Theses
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Set zahradního nábytku(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-05-10) Dopita, Václav; Rous Štěpán, MgA. Ph.D.; Mimochodek Jan, MgA.Má diplomová práce je postavena na spolupráci s rodinnou firmou SITUS, zabývající se výrobou nábytku z masivu. Úkol, který mi zde byl zadán a následně se stal tématem mé diplomové práce, byl navrhnout a vytvořit set zahradního nábytku. Kritéria pro design této židle byla vyrobitelnost pomocí CNC stroje, pohodlná ergonomie a konstrukce navržená tak, aby odolala venkovnímu prostředí. Tyto požadavky jsem řešil následným způsobem. Židle je navržena tak, aby jednotlivé dřevěné komponenty bylo možné vyrobit pomocí CNC stroje. To je umožněno jejich tvarováním. Pohodlí židle dodává ergonomicky tvarovaný sedák a opěrka, ve kterých je vyfrézováno mírné prohnutí. Aby byly židle odolné proti dešti a jiným povětrnostním podmínkám, opěrka i sedák jsou složeny z tenkých lamel. Mezi nimi voda rychle odteče a židle není tolik náchylná na venkovní náročné prostředí. Celkově židle působí příjemným moderním designem, který svou podobou koreluje s tvorbou nábytku firmy SITUS.Item Návrh výrobku pro sériovou výrobu(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Vodička, Jan; Rous Štěpán, MgA. Ph.D.; Bartoš Jiří, MgA.Návrh nástěnného věšáku na stěnu, který je vyroben z odpadového materiálu z výroby židlí. Věšák je navrhován tak aby bylo možné jej sériově vyrábět, a vznikl na základě spolupráce s nábytkářskou firmou TON. Finálním výsledkem je hotový produkt s propagačním materiálem a dalšími výstupy.Item DŮM A ZELEŇ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-26) Vořechovská, Eliška; Fránek Zdeněk, Prof. Ing. arch.; Kuba Ladislav, Ing. arch.Cílem mé diplomové práce bylo zpracovat ideovou studii přestavby brownfieldu uprostřed Strakonic. Studie by měla mít na paměti současný stav budov v kampusu a pobřežní vegetaci. Tato textová práce byla inspirována mnoha přestavbami, které již byly realizovány. Dle jejich příkladů jsem se snažila vypracovat návrh na relativně nízkorozpočtové řešení, jak najít nové využití pro starý průmyslový komplex. Návrh také může poskytnout nové alternativy k předem promyšlenému využití budov pro správu města. Nový název KAFEZ, což je spojení kávy a názvu produktu Fez z bývalé přádelny. Srdcem areálu je jednoznačně kavárna nacházející se v přední části budovy. Je zde vyvýšené nábřeží, pro předzahrádku kavárny, kterou zastiňují vzrostlé stromy. Nábřeží vede podél levé strany areálu a propojuje náměstí před kampusem s nákupní pasáží a parkovištěm. V prvním patře je umělecká galerie a výše se nacházejí prostory pro zájmové činnosti. Budovou přezdívanou skleník se dá vystoupat až na střešní botanickou zahradu, která disponuje mnoha barvami a vůněmi. Ukazuje také město a krajinu jižních Čech z jiné, neznámé perspektivy. Areál je ideální pro poskytování prostor pro podnikání a služby místních občanů přímo v centru města. K dispozici je také moderní parkoviště. Disponuje zatravněnými parkovacími místy, dobíjecími bateriovými stanicemi a podúrovňovými vodojemy pro zadržování dešťové vody pro zavlažování. Dvůr lze také změnit na tržiště nebo festivalový areál. Celý kampus je navržen s bezbariérovými prvky. Výhodou tohoto řešení je plynulé obsluhování pěší chůzí a napojení na místní cyklotrasu. Což může pomoci přilákat širokou skupinu lidí se sníženou pohyblivostí, handicapované, maminky s kočárky, seniory a uživatele vozidel udržitelné městské mobility. Haly na zpracování příze továrny