Articles (KPS)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Jak nevyhořet(2023) Klimtová, VáclavaPracovní vztahy, které nás vyčerpávají zejména v oblasti emocionální a sociální, jsou součástí našeho povolání protože se ocitáme v neustálé interakci s tzv. lidskými zdroji, je téměř nemožné vyhnout se stresovým situacím.Item Models of Inclusive Education in Selected Educational Institutions in Czechia – Inclusive Education and Organization Culture(2023) Farnicka, Marzanna; Kosíková, VěraEmployees and managers of educational institutions have been dealing with numerous challenges related to changes in nowadays world for years. The idea of striving for “excellence in teaching” based on Fullan’s paradigm of school culture transformation has become a reason for deeper reflection in this area. Using the comparative analysis method, a picture of work models in educational institutions within the same system guidelines has been obtained. In order to make comparisons, strategies focused on providing the most effective support for pupils with special educational needs and the process of evaluating activities were taken into account. Based on three experiences of implementing the idea of inclusive education, some strategies for coping with required changes were shown. The presented case studies showed that while the strategies of each educational institution varied, they aimed to offer functional and effective counseling services which enhanced the personal and social development of children. The differences between them are related to specific practices: whether they are occasional or systematic, focused on teachers or problems, communication or action, part of the school daily work routine or applied to deal with emerging problems. The research results present a certain type of narrative related to eliminating resistance to change and monitoring its effects in a positive way according to the specific culture of organization.Item Psychodidaktická problematika v reflektivní praxi budoucích učitelů(2023) Nohavová, Alena; Lovasová, Vladimíra; Komzáková, Martina; Soukupová, PavlaCílem příspěvku je představit problematiku psychodidaktiky s ohledem na vztahy mezi vzdělávací teorií a praxí a přispět do diskuse o uplatnění psychodidaktického hlediska v učitelském vzdělávání.Metody: Předmětem kvalitativní analýzy byly písemné reflexe výuky vypracované podle transdidaktického přístupu metodikou 3A studenty učitelství ve třech etapách jejich studia. Z celkem 479 reflexí jsme vybrali 45 textů od 15 studentů z devíti studijních oborů. Výběr proběhl prostřednictvím intenzivního vzorkování. Kódovanou jednotkou byly determinant výuky. Ty byly sledovány metodou induktivní analýzy, pomocí kódování v programu Atlas.ti.Výsledky: Ve třech etapách studia jsme v reflexích vysledovali výskyt a kvalitu 29 determinant výuky přiřazených do tří okruhů: ontodidaktického, psychodidaktického a psychologického. Ontodidaktický okruh zahrnuje 9 determinant výuky a 576 kódovaných jednotek, psychodidaktický 16 determinant výuky a 310 kódovaných jednotek, psychologický okruh 20 determinant výuky a 490 kódovaných jednotek. Při srovnání etap studia byl zjištěn postupný pokles četnosti kódů identifikovaných v psychologickém okruhu a nárůst četnosti v okruhu psychodidaktickém.Závěry: Z analýzy obsahu reflexí vyplývá, že jejich autoři pohlížejí na kódované determinanty výuky převážně sdruženou perspektivou oborové didaktiky a psychologie. Tato tendence zesiluje během studia s nárůstem oborově didaktických poznatků. Uvedená zjištění nově zdůrazňují otázku, do jaké míry a kvality se v konkrétních předmětech učitelského vzdělávání uplatňuje psychodidaktické hledisko: propojení poznatků oborové didaktiky a pedagogické psychologie do komplexní psychodidaktické kompetence pro činnost učitele ve školní třídě.Item Využití Wordu a screen-readeru při studiu jazyků u prakticky a úplně nevidomých(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tichý, Jaromír; Vrbík, Václav; Lovasová, VladimíraItem Predictors of the Effectiveness of Different Approaches to Pandemic Distance Learning(MDPI, 