Bachelor´s works (KFI)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 798 results
  • Item
    Péče o kulturní památky v praxi - srovnání přístupů u konkrétních objektů: hrad Kašperk a zřícenina hradu Radyně
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Wislocká, Karolína; Křížková Červená Radka, PhDr.; Bílková Jitka, PhDr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zaměřuje na péči o kulturní památky u konkrétních objektů v praxi. V práci je popsána památková péče a její vývoj od 18. století do současnosti. Za pomoci zákona 20/1987. Sb. jsou vysvětleny pojmy jako například kulturní památka nebo ochranné pásmo. Na příkladech konkrétních rekonstrukcí je popsáno, jak funguje památková péče v praxi a jak probíhá schvalování jednotlivých rekonstrukcí.
  • Item
    Představy o posmrtném životě ve starověkém Egyptě a Řecku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pomajzlová, Vendula; Frývaldský Pavel, ThLic. Th.D.; Demjančuková Dagmar, Mgr. et Bc. CSc.
    Bakalářská práce se zabývá pojetím posmrtného života ve starověkém Egyptě a antickém Řecku. Práce je rozčleněna do tří hlavních částí - náboženské představy ve starověkém Egyptě s přiblížením vybraných bohů, náboženské představy v antickém Řecku s přiblížením vybraných bohů a třetí část je pojata jako srovnání antického pohledu na problematiku smrti a posmrtného života s pohledem staroegyptským. V práci bylo využito především metod komparace a interpretace.
  • Item
    Platónova a Aristotelova koncepce státu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Zahraj, Vojtěch; Kočandrle Radim, Doc. PhDr. Ph.D.; Jiráková Karolína, Mgr. Ph.D.
    Tato bakalářská práce zkoumá pojetí státu a ideálních obcí v dílech Platóna a Aristotela a komparuje je s antickými polis. Analyzuje koncepty z Platónových děl Ústava a Zákony a modely obcí od Aristotela, představené v Politice. Důraz je kladen na socioekonomické a politické rozdělení obcí, výchovu občanů a srovnání s reálnými politickými ústavami antických Athén a Sparty.
  • Item
    Industriální dědictví Šumavy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vrbová, Radana; Wagnerová Lada, PhDr. Ph.D.; Křížková Červená Radka, PhDr.
    Předmětem práce je zmapování industriálního dědictví západočeské části Šumavy se zaměřením na hračkářský tovární průmysl a jeho podniky, včetně ukázky prezentace jejich výrobků v paměťových institucích. Cílem práce je také pokus o vyrobení domácké dřevěné hračky společně s pozorováním přístupu dětí k ní.
  • Item
    Hamás, odpor nebo ofenzíva?: Názorová diverzita členů muslimské komunity
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vlach, Jan; Tlili Václava, Mgr.; Ramadan Ivan, Mgr. Ph.D.
    Kvalifikační práce nese název Hamás, odpor nebo ofenzíva? Názorová diverzita členů muslimské komunity je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá vznikem, a historií palestinského hnutí Hamás a poskytuje analýzu struktury a organizace hnutí, jeho primárních motivací a náboženského podtextu. Praktická část práce je zaměřena na kvalitativní výzkum provedený v rámci muslimské komunity. Prostřednictvím narativních, strukturovaných a polostrukturovaných rozhovorů je zde zkoumáno, jaké postoje zaujímají členové této komunity vůči Hamásu a jaká je jejich rozdílnost. Cílem této práce je poskytnout ucelený pohled na Hamás a zároveň identifikovat a analyzovat faktory, které ovlivňují jeho vnímání hnutí v muslimské komunitě.
  • Item
    Schellingova filosofie středního období
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Jirkovský, Václav; Boháček Kryštof, Mgr. Ph.D.; Ševčík Miloš, Doc. PhDr. Ph.D.