FEZKO by měly být prostorem uměleckého a společenského centra, s místy pro rozmanité kulturní aktivity, hudební koncerty, živá autorská čtení, besedy nebo divadla. Dle mého názoru je zde potenciál dalšího rozvoje tohoto projektu, který by mohl vyřešit problémy s nenapojenými chodníky a cyklotrasami podobně jako je tomu v nedalekém Písku nebo v Plzni. Tato města výborně využívají nábřeží řek pro umístění uměleckých děl a rekreačních prvků, jako jsou venkovní hřiště nebo tělocvičny.Item Environmentální objekt, systém, nebo téma zohledňující stav životního prostředí(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Michalica, Jan; Fránek Zdeněk, Prof. Ing. arch.; Stolín Petr, Ing. arch.Tato diplomová práce se soustředí na snadnou úpravu veřejných prostranství za účelem zvýšení jejich pobytových kvalit. Dosahuje toho systematickým rozmístěním mobiliáře a barevnou úpravou povrchů, aby byla celá realizace možná bez stavebních úprav. Cílem je rychlá a efektivní proměna veřejných prostranství, která může být dočasná i trvalá.Item ZIMA(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Petrásková, Zuzana; Veverka Zdeněk, Doc. MgA.; Kyselý Jaroslav, MgA. Ph.D.Téma zima nabízí mnoho možností k různým inovacím. Já se rozhodla vytvořit sáně, které může využívat více lidí. Součásti je totiž odnímatelný kluzák, který je umístěn v sedací části. Sáně lze využívat klasickým způsobem, ale je také možné kluzák odebrat, půjčit jej kamarádovi a sáně stále pohodlně využít. Mými požadavky u návrhu bylo dodržet všechny typické vlastnosti saní a vytvořit je v moderním minimalistickém vizuálu.Item Funerální design(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Minářová, Zdeňka; Veverka Zdeněk, Doc. MgA.; Bartas Vlastimil, MgA.Práce se zabývá návrhem důstojného funerálního designu, který částečně řeší problém vystavování uren v bytech na poličkách a neustálého přemisťování ostatků zesnulých z místa na místo. Nabízí nové způsoby pohřbívání a uplatnění netradičního materiálu ve funerálním prostředí. Představuje formu hřbitova v podobě parku, což v posledních letech ve světě nabývá na popularitě. Zároveň se zaobírá problematikou pohřebnictví z hlediska historie, ale i současnosti. Ukazuje smrt jako všudypřítomnou, na kterou bychom se měli připravit, nebát se jí a brát ji jako součást našeho života. To vše zaštiťuje návrh a výroba 100% rozložitelné urny z mycelijního materiálu a možnosti jejího barvení. To vše pospolu s keramickým tácem sloužícím pro přenos urny při obřadech na ekologických hřbitovech.Item UDRŽITELNÝ DESIGN(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Kučera, Šimon; Veverka Zdeněk, Doc. MgA.; Kyselý Jaroslav, MgA. Ph.D.Cílem práce bylo přijít s návrhem poštovního balíku, který by bylo možné využít víc než jen jednou a zbavit se tak dalšího jednorázového obalu. Koncept, se kterým jsem přišel je systém vratných krabiček z nasávané kartonáže, a je tak recyklovaná i recyklovatelná což dál posiluje myšlenku cirkularity. Jedná se o set 4 základních velikostí krabiček odvozených ze standartních rozměrů EPAL, nicméně tvar dovoluje i přizpůsobení atypickým rozměrům. Kónický tvar umožňuje stohování a je tak lépe skladovatelný. Koncept je inspirovaný projekty jako vratné tašky od Rohlík.cz, RePack a Svenska retursystem a přejímá tvarosloví serpentine walls a plata na vejce.Item Dokáže umělá inteligence nahradit designéra?