Bachelor´s works (CBG)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Vytvoření interaktivní vyučovací pomůcky na vybraný geobiom světa prostřednictvím Thinglink a ověření její využitelnosti ve výuce.(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-25) Šubrtová, Simona; Duffek Václav, Mgr. Ph.D.; Kostová Gabriela, Mgr.Bakalářská práce se zabývá tvorbou výukové pomůcky pro druhý stupeň základních škol prostřednictvím platformy ThingLink. Výuková pomůcka byla vytvořena na téma savan. Následně proběhlo ověření výukové pomůcky dvěma pedagogy přímo z praxe. Ověřování mělo podobu rozhovoru s jednotlivými učiteli. Realizované rozhovory byly vyhodnoceny a použity k zodpovězení dvou výzkumných otázek, které byly v rámci této práce položeny. Disponuje Thinglink dostatečnými funkcemi a širokým rozhraním pro vytvoření výukové pomůcky pro představení biomu světa? Je tato pomůcka více názorná oproti běžné výuce? Součástí této práce je i rozbor dostupných odborných článků zabírající se ThingLink ve školním prostředí. Bylo zjištěno prostřednictvím provedených rozhovorů, že ThingLink disponuje dostatečnými funkcemi pro vytvoření výukové pomůcky na téma vybraného biomu světa. Pakliže budeme přihlížet k tomu, že každý pedagog vede výuku svým vlastním osobitým způsobem, najdeme místa pro zlepšení, například přidání "kreslicího plátna". Oběma respondentům je princip fungování platformy ThingLink příjemný, přijde jim atraktivní a dokáží si představit další práci s ním. Respondenti si myslí, že výuka s touto výukovou pomůckou by nejspíš byla názornější oproti jejich stávajícím, standardním výukám.Item Povědomí žáků 9. tříd o lidském těle(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Veselá, Aneta; Koutová Linda, Mgr.Tato bakalářská práce se zabývá znalostmi žáků devátých tříd o lidském těle, kdy je důraz kladen na trávicí soustavu. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou část a praktickou část. V teoretické části jsou popsány základní anatomické a fyziologické informace o lidském těle, s důrazem na trávicí soustavu. Představím zde i Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a také formu, kterou využiji při testování žáků. V praktické části práce vytvořím a následně vyhodnotím test, který bude měřit míru znalostí žáků o trávicí soustavě.Item Ověřování možné existence instinktivního strachu z predátorů u člověka(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Brechličuk, Ondřej; Pavelka Jaroslav, Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce se pokouší na základě testování respondentů pomocí jednoduchých obrázkových testů dokázat, že lidská psychika nese instinkty a zřejmě i vzorce chování nejen nedávné, ale také staré stovky miliónů let. Evoluce dramaticky mění tvar těla a fyziologické funkce, ale mnohé psychické dispozice přetrvávají v původní podobě a oslabují se velmi pomalu. Jako model pro otestování této hypotézy byl zvolen strach z predátorů, s kterými jsme se pravděpodobně setkávali během evoluce. Pro doplnění testu a pro srovnání byli také testováni tvorové, kteří měli působit neutrálně, nebo naopak roztomile, (pedomorfní přitažlivost). Zda byl jen pro kontrast využit poměrně známy jev o pozitivním hodnocení savčích mláďat a savců s pedomorfními rysy. Výsledky prokázaly strach z predátorů až z ordoviku, tedy zhruba před 450 milióny let, a samozřejmě i z predátorů z pozdějších období. Pro srovnání byli přidáni také pavouci a hadi, protože strach z nich už je poměrně dobře prozkoumaný a překvapivě se neumístili na čelních místech. I když obrázek hodnocený jako nejvíce děsivý či nebezpečný obsadil nikdy neexistující tvor, u kterého můžeme najít hadí rysy. Potvrdilo se také, že je velmi důležité, zda zobrazený tvor vypadá útočně, či jen polehává, pak je hodnocený více jako neutrální. Závěrečná hypotéza tedy postuluje, že instinkty v našem podvědomí během evoluce podléhají pomaleji změnám než morfologie našich organismů.Item Tvorba interaktivního vzdělávacího materiálu