    Tato práce se zabývá Schellingovo filosofií středního období. Soustředím se výhradně na umění a přírodu v jeho systému. Zaprvé je důležité ukázat, jak se systém vyvíjí od přírody k umění. To budu dokazovat chronologicky, ale obzvlášť chci poukázat na mnoho myšlenek, které sám Schelling považoval za odlišné od jeho předchozích vlivů, které přebírá od Kanta, Fichteho, Spinozy, etc. Základ této práce je propojen s dalšími tématy, které by mohly potencionálně sloužit pro další budoucí projekty, jako jsou zkoumání svobody, mytologie, náboženství a vědy. Na mnoha místech mé práce používám komparativní metodu, abych pozvedl téma k širší oblasti zkoumání. Obecně je práce svou povahou vysvětlovací a interpretační v místech, kde se dotýkám umění. Práce je rozdělena do dvou oddílů, které do sebe přecházejí.
  • Item
    Platónova a Aristotelova koncepce státu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Slunečková, Anna; Kočandrle Radim, Doc. PhDr. Ph.D.; Ambrožová Lenka, Mgr.
    Cílem této práce je rozebrat Platónovu a Aristotelovu koncepci státu. Ve své bakalářské práci jsem se rozhodla věnovat nejprve Platónovi. Práce analyzuje jeho teorii státu. Zaměřím se na celkovou koncepci a následně rozeberu také autorův pohled na jednotlivé instituty jako například výchovu, majetek, veřejné úřady a občany ve státě. Vzhledem k povaze Platónovy filozofie nelze vynechat ani jeho teorii idejí, na které jeho myšlenky stojí. Práce pracuje s jeho díly Ústava a Zákony. Následně provedu krátkou komparaci těchto děl a upozorním na změny v Platónově teorii státu. Další část je věnována Aristotelovi. Struktura rozboru jeho pohledu na stát bude shodná s částí, která se bude věnovat Platónovi. U tohoto autora čerpám jeho politické myšlenky z díla Politika. Práce obsahuje také kapitolu, která se věnuje hodnocení Platónových myšlenek ze strany Aristotela. Třetí část této práce se zaměřuje na komparaci filozofů. Poslední část věnuji vlivu těchto dvou filozofů na formování koncepce státu v pozdějších dobách.
  • Item
    Emancipace českých žen skrze vzdělání na přelomu 19. a 20. století
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vavříková, Jana; Urban Martin, Mgr. Ph.D.; Novotný Lukáš, Doc. PhDr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zaměřuje na vývoj ženského vzdělání v českém prostředí. Přináší přehled osobností a organizací, jež se angažovaly ve prospěch rozvoje ženského vzdělání v období, kdy byly ženy v této oblasti marginalizovány a omezeny na sféru domácnosti a plnily očekávanou úlohu manželky a matky. Práce popisuje životní příběhy vybraných vysokoškolsky vzdělaných žen, které byly průkopnicemi v obdržení doktorských titulů, a zmiňuje rovněž první českou profesorku. Sleduje postupný vývoj ženské emancipace skrze vzdělání a změny ve společnosti, zapojení žen do veřejného života, a politiky, přičemž se ženy dostávají i k rovnoprávnému postavení a volebnímu právu v roce 1920.
  • Item
    Kritéria vědomí u člověka, zvířat a umělé inteligence
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Turečková, Denisa; Polák Michal, Mgr. Ph.D.; Dach Stefanie, Mgr. Ph.D.
    Cílem práce je představení a analýza kritérií, která vymezují vědomí u lidí, a možnost jejich aplikace v oblasti umělé inteligence. Kritéria vědomí jsou v práci rozdělena do tří kategorií: neurální, behaviorální, subjektivní.
  • Item
    Kapitán Exner a dedukce - kniha vs. filmové pojetí
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kristlová, Radka; Dostálová Ludmila, Mgr. Ph.D.; Babůrková Květová Eliška, Mgr.
    Tématem práce je dedukce v detektivní literatuře. Konkrétně přístup (nejen) k tomuto pojmu z oblasti logiky v detektivních příbězích spisovatele Václava Erbena. Cílem práce je nalézt v detektivkách Smrt talentovaného ševce a Bláznova smrt logické úsudky v rovině přirozeného jazyka, převést je do jazyka formální logiky a pokusit se na ně aplikovat zákony výrokové logiky. Tento postup zároveň ověří správnost způsobu uvažování, resp. platnost usuzování, kapitána Exnera. Dílčím cílem je provést následné srovnání užitých forem logických postupů v knižním a filmovém zpracování zvolených detektivních příběhů.
