Číslo 1 (2025)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Lidská anatomie a fyziologie jako téma exponátů science center v České republice(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Homutová, EliškaScience centra jako instituce neformálního vzdělávání nabízejí interaktivní prostředí, která podporují zážitkové učení. Tato studie se zaměřuje na analýzu přístupů tří českých science center, Techmania Science Center, VIDA! a iQLandia, k tématům lidské anatomie a fyziologie. Výzkum realizovaný v letech 2024 a 2025 zkoumal formy expozic, typy exponátů a způsoby, jakými je odborný obsah předáván návštěvníkům různého věku. Exponáty byly rozděleny do kategorií podle míry interaktivity, typu prostředí a edukačního záměru. Výsledky ukazují, že science centra kombinují statické, herní i zážitkové prvky a přistupují k tématu lidského těla různorodě. Studie podtrhuje význam science center jako platforem pro neformální vzdělávání v oblasti přírodních věd.Item Schopnost dětí v mateřské škole používat některé metody řešení(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Cvrková, Julie; Pěchoučková, ŠárkaV mateřské škole proběhla sonda, jejímž cílem bylo zjistit, do jaké míry zvládne dítě ve věku pěti až sedmi let používat přirozené porovnávání a usuzování. Byla využita metoda pozorování a s každým dítětem se pracovalo individuálně. Děti hledaly rozdíly mezi dvěma sadami dřevěných obrázků a doplňovaly obrázkové sudoku. Ukázalo se, že lépe děti zvládly řešit sudoku na základě usuzování.Item The reality of cyberstalking and its victims(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Pyrgianaki, Eleftheria; Efstratiou, Christina; Armakolas, StefanosItem Model Keplerovho ďalekohľadu ako učebná pomôcka pre stredné školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Pavlús, Matúš; Kvasnová, PetraItem Učebná pomôcka s použitím mikrokontroléra arduino a edukačnej dosky Micro:bit(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Kubovič, Tobiáš; Voštinár, Patrik; Kučerka, MartinItem Odlievanie kovov do sépiovej kosti – oživenie tradičnej techniky(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Vojčeková, Terézia; Kvasnová, PetraItem 3D tlačená šablóna ako učebná pomôcka pre axonometrické premietanie v technickom kreslení(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Kucmanová, Barbora; Kučerka, MartinItem Didaktický manuál aneb když se učební předměty potkají v dílně: pracovní činnosti jako nástroj mezipředmětových vztahů na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Parasková, Zdeňka; Šťastná, JitkaČlánek představuje didaktický manuál Když se učební předměty potkají v dílně, který vznikl jako součást praktické části diplomové práce. Manuál nabízí 36 podrobně zpracovaných aktivit, které propojují pracovní činnosti s dalšími vyučovacími předměty na 1. stupni základní školy. Aktivity podporují rozvoj technického myšlení, tvořivosti a spolupráce. Každá aktivita byla vytvořena s ohledem na rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a konzultována s pedagogy z praxe, aby odpovídala reálným podmínkám výuky. Materiál slouží jako inspirace pro učitele, kteří hledají smysluplné a mezipředmětově zaměřené činnosti.Item Praktická příručka pro výrobu a využití didaktických pomůcek pro žáky se specifickými poruchami učení na 1. stupni základní školy: Malí pomocníci pro velké pokroky(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Obšilová, Hana; Šťastná, JitkaČlánek představuje praktickou příručku Malí pomocníci pro velké pokroky, která vznikla pro účely mé diplomové práce a je určena pro žáky se specifickými poruchami učení (SPU) na prvním stupni základní školy. Hlavním cílem příručky je podpořit rozvoj dovedností těchto žáků, reedukovat jejich obtíže, posílit sebevědomí při práci s didaktickými pomůckami a podpořit spolupráci mezi pedagogy, speciálními pedagogy a dalšími odborníky. Nabízí nejen inspiraci a praktické návody, ale také nové způsoby, jak učinit hodiny zajímavějšími a zapojit žáky aktivně do procesu učení. Příručka obsahuje šest pomůcek, které jsou podrobně popsány z hlediska účelu, přínosu pro rozvoj dovedností a způsobu práce s nimi. Nechybí ani detailní návody na výrobu jednotlivých pomůcek. V příručce je dále představen také Tvořivý vozík, který slouží k uchování materiálů a později hotových pomůcek a zároveň plní didaktickou funkci, například při fixaci pravopisu ú/ů (Obšilová, 2025)Item Matematická gramotnost žáků 5. ročníku v uzlových bodech vzdělávání(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Huclová, Miroslava; Honzík, Lukáš; Pinkrová, Zuzana; Bárta, Adam; Zíka, Miroslav; Král, JanPříspěvek se zabývá rozvojem matematické gramotnosti u žáků 5. ročníku základní školy v kontextu tzv. uzlových bodů vzdělávání, jak je definuje Strategie 2030+. Teoretická část vymezuje matematickou gramotnost podle českých i mezinárodních rámců (zejména PISA) a propojuje ji s pojmovým věděním jako klíčovým předpokladem hlubšího porozumění matematice. Praktická část popisuje realizaci projektového dne, v jehož průběhu byli žáci vedeni k samostatnému uvažování, aplikaci znalostí v reálných kontextech a práci s digitálními i fyzickými pomůckami. Projektový den byl navržen jako sada pěti stanovišť podporujících různé aspekty matematické gramotnosti (geometrie, aritmetika, modelování, práce s daty). Evaluace prostřednictvím pozorování a žákovské zpětné vazby ukázala vysokou míru motivace, zapojení i rozvoj klíčových kompetencí. Výsledky podporují myšlenku, že smysluplně strukturované výukové situace mohou významně přispět k systematickému rozvíjení matematické gramotnosti na prvním stupni základního vzdělávání.