na téma říční krajina(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Kodym, Dalibor; Stacke Václav, RNDr. Ph.D.; Duffek Václav, Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zaměřuje na využití interaktivního vzdělávacího materiálu, v podobě virtuální prohlídky. Mým hlavním cílem je vytvořit virtuální prohlídku se zaměřením na říční krajinu, která obsáhne veškerou látku v daném tématu na českých školách. Cílem je aby studenti i učitelé rádi a intuitivně pracovali s materiálem. Základem tohoto nástroje jsou 360° fotografie obohacené o text, videa a další multimediální obsah. Pro tvorbu virtuálních prohlídek byl použit software ThingLink. Fotografie jsou uspořádány tak, aby ilustrovaly cestu řeky, přičemž na jednotlivých zastávkách jsou zvýrazněny body vysvětlující specifické geografické jevy a fenomény charakteristické pro říční krajinu. Tento interaktivní nástroj je navržen tak, aby byl přístupný i pro školy, které se nacházejí daleko od říčních oblastí, pro žáky s omezenou pohyblivostí a pro učitele s omezenými časovými možnostmi. Dále je program užitečný pro školy, které si z různých důvodů nemohou dovolit exkurze do říční krajiny. Materiál pomůže žákům pochopit, jak se říční krajina formuje a funguje, a umožňuje rozpoznávat a vysvětlovat různé geografické termíny a jevy. Prohlídka je navržena tak, aby žáci mohli s materiálem pracovat samostatně, například při domácí výuce nebo během období karantény. Na závěr byl materiál předložen pedagogovi, který s prohlídkou pracoval a navrhl jisté zlepšení.Item Návrh výukové hodiny zeměpisu: Země a ostatní planety sluneční soustavy(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Nevařilová, Markéta; Stacke Václav, RNDr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zabývá navržením, realizací a ověření výukové hodiny zeměpisu pro 6. třídu základní školy na téma Země a ostatní planety sluneční soustavy. Hodina je navržena s cílem, aby rozvíjela žáky na vyšších úrovních kognitivních cílů. Efektivita hodiny je ověřena metodikou 3A, na jejímž základě je návrh hodiny alterován takovým způsobem, aby splňoval stanovené cíle.Item Didaktická transformace tématu Dimenze vesmíru(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Kopáček, Jakub; Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.; Duffek Václav, Mgr. Ph.D.Tato práce se zabývá návrhem didaktické transformace na téma dimenze vesmíru a ověřením tohoto návrhu ve výuce na základní škole. K ověření hypotéz jsem využil metodu hloubkového rozhovoru s vyučujícím. Didaktická transformace byla aplikována v šesté třídě základní školy ve výuce zeměpisu. Z výsledků vyplývá, že didaktická transformace vedla k osvojení učiva na vyšší úrovni, než je pouhé zapamatování dle Bloomovy taxonomie. Dále byla v práci porovnána navržená didaktická transformace s předchozí výukou zeměpisu. Díky didaktické transformaci došlo k významnému zlepšení porozumění složitým konceptům vesmíru a k lepší představivosti ze strany žáků, než tomu bylo v předchozí výuce zeměpisu.Item Hlavní rozdíly ve výuce vybraného tématu ze zeměpisu mezi Montessori školami a tradičními školami(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Hlaváčková, Veronika; Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.; Kostová Gabriela, Mgr.Tato bakalářská práce s názvem Hlavní rozdíly ve výuce vybraného zeměpisného tématu mezi Montessori školami a tradičními školami se zaměřuje na porovnání výuky geosfér. Cílem této práce je analyzovat rozdíly v přístupu, metodách a hodnocení ve dvou různých vzdělávacích systémech. První kapitola se věnuje teoretickému rámci z hlediska legislativního ukotvení těchto vzdělávacích přístupů a samotným principům Montessori výuky. V rámci výzkumné části práce byly provedeny náslechové hodiny, které jsem následně podrobněji analyzovala pomocí metodiky 3A. Zvláštní pozornost byla věnována způsobům hodnocení výuky a výběru aktivit, které pedagogové zařazují do své výuky.Item Arachnofauna přírodní rezervace