Articles
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Strukturní pojetí sémiotického modelu jako základ porozumění účinkům obrazového znaku(Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020) Vančát, JaroslavPři vnímání výtvarné tvorby máme zato, že to, co na obrazech vidíme, se nám zjevuje samovolně a bezprostředně. Když však rozlišujeme realistická díla od abstraktních, nebo u některých obrazů hovoříme také o jejich magických, mýtických, expresivních či symbolických účincích, nebo se v poslední době též učíme porozumět obsahu obrazů postmoderny, nejsou tato rozlišení přímým důsledkem vidění, ani výsledkem pouze psychického postoje. Jsou důsledkem uplatnění odlišných sémiotických modelů, s nimiž (v nichž) mimovědomě k obrazům přistupujeme. V mnoha případech navíc sémiotický model, v němž jejich obsah interpretujeme, ani nemusí být identický se sémiotickým modelem, v němž byly obrazy vytvořeny. Množství a rozdílnosti těchto modelů jak při samotné tvorbě děl, tak i při jejich interpretaci, jsou základním důvodem, proč neexistuje jeden jednotný způsob vnímání obrazu. V následujícím příspěvku se pokusíme specifiku těchto sémiotických modelů odhalit a systematizovat je v jejich vzájemných souvislostech, coby výsledek historického vývoje jejich vnitřních vztahů.Item Mapping the competences needed for the career development of product designers(Slovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácu, 2021) Chochole, TomášProfesní úspěch na trhu práce je klíčovým prvkem každého pracovního oboru. Přestože designéři mohou pracovat zcela samostatně, pokud mají pracovat na tvarovém řešení nových výrobků, musí vstoupit do týmové interakce s dalšími odborníky. V tomto případě je kariérní růst spojen nejen s profesním růstem, ale také s kompetencemi, které podpoří jejich mezioborovou týmovou spolupráci. Na základě tohoto širšího pojetí se zrodila myšlenka mezinárodního typu výzkumu, jehož cílem bylo odhalit kompetence, které podporují dlouhodobý kariérní rozvoj v oblasti mezioborové spolupráce v oblasti produktového designu. Do výzkumu byli zapojeni studenti tří vysokých škol z České republiky a Číny a profesionální designéři. Z hlediska metodologie výzkumu se podařilo dokonale skloubit tradiční výzkumné metody s inovativním přístupem a také s porovnáním výsledků výzkumu s jinými mezinárodními studiemi, které se zabývají potřebami trhu práce pro produktové designéry. Komplexní analýza prostředí ukázala, že nejvíce preferovanými kompetencemi jsou například týmová práce, řešení problémů, flexibilita, efektivní komunikace nebo time management.Item How to Develop Skills of Designers and be Ready for Business?(Hill Publishing, 2021) Chochole, TomášRok 2020 výrazně rozšířil naše komunikační možnosti prostřednictvím globální pandemie. Stali jsme se lidmi online. Ve světě produktového designu, kde výsledná práce závisí na spolupráci více různých profesí, se online komunikace stala klíčovou pro týmovou práci a tím i pro úspěšný byznys. Všichni jsme se to učili za pochodu, jak nejlépe jsme uměli. Pokud ale víme, které soft skills, musíme posílit, aby naše týmová práce byla efektivnější a naše výsledky lepší, nemusíme jít cestou pokusů a omylů. Cílem této studie bylo zmapovat klíčové měkké dovednosti studentů produktového designu ze tří různých univerzit a také profesionálních designérů v kontextu jejich úspěšné práce na vysoce konkurenčním trhu. Ukázalo se, že mezioborová práce v online režimu není pro tuto cílovou skupinu úplně jednoduchá, ale zároveň byly pojmenovány preferované kompetence, které mohou být základem pro otevření různých vzdělávacích kurzů na vysokých školách či jiných odborných institucí.