Articles (KMT)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 173 results
  • Item
    Lidská anatomie a fyziologie jako téma exponátů science center v České republice
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Homutová, Eliška
    Science centra jako instituce neformálního vzdělávání nabízejí interaktivní prostředí, která podporují zážitkové učení. Tato studie se zaměřuje na analýzu přístupů tří českých science center, Techmania Science Center, VIDA! a iQLandia, k tématům lidské anatomie a fyziologie. Výzkum realizovaný v letech 2024 a 2025 zkoumal formy expozic, typy exponátů a způsoby, jakými je odborný obsah předáván návštěvníkům různého věku. Exponáty byly rozděleny do kategorií podle míry interaktivity, typu prostředí a edukačního záměru. Výsledky ukazují, že science centra kombinují statické, herní i zážitkové prvky a přistupují k tématu lidského těla různorodě. Studie podtrhuje význam science center jako platforem pro neformální vzdělávání v oblasti přírodních věd.
  • Item
    Schopnost dětí v mateřské škole používat některé metody řešení
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Cvrková, Julie; Pěchoučková, Šárka
    V mateřské škole proběhla sonda, jejímž cílem bylo zjistit, do jaké míry zvládne dítě ve věku pěti až sedmi let používat přirozené porovnávání a usuzování. Byla využita metoda pozorování a s každým dítětem se pracovalo individuálně. Děti hledaly rozdíly mezi dvěma sadami dřevěných obrázků a doplňovaly obrázkové sudoku. Ukázalo se, že lépe děti zvládly řešit sudoku na základě usuzování.
  • Item
    Matematická gramotnost žáků 5. ročníku v uzlových bodech vzdělávání
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2025) Huclová, Miroslava; Honzík, Lukáš; Pinkrová, Zuzana; Bárta, Adam; Zíka, Miroslav; Král, Jan
    Příspěvek se zabývá rozvojem matematické gramotnosti u žáků 5. ročníku základní školy v kontextu tzv. uzlových bodů vzdělávání, jak je definuje Strategie 2030+. Teoretická část vymezuje matematickou gramotnost podle českých i mezinárodních rámců (zejména PISA) a propojuje ji s pojmovým věděním jako klíčovým předpokladem hlubšího porozumění matematice. Praktická část popisuje realizaci projektového dne, v jehož průběhu byli žáci vedeni k samostatnému uvažování, aplikaci znalostí v reálných kontextech a práci s digitálními i fyzickými pomůckami. Projektový den byl navržen jako sada pěti stanovišť podporujících různé aspekty matematické gramotnosti (geometrie, aritmetika, modelování, práce s daty). Evaluace prostřednictvím pozorování a žákovské zpětné vazby ukázala vysokou míru motivace, zapojení i rozvoj klíčových kompetencí. Výsledky podporují myšlenku, že smysluplně strukturované výukové situace mohou významně přispět k systematickému rozvíjení matematické gramotnosti na prvním stupni základního vzdělávání.
  • Item
    Využití tabulkového kalkulátoru pro řešení soutěžních úloh Matematické olympiády
    (2025) Huclová, Miroslava; Honzík, Lukáš
    První část článku se zaměřuje na digitální kompetenci jako na novou klíčovou dovednost v základním vzdělávání. Podrobně popisuje, jak určitá škola rozvíjí tyto kompetence ve vzdělávací oblasti „Matematika a její aplikace“. V praktické části je představeno řešení úloh z Matematické olympiády kategorie Z5 pro pátý ročník základní školy. Souhrnný přehled zahrnuje analýzu způsobu, jakým žáci řeší úlohy, jejich činnost a metodiku využívající tabulkový kalkulátor, což umožňuje posoudit schopnost žáků uplatňovat své digitální kompetence při řešení matematických problémů.