Přimda(Západočeská univerzita v Plzni, 2023-06-23) Němečková, Anna; Hradská Ivana, Mgr.V rámci bakalářské práce byl prováděn průzkum pavouků (Araneae) na území přírodní rezervace Přimda (Západní Čechy, Česká republika). Důvodem ochrany jsou zbytky starého smíšeného porostu s převahou buků. Pavouci (Araneae) byli sbíráni během jedné sezóny na třech stanovištích s různým charakterem biotopu. Pro sběr pavouků byly použity standardní metody, jako jsou zemní pasti, smyk nebo prosev a doplňkově UV přenositelné světelné lapače používané převážně pro sběr nočních motýlů. Soubory pavouků byly hodnoceny pomocí Shannon-Wienerova indexu a indexu dominance.Item Měkkýši údolí potoka Cecima u Blovic(Západočeská univerzita v Plzni, 2023-06-29) Škudrnová, Martina; Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.Inventarizační výzkum malakofauny údolí potoka Cecima na Blovicku byl realizován od srpna do října roku 2022 a současně byl výzkum proveden na 12 lokalitách, z nichž bylo 10 suchozemských a 2 vodní. V zájmovém území bylo celkem zjištěno 21 druhů v celkovém počtu 1823 jedinců. Jednalo se o 3 druhy vodních plžů, 13 druhů suchozemských ulitnatých plžů a 5 druhů suchozemských nahých plžů. Lze konstatovat, že charakteru zkoumaného území odpovídá druhové složení měkkýšů. Jedná se o běžné druhy polopřirozeného nivního lesa zasaženého antropologickou činností podél potoka. Výskyt jednotlivých druhů na lokalitách je v práci zanesen do tabulek a grafů. Celkově bylo sledované území z malakologického hlediska značně chudé. Byl potvrzen výskyt invazivního druhu Physella acuta a Arion vulgaris.Item Mapování dřevin v areálu Školní zahrady ZČU(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bláhová, Anna; Kvíderová Jana, RNDr. Ph.D.Bakalářská práce se věnuje mapování dřevin ve Školní zahradě ZČU v Plzni. Každá dřevina nacházející se v zahradě byla určena a byly ji naměřeny souřadnice. Tyto souřadnice byly zpracovány v GIS a na jejich základě byly vytvořeny mapové podklady zobrazující různé vlastnosti dřevin. Současně byl vytvořen a zdigitalizován herbář.Item Revize lepidopterologických sbírek motýlů deponovaných v Západočeském muzeu v Plzni(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kubincová, Zuzana; Walter Jan, Mgr.V této bakalářské práci jsou shrnuty výsledky revize a soupisu sbírek motýlů Antonína Hájka a Jaroslava Poláka. Obě sbírky poskytují informace o rozšíření motýlů převážně na území České republiky, zejména v Plzeňském a Středočeském kraji mezi 10. až 60. léty 20. století. Práce dále obsahuje základní charakteristiku řádu motýli a základní informace o Západočeském muzeu v Plzni, kde jsou sbírky A. Hájka a J. Poláka deponovány. Výsledky této bakalářské práce budou publikovány ve Sborníku Západočeského muzea v Plzni - Příroda a budou tak navazovat na již vzniklé soupisy motýlů muzea.Item Mykologický inventarizační průzkum v NPR Kladské rašeliny, část Tajga(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Martínek, Ondřej; Kout Jiří, Mgr. Ph.D.Práce se zabývá mykologickým průzkumem národní přírodní rezervace Kladské rašeliny. Průzkum, zaměřený na makromycety, probíhal od dubna 2023 do února 2024. Během něj bylo nalezeno 228 druhů hub, z nichž 19 je zařazeno v Červeném seznamu hub (makromycetů) České republiky a další 4 se dají považovat za vzácné. Mezi nejvýznamnější nálezy lze zařadit dřevomorku Pseudomerulius montanus a vatičkovitou houbu Polyozellus vepallidosporus. Oba druhy patří k boreálním prvkům a na našem území jde o velice vzácné houby. Ze skupiny vřeckovýtrusných hub lze za nejvýznamnější považovat tři bryofilní druhy. Čihovitka blatní (Ascocoryne turficola) patří mezi kriticky ohrožené druhy v České republice a dvě další houby, Pezoloma marchantiae a Bryoscyphus atromarginatus, nebyly zřejmě z území České republiky nikdy souhrnně zmíněny. Největší zastoupení z pohledu trofismu mají houby saprotrofní, z pohledu taxonomie převažují zástupci řádu Agaricales.Item Faunistický průzkum nočních makrolepidopter přírodní rezervace Diana v Českém lese(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vaňková, Nicola; Walter Jan, Mgr.Hlavním tématem této bakalářské práce je faunistický průzkum nočních makrolepidopter v přírodní rezervaci Diana, která je součástí chráněné krajinné oblasti Český les (CHKO Český les). Značná část území přírodní rezervace je tvořena původním bukovým pralesem s příměsí dalších stromů. Výzkum nočních motýlů na území PR Diana proběhl v roce 2022 a 2023 a hlavní metodou použitou pro odchyt a sledování nočních makrolepidopter byly přenosné světelné lapače, které byly rozmístěny na šest stanovišť. Důležité je zmínit, že v přírodní rezervaci Diana doposud nebyly zkoumány noční makrolepidoptera a proto seznam zjištěných druhů nočních motýlů poskytne cenné údaje pro nastavení vhodného managementu o tuto lokalitu.Item Trvalé preparáty a jejich praktické použití ve výuce přírodopisu na základní škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zemanová, Kateřina; Walter Jan, Mgr. et Mgr.Bakalářská práce je zaměřená na přípravu trvalých preparátů jako výukového materiálu. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části je popsán rámcový vzdělávací program a výukové metody, které jsou klíčové pro efektivní přípravu výukových hodin, ve kterých jsou použity preparáty. Metodická část podrobněji popisuje proces tvorby trvalých preparátů dvou různých typů. Všechny trvalé preparáty byly zhotovovány za použití kanadského balzámu. Pro výuku byly zhotoveny preparáty vláken (chlup viz Obr. A, bavlna viz Obr. C a silon viz Obr. B), rybích šupin (viz Obr. D), končetin bruslařek (Obr. K), klíšťat (viz Obr. E) a křídel hmyzu (včely viz Obr. G, motýla viz Obr. I, chrostíka viz Obr. M, mouchy viz Obr. O, denivky viz Obr. Q). Na základně zhotovených trvalých preparátů byly vytvořeny aktivity pro žáky základní školy, které byly ověřeny na základní škole v Klatovech. Součástí bakalářské práce bylo i shrnutí hodin metodikou 3A. V něm jsou popsány krizové momenty, které během výuky proběhly, a jejich alterace.Item Využití pojmových map při výuce fyzické geografie na základních školách(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hajtmarová, Martina; Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce se zaměřuje na využití pojmových map při výuce fyzické geografie na základních školách. Mým hlavním cílem je navrhnout výukovou situaci, která využívá pojmovou mapu při výuce vybraného tématu z fyzické geografie na základních školách. Druhým cílem je posoudit vliv pojmových map na porozumění vztahů mezi pojmy v rámci daného tématu. Třetím cílem je srovnat účinnost výuky s využitím pojmové mapy a běžné výuky z hlediska porozumění vztahů mezi pojmy v daném tématu. V českém školním prostředí je pojmová mapa málo využívaným nástrojem k učení, avšak má velký potenciál. Díky možnosti grafického znázornění usnadňuje žákům vizualizaci klíčových pojmů a vazeb mezi nimi. V rámci metodologie jsem využila metodu hloubkového rozhovoru s učitelem a experimentální plán s využitím pretestu a posttestu. Výuku jsem aplikovala ve 6. třídě základní školy během výuky globálního oteplování v rámci předmětu zeměpis. Experiment probíhal ve dvou skupinách: experimentální skupina pracovala s pojmovou mapou, která byla využita pro zprostředkování příčin a důsledků globálního oteplování. Kontrolní skupina pracovala s textem. Z výsledků plyne, že začlenění pojmové mapy do výuky mělo pozitivní vliv na porozumění vztahů v rámci daného tématu, aktivitu žáků v diskusích a jejich motivaci k učení. Dále byly zjištěny statisticky významné rozdíly mezi úrovní porozumění testovaného materiálu mezi experimentální a kontrolní skupinou.Item Hodnocení environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO) na druhém stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Marešová, Klára; Ščerba Eduard, Mgr. Ph.D.Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu environmentální výchovy, osvěty a vzdělávání (EVVO) na druhém stupni základních škol v České republice. Práce se skládá z teoretické části, která uvádí čtenáře do problematiky environmetální výchovy a části praktické, která je seznámí s vlastními postoji žáků. Teoretická část práce se zabývá představením konceptu EVVO, jeho implementaci v rámci rámcového a školního vzdělávacího programu. Zájem je směřován také k historickému vniku EVVO a jeho dalšímu vývoji. Významnou částí práce je tvorba a distribuce dotazníků mezi žáky druhého stupně základních škol, jejímž hlavním cílem bylo zhodnotit jejich povědomí a postoj k tématům spojeným s ochranou životního prostředí. Analýza dotazníkového šetření ukazuje, že žáci projevují zájem o tato témata, zároveň ale nejsou dostatečně informováni o této problematice. Naznačuje to však potenciál dalšího vývoje environmentální výchovy v rámci výuky na druhém stupni základních škol.Item Postoj budoucích učitelů zeměpisu k tématům fyzické geografie(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zemková, Markéta; Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.Tato bakalářské práce se zabývá postojem budoucích učitelů k tématům fyzické geografie. Nejprve se zaměřuje na rozbor literatury pedagogického výzkumu, kritických míst zeměpisu nebo fyzické geografie v Rámcovém vzdělávacím programu. K dosažení cílů práce v praktické části byl použit dotazník a polostrukturovaný rozhovor. Jako vzorek pro praktickou část byli vybráni studenti navazujícího programu Učitelství geografie pro ZŠ nebo SŠ. Cílem práce bylo zjistit preference a metody výuky témat fyzické geografie.Item Pavouci přírodní památky Petrské údolí(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Krištofovičová, Alexandra; Hradská Ivana, Mgr.Hlavním tématem mé bakalářské práce je zmapování fauny pavouků v přírodní rezervaci Petrské údolí. Výzkum byl zahájen v dubnu 2023 a ukončen byl v listopadu 2023. Teoretická část nám danou lokalitu více přiblíží a to z různých pohledů. Dále zde následuje kapitola o metodice, kde se i konkrétně nachází popisy metod sběrů, které byly v tomto výzkumu použity. Samozřejmě následuje i vyhodnocení metodiky výsledků. V teoretické části je popsána i základní charakteristika pavouků a obecná charakteristika jednotlivých čeledí, vyskytujících se na daném území. V praktické části je vytvořen přehled nalezených druhů pavouků, jejich zařazení do příslušných čeledí a uvedení jejich českých a latinských názvů, jejich pohlaví, datum sběru a příslušný způsob sběru. V této části také nalezneme zařazení nalezených pavouků do fytogeografické oblasti, jejich výskytu a typu stanoviště. V PP Petrské údolí dosud pavouci zkoumáni nebyli.Item Inventarizační průzkum vybraných lokalit Plzeňského kraje(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Písař, Jakub; Kout Jiří, Mgr. Ph.D.Bakalářská práce se zabývá mykologickým průzkumem ve dvou vybraných hospodářských lesích Plzeňského kraje. Během inventarizačního průzkumu v lokalitě Teplý a v lokalitě Za Hůrkou bylo celkem determinováno 223 druhů makromycetů z oddělení Ascomycota a Basidiomycota. V lese Teplý byla zjištěna větší biodiverzita hub, která souvisí s větší variabilitou stromového patra. Na sledovaných lokalitách bylo nalezeno devět druhů uvedených na Červeném seznamu hub (makromycetů) České republiky, z toho šest druhů bylo nalezeno v lokalitě Teplý a tři druhy v lokalitě Za Hůrkou.Item Botanická naučná vycházka národní přírodní rezervací Soos s využitím mobilních zařízení(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Matějková, Adéla; Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.Tato bakalářská práce se věnuje vytvoření interaktivní botanické naučné procházky. Práce je rozčleněna do tří kapitol. V první kapitole se popisuje Národní přírodní rezervace Soos a její obecné charakteristiky. Druhá kapitola pojednává o mobilních technologiích ve výuce a jejich pozitivech a negativech. Poslední kapitola se zabývá samotnou tvorbou a realizací botanické naučné procházky.