(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Javorský, Jan; Korabečný Jan, Mgr. art.; Fiala František, MgA.V rámci této diplomové práce jsem se podrobně zaměřil na otázku, zda umělá inteligence (AI) může nahradit designéra, a to prostřednictvím konkrétního případu navrhování hudební ceny. Zaměřil jsem se na podrobné zkoumání metod navrhování produktů, přičemž srovnávám tradiční přístup designéra s novou metodou využívající umělou inteligenci. Mým cílem je porovnat a zanalyzovat vliv vývoje umělé inteligence na designerskou činnost, s důrazem na tvorbu hudební ceny jako konkrétní aplikaci této problematiky. Součástí práce je návrh hudební ceny pro elektronickou taneční hudbu (EDM), což mi umožnilo prakticky aplikovat oba zkoumané přístupy na konkrétní projekt. Můj osobní zájem spočívá nejen v zkoumání nových technologií, ale také v jejich potenciálním dopadu na práci v oblasti designu. Navíc jsem sám hudební skladatel elektronické hudby, a tak vím, že jsem součástí cílové skupiny, které by hudební cena byla předávána. Toto téma jsem si vybral, protože propojuje všechny mé zájmy a koníčky. Zároveň se zajímám o nové technologie a jejich využití v různých oblastech, včetně designu. Dalším moji vášní je elektronická taneční hudba, kterou skládám, a práce v hudebním průmyslu, kde jsem získal zkušenosti a znalosti. Tímto tématem mohu spojit všechny tyto oblasti dohromady a zkoumat jejich synergii a možnosti inovace. První přístup, který zkoumám, je tradiční metoda navrhování produktu, kde je proces navrhování řízen mnou, opírající se o kreativitu, intuici a zkušenosti. Tento tradiční přístup je základem designerské praxe po staletí a poskytuje jedinečnou lidskou perspektivu na tvorbu produktu. Druhým přístupem je využití umělé inteligence při navrhování produktů. Zde se algoritmy učí z velkého množství dat a automaticky generují návrhy nebo poskytují doporučení na základě předem stanovených parametrů a cílů. Tento moderní přístup se rychle rozvíjí a může nabídnout efektivní a inovativní řešení v designovém procesu. Budu se snažit koordinovat programy využívající umělou inteligenci, ale pouze tak abych jí nepředal žádné mé dosavadní zkušenosti a staral se v této metodě jen o přepisování dat z jednoho programu do druhého. V rámci mé práce provedu důkladné porovnání obou přístupů a jejich aplikaci na konkrétní projekt vytváření hudební ceny pro EDM průmysl. Budu zkoumat jejich efektivitu, schopnost generovat inovativní nápady, flexibilitu v adaptaci na změny a další relevantní faktory. Důrazně se zaměřím na analýzu toho, jaký vliv má použití umělé inteligence na celkový proces navrhování produktu, včetně možných výhod a omezení. Myslím si, že tato práce může být cenným přínosem k diskusi o budoucnosti designu a rol umělé inteligence. Poskytne také konkrétní poznatky a doporučení pro praxi v oboru, což pomůže lépe porozumět dynamice mezi lidskou kreativitou a technologiemi umělé inteligence.Item Brand DNA(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-26) Jagerčík, Jonáš; Siebert Petr, Ing.; Laube Radek, Ing.Cílem mé diplomové práce bylo navrhnout produkt, který je postaven na principech fungování již existující firmy, popřípadě tyto hodnoty dále rozšiřuje. Rozhodl jsem se pro průzkum trhu ve společnostech soustředících se na automobilové komunity a zvolil jsem jednu z nich, Rennmeister. Dále jsem zkoumal jaké produkty jsou v těchto komunitách v součastnosti populární a zda mohu nějaký z těchto produktů navrhnout přímo pro firmu rennmesiter. Rozhodl jsem se pro propojení dvou současných trendů - tedy vozidlu typu "restomod" a vozidlo určené čistě pro traťové účely. Díky výrazné motorposrtové historii značky Jagermeister, které je matěřskou společností značky Rennmeister