  • Item
    Innovative Approach to Teaching Sustainable Development at Teacher Training College Through Project for Secondary Use of Recycled Electrical Materials
    (2025) Tomášková, Tetjana; Krotký, Jan; Honzíková, Jarmila
    Higher education is increasingly emphasizing sustainable development due to the growing awareness of environmental issues. Educators must be able to integrate sustainability principles into teaching, inspire students to behave responsibly, and promote environmental protection. In this article, we present an innovative approach through the secondary use of recycled electronic components to reduce electronic waste and practically teach students about sustainability. The project of making clocks from E-waste included stages from design to testing, providing students with practical skills and emphasizing the importance of recycling in technical education.
  • Item
    Creative Thinking and its Role in Industry 5.0 Era
    (2025) Honzíková, Jarmila; Tomášková, Tetjana
    The present study characterizes the emerging era of Industry 5.0 (Gabriel, 2021) and highlights the importance of creative thinking for this future. Industry 5.0 deals with technological development not only through technical and economic evaluation, but also with the help of innovations. It moves the industry’s goals from optimizing production processes to sustainable, socially beneficial and, above all, human-centered production. The technological aspect should be balanced by strengthening human talents and investing in education. The article presents the results of the OECD’s PISA 2022 (OECD, 2024) global survey, which aimed, among other things, to determine the level of creative thinking among 15-year-old respondents from around the world, i.e., the future productive generation. A total of approximately 690,000 pupils, representing around 29 million pupils in 81 countries and economic regions around the world, participated in PISA 2022. The study also shows the teaching strategies that led to achieving the best results in the PISA 2022 tests for pupils from Singapore. In the Czech Republic, 430 schools and nearly 11,000 pupils participated in the survey (PISA 2022 National Report Creative Thinking, 2023). The results of this investigation were contrasted with the results of the Urban Figurative Test of Creative Thinking for primary school pupils in the Czech Republic. The results of this test, however, showed that fifth-grade pupils achieved the highest scores, which has also been proven by other research (Chalupa, 2012; Novotný, 2012). The study also points out social development and its influence on education, where creative thinking will be very important. Based on the results of various studies, this study also presents the competencies necessary in the Industry 5.0 era (Earp, 2024).
  • Item
    Glock 43X vs. Glock 48
    (2025) Moc, Pavel
    Článek pojednává o testu pistolí rakouského výrobce krátkých střelných zbraní Glock. Smyslem bylo prakticky porovnat několik parametrů zbraní G 43X a G48. jedná se o dvě identické zbraně, které se liší délkou závěru, a tedy i délkou hlavně. Cílem bylo porovnat, zda přesnost obou zbraní, zda rozdíl délky hlavně má vliv na rozdílnou přesnost střelby. Dílčím přínosem bylo porovnat chování zbraní při střelbě a vliv délky závěru na možnosti skrytého nošení.
  • Item
    Simulator for Teaching Computed Tomography Principle
    (2024) Voda, Petr; Kordek, David; Jezbera, Daniel; Masopust, Pavel; Bezrouk, Aleš
    Computed tomography (CT) is one of the most important imaging methods in clinical medical practice. Students of medicine have an opportunity to learn about its principles during the classes of the medical biophysics. For a high-quality understanding of the function of CT and to increase the curriculum attractiveness, it is advisable to include such clinical equipment or its simulator in the practical lessons. However, regarding operational safety and related maintenance, CT devices are very expensive and demanding. Therefore, the aim of this work was to create a cheap, operationally easy, and safe CT simulator. The device simulates the principle of CT by transmitting visible light through cubes with a built-in filter of defined attenuation simulating various human tissues. During hands-on training, students first measure radiation intensities without a sample (I0) and with single cubes (Ii). In the second task, students measure a matrix consisting of four different cubes, irradiating the matrix from different directions and simulating the CT principle. Based on the measurements, the students calculate the linear attenuation of each cube and the corresponding CT numbers and compare the results. The simulator's control is intuitive, provided measurement results are consistent and automatically fed into an interactive report that compares the measured data with the students' calculations, verifies the results, and finally stores them in the database. The main benefit of the study is to bring cheap and effective tools for the demonstration of the CT principle, which can operate each student during the practical lessons, followed by supporting teaching materials.
