Bachelor´s works (CBG)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Mapování dřevin v areálu Školní zahrady ZČU(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bláhová, Anna; Kvíderová Jana, RNDr. Ph.D.Bakalářská práce se věnuje mapování dřevin ve Školní zahradě ZČU v Plzni. Každá dřevina nacházející se v zahradě byla určena a byly ji naměřeny souřadnice. Tyto souřadnice byly zpracovány v GIS a na jejich základě byly vytvořeny mapové podklady zobrazující různé vlastnosti dřevin. Současně byl vytvořen a zdigitalizován herbář.Item Revize lepidopterologických sbírek motýlů deponovaných v Západočeském muzeu v Plzni(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kubincová, Zuzana; Walter Jan, Mgr.V této bakalářské práci jsou shrnuty výsledky revize a soupisu sbírek motýlů Antonína Hájka a Jaroslava Poláka. Obě sbírky poskytují informace o rozšíření motýlů převážně na území České republiky, zejména v Plzeňském a Středočeském kraji mezi 10. až 60. léty 20. století. Práce dále obsahuje základní charakteristiku řádu motýli a základní informace o Západočeském muzeu v Plzni, kde jsou sbírky A. Hájka a J. Poláka deponovány. Výsledky této bakalářské práce budou publikovány ve Sborníku Západočeského muzea v Plzni - Příroda a budou tak navazovat na již vzniklé soupisy motýlů muzea.Item Mykologický inventarizační průzkum v NPR Kladské rašeliny, část Tajga(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Martínek, Ondřej; Kout Jiří, Mgr. Ph.D.Práce se zabývá mykologickým průzkumem národní přírodní rezervace Kladské rašeliny. Průzkum, zaměřený na makromycety, probíhal od dubna 2023 do února 2024. Během něj bylo nalezeno 228 druhů hub, z nichž 19 je zařazeno v Červeném seznamu hub (makromycetů) České republiky a další 4 se dají považovat za vzácné. Mezi nejvýznamnější nálezy lze zařadit dřevomorku Pseudomerulius montanus a vatičkovitou houbu Polyozellus vepallidosporus. Oba druhy patří k boreálním prvkům a na našem území jde o velice vzácné houby. Ze skupiny vřeckovýtrusných hub lze za nejvýznamnější považovat tři bryofilní druhy. Čihovitka blatní (Ascocoryne turficola) patří mezi kriticky ohrožené druhy v České republice a dvě další houby, Pezoloma marchantiae a Bryoscyphus atromarginatus, nebyly zřejmě z území České republiky nikdy souhrnně zmíněny. Největší zastoupení z pohledu trofismu mají houby saprotrofní, z pohledu taxonomie převažují zástupci řádu Agaricales.Item Faunistický průzkum nočních makrolepidopter přírodní rezervace Diana v Českém lese(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vaňková, Nicola; Walter Jan, Mgr.Hlavním tématem této bakalářské práce je faunistický průzkum nočních makrolepidopter v přírodní rezervaci Diana, která je součástí chráněné krajinné oblasti Český les (CHKO Český les). Značná část území přírodní rezervace je tvořena původním bukovým pralesem s příměsí dalších stromů. Výzkum nočních motýlů na území PR Diana proběhl v roce 2022 a 2023 a hlavní metodou použitou pro odchyt a sledování nočních makrolepidopter byly přenosné světelné lapače, které byly rozmístěny na šest stanovišť. Důležité je zmínit, že v přírodní rezervaci Diana doposud nebyly zkoumány noční makrolepidoptera a proto seznam zjištěných druhů nočních motýlů poskytne cenné údaje pro nastavení vhodného managementu o tuto lokalitu.Item Trvalé preparáty a jejich praktické použití ve výuce přírodopisu na základní škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zemanová, Kateřina; Walter Jan, Mgr. et Mgr.Bakalářská práce je zaměřená na přípravu trvalých preparátů jako výukového materiálu. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části je popsán rámcový vzdělávací program a výukové metody, které jsou klíčové pro efektivní přípravu výukových hodin, ve kterých jsou použity preparáty. Metodická část podrobněji popisuje proces tvorby trvalých preparátů dvou různých typů. Všechny trvalé preparáty byly zhotovovány za použití kanadského balzámu. Pro výuku byly zhotoveny preparáty vláken (chlup viz Obr. A, bavlna viz Obr. C a silon viz Obr. B), rybích šupin (viz Obr. D), končetin bruslařek (Obr. K), klíšťat (viz Obr. E) a křídel hmyzu (včely viz Obr. G, motýla viz Obr. I, chrostíka viz Obr. M, mouchy viz Obr. O, denivky viz Obr. Q). Na základně zhotovených trvalých preparátů byly vytvořeny aktivity pro žáky základní školy, které byly ověřeny na základní škole v Klatovech. Součástí bakalářské práce bylo i shrnutí hodin metodikou 3A. V něm jsou popsány krizové momenty, které během výuky proběhly, a jejich alterace.Item Využití pojmových map při výuce fyzické geografie na základních školách(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hajtmarová, Martina; Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zaměřuje na využití pojmových map při výuce fyzické geografie na základních školách. Mým hlavním cílem je navrhnout výukovou situaci, která využívá pojmovou mapu při výuce vybraného tématu z fyzické geografie na základních školách. Druhým cílem je posoudit vliv pojmových map na porozumění vztahů mezi pojmy v rámci daného tématu. Třetím cílem je srovnat účinnost výuky s využitím pojmové mapy a běžné výuky z hlediska porozumění vztahů mezi pojmy v daném tématu. V českém školním prostředí je pojmová mapa málo využívaným nástrojem k učení, avšak má velký potenciál. Díky možnosti grafického znázornění usnadňuje žákům vizualizaci klíčových pojmů a vazeb mezi nimi. V rámci metodologie jsem využila metodu hloubkového rozhovoru s učitelem a experimentální plán s využitím pretestu a posttestu. Výuku jsem aplikovala ve 6. třídě základní školy během výuky globálního oteplování v rámci předmětu zeměpis. Experiment probíhal ve dvou skupinách: experimentální skupina pracovala s pojmovou mapou, která byla využita pro zprostředkování příčin a důsledků globálního oteplování. Kontrolní skupina pracovala s textem. Z výsledků plyne, že začlenění pojmové mapy do výuky mělo pozitivní vliv na porozumění vztahů v rámci daného tématu, aktivitu žáků v diskusích a jejich motivaci k učení. Dále byly zjištěny statisticky významné rozdíly mezi úrovní porozumění testovaného materiálu mezi experimentální a kontrolní skupinou.Item Hodnocení environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO) na druhém stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Marešová, Klára; Ščerba Eduard, Mgr. Ph.D.Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu environmentální výchovy, osvěty a vzdělávání (EVVO) na druhém stupni základních škol v České republice. Práce se skládá z teoretické části, která uvádí čtenáře do problematiky environmetální výchovy a části praktické, která je seznámí s vlastními postoji žáků. Teoretická část práce se zabývá představením konceptu EVVO, jeho implementaci v rámci rámcového a školního vzdělávacího programu. Zájem je směřován také k historickému vniku EVVO a jeho dalšímu vývoji. Významnou částí práce je tvorba a distribuce dotazníků mezi žáky druhého stupně základních škol, jejímž hlavním cílem bylo zhodnotit jejich povědomí a postoj k tématům spojeným s ochranou životního prostředí. Analýza dotazníkového šetření ukazuje, že žáci projevují zájem o tato témata, zároveň ale nejsou dostatečně informováni o této problematice. Naznačuje to však potenciál dalšího vývoje environmentální výchovy v rámci výuky na druhém stupni základních škol.Item Postoj budoucích učitelů zeměpisu k tématům fyzické geografie(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zemková, Markéta; Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.Tato bakalářské práce se zabývá postojem budoucích učitelů k tématům fyzické geografie. Nejprve se zaměřuje na rozbor literatury pedagogického výzkumu, kritických míst zeměpisu nebo fyzické geografie v Rámcovém vzdělávacím programu. K dosažení cílů práce v praktické části byl použit dotazník a polostrukturovaný rozhovor. Jako vzorek pro praktickou část byli vybráni studenti navazujícího programu Učitelství geografie pro ZŠ nebo SŠ. Cílem práce bylo zjistit preference a metody