jsem se rozhodl pro design Formule inspirované historickou formulí značky Jagermesiter. Po průzkumu současných technologií ve formuli 1 a také průzkumu současného automobilového designu jsem navrhl Formuli, která na první pohled připomíná Formuli historickou, ovšem z bližšího pohledu je vidět současný designový přístup. K dosažení požadovaného výsledku jsem práci konzultoval s několika profesionálními designéry. Součástí designového procesu jsou skicy, rendery a finální fyzický model.Item HUDEBNÍ NÁSTROJ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-05-10) Baierl, Jonáš; Korabečný Jan, Mgr. art.; Fiala František, MgA.Pomocí designérské metodologie jsem zkoumal způsoby, jak měnit barvu tónu saxofonu a jak tento nástroj tlumit. Během procesu jsem kladl velký důraz na prototypování a testy včetně akustického měření, které bylo zásadní pro vývoj funkčního modelu. Nakonec jsem se věnoval dvěma produktům zároveň. Designem saxofonové hubičky jsem si pohrával s témbrem a lehce nabourával konzervativní nástrojovou estetiku. Dále přede mnou stála výzva ztlumit nástroj kvůli domácímu cvičení. Jako nejefektivnější řešení se ukázalo navržení speciálního paravanu. Výsledkem práce jsou akusticky funkční prototypy v měřítku 1:1.Item NA RAMENOU OBRŮ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-05-10) Čápová, Magdaléna; Vach Gabriel, Doc. MgA.; Šedina Roman, MgA.Ve své závěrečné práci jsem zkoumala a učila se techniku nerikomi. Mým cílem bylo techniku poznat a posunout jí dále. Vytvořila jsem sérii objektů nesoucí různé barvy, struktury a škálu vzorů. Během procesu tvorby a osvojování si techniky přišel moment uvědomění nového rozměru, který technika nabízí. Ve formě bloku obstojí jako samostatná plastika jejíž monumentalitou nabízí divákovi porozumění techniky a není nutné jí omezovat na užitkovou nádobu. Objekty jsou výsledkem postupného skládání jednotlivých komponentů. Pak se práce zhodnotí v jednom finálním řezu který definuje tvar i prostor. Barvení hmoty, válení, lepení, skládání jednotlivých komponentů k sobě kousek po kousku. Pevné spojování, udusávání. A pak jedno gesto, jeden řez.Item ANALÝZA SOUČASNÉHO VÝVOJE MÓDY A TVORBA VLASTNÍ UCELENÉ KOLEKCE KABELEK, TAŠEK A JINÝCH DOPLŇKŮ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-26) Vepřeková, Aneta; Krbcová Helena, doc. akad. mal.; Ivančic Pavel, MgA.; Lepschy Monika, MgA.Touto prací vyjadřuji svůj subjektivní názor na směr, kterým se ubírá dnešní moderní společnost. Vycházím z tématiky sedmi hlavních hříchů a jejich proměn, inspirací mi byl obraz Zahrada pozemských rozkoší od Hieronyma Bosche. Cíl práce byl vytvořit tvarově zajímavou kolekci kožených módních doplňků, která se bude vyznačovat jasnou formou a čistotou. Doplňky vytvářím z černé usně, kterou kombinuji se stříbrnými komponenty a říčními perlami. Do kolekce také patří jeden oděvní model, latexové šaty a hedvábná halenka s krajkami. Chtěla jsem dosáhnout výrazného kontrastu materiálů, kombinovat jemné a drsné prvky.Item TRENDY, STYL A VIZE_VLASTNÍ TÉMA(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-05-10) Richterová, Josefina; Krbcová Helena, doc. akad. mal.; Ivančic Pavel, MgA.; Kohoutová Lenka, MgA.Rychle měnící se trendy vlivem sociálních sítí, korporátní kultury, konzumerismus a fast fashion a jejich dopad na společnost a člověka samotného, jsou stále přítomným faktorem ovlivňující módní průmysl. Téma práce Odhalování předsudků a nevědomých tendencí v České republice vzniklo při hledání odpovědí na otázky, co je vlastně trend dnešní doby, jaký styl rezonuje