Číslo 2 (2024)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 12 out of 12 results
  • Item
    Učebná pomôcka pre určovanie rozmerov skrutiek a matíc pomocou 3D tlače
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kucmanová, Barbora; Kučerka, Martin
  • Item
    Trendy a postupy v kybernetickej bezpečnosti vysokých škôl
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Štefánik, Andrej; Kučerka, Martin
  • Item
    Nové technológie a materiály v 3D tlači pre moderný dizajn
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vojčeková, Terézia; Kučerka, Martin
  • Item
    Use of block programming of the bbc micro: bit kit at primary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pál, Jakub; Moc, Pavel
    Práce se zaměřuje na možnosti využití platformy Micro:bit ve výuce technické výchovy v primárním vzdělávání. Cílem je propojit blokové programování s praktickými úkoly, které rozvíjejí technické i algoritmické myšlení žáků. V práci jsou navrženy praktické projekty, ve kterých se žáci seznamují s jednoduchým programováním a současně si osvojují základní technické dovednosti při tvorbě konkrétních výrobků. Práce se rovněž zaměřuje na spolupráci s předmětem informatika, čímž posiluje mezioborové propojení a podporuje širší využití digitálních technologií ve vzdělávání. Přestože je diplomová práce rozpracována, očekává se, že by její výsledky mohly poskytnout pedagogům inspirativní nástroj pro inovaci výuky technické výchovy, který nejenom zvyšuje motivaci žáků, ale také rozvíjí jejich dovednosti potřebné pro technologicky orientovanou budoucnost.
  • Item
    Výroba lidového kroje: projekt na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Nováková, Eva; Kessnerová, Kateřina
    V článku chceme ukázat možnost propojení regionálních tradic lidové kultury se znalostmi a dovednostmi žáků 1. stupně ZŠ získanými v rámci výuky geometrie. Uplatnění projektové metody poskytlo příležitost promítnout geometrické poznatky do rukodělných činností, v nichž žáci prokázali své manuální dovednosti při práci s materiály a pomůckami. Námětem projektu se stala výroba oděvů inspirovanátradičním lidovým krojem z Podhorácka.
  • Item
    Didaktické hry v matematice
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pinkrová, Zuzana
    Tento článek se věnuje didaktickým hrám v matematice v průběhu celého procesu vzdělávání. V kontextu konstruktivistického pojetí výuky jsou představeny tři konkrétní typy her, které toto smýšlení svým obsahem podporují. Mezi zmíněné hry patří matematický řetěz, geometrický diktát a vybarvovací puzzle, které jsou navrženy tak, aby procvičovaly různé matematické koncepty pro všechny věkové skupiny žáků. Článek se svým záměrem opírá o dotazníkové šetření, které proběhlo v lednu 2023, zaměřené na zjišťování, zda vyučující didaktické hry do hodiny matematiky zapojují a za jakým účelem.
  • Item
    Návrh odbornej učebne pre hybridnú výučbu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Huľová, Zlatica; Tokoš, Peter; Bolčová, Emília
  • Item
    Internet addiction in relation to depression among students
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tsalamida, Maria Ioanna; Zotos; Armakolas, Stefanos
  • Item
    Mezipředmětové vztahy ve výuce matematiky a ostatních předmětů na prvním stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Honzík, Lukáš; Huclová, Miroslava; Pěchoučková, Šárka; Dvořáková, Renata
    Žáky prvních tříd českých základních škol je matematika považována za jeden z nejoblíbenějších předmětů. Časem však tato oblíbenost mezi žáky klesá, což může být z části způsobeno přílišnou mírou abstrakce a „odtržením“ matematiky od reálného života. Přitom je možné ve výuce využít propojení matematiky s dalšími vyučovacími předměty, především s předměty přírodovědnými. S cílem ukázat a zhodnotit možnosti těchto propojení byla vytvořena sada 14 příprav na hodiny spojujících matematiku například s biologií, fyzikou, historií, českým jazykem apod. Ověření připravených pracovních listů proběhlo v 1., 3., 4. a 5. ročníku (žáci rozptylu věku od 6 do 12 let) ZŠ Jílové u Prahy (Středočeský kraj, Česká republika) a bylo doplněno reflexí aktivit učitelů, kteří výuku podle dodaných příprav na hodinu vedli.
  • Item
    Výuka astronomie na 1. stupni ZŠ s využitím programu Stellarium
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Randa, Miroslav; Kéhar, Ota
    Program Stellarium umožňuje zobrazit noční i denní oblohu pro libovolné místo na Zemi v reálném čase nebo jiném zvoleném okamžiku a napomáhá orientaci na noční obloze. Simuluje astronomické jevy, poskytuje data o vesmírných tělesech a obsahuje katalog více než 600 tisíc hvězd, rozšířitelný na více než 210 milionů. Stellarium je vhodné využít ve výuce astronomie na 1. stupni základní školy, kde přispívá k pochopení základních astronomických konceptů a jevů. Tento článek se věnuje využití programu Stellarium při výuce astronomie, které rozvíjí znalosti žáků o vesmíru.
  • Item
    Využitie 3D tlače v študentských projektoch
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tadialová, Alžbeta; Kvasnová, Petra
  • Item
    Analýza výukových jednotek s ohledem na implementaci aktivit vedoucích k výsledkům učení z revidovaného RVP ZV
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Motyčková, Pavla; Krotký, Jan
    Článek se zaměřuje na schopnost studentů programu Učitelství technické výchovy implementovat do výuky prvky Osobnostní a sociální výchovy podle revidovaného RVP ZV. Akční výzkum zahrnoval deset modelových výukových jednotek vytvořených 22 studenty, analyzovaných z hlediska naplňování očekávaných výsledků učení z oblastí Osobnostní rozvoj, Sociální a etický rozvoj a Kariérový rozvoj. Výsledky ukázaly průměrnou míru implementace 33 %, přičemž nejefektivnější přístup byl založen na přímé aplikaci definovaných výsledků učení. Výzkum odhalil, že studenti potřebují metodickou podporu a inovaci didaktiky pro smysluplnou integraci Osobnostní a sociální výchovy do výuky. Přestože mají povědomí o problematice, efektivní aplikace vyžaduje cílený rozvoj.
OPEN License Selector