2022) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, MichaelaZnačná pozornost byla věnována nucenému přechodu na distanční vzdělávání v důsledku pandemie COVID-19. Některé aspekty této problematiky, které jsou pro praxi velmi důležité, jsou však stále nedostatečně prozkoumány. Cílem této studie je popsat vývoj on-line dostupného screeningového nástroje, který by mohl učitelům pomoci identifikovat studenty ohrožené sníženou efektivitou při distančním vzdělávání a také zvolit vhodný způsob výuky pro danou třídu. Byl proveden komplexní výzkum, kterého se zúčastnilo 35 učitelů českého jazyka, německého jazyka, matematiky, fyziky a zeměpisu a více než 1400 jejich studentů ze 70 tříd. V prvním kroku jsme identifikovali, které z více než 100 potenciálně relevantních proměnných mají prediktivní hodnotu pro efektivitu distančního vzdělávání. Následně byla vyvinuta řada multilineárních regresních modelů umožňujících kvantifikovat vliv jednotlivých proměnných na efektivitu a vnímanou užitečnost distančního vzdělávání. Moderační analýza byla použita k modelování toho, jak vhodné jsou synchronní a asynchronní aktivity založené na aktivním učení pro třídy s různými charakteristikami. Na základě výsledků modelů se vyvíjí jednoduchý screeningový nástroj, který učitelům pomůže přizpůsobit jejich přístup a strategii.Item Jak jsou reflektovány zkušenosti s inkluzivní edukací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ze strany jejich spolužáků a učitelů v primárním vzdělávání?(Paidagogos - spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, 2021) Slowík, Josef; Kubíková, Kateřina; Boháčová, AnetaPříspěvek představuje výsledky výzkumu realizovaného v plzeňském regionu v roce 2020, zaměřeného především na zmapování postojů a vztahů žáků k jejich spolužákům se speciálními vzdělávacími potřebami, s nimiž jsou společně vzděláváni ve třídách 1. stupně běžné ZŠ. V šetření koncipovaném na základě kvalitativně-kvantitativní metodologie bylo využito několik výzkumných technik pro zjišťování vztahů ve školní třídě a kvality třídního klimatu. Ačkoliv se postoje dětí k těmto spolužákům zdají být celkově spíše neutrální, klima ve sledovaných třídách se ukázalo být zatížené častými konflikty mezi žáky. Tento rizikový faktor však není příliš reflektován učiteli, kteří sice znají největší rizika inkluzivní edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale nepovažují vliv společného vzdělávání na třídní klima za důležitý a zjevně se vztahy ve třídě ani nedokážou příliš efektivně pracovat, přestože se jedná o velmi důležitý prvek z hlediska úspěšnosti školní inkluze. Podpora dalšího vzdělávání učitelů a rozvoje jejich kompetencí v této oblasti, stejně jako využívání preventivních programů pro zlepšování kvality třídního klimatu jsou zásadními doporučeními, která vyplynula z výzkumných závěrů pro školní praxi.Item Efektivita distanční výuky během pandemie covid-19(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, MichaelaProbíhající pandemie covid-19 ovlivňuje od jara 2020 významným způsobem vzdělávání po celém světě, a to především z důvodu nucených uzávěr školy a následného přechodu na distanční výuku. Cílem prezentované přehledové studie je shrnout aktuální poznatky ohledně efektivity této distanční výuky globálně a specificky v kontextu České republiky. Některé metodologické aspekty problematiky související hlavně s klíčovým konceptem učebních ztrát (learning loss) jsou diskutovány s ohledem na dřívější výzkum o efektivitě distančního vzdělávání před pandemií. V závěrečné části je představen náš přístup k výzkumu tohoto fenoménu založený na komplexní evaluaci. V ní bereme v úvahu to, jak vnímají efektivitu různých forem distanční výuky učitelé a žáci, stejně jako specifika různých předmětů (český jazyk, fyzika, matematika, německý jazyk a zeměpis).Item Psychometric properties of the Czech versions of the Impact of PediatricEpilepsy Scale (IPES) and Quality of Life in Epilepsy Inventory for Adolescents (QOLIE-AD-48)(Elsevier, 2021) Buršíková, Dana; Bělohlávková, Anežka; Kohout, Jiří; Ebel, Matyáš; Rokytová, Jitka; Kršek, PavelCíl: Abychom zavedli