dnešní společností, jakou vizi má současný módní průmysl. Po zodpovězení těchto otázek autorka vytvořila módní kolekci šesti modelů zobrazující nevšímavost a nevědomost lidské existence za využití obecně přehlížených detailů v oděvu.Item TRENDY, STYL A VIZE_VLASTNÍ TÉMA(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-07-26) Konečný, Radoslav; Krbcová Helena, doc. akad. mal.; Ivančic Pavel, MgA.; Kohoutová Lenka, MgA.Utopia tvoří menší kolekci oděvů a obuvi, prozkoumávající téma odchodu, smrti, neexistence a sexu. Abstraktní téma je vyjádřeno formálním, technologickým i vizuálním experimentem, kdy je důraz kladen na nekonvenčnost a výraznost. Kolekce hledá východisko mezi uměleckým dílem a produktovým designem a je osobní reakcí na současný stav módní tvorby ve světě i u nás. Modely hledají formální inspiraci v ptácích, balónech a padacích, deformují i transformují lidské tělo do nové stavby a kůže. Člověk se vrací k primitivním sexuálním instinktům, které jsou dány skrze módní fotografii do současných genderových témat. Kolekcí opouštíme to, co známe, opouštíme společnost a začínáme se přizpůsobovat novým podmínkám, novým realitám.Item TRENDY, STYL A VIZE_VLASTNÍ TÉMA(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-05-10) Bubeníková, Klára; Krbcová Helena, doc. akad. mal.; Ivančic Pavel, MgA.; Novák Knotková Eliška, MgA.Cílem této práce bylo vzdát hold českému sklu, ušlechtilému řemeslu, které má hluboké kořeny v Čechách. Bylo pro mě důležité podtrhnout význam českého ručně vyráběného skla, které bylo dokonce koncem minulého roku zařazeno do seznamu UNESCO. V rámci mojí diplomové práce vznika kolekce šesti modelů doplněná o tři doplňky, kde je v každém modelu zakomponován díl z hutního skla, u tří modelů přímo v oděvu, u tří oděvů v rámci doplňku. Skleněné díly v této práci nejsou pouhým komponentem, ale zároveň jsou volně inspirovány povahu bižuterie. Tyto prvky jsou navrženy s ohledem na ergonomii lidského těla, umožňující přirozené nošení. Sklo tak získává nový život v podobě unikátních módních prvků, které spojují tradici s moderním designem, do kterého se zároveň snažím promítnout aktuální módní trendy na sezónu jaro/léto 2024. Sklěněné díly pro tuto kolekci byly vyrobeny ve sklářské huti SUPŠS Železný brod.Item VEŘEJNÁ SAUNA(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Vančurová, Markéta; Rous Štěpán, MgA. Ph.D.; Žampach Martin, MgA.Tato diplomová práce se zabývá návrhem a realizací venkovní sauny na vodě, která kombinuje enviromentální architekturu a minimalizaci energetické náročnosti. Koncept této sauny spočívá v jejím umístění na vodní hladině, což poskytuje uživatelům jedinečný a surový zážitek. Hlavním cílem práce je navrhnout a zdokumentovat proces výstavby takové sauny, která bude soběstačná a energeticky úsporná. Součástí diplomové práce je detailní popis projektu, včetně materiálového a technologického řešení, návrhu izolace a vytápění. Osvětlení sauny je zcela závislé na solární energii. Sauna bude provozována jako zážitkový turistický objekt s možností rezervace pro skupiny návštěvníků. Specifikem sauny je originální způsob, jak se do ní dostat - návštěvníci se k sauně dostanou pouze dřevěným člunem, což přispívá k celkovému zážitku a poskytuje jim větší míru soukromí.Item INTERIÉROVÝ PRVEK(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Strousková, Lucie; Rous Štěpán, MgA. Ph.D.; Rousová Pavla, MgA.Téma mé diplomové práce je Interiérový prvek. Mým záměrem bylo vytvořit konferenční stolek, který bych chtěla mít v obývacím pokoji. Osobně používám