  • Item
    Atomismus mezi Démokritem a Epikúrem
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Stubnerová, Michaela; Jirák Petr, Mgr. Ph.D.; Kočandrle Radim, Doc. PhDr. Ph.D.
    Cílem bakalářské práce je představit a porovnat základní principy atomismu mezi Démokritem a Epikúrem. Práce bude začínat představením eleatské myšlenkové tradice, ze které Démokritův atomismus vychází. Téma bude zahrnovat pojetí atomu, kosmologii, smyslové vnímání a celkové pojetí pohybu u Démokritova atomismu. V dalším kroku práce bude navazovat na Epikúrův pohled na atomismus, ale také přihlédne k jeho etickým myšlenkám. Součástí práce bude i porovnání společných rysů a zároveň i odlišností mezí výše zmíněnými filozofy.
  • Item
    Symbol kříže ve veřejném prostoru
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Ceralová, Kristýna; Frývaldský Pavel, ThLic. Th.D.; Špiclová Zdeňka, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
    V práci je představen kříž jakožto křesťanský náboženský symbol ve veřejném prostoru sekularizované evropské společnosti. Je vymezena jeho role, legalita, legitimita a přijatelnost v tomto prostoru. Dále se práce zaměřuje na symbol kříže v prostředí České republiky, která je nejen sekularizovaným státem, ale i státem nejvíce ateistickým, a to nejen v rámci evropského prostoru, ale i světa.
  • Item
    Interpretace literárního díla s Janem Patočkou: Durychova Boží duha
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kellnerová, Veronika; Blahutková Daniela, Mgr. Ph.D.; Frývaldský Pavel, ThLic. Th.D.
    Bakalářská práce se zabývá novelou Boží duha katolického spisovatele Jaroslava Durycha, a to z filozofického a literárněvědného hlediska ve vztahu k Patočkovu specifickému přístupu k literatuře a lidské existenci. Ukáži, že literární díla se mu stala podkladem pro reflexi lidské existence, a že skrze fenomény tato díla zpředmětňují a artikulují určité úrovně lidského života a poukazují na různou úroveň bytí. Práce představí Patočkovu interpretaci novely, která byla publikována jako její předmluva, kromě filozofického hlediska má i význam historický. Součástí práce je také naratologická analýza, která kromě formálních aspektů zohlední i podněty Patočkovy fenomenologie spolu s recepcí dalších autorů.
  • Item
    Interpretace literárního díla s Janem Patočkou: Kulhavý poutník Josefa Čapka
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Janda, Tomáš; Blahutková Daniela, Mgr. Ph.D.; Ševčík Miloš, Doc. PhDr. Ph.D.
    Filosofické aspekty Čapkova literárního díla. Bytí má etické rozměry. Smyslem bytí je bytí samo.
  • Item
    Pojetí duše v dialozích Faidros a Ústava
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Drnec, Kryštof; Jirák Petr, Mgr. Ph.D.; Moural Josef, Doc. RNDr. CSc.
    V této bakalářské práci se budu zabývat konceptem duše z vybraných pasáží dialogů Faidros a Ústava. Práce je rozdělena do tří částí. V první se soustředím na pojetí duše v dialogu Faidros. Ve druhé se zaměřím na pojetí duše, ze čtvrté knihy Ústavy. Poslední část je věnována komparaci zjištěných poznatků.
  • Item
    Husserl, Patočka a dějinnost
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Eckert, Martin; Moural Josef, Doc. RNDr. CSc.; Profant Martin, PhDr. Ph.D.
    Edmund Husserl, zakladatel fenomenologie, ve svém pozdním období vyjádřil svou vlastní filosofii dějin. Učinil tak v knize Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Zde pomoci historických analýz, především původu geometrie, popsal, jak funguje tradování a co jsou dějiny. Vytvořil také koncept teleologie evropských dějin, který odpovídá na otázku, jaký mají tyto dějiny smysl. Husserl si myslel, že dějiny mají svůj počátek v antickém Řecku, v jejich polis a filosofii. Evropa, a hlavně evropské vědy Husserlovy doby byly podle něj ve stavu krize, v krizi byla i celá společnost. Důležitou postavou původu krize je Galilei. Jeho žákem a dědicem byl Jan Patočka, jehož filosofii dějin a nauku o třech pohybech, práce také probírá. Zde je primárním textem kniha Kacířské eseje o filosofii dějin.
  • Item
    Analýza ženských postav biblické knihy Rút
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Batíková, Barbora; Špiclová Zdeňka, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.; Frývaldský Pavel, ThLic. Th.D.
    Práce se zaměřuje na hlavní ženské postavy biblické knihy Rút. Interpretuje příběh knihy s ohledem na historické a kulturní podmínky. Zabývá se otázkou doby vzniku a autorství a dalšími tématy, které s knihou souvisejí, jako je levirátní zákon, vztah vyvoleného národa k cizincům, sváteční svitky, konverze k židovství. Zařazuje Rút a Noemi mezi významné biblické ženské postavy, které vystupují v biblických příbězích a rodokmenech, ačkoli se vymykají dobovým konvencím a zvyklostem.
  • Item
    Radikální konstruktivismus Ernsta von Glasersfelda
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Müller, Tomáš; Kratochvíl Miloš, Mgr. Ph.D.; Paitlová Jitka, Mgr. Ph.D.
    Práce představuje radikální konstruktivismus v pojetí Ernsta von Glasersfelda jako formu evoluční epistemologie, která vychází z koncepce informačně uzavřeného naturalizovaného subjektu. Poznání je viděno jako kognitivní konstrukt, jímž poznávající subjekt strukturuje svůj zkušenostní proud. Cílem konstrukce poznání není odhalit absolutní realitu, ale umožnit organismu konzistentně dosahovat jeho zkušenostních cílů. Práce začíná u představení původu a povahy radikálně-konstruktivistické koncepce poznání. Poté charakterizuje subjekt radikálního konstruktivismu a jeho mechanismy konstrukce poznání: poznávající subjekt je nejprve formálně vymezen pomocí kybernetických principů, a tato formální definice je následně konkretizována použitím Piagetovy teorie kognitivního vývoje. Nakonec jsou uvedeny epistemologické důsledky radikálního konstruktivismu pro kritéria posuzování platnosti poznání.
  • Item
    Vybraný problém z Aristotelova spisu O duši
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Novák, Adam; Jiráková Karolína, Mgr. Ph.D.; Kočandrle Radim, Doc. PhDr. Ph.D.
    Má práce se zabývá Aristotelovým pojetím duše v jeho spisu O duši. Rád bych především za pomoci odborné literatury odhalil Aristotelovu definici duše a také bych rád poukázal na jistou hierarchii, kterou lze odhalit v rámci jednotlivých duševních mohutností. Práce se také zabývá jednotlivými smysly a zkoumá vztah duše a členů živé přírody.
  • Item
    Distanční výuka z pohledu adolescentů v době pandemie Covid-19
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Solařová, Kristýna; Boháčová Aneta, Mgr. Ph.D.; Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá pohledem adolescentů na distanční výuku během pandemie Covid-19. Teoretická část je rozčleněna na tři kapitoly: charakteristika období adolescence, její důležité vývojové etapy doplněné rozborem psychosociálních záležitostí a dopady pandemie Covid-19 na jejich vzdělání. Soubor těchto pojmů stanovil hned několik výzkumných otázek, které se staly stěžejní problematikou praktické části. Analýzou získaných odpovědí jsme zkoumali, jaký vliv přinesla pandemie do života dospívajících ve vztahu k jejich vzdělání, z čehož jsme poté reflektovali shledaná pozitiva a negativa. Pozornost jsme po analýze zaměřili i na prospěch žáků, který se během distanční výuky u pár respondentů zhoršil o stupeň známky.