komplexní systém monitorování a hodnocení kvality života (HRQoL) dětí a mladistvých s epilepsií (CWE) a jejich rodin v České republice, zaměřili jsme se na validaci českých verzí dvou nástrojů-Dopad škály dětské epilepsie (IPES) a Inventář kvality života v epilepsii pro dospívající (QOLIE-AD-48). Metody: Ověření 11-položkového dotazníku IPES bylo provedeno ve skupině rodičů 248 CWE ve věku 2–18 let. Sto třicet pět CWE z dané skupiny ve věku 11–18 let vyplnilo 48položkovou QOLIE-AD-48. Byla stanovena vnitřní konzistence, spolehlivost testu – opakovaného testu (s tříměsíčním intervalem) a faktorová struktura českých verzí a porovnány s původními nástroji. Výsledky: Česká verze IPES vykazovala velmi dobré psychometrické vlastnosti včetně vysoké vnitřní konzistence (Cronbachova alfa = 0,93), vysoké spolehlivosti test-retest (koeficient korelace uvnitř třídy, ICC = 0,76) a stejnou 3- faktorovou strukturu jako původní nástroj. Nadřazenost tohoto 3faktorového řešení oproti alternativnímu 2faktorovému modelu navrženého pro některé jazykové verze IPES byla stanovena pomocí konfirmační faktorové analýzy. V české verzi QOLIE-AD 48 jsme identifikovali 8 položek patřících k původním subškálám Postoje k epilepsii a Sociální podpora, které se do české verze nehodí kvůli jejich nízké korelaci s celkovým skórem a nedostatečné test-retest reliabilitě a měly by být vynechány. U zbývajících 40 položek jsme určili vysokou vnitřní konzistenci (alfa = 0,95) a test retest reliabilitu (ICC = 0,82). Potvrzující faktorová analýza odhalila, že 6faktorové řešení odvozené z původního nástroje (bez dvou odstraněných subškál) bylo pro českou verzi vhodné. Jednotlivé subškály vykazovaly vysokou vnitřní konzistenci s alfa = 0,61–0,91. Externí validita obou nástrojů byla potvrzena na základě významné korelace mezi výsledky testů a zprávami lékařů o charakteristikách dětské epilepsie. Závěry: České verze obou studovaných nástrojů jsou spolehlivé a platné a lze je použít v dalším výzkumu zaměřeném na vliv různých léčebných přístupů v HRQoL CWE a jejich rodin.Item Educational interventions improving knowledge about epilepsy in preschool children(Elsevier, 2021) Buršíková, Dana; Kohout, Jiří; Kosíková, Věra; Lohrová, KateřinaCíl: Dostatečné znalosti veřejnosti o epilepsii jsou výchozím bodem pro snížení stigmatu souvisejícího s epilepsií a zlepšení kvality života lidí s tímto onemocněním. Intervence zaměřené na zlepšení těchto znalostí jsou velmi potřebné. Takové intervence však výrazně chybí a u předškolních dětí nebyly dosud realizovány. Naším cílem bylo ověřit vzdělávací intervence pomocí vzdělávací deskové hry Action Zone! a techniku intervence známou jako vzdělávací příběh se zaměřením na získání znalostí o epilepsii u dětí ve věku 5–6 let, a to bez předchozích znalostí epilepsii. Metody: Znalosti o epilepsii byly měřeny pomocí 20položkového testu skládajícího se z otázek vybraných ze vzdělávací hry a 11bodového testu úspěšně použitého v naší předchozí intervenční studii zaměřené na děti ve věku 9–11 let. Obě měření vykazovala přijatelnou vnitřní konzistenci s Cronbachovým alfa 0,72 a 0,67. Celkem se zúčastnilo 296 dětí tří intervenčních studií (vzdělávací hra, vzdělávací příběh a revidovaná verze vzdělávacího příběhu). Úroveň znalostí byla hodnocena bezprostředně po každé intervenci a znovu o měsíc později. Výsledek: Z výsledku opakovaných testů jsme zjistili, že všechny intervence byly účinné (p = 0,001), protože úroveň znalostí dětí před intervencí byla nulová. Intervence založená na vzdělávací hře vedla k vyššímu procentu správných odpovědí ve srovnání se vzdělávacím příběhem (p = 0,020). Revidovaná verze vzdělávacího příběhu vyvinutá pomocí akčního výzkumu byla ve srovnání s původní verzí lepší (p < 0,001) a plně srovnatelná se vzdělávací hrou (p = 0,864). Závěry: Bylo zjištěno, že výše uvedené intervence byly významnými a účinnými způsoby, jak získat základní znalosti o epilepsii v dané věkové skupiněItem Strach a školní výkon(Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2020) Pavelková, Isabella; Kubíková, Kateřina; Boháčová, AnetaČlánek uvádí do problematiky