Českého rozhlasu spolu s houslistou Inmo Yangem předvedl, jak souhra sólisty a orchestru odkrývá hloubku partitury a jemné nuance hudebních motivů(2025) Bezděk, JiříSymfonický orchestr Českého rozhlasu zahájil 6. října 2025 novou sezonu koncertem ve Dvořákově síni pražského Rudolfina, na kterém vystoupil jako sólista mladý jihokorejský houslista Inmo Yang, za dirigentským pultem stanul Tomáš Hanus. Do programu byla zařazena Čajkovského fantazie Romeo a Julie, Koncert pro housle a orchestr č. 2 g moll Sergeje Prokofjeva a symfonické básně Don Juan a Enšpíglova šibalství Richarda Strausse. Díky závažným dílům i vysoké interpretační úrovni celého večera se koncert stal významnou událostí hudební Prahy.Item Válečné utrpení bez příkras. Česká filharmonie je před asijským turné ve výborné formě(2025) Bezděk, JiříPřed odjezdem na turné po asijských zemích uspořádala Česká filharmonie další koncert v pražském Rudolfinu, který se konal 1. října 2025. Pod taktovkou Semjona Byčkova zazněla jiskřivá Straussova Burleska a hluboká a nesmlouvavá Šostakovičova Osmá symfonie. Sólistou večera byl mladý japonský pianista Mao Fujita. Zcela zaplněný sál dlouho aplaudoval všem interpretům.Item Daniel Hope uchvátil publikum charismatickým provedením Bruchova houslového koncertu(2025) Bezděk, JiříSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK se svým novým šéfdirigentem Tomášem Netopilem vystoupili 8. října 2025 na dalším koncertě nové sezóny ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Do programu byla zařazena díla Antonína Dvořáka, Maxe Brucha a Josef Suka. Sólistou večera byl světový houslista Daniel Hope. Zcela zaplněný sál bouřlivě aplaudoval jeho oslnivému výkonu v Houslovém koncertu č. 1 g moll Maxe Brucha. Velký ohlas vzbudily též interpretace dalších skladeb, které zazněly v podání Pražských symfoniků.Item Inaugurace ve znamení kořenů a vizí. Tomáš Netopil uvedl Hanušovu Svitu i Mahlerova Titána s přesvědčivou koncepcí(2025) Bezděk, JiříV osobnosti nového šéfdirigenta Tomáše Netopila získávají Pražští symfonikové mezinárodně uznávanou autoritu, jež povede toto umělecké těleso k novým metám. Jeho spolupráce s tímto orchestrem probíhá již celou řadu let, kdy působil jako šéfdirigent na mnoha místech, v poslední době pak v německém Essenu či předtím na půdě Národního divadla v Praze. Ani v nové pozici však neopouští hostování u předních světových orchestrů či operních domů.Dramaturgie inauguračního koncertu byla vedena ideou oživit v publiku povědomí silných kořenů české národní kultury, které zasahují i do dnešní doby, a dát těmto kořenům širší kontext. Stanovené cíle byly naplněny. Zvolená díla Jana Hanuše a Gustava Mahlera promluvila v přesvědčivé interpretaci a zanechala v publiku silný dojem.Item Pražský filharmonický sbor ukázal, že duchovní hudba 20. století může být dramatická i něžná, Dvořákova síň však Stravinského Svatbě nesvědčí(2025) Bezděk, JiříPražský filharmonický sbor zahájil novou koncertní sezónu 7. října 2025 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Sólisté večera byli sopranistka Kateřina Kněžíková, mezzosopranistka Anna Gorjačova, tenorista Denys Pivnickij a basista Domen Križaj. Spoluúčinkoval Symfonický orchestr Českého rozhlasu, dále klavíristé Marcel Javorček, Lenka Navrátilová, Daniela Valtová Kosinová, Jan Dušek a soubor Amandina Percussion Group. Do programu byla zařazena závažná vokálně-instrumentální díla 20. a 21. století od Igora Stravinského, Leonarda Bernsteina a Arvo Pärta. Provedení řídil sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek.Item Česká filharmonie vystavěla zahajovací koncert jubilejní 130. sezony na promyšlené zvukovosti(2025) Bezděk, JiříČeská filharmonie zahájila svojí jubilejní 130. koncertní sezónu slavnostním večerem v pražském Rudolfinu 25. září 2025, na kterém vystoupil jako sólista jihokorejský pianista Seong-Jin Cho, dirigentem večera byl šéfdirigent uměleckého tělesa Semjon Byčkov. Do programu byl zařazen Koncert G dur pro klavír a orchestr od Maurice Ravela a Symfonie č. 5 e moll Petra Iljiče Čajkovského. Zcela zaplněná Dvořákova síň nadšeně aplaudovala. Ocenila tím vynikající intepretaci všech skladeb.Item Exploring the Practical Implications of Semi-Indeterminacy and Randomized Automation in Ambisonic Sound Diffusion(2024) Wan, Yuk BunThe purpose of this research is to explore the practical implications of automation and randomness in a plugin for Ambisonic diffusion. The specific plugin under examination is the E4L (Envelop for Live), which is designed for Ambisonic sound diffusion in Ableton Live. The E4L plugin offers highly effective effects, enabling users to achieve vivid, smooth, and organic 3D sound diffusion with a maximum of 16 outputs (3rd order). In contrast to conventional reverb or delay effects, this plugin allows for the duplication of the original sound across different sequences, utilizing feedback and precise spatial positioning.Additionally, the plugin includes diffusion tools like the spinner, which facilitates the arrangement of sound with intricate movements by leveraging automation parameters. The E4L plugin was successfully employed in the Ph.D. research concert in 2023, resulting in exceptional outcomes.This exploration stands out due to its focus on the nuanced relationship between randomized automation and an artist’s diffusion realization, emphasizing emotional depth. Coined as “semi-indeterminacy” in my Ph.D. dissertation1, this term signifies the artist’s intentional use of randomness within the system, offering a controlled balance. In Ambisonic sound diffusion, the E4L plugin’s successful integration showcases its potential to redefine the landscape, serving as a bridge between technology and authentic artistic expression.Keywords: Ambisonic Plugin, E4L, Envelop for Live, Ableton Live, Sound Diffusion, 3D Audio, Parameter Automation, Spatial Positioning, Practical Implications, Research, Artistic ExplorationThe purpose of this research is to explore the practical implications of automation and randomness in a plugin for Ambisonic diffusion. The specific plugin under examination is the E4L (Envelop for Live), which is designed for Ambisonic sound diffusion in Ableton Live. The E4L plugin offers highly effective effects, enabling users to achieve vivid, smooth, and organic 3D sound diffusion with a maximum of 16 outputs (3rd order). In contrast to conventional reverb or delay effects, this plugin allows for the duplication of the original sound across different sequences, utilizing feedback and precise spatial positioning.Additionally, the plugin includes diffusion tools like the spinner, which facilitates the arrangement of sound with intricate movements by leveraging automation parameters. The E4L plugin was successfully employed in the Ph.D. research concert in 2023, resulting in exceptional outcomes.This exploration stands out due to its focus on the nuanced relationship between randomized automation and an artist’s diffusion realization, emphasizing emotional depth. Coined as “semi-indeterminacy” in my Ph.D. dissertation1, this term signifies the artist’s intentional use of randomness within the system, offering a controlled balance. In Ambisonic sound diffusion, the E4L plugin’s successful integration showcases its potential to redefine the landscape, serving as a bridge between technology and authentic artistic expression.