výuky témat fyzické geografie.Item Pavouci přírodní památky Petrské údolí(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Krištofovičová, Alexandra; Hradská Ivana, Mgr.Hlavním tématem mé bakalářské práce je zmapování fauny pavouků v přírodní rezervaci Petrské údolí. Výzkum byl zahájen v dubnu 2023 a ukončen byl v listopadu 2023. Teoretická část nám danou lokalitu více přiblíží a to z různých pohledů. Dále zde následuje kapitola o metodice, kde se i konkrétně nachází popisy metod sběrů, které byly v tomto výzkumu použity. Samozřejmě následuje i vyhodnocení metodiky výsledků. V teoretické části je popsána i základní charakteristika pavouků a obecná charakteristika jednotlivých čeledí, vyskytujících se na daném území. V praktické části je vytvořen přehled nalezených druhů pavouků, jejich zařazení do příslušných čeledí a uvedení jejich českých a latinských názvů, jejich pohlaví, datum sběru a příslušný způsob sběru. V této části také nalezneme zařazení nalezených pavouků do fytogeografické oblasti, jejich výskytu a typu stanoviště. V PP Petrské údolí dosud pavouci zkoumáni nebyli.Item Inventarizační průzkum vybraných lokalit Plzeňského kraje(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Písař, Jakub; Kout Jiří, Mgr. Ph.D.Bakalářská práce se zabývá mykologickým průzkumem ve dvou vybraných hospodářských lesích Plzeňského kraje. Během inventarizačního průzkumu v lokalitě Teplý a v lokalitě Za Hůrkou bylo celkem determinováno 223 druhů makromycetů z oddělení Ascomycota a Basidiomycota. V lese Teplý byla zjištěna větší biodiverzita hub, která souvisí s větší variabilitou stromového patra. Na sledovaných lokalitách bylo nalezeno devět druhů uvedených na Červeném seznamu hub (makromycetů) České republiky, z toho šest druhů bylo nalezeno v lokalitě Teplý a tři druhy v lokalitě Za Hůrkou.Item Botanická naučná vycházka národní přírodní rezervací Soos s využitím mobilních zařízení(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Matějková, Adéla; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce se věnuje vytvoření interaktivní botanické naučné procházky. Práce je rozčleněna do tří kapitol. V první kapitole se popisuje Národní přírodní rezervace Soos a její obecné charakteristiky. Druhá kapitola pojednává o mobilních technologiích ve výuce a jejich pozitivech a negativech. Poslední kapitola se zabývá samotnou tvorbou a realizací botanické naučné procházky.Item Sukcese rostlin kaolinových oprámů u obce Horní Bříza(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Reinvartová, Karolína; Kvíderová Jana, RNDr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zabývá sukcesí rostlin po těžbě kaolinu. Teoretická část práce se zaměřuje na problematiku těžby kaolinu a s tím spjatý proces sanace prostředí, metodami sukcese a rekultivace. Praktická část je tvořena inventarizačním průzkumem třech lokalit a jejich porovnáním. První lokalitou jsou kaolinové oprámy u obce Horní Bříza, kde probíhala těžba kaolinu a po ukončení těžby, zde obnova prostředí probíhala spontánní sukcesí. Další lokalitou inventarizačního průzkumu byl prostor po těžbě kaolinu, avšak následná obnova probíhala pomocí rekultivace. Poslední lokalitou je oblast, kde neproběhla těžba kaolinu i přes přítomnost kaolinového ložiska.Item Inventarizační průzkum Přírodní památky Studánky u Cerhovic(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Smetana, Jan; Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zabývá mapováním rostlin na území přírodní památky Studánky u Cerhovic, kde bylo determinováno celkem 234 druhů. Bylo zde objeveno 16 chráněných a 8 invazních druhů rostlin. Součástí předkládané bakalářské práce je také biometrie prstnatce májového (Dactylorhiza majalis) a kanonicko-korespondenční analýza provedená v programu CANOCO. Přírodní památka byla rozdělena celkem na 4 dílčí plochy pro lepší přehlednost. Získané výsledky byly porovnány s předešlými průzkumy.Item Bezobratlí školní zahrady(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zrubcová, Žofie; Hradská