strachu, především se soustřeďuje na vztah mezi žákovským strachem a školním výkonem, respektive na dopady strachu na učení. Analyzovány jsou jednak strukturální přístupy ke strachu a testové úzkosti (komponenty strachu), jednak procesuální přístupy. Věnujeme se modelům interference a modelům deficitu, ale i otázkám úzkosti v procesu učení, osobnosti úzkostného žáka, diferenciaci strachu na facilitující a inhibující. Pozornost je směřována na hodnocení (zpracování) strachu jedincem. Řešenou klíčovou otázkou je, nakolik strach posiluje, respektive oslabuje školní výkon. Okrajově se zabýváme i konstrukty souvisejícími se strachem: motivačně-volními charakteristikami žáků.Item Možnosti diagnostiky sociální kompetence předškolních dětí(Pegasjournal, 2020) Kubíková, Kateřina; Podpera, Milan; Boháčová, AnetaStudie se zaměřuje na pilotní ověření pozorovacího archu COR Observation Items - Preschool Child Observation Record (2003) přizpůsobeného českému prostředí a představuje pilotní analýzu sociálních dovedností dětí na vybraných mateřských školách. Pro analýzu byla použita data z pozorování 153 dětí z vybraných mateřských škol. Studie potvrzuje možnost použití nástroje pro diagnostiku sociálních dovedností dětí v mateřské škole, nástroj citlivě reaguje na věkové a genderové odlišnosti dětí a homogenitu třídy.Item Faktory ovlivňující školní život dětí s epilepsií(Czech medical soc., 2019) Buršíková, Dana; Kohout, Jiří; Beňová, Barbora; Rokytová, Jitka; Kršek, PavelEpilepsie je chronické neurologické onemocnění s řadou negativních dopadů na školní docházku nemocných dětí. Školní prostředí se zásadním způsobem podílí na stigmatizaci doprovázející tuto nemoc. Jednotlivé rizikové faktory související s dětmi s epilepsií samotnými, jejich rodiči, učiteli a spolužáky nebyly dosud dostatečně studovány; komplexní struktura školního života dětí s epilepsií podmíněná vzájemnými vazbami mezi zmíněnými proměnnými tak zůstává nejasná. Prvním cílem naší studie je poskytnout přehled nejdůležitějších současných poznatků o dané problematice. Ve druhé části pak představujeme studii, jejímž výstupem bude detailní strukturální model zohledňující relevantní proměnné vztahující se k životu dětí s epilepsií v prostředí školy, vč. kvantifikace jejich vzájemných vazeb. Tento komplexní model by měl posloužit jako teoretický základ pro plánování cílených intervencí vedoucích ke zvýšení kvality života těchto dětí prostřednictvím redukce stigmatu souvisejícího nejen se samotnou nemocí, ale i se znalostmi a postoji rodičů, učitelů a spolužáků. V závěru studie předkládáme doporučení pro další výzkum i praxi v této oblasti.Item Šikana a pocit bezpečí žáků ve vybraných školách(Vysoká škola aplikované psychologie, 2019) Svoboda, Michal; Boháčová, Aneta; Kubíková, KateřinaPříspěvek je zaměřen na problematiku šikany a vnímání pocitu bezpečí žáků. Celá problematika je popsaná z komplexního hlediska. V úvodu je na šikanu pohlíženo jako na specifický způsob agresivního chování, jehož formy mohou být psychické, tělesné či materiální. Šikana není záležitost pouze školního prostředí, ale vyskytuje se ve skupinách dospělých. Podoby přímé a záměrné agrese mezi lidmi v pracovním prostředí jsou v úvodu ve stručnosti charakterizovány. Teoretickým těžištěm příspěvku je popis šikany, a to z pohledu příčin jejího vzniku, průběhu a dopadu na sociální skupinu. Druhým sledovaným tématem je pocit bezpečí jako základní bazální potřeby žáků, která je důležitá pro jejich plnohodnotnou adaptaci ve školním prostředí. Součástí příspěvku je výzkumné šetření, ve kterém jsou prostřednictvím dotazníku získávány údaje umožňující odpověď na následující otázku: Setkávají se žáci ve vybraných školách se šikanou a vnímají školní prostředí za bezpečné? Výsledky jsou zpracovány do tabulek a okomentovány.Item Vysoká škola nezná termín věk (Ladislav Cabada)(AntropoWeb, 2005) Lenk, Lukáš; Svoboda, MichalItem Immanuel Wallerstein: Úpadek americké moci. USA v chaotickém světě(AntropoWeb, 2005) Svoboda, MichalItem Havel a Klaus: "Intelektuál" a "Šprýmař". Barthesovská poznámka k fotografiím(AntropoWeb, 2006) Svoboda, Michal