Číslo 1 (2023)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Tuky ve výuce chemie – východiska k inovaci kurikula na základní škole(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Pelikánová, Monika; Bílek, Martin; Šmíd, MilanItem MoleGraph aneb jak postavit školní měřicí systém svépomocí(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Feltl, Tomáš; Šmejkal, PetrŠkolní měřicí systémy (ŠMS) jsou již relativně dlouho součástí výuky. S podporou Průmyslu 4.0 a zaměřením napolytechnickou výchovu dostává práce se ŠMS další rozměr. Nejde jen ovyužívání ŠMS kměření vpřírodovědných oborech a zkoumání různých jevů a jejich zákonitostí, ale také o porozumění, jak je takový měřicí systém konstruován, jak funguje. Právě tyto kompetence vedou ke správnému asmysluplnému využívání měřicích systémů ve školní, ale také mimoškolní praxi. V příspěvku se zabýváme popisem návrhu a realizace otevřeného řešení (open source) školního měřicího systému (MoleGraph). Právě DIY (Do It Yourself = vyrob si sám) přístup v oblasti ŠMS může přinést hlubší pochopení důležitosti zapojení a funkce čidel i celého „měřicího řetězce“, což může být s výhodou využito pro účely STEM (Science − přírodní vědy, Technology − technologie, Engineering − konstruování aMathematics − matematika) výuky. Návrh celkového řešení ŠMS MoleGraph je nyní po softwarové i hardwarové stránce připraven pro testování učiteli.Item Environmentálna problematika a trvalá udržateľnosť vo vzdelávaní chémie: Výskumný zámer dizertačnej práce(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Urbanová, Jana; Kotuľáková, KatarínaItem Antibiotika a jejich výroba ve výuce chemie na základní škole(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Večeřová, Markéta; Richtr, VáclavČlánek je zaměřen na chemickotechnologické téma „Antibiotika a jejich výroba“ ve výuce na základní škole. Úvodní část tvoří obecná charakteristika chemickotechnologických procesů. Dále je popsáno dané téma a hodnocení výskytu této problematiky vučebnicích chemie pro základní školy. Následující část obsahuje návrh výukového materiálu. Tento materiál byl vyzkoušen v praxi na základní škole. Hlavním cílem práce bylo připravit pro učitele a žáky jednoduchý a zajímavý učební materiál s ohledem na mezipředmětové vztahy a využití získaných znalostí žáky v budoucím životě.Item Pohled učitelů na realizaci výuky elektrochemie na střední škole s podporou simulací(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Henychová, Hana; Machková, VeronikaElektrochemie je standardní součástí výuky chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu na středoškolské úrovni, ale je považována za kritické místo učiva zejména pro svou vysokou abstrakci. Využití vizualizace elektrochemických principů, a zejména počítačových simulací by mohlo být prostředkem, který by obtížné úseky učiva mohl žákům při učení i učitelům při vyučování usnadnit. V textu přinášíme výsledky realizovaných polostrukturovaných rozhovorů s učiteli chemie na gymnáziích, které byly zaměřeny na jejich názory a zkušenosti s výukou elektrochemie a namožnosti, které by mohly poskytnout počítačové simulace elektrochemických jevů a principů. Vrámci rozhovorů byl zjišťován rozsah výuky elektrochemie, strategie výuky, kritická místa učiva a využití počítačových simulací na příkladu galvanického článku a elektrolýzy. Zvýsledků rozhovorů vyplývá, že učitelé elektrochemii do výuky zařazují v souvislosti s výukou redoxních dějů a výrob některých kovů. Žáci podle respondentů nejčastěji chybují v určení směru toku elektronů a určování počtu vyměněných elektronů v redoxní reakci.Item Rozbor učiva obecné chemie na základní škole – propojení opěrných a nově vytvářených pojmů(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Valová, Barbora; Cídlová, HanaTéma doktorské práce (Analýza obsahu učiva chemie na školách ČR) bylo pro jeho velikou šíři zúženo pouze na problematiku výuky základů obecné chemie, a to pouze na základních školách. V popředí zájmu jsou opěrné a nově vytvářené pojmy a jejich vzájemné propojení. Provedení rozboru je zamýšleno především v rámci jednotlivých nyní používaných českých učebnic chemie s aktuálně udělenou schvalovací doložkou MŠMT. V plánu je i pokus o porovnání s analogickými problematikami v učebnicích fyziky, protože některá témata jsou společná nebo na sebe navazují (např. stavba atomu, prvek, sloučenina). Podobný rozbor bude uskutečněn i pro vybrané další učebnice chemie.Item Možnosti a limity využití muzejních expozic ve výuce z perspektivy učitelů chemie základních škol a gymnázií v Olomouckém kraji(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Rybáriková, Lenka; Bílek, MartinPřírodovědné a technicky orientované muzejní expozice jsou prostředkem, kterým lze zatraktivnit výuku chemie. Přestože muzea disponují kvalitními sbírkami, které lze snadno provázat s učivem ukotveným ve školních vzdělávacích programech, jsou tyto mimoškolní vzdělávací instituce využívány k edukačním účelům jen zřídka. Vtextu se zaměřujeme na výsledky první fáze výzkumných šetření, jejichž cílem je identifikovat příležitosti a bariéry pro větší propojení muzejních expozic s výukou chemie a dalších přírodovědných předmětů na základních školách a gymnáziích. Pro sběr dat byl zvolen kvalitativní přístup, a to polostrukturovaný rozhovor s učiteli chemie vOlomouckém kraji. Zaznamenané rozhovory s deseti učiteli byly převedeny do textové podoby doslovnou transkripcí a průběžně analyzovány pomocí principů zakotvené teorie. Z výsledků plyne, že učitelé nejsou v pregraduální přípravě s muzejní didaktikou, tedy s využitím dostupných muzejních expozic ve své praxi, dostatečně obeznámeni. Naplánování a úspěšné zvládnutí exkurze do muzea jako součásti výuky chemie se tak odvíjí od vlastní iniciativy učitele a jeho osobního vztahu k muzeím.Item Kritická místa kurikula ve výuce přírodopisu a biologie pohledem studentů učitelství(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Rokos, Lukáš