Číslo 1-2 (2013)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Specifi ka přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2013) Čábalová, Dagmar; Podroužek, LadislavV práci se autoři zamýšlejí nad změnami obsahu, pojetí i procesuální stránky výuky přírodovědných předmětů v primární škole. Na přírodovědné vzdělávání je zde nahlíženo jak z historického kontextu, tak i z pohledu současných změn v kurikulárních dokumentechItem Sinice a řasy v učebnicích pro základní a střední školy(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2013) Kaufnerová, Veronika; Vágnerová, PetraPředložená studie je zaměřena na analýzu kurikulárních dokumentů (rámcové vzdělávací programy) a učebnic přírodopisu a biologie pro základní a střední školy z hlediska didaktického zpracování problematiky sinic a řas. Z uvedené analýzy vyplynulo, že stávající učebnice obsahují neaktuální, neúplné či zavádějící informace, a proto článek poskytuje souhrnný a systematický pohled na aktuální postavení sinic a řas a doporučuje skupiny a jejich zástupce vhodné pro výuku ve školách. Analyzováno bylo 10 učebnic (7 pro základní školu, 3 pro střední školu) a rámcové vzdělávací programy pro základní školu, gymnázia a sportovní gymnázia. Klíčová slova: sinice, řasy, nižší rostliny, RVP, učebnice, přírodopis, biologie.Item Doporučení pro mikroskopická cvičení z hub na základních a středních školách(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2013) Kout, JiříPro praktická mikroskopická cvičení z houbových organismů jsou na středních školách většinou používány žampiony (pečárky), kvasinky a „plísně“. Příspěvek nabízí učitelům vhodnější materiál pro pozorování rozmnožovacích struktur vřeckovýtrusých i stopkovýtrusých hub. Je vysvětlen celý postup při přípravě mikroskopických preparátů z doporučovaných skupin hub. Pro názornost jsou zobrazeny vybrané houby na fotografi ích v terénu i pod mikroskopem.Item Riešenie reálnych problémov bežného života vo vyučovaní prírodovedných predmetov(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2013) Bellová, Renata; Melicherčíková, DanicaV článku sú uvedené čiastočné výsledky výskumu, ktorý je zameraný na súčasný stav vyučovania prírodovedných predmetov na slovenských školách. Sú tu vyhodnotené výsledky výskumu, ktorým sme zisťovali aplikácie úloh zameraných na problémy bežného života. Učitelia by mohli týmto spôsobom motivovať žiakov ku aktivite a tiež aj ovplyvniť ich výsledky.Item Ontogenéza slnečnice ročnej na praktických cvičeniach z biológie na stredných školách(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2013) Gáperová, Svetlana; Michalčinová, Simona; Gáper, JánCieľom predloženej práce bolo pozorovať a analyzovať zmeny v anatomických štruktúrach slnečnice ročnej ( Helianthus annuus ) počas juvenilnej fázy ontogenézy. Pozorovania svetelným mikroskopom boli uskutočnené v pravidelných časových intervaloch tak, aby boli zachytené zmeny v štruktúre koreňa, stonky a listu. Fotografi e znázorňujú anatomické štruktúry realisticky a tak nahrádzajú tradičné učebnicové ilustrácie. Navyše, anatomické štruktúry sú fotografi cky dokumentované tak, ako ich môže pozorovať študent strednej školy. Na základe výsledkov vlastných pozorovaní navrhujeme niekoľko laboratórnych úloh pre výučbu botaniky na stredných školách, prevažne na gymnáziách.Item Biologie všedního dne(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2013) Chocholoušková, Zdeňka; Kaufnerová, Veronika; Vlach, Pavel