  • Item
    Branná výchova ve vzdělávání
    (2025) Moc, Pavel
    Problematika branné výchovy se v kontextu dnešní doby dostává do popředí a s tím souvisí i příprava budoucích učitelů. V Současném RVP není inkriminovaná problematika blíže specifikována. Přesto jsou dovednosti, spojené s touto problematikou, vhodné vyučovat i pro účely mimořádných událostí. Na Fakultě pedagogické Západočeské univerzity v Plzni jsou studenti připravování na brannou výchovu. Příprava obsahuje scénáře krizového chování v případě mimořádných událostí. Následně získané znalosti a dovednosti mohou studenti aplikovat ve své pedagogické praxi v celém rozsahu primárního vzdělávání, přesněji na prvním i druhém stupni základních škol.
  • Item
    Schopnost dětí v mateřské škole orientovat se v prostoru
    (2023) Šindelářová, Anna; Pěchoučková, Šárka
    V mateřské škole proběhla sonda, které se zúčastnily děti ve věku 5 - 6 let. Jejím cílem bylo zjistit míru úspěšnosti dětí při plnění aktivit na prostorovou orientaci. Bylo vytvořeno 10 úkolů, které byly zaměřeny na orientaci na vlastním těle a na těle druhého, na schopnost rozlišovat pojmy první, poslední, uprostřed, hned před, hned za, mezi, na rozlišování směrů vpravo, vlevo, na používání předložek a na rozvoj prostorové paměti do budoucnosti. V průběhu sondy byla využívána zejména metoda pozorování. Děti jednotlivé úkoly řešily na základě manipulace.
  • Item
    An Analysis on research Trends of Distance Education
    (2023) Mitroulia, Maria; Armakolas, Stefanos; Krotký, Jan
    The term “Distance Education” (hereafter DE) is gaining popularity amid new global trends in cross-cultural studies of transnational education. The main objective of this article is to identify the academic research development and future research goals in the Distance Education domain using the Scopus database in the last decade (2012–2022). To this end, a bibliometric analysis was performed examining the distribution of publications, the most influential scientific publication venues, the most productive authors, and regions and concluding with an explanation of the keywords co-occurrence in line with the VOSviewer program. The outcomes revealed that the most frequently examined topics in the field of DE can be detected, which focused on distance learning, online teaching, online education, MOOCs, ICT, and constitute subgenres of the literature under consideration. All in all, the paper can help scholars understand and decipher current trends, keep up with DE research directions, and finally enable them to conduct their future research more effectively.
  • Item
    Inteligentní elektroinstalace
    (2023) Ungr, Tomáš; Moc, Pavel
    Tento článek se programováním inteligentní elektroinstalace. V první kapitole si popíšeme samotnou vybranou technologii. Jaké pomůcky jsme pro výzkum potřebovali a v jakém prostředí jsme programovali. Druhá kapitola se zabývá úkoly, které byly sestaveny pro potřeby našeho výzkumu. Úkoly jsou postavené tak, že se začíná od nejjednodušších, kde žák naučí zařízení pouze ovládat světlo. Až po složité, které se zabývají například regulací stínění. Cílem tohoto článku je na základě dat z výzkumů zhodnotit, zda žáci na základních školách dokážou pracovat s touto technologií.
  • Item
    Sir William Thomson (ke dvoustému výročí narození)
    (2024) Hošková Prokšová, Jitka
    William Thomson by se na konci června 2024 dožil dvě stě let. V 19. století patřil tento irský fyzik k nejvýznamnějším evropským matematikům a přírodovědcům. Za svého života napsal 661 publikací a přihlásil na sedmdesát patentů. Radost z objevování ho přivedla k vynálezům,které posunuly hranice lidského poznání ve fyzice nízkých teplot, v termodynamice, v atmosférické elektřině nebo v přenosu elektrické energie (podmořským kabelem).
  • Item
    Sebehodnocení a vzájemné hodnocení studujících učitelství pro základní školy
    (2023) Aichinger, Daniel
    Tento článek se zabývá standardizací postupů pro sebehodnocení a vzájemné hodnocení výsledků řešení semestrálních projektů studujícími v projektovