Číslo 2 (2018)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item CRISPR: Nová kapitola do učebnic biologie pro střední školy(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2018) Pavelka, JaroslavČlánek doporučuje vyučujícím středních škol, aby zařadili do výuky některé informace o aktuálních výzkumech, které se v budoucnu mohou týkat podstatné části lidské populace. V molekulární genetice dochází k významnému technologickému posunu a vyučující i studenti by měli pracovat se současnými trendy. Popsány jsou důvěryhodné, převážně české internetové zdroje, které populární formou přibližují nové výzkumy, ze kterých mohou vyučující i studenti srozumitelně čerpat. Důraz je kladen na metodu CRISPR a její aplikace v boji proti rakovinným buňkám, pro možnou výrobu nového typu antibiotik, jako způsob vyvolání tzv. mutagenní řetězové reakce a jako způsob ovládání stávajících genů, či jako začínající výzkum, který by měl v budoucnu umožnit v laboratorních zvířatech pěstovat náhradní lidské orgány. Upozorněno je rovněž na etickou stránku současných výzkumů, například při zmínce o editaci lidských embryí či v jiných případech.Item Lze žákům zeměpisu pomoci k lepším výkonům změnou řazení testových úloh? – případová studie na studentech Lauderových škol(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2018) Stacke, Václav; Vočadlová, Klára; Reichert, RadekVytváření testů je důležitým nástrojem pro hodnocení porozumění žáků a jejich kompetencí k učení. Existuje mnoho různých přístupů k testování a mnoho typů testových otázek, které mohou ovlivnit celkové hodnocení žáka. Může být však celkový výsledek ovlivněn i samotným pořadím testových úloh? Tento příspěvek se zabývá vlivem uspořádání otázek na výsledky testů ze zeměpisu u 97 žáků šesti tříd osmiletého gymnázia Lauderových škol v Praze. Vytvořeny byly tři varianty testů – chronologické pořadí, od nejlehčí po nejtěžší a náhodně řazené otázky. Každý žák byl testován každou z variant. Dosažený počet bodů v jednotlivých variantách byl statisticky analyzován. Nebylo prokázáno, že by řazení otázek mělo signifikantní vliv na celkový počet bodů získaných žáky. Dříve než bude možné zhodnotit celkový význam uspořádání testových úloh na výkony žáků, bylo by třeba dalšího výzkumu zaměřeného zejména na propojení našich výsledků s výzkumy zaměřenými na oblast vlivu vnitřních determinantů (např. výkonová motivace, kognitivní styl žáka).Item Jak žáci hodnotí hospodářské mapy ve školních atlasech?(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2018) Trahorsch, PetrCílem článku je diskutovat výsledky hodnocení hospodářských map ve školních atlasech žáky základních a středních škol v souvislosti s názory učitelů zeměpisu a zároveň výsledky jiných empirických šetření. Výsledky šetření metodou dotazníku a didaktického testu mezi 193 respondenty ukazují, že alfanumerické kartografické znaky se značkami chemických prvků používané v atlasech Kartografie Praha jsou méně vhodné pro žáky základních škol. V závěru článku jsou představeny dvě učební aktivity, které mohou přispět k pochopení koncepce map těžby nerostných surovin.