Conference papers (KPG)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item On the Way to a Competent Teacher — A Tool for Self-Reflection of Students of Pre-Primary Education(Univerzita Karlova, 2024) Koželuhová, Eva; Podpera, Milan; Koželuh, OndřejThe aim of the paper is to present a tool for students’ reflection and selfreflection. The tool for students’ refl ection and self-reflection was created due to the need to individualise the training of future teachers and provide each student, at any stage of professional development, with adequate support.Item Mýty o obilovinách(Masarykova univerzita, 2022) Svoboda, Michal; Podroužek, Ladislav; Klimtová, VáclavaCíle: Příspěvek si klade za cíl sběr dat a jejich vyhodnocení, které se týkají názorů na výroky o obilovinách od vybrané skupiny respondentů. Cíl výzkumného šetření je možné blíže charakterizovat výzkumnou otázkou: Považují respondenti vybrané výroky o obilovinách a produktech pekárenské výroby za pravdivé či nikoliv? Výroky, které byly vybrány do výzkumného šetření jsou nepravdivé a mají povahu tzv. mýtů o výživě.Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 341 respondentů, mužů: 118, žen: 223.Metody: Sběr dat se uskutečnil prostřednictvím dotazníkového šetření. Respondenti se k jednotlivým výrokům vyjadřovali na základě posuzovací škály:Zcela souhlasím; Spíše souhlasímSpíše nesouhlasímZcela nesouhlasímRespondenti nebyli předem informováni o tom, že dotazované výroky mají charakter mýtů, tzn. jsou nepravdivé. Dotazování se realizovalo formou standardizovaného rozhovoru.Závěry: Mýty se vyskytují ke každému druhu potravy. Spotřebitelé mají potřebu mít pocit, že o výživě a potravinách něco vědí, i když si převzatá či vytvořená tvrzení neověřují. V současné době na základě edukačních programů (např. projekt Pohyb a výživa) zaměřené na školy a širokou veřejnost dochází k objektivizování informací o potravinách, což pozitivně přispívá k racionálnímu spotřebitelskému chování.Item Mýty o obilovinách(Masarykova univerzita, 2022) Svoboda, Michal; Podroužek, Ladislav; Klimtová, VáclavaCíle: Příspěvek si klade za cíl sběr dat a jejich vyhodnocení, které se týkají názorů na výroky o obilovinách od vybrané skupiny respondentů. Cíl výzkumného šetření je možné blíže charakterizovat výzkumnou otázkou: Považují respondenti vybrané výroky o obilovinách a produktech pekárenské výroby za pravdivé či nikoliv? Výroky, které byly vybrány do výzkumného šetření jsou nepravdivé a mají povahu tzv. mýtů o výživě.Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 341 respondentů, mužů: 118, žen: 223.Metody: Sběr dat se uskutečnil prostřednictvím dotazníkového šetření. Respondenti se k jednotlivým výrokům vyjadřovali na základě posuzovací škály:Zcela souhlasím; Spíše souhlasímSpíše nesouhlasímZcela nesouhlasímRespondenti nebyli předem informováni o tom, že dotazované výroky mají charakter mýtů, tzn. jsou nepravdivé. Dotazování se realizovalo formou standardizovaného rozhovoru.Závěry: Mýty se vyskytují ke každému druhu potravy. Spotřebitelé mají potřebu mít pocit, že o výživě a potravinách něco vědí, i když si převzatá či vytvořená tvrzení neověřují. V současné době na základě edukačních programů (např. projekt Pohyb a výživa) zaměřené na školy a širokou veřejnost dochází k objektivizování informací o potravinách, což pozitivně přispívá k racionálnímu spotřebitelskému chování.Item Fostering inclusive transition in the special classes of the elementary school Město Touškov(International Association of Special Education, 2024) Pejšová Mouleová, Lenka; Ševčíková, Jana; Paidarová, TerezaIn a society that often overlooks the needs of young individuals with disabilities, our school adopts a holistic approach to their transition from compulsory schooling. We focus on comprehensive transition planning that includes education, independent living, social integration, and career prospects. By collaborating with various stakeholders, we aim to advocate for legislative change. Our mission prioritizes accessible education, preventive measures, and long-term wellbeing, ensuring that students with disabilities receive the support necessary for successful integration into society. Through this, we strive to create lasting change for our students' futures.Item The Issue of education of children with low vision and blindness in the Czech Republic(International Association of Special Education, 2024) Kavalírová, Kateřina; Šumníková, PavlínaIn the European dimension, the right to education is not only one of the basic human rights, but also an important indicator of the maturity of contemporary society. The education of visually impaired children is defined by section 16 of the 2016 amendment to the Education Act of 2015 (Czech Republic, 2016). In our current situation, inclusion is a dominant philosophy and inclusive practices are prioritized. Inclusion is preferred by society, however, the current system of special education intended for children—pupils and students with visual impairments, afull-fledged alternative to the integrated form of education-continues to maintain its position of non-inclusivity.Item Distance education during the covid-19 period from the point of view of students with specific learning disabilities(International Association of Special Education, 2024) Kocurová, MarieThe contribution reports on research focused on distance education of a group of pupils with special educational needs. It mapped the attitudes towards distance education of pupils during the covid closure of schools in more than 200 primary schools in the Czech Republic, not only pupils with specific learning disabilities, but also intact pupils.Item Exprese jako výpověď: Využití uměleckých forem v mapování životních drah. Zpráva z výzkumu(VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2024) Černíková, Marie; Šiška, Jan; Havránková, Tereza; Káňová, Šárka; Bednář, MichaelPříspěvek popisuje kreativní procesy a výstupy jako jednu z metodologických cest v longitudinálním výzkumném projektu. Projekt PEDAL zachycuje přechod mladých lidí s intelektovým postižením od ukončení školní docházky do dospělosti. Využitím expresivních technik vznikly autentické sebedefinice účastníků na základě popisů snů, plánů, výzev i bojů s předsudky.Item Mapování situace v oblasti komunitních pobytových služeb pro osoby s mentálním postižením v České republice(Univerzita Palackého, 2021) Káňová, Šárka; Janyšková, Kristýna; Řezáč, Karel; Beadle-Brown, Julie; Šiška, JanPředkládaný příspěvek se zabývá tématem aktivního občanství a dostupnosti komunitních pobytových sociálních služeb pro osoby s mentálním postižením. Jeho cílem je prezentovat teoretická východiska pro porozumění sledované oblasti, z nichž vystupuje potřeba dalších výzkumů. Na tuto potřebu výzkumný tým reaguje výzkumným projektem GAČR „Zjišťování dostupnosti, povahy a kvality komunitních pobytových služeb pro osoby s mentálním postižením v České republice”. Ten si klade za cíl prostřednictví kvalitativně-kvantitativních technik prozkoumat povahu a kvalitu služeb komunitního bydlení pro osoby s mentálním postižením v České republice.Item The global experiences of family members supporting a person with intellectual and developmental disabilities during the COVID-19 pandemic(Wiley, 2021) Bradley, Valerie; Beadle - Brown, Julie; Birbeck, Gail; Bredewold, Femmianne; Chirwa, Masauso; Káňová, Šárka; Kroll, Thilo; Linehan, Christine; Maclachlan, Mac; Nolan, AdamBackgroundThe global COVID-19 pandemic has shown the vulnerability of some population groups, including persons with intellectual and developmental disabilities (IDD).AimThe present paper will provide more clarity and understanding of the experiences of family members of persons with IDD housed in residential facilities in Catalonia within the period of maximum restrictions during the COVID-19 pandemic.Methods and proceduresSemi-structured interviews were conducted using an interpretive phenomenological qualitative approach. Study participants consisted of 14 relatives of IDD individuals who were institutionalized in residence facilities or homes. The guiding questions emerged from group discussions with relatives of those with IDD who did not participate in the subsequent interviews. Drawing from this group, the factors that were identified to have had the greatest impact on their lives were later used to guide the interviews. Data collection was carried out in face-to-face individual interviews that were recorded together with the observations of two researchers between February and October 2022.ResultsOur analysis identified 4 main themes that developed into additional factors: the decision to stay at home or in the residence, fear, illness, and protocol. Individuals with IDD lost their daily routines, suffered from social isolation, and did not understand the situation.ConclusionThe results of this study allow for a better understanding of the experiences of families of persons with IDD in residential centres during the lockdown by identifying their needs and how to better support them in the future.Outcomes and resultsKnowledge and understanding of these events should allow for better management of similar situations in the future.The impact of the present researchThis study contributes to a growing body of research that examines the experiences of IDD individuals and their families during the early months of the COVID-19 pandemic. A qualitative phenomenological interpretative approach was used following the recommendations of qualitative research practices in health care. Our findings reveal that relatives of persons with IDD who lived in residential care homes felt that the residents were not adequately cared for by the staff, who applied measures for containment and contagion prevention that were disproportionate, resulting in their needs not being considered; these recommended measures had been developed for elderly care homes. Individuals with IDD lost their daily routines, suffered from social isolation, and did not understand the situation. The present findings show that residential care homes for persons with IDD require specific action protocols in crisis situations that are adapted to the needs and characteristics of each centre,thus adopting a model of care based on human rights.Item Truchlení osob s mentálním postižením: Fenomén smrti, proces truchlení a mentální postižení(nakladatelství Univerzity Hradec Králové, Gaudeamus, 2020) Janyšková, Kristýna; Šiška, JanPředkládaný příspěvek za zabývá tématem truchlení osob s mentálním postižením. Výzkumný tým zde prezentuje výstupy kvantitativně-kvalitativního výzkumu, který byl za finanční podpory GAUK realizován v letech 2018-2020 a jehož cílem bylo 1. porozumět truchlení osob s mentálním postižením, 2. navrhnout a popsat vhodné způsoby podpory procesu truchlení osob s mentálním postižením, s důrazem na podpůrné skupiny, 3. zjistit, jaký vliv má na proces truchlení účast na podpůrné skupině pro truchlící osoby s mentálním postižením, 4. zjistit míru připravenosti pracovníků domovů pro osoby se zdravotním a postižením a chráněného bydlení na podporu truchlících uživatelů s mentálním postižením, zjistit, jak vnímají oblast truchlení osob s mentálním postižením, popsat profil pracovníků a profil organizací zapojených do námi realizovaného výzkumu.Item Klinická praxe pedagogů podílejících se na vzdělávání ve speciální pedagogice(Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2021) Kocurová, MariePříspěvek do monografie o speciálně pedagogické praxi v pregraduálním studiu rozšiřuje sledovanou problematiku do oblasti specifických klinických kompetencí u pedagogů, kteří jsou za příslušné studijní programy zodpovědníItem Sociálně psychologické jevy v pohybových aktivitách(Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Svoboda, Michal; Švátora, Karel; Špottová , PetraItem Zjišťování dostupnosti, povahy a kvality komunitních pobytových služeb pro osoby s mentálním postižením v České Republice(Gaudeamus, 2020) Káňová, Šárka; Smutek, Martin; Smutek, Martina; Janyšková, Kristýna; Řezáč, Karel; Beadle-Brown, Julie; Šiška, JanPředkládaný příspěvek se zabývá tématem aktivního občanství a dostupnosti komunitních pobytových služeb pro osoby s mentálním postižením. Autoři zde prezentují teoretická východiska pro porozumění sledované oblasti, z nichž vystupuje potřeba dalších výzkumů. Na tuto potřebu výzkumný tým reaguje výzkumným projektem GAČR „Zjišťování dostupnosti, povahy a kvality komunitních pobytových služeb pro osoby s mentálním postižením v České republice”. Ten si klade za cíl prostřednictví kvalitativně-kvantitativních technik prozkoumat povahu a kvalitu služeb komunitního bydlení pro osoby s mentálním postižením v České republice.Item Nové poznatky z transdisciplinární didaktiky(Univerzita Konštantína Filozofa, 2019) Chocholoušková, Zdeňka; Slavík, Jan; Soukupová, PavlaZavedení transdisciplinární didaktiky do pregraduální přípavy budoucích učitelů základních a středních škol, ale i do bakalářského studia bylo realizováno na Fakultě pedagogické v Plzni. Příspěvek vychází z filozofických a teoretických východisek transdisciplinární didaktiky, která je zaměřená na analýzu obsahu výuky, tvorbu učebního prostředí a na hodnocení kvality výuky. Další část je věnována objasnění metodiky 3A – výzkumného přístupu speciálně určeného ke zkoumání kvality výuky. V závěru příspěvku jsou popsány a zhodnoceny první zkušennosti z pilotního ověřování nově připravovaných a pilotovaných předmětů/kurzů Základy reflexe a hodnocení kvality výuky (ZRHV) v bakalářském a Reflexe a hodnocení kvality výuky (RHV) v navazujícím magisterském studiu učitelských oborů na FPE ZČU v Plzni s cílem posílení oborových didaktik a překonávání problému „propasti“ mezi teorií a praxí v pregrauální přípravě učitelů.