Ivana, Mgr.V průběhu roku 2023 byl prováděn výzkum bezobratlých živočichů na školní zahradě pedagogické fakulty v Plzni. Lokalita byla rozdělena na 3 biotopově odlišná stanoviště. Metody sběru bezobratlých byly: zemní pasti, světelné lapače, metoda umělého úkrytu a Moerickeho misky. Na stanovištích bylo zjištěno celkem 534 jedinců, náležících do 133 druhů, řazených do 29 čeledí. Předmětem zkoumání byli bezobratlí živočichové zúženi do 4 řádů, které je možné v dané lokalitě sbírat, a to na pavouky (Araneae), brouky (Coleoptera), blanokřídlé (Hymenoptera) a motýly (Lepidoptera). Nejvíce odchycených jedinců bylo z řádu blanokřídlých (227) a druhů z řádu motýlů (49). V rámci druhů, které náleží do Červeného seznamu ohrožených druhů bezobratlých, byly zjištěny 4 druhy. Z kategorie zranitelných druhů Lasioglossum lineare (ploskočelka drsnohřbetá), kategorie téměř ohrožených druhů Theridion pictum (snovačka malovaná), kategorie ohrožených druhů Philodromus rufus (listovník rezavý) a Symmorphus connexus (hrnčířka spojená) a z kategorie zranitelných druhů Lasioglossum lineare (ploskočelka drsnohřbetá). Zjišteni byli i čmeláci z rodu Bombus, kteří jsou zákonem chráněni - Bombus hortorum (čmelák zahradní), Bombus hypnorum (čmelák rokytový), Bombus lapidarius (čmelák skalní), Bombus lucorum (čmelák hájový) a Bombus terrestris (čmelák zemní). Ze získaných výsledků z výzkumu jsem zpracovala návrhy na 3 naučné tabule, které budou po vyrobení umístěny na školní zahradu.Item Inventarizační průzkum Přírodní rezervace Páteříková huť(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Mendzhul, Natálie; Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.Tématem této bakalářské práce je inventarizační průzkum přírodní rezervace Páteříková Huť, která se nachází v Plzeňském kraji v okrese Klatovy. Podnětem pro zpracování inventarizačního průzkumu na vybraném území byla především botanická pestrost lokality, kde se mimo řady zajímavých druhů rostlin vyskytují také některé taxony zahrnuty v červeném seznamu ohrožených druhů. Přírodní rezervace Páteříková Huť je zajímavá rovněž pro rozdílné biotopy, jež na jejím území nacházíme. Jedná se o různé typy podmáčených luk a slatinišť, každý biotop má vlastní druhové zastoupení, které je pro něj charakteristické. Vybrané území se nachází na místě izolovaném od přímých antropogenních vlivů. Díky absenci turistických stezek a minimálnímu lidskému zásahu si tato oblast zachovává svůj původní charakter, což umožňuje přirozený vývoj a udržení biodiverzity. Inventarizační průzkum probíhal od března 2023 do října 2023 a prokázal výskyt 104 druhů rostlin, z nichž 10 patří na seznam ohrožených druhů České republiky. Bylo identifikováno 5 vzácnějších druhů vyžadujících pozornost (Dactylorhiza fuchsii, Epilobium palustre, Listera ovata, Tephroseris crispa, Valeriana dioica), 4 ohrožené taxony (Dactylorhiza majalis, Soldanella montana, Platanthera chlorantha, Willemetia stipitata) a 1 silně ohrožený taxon (Centaurea phrygia), který na našem území ustupuje (Grulich 2017). Většinu území pokrývají stabilní společenstva s nízkým rizikem invaze nepůvodních rostlinných druhů. Nicméně, v jedné z oblastí přírodní rezervace je zaznamenán výskyt invazivních druhů, které vyžadují aktivní management k eliminaci jejich přítomnosti.Item Diverzita fytoplanktonu vybraných rybníků Bolevecké rybniční soustavy a detekce případných parazitů sinic a řas(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kořánek, Tomáš; Kvíderová Jana, RNDr. Ph.D.Předkládaná bakalářská práce se zabývá studiem druhového složení fytoplanktonu vybraných rybníků Bolevecké soustavy v Plzni, jeho změn v průběhu roku a sledování možného výskytu houbových parazitů sinic a řas. Vzorky fytoplanktonu byly odebírány každý měsíc a zároveň byly měřeny základní fyzikálně-chemické parametry vody. Bylo identifikováno 179 zástupců sinic. RDA analýzou bylo zjištěno, že typ lokality vysvětluje 14 % pozorované variability na bázi morfotypů. RDA analýza vysvětlila 33,5 % pozorované variability vlivem hlavně teploty, lokality a měsícem odběru. Celkově bylo pozorováno 21 infikovaných řasových hostitelů, na nichž byly determinovány taxony patřící do skupiny Chytridiomycota, zejména rody Chytridium sp., Phlyctidium sp. a Rhizophydium sp.Item Soubor interaktivních pracovních listů na téma členovci pro základní školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lauberová, Kateřina; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.Hlavním cílem této práce je vytvoření sady interaktivních pracovních listů na téma členovci pro výuku přírodopisu na druhém stupni základní školy. V úvodní části práce je charakterizován kmen členovci na úrovni znalostí žáků druhého stupně základních škol. Následně se práce zaměřuje na představení aplikací a webových stránek, ve kterých byly vytvořeny tři interaktivní pracovní listy zaměřené na téma pavoukovci, korýši a mikroskopování hmyzu. Další část práce je věnována vytvořeným metodickým listům, které detailně popisují použití vytvořených interaktivních pracovních listů ve výuce. V závěrečné fázi práce byly interaktivní pracovní listy poslány do základních škol, kde byly ověřeny a testovány. Pomocí zpětné vazby od žáků získané prostřednictvím dotazníků bylo provedeno hodnocení zaslaného interaktivního materiálu a provedeny drobné úpravy s cílem jeho zdokonalení a optimalizace pro využití ve vzdělávacím procesu. Tato práce si klade za cíl obohatit vzdělávací prostředí na základních školách prostřednictvím představených digitálních platforem a motivovat pedagogy k tvorbě interaktivních pracovních listů.Item Malakofauna údolí Hořiny mezi Hradcem a Hradišťany(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bočková, Vanessa; Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.Tato práce je zaměřená na výzkum malakofauny v údolí Hořiny mezi Hradcem a Hradišťany. Sběr vzorků probíhal od července do srpna roku 2022. Sběr byl proveden na 17 lokalitách. Celkem bylo zjištěno 20 druhů suchozemských měkkýšů. Celkem bylo nalezeno 3 148 jedinců na zkoumaném území. Mezi nejčastěji se vyskytující druhy patří Nesovitrea hammonis, Vitrina pellucida a Succinea putris. Mezi nejcennější nálezy patří jedinci druhů Vertigo pusilla a Acanthinula aculeta.Item Zdravý životní styl a střevní mikrobiom(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Horejšová, Eva; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.Práce se zabývá zdravým životním stylem a střevním mikrobiomem.Item Návrh a evaluace vyučování tématu Místní region na příkladu Chodska(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pivoňka, Martin; Stacke Václav, RNDr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zabývá navržením a ověřením výukového materiálu určeného pro výuku geografie místního regionu na 2. stupni základních škol a nižšího gymnázia v Domažlicích. Výukový materiál se zabývá tématem zemědělství na Chodsku. Struktura výukového materiálu byla stanovena na základě tvorby modelu hloubkové struktury výuky a výsledků I. polostrukturovaného rozhovoru s vyučující. Učební úlohy byly zaměřeny na rozvoj nejrůznějších kompetencí, včetně digitální. Navržený výukový materiál byl ověřen zvolenou vyučující ve výuce zeměpisu v 8. ročníku a porovnán s výukou vedenou standardním způsobem v paralelní třídě. Kvalita výukového materiálu byla posouzena na základě hodnocení ověřované výuky metodikou 3A a na základě výsledků III. a IV. polostrukturovaného rozhovoru s vyučující. Z experimentu vyšlo, že žáci mají znalosti o faktorech ovlivňující zemědělství, které dokáží identifikovat. Naopak mají problém s převodem plochy, která je uvedena v hektarech, na procenta a v orientaci a určení polohy na mapě, jelikož nemají znalost o světových stranách. Zjištěné selhávající situace, které se ve výuce vyskytly byly následně rozebrány a navržen postup k jejich odstranění. Na základě výzkumu je alterovaný výukový materiál možné použít ve výuce místního regionu.