Číslo 1 (2011)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Úvodní slovo(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2011) Mergl, MichalItem Paradoxy tvorby a jejich uplatnění ve výuce matematiky(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2011) Sarrazy, Bernard; Kaslová, MichaelaAutor dává do souvislosti matematickou tvorbu se třemi následujícími paradoxy: 1) paradox jednotlivce v kolektivu, který se dotýká vztahu mezi jedincem a společností; 2) paradox paměťový, který charakterizuje dialektiku mezi starým či již známým a novým ; 3) paradox odvahy (pověření sebe sama objevovat to, co dosud není). Nezkoumáme tedy tolik samotnou tvorbu, jako didaktické a pedagogické podmínky tvorby (čistě uvnitř samotné matematiky). Cílem příspěvku je zbavit tvorbu její mystické dimenze a ukázat význam didaktických a pedagogických dimenzí pro podporu opravdového učení matematice.Item Problematika vymezování a koncipování učiva přírodopisu v kurikulárních dokumentech základní školy z vývojového hlediska(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2011) Podroužek, LadislavPříspěvek dokumentuje složitost vývoje vymezování a koncipování učiva přírodopisu a didakticky analyzuje jednotlivé kurikulární dokumenty od počátku minulého století až po současnost.Item Transverzální výzkum tvořivých schopností na základní škole, subjektivní předpoklady a objektivní podmínky rozvoje dětské tvořivosti(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2011) Honzíková, JarmilaAutorka článku se podílela na několika projektech, které byly zaměřeny právě na rozvoj technické tvořivosti a představivosti u studentů pedagogických fakult, učitelů a žáků základních škol. Jedná se o projekty Talent 2007, projekt Odbourání bariér při studiu, Specifi cký výzkum z oblasti technického vzdělávání a v neposlední řadě i projekt Nonverbální tvořivost v technické výchově. Tento projekt se uskutečnil v rámci grantu GAČR 406/07/0109. Hlavním cílem projektu byl transverzální výzkum úrovně tvořivých schopností žáků a pedagogů. Mezi další cíle bylo zařazeno zhodnocení současných výchovně vzdělávacích programů z hlediska tvořivé práce a vytvoření programu pro tvořivé technické práce na základní škole. Článek představuje výsledky výzkumu tvořivých schopností dětí školního věku a pedagogických pracovníků, ukazuje podmínky rozvoje tvořivosti a bariéry tvořivé práce.Item Možnosti pochopení pojmu nekonečno u budoucích učitelů prvního stupně základní školy(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2011) Beránek, JaroslavPříspěvek ukazuje na nutnost správného pochopení pojmu nekonečna u budoucích učitelů 1. stupně základní školy. Za tímto účelem je uvedena řada zajímavých historických příkladů.