konferenční stolek častěji než jídelní stůl, a proto bylo mojí snahou navrhnout masivní kus nábytku, který by se stal středobodem celé místnosti. Ve svých návrzích se často zaměřuji na kruhové tvary a tento produkt není výjimkou. Produkt ES byl navržen tak, aby spojil eleganci kruhových tvarů s robustností kovu, ze kterého je vyroben. Velkou inspirací pro tuto diplomovou práci byl můj dřívější produkt LADY. Hlavním materiálem je již zmíněný kov, který doplňuje deska z dřevité vlny.Item INTERIÉROVÝ PRVEK(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Orlová, Mariana; Rous Štěpán, MgA. Ph.D.; Soukup Zbyněk, Ing. Ph.D.Výsledným produktem diplomové práce na téma INTERIÉROVÝ PRVEK je víceúčelový policový systém COMBO, který k sestavení nevyžaduje žádné nářadí a dá se snadno adaptovat pro potřeby konkrétního uživatele. Umožňuje vytvořit nejen úložný prostor, ale také z něj lze sestavit odkládací stolek ke křeslu či posteli nebo lavici na sezení s odkládacím prostorem nebo jinou kombinaci, která bude uživateli vyhovovat. Konstrukce polic je elegantní a zároveň pevná díky subtilním kovovým profilům. Otvory na bočních stranách desek z bukové překližky umožňují uživateli kovové tyče poskládat vícero způsoby, tudíž je na uživateli, jakou variantu zvolí. Hlavní funkcí mnou navrženého produktu je uložení knih, gramofonových desek, CD, či jakýchkoliv dekorativních a osobních předmětů. Rozměry polic a hlavní konstrukce vychází z rozměrů zmíněných předmětů.Item SYMBIOZA(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Formánková, Markéta; Potiron Jana, doc. Mgr. Art. ArtD.; Capík Pavol, Mgr. art. ArtD.Tato diplomová práce se zabývá vytvořením didaktické hry nazvané "Smyslovník", která má za cíl podpořit a rozvíjet vztah dětí k přírodě a aktivnímu pobytu v ní ve spolupráci s rodiči. Hra funguje jako čichové a sluchové pexeso do přírody. Je navržena s ohledem na moderní pedagogické metody, jako je Montessori pedagogika, a zdůrazňuje význam společných aktivit a komunikace mezi dětmi a rodiči. Smyslovník poskytuje prostor pro objevování a porozumění přírodě, podporuje zvídavost a kreativitu dětí a vytváří základy respektu k životnímu prostředí. Produkt je navržen ve dvou variantách tak, aby byl dostupný pro širokou veřejnost a mohl být využit nejen v domácím prostředí, ale i ve vzdělávacích institucích, jako jsou mateřské a základní školy nebo lesní školky. Tato práce se opírá o koncept symbiózy a klade důraz na udržitelnost, respektující výchovu a rozvoj lidských smyslů.Item STŮL JAKO SYMBOL DOMÁCNOSTI(Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-30) Dyedeková, Tereza; Rous Štěpán, MgA. Ph.D.; Matyášková Tereza, MgA.Mou diplomovou prací na téma "Stůl jako symbol domácnosti" je ručně vyráběný jídelní stůl z masivního javorového dřeva. Skládá se celkem z deseti rozebíratelných částí, což umožňuje snazší manipulaci, například při stěhování nebo při transportu. Stůl stojí na čtyřech nohách, z nichž má jedna odlišné rozměry, je mohutnější než ostatní a podporuje symboliku stabilitu a pevnosti rodiny a domova. Stůl je vyroben bez šroubů, bez kovových prvků a neobsahuje ani žádné lepidlo. Černá barva vzniklá opálením povrchu stolu odkazuje na oheň, hřejivé srdce domova. Opálené dřevo není dále opracované. Celý stůl je natřený nábytkářským olejem, aby stůl nepouštěl černou barvu a nešpinil. Jedinými prvky v barvě dřeva jsou přesahující části konstrukce, do kterých jsou vložené klíny k fixaci stolu. Světlé javorové dřevo krásně kontrastuje s černým opálením a vyčnívající části jsou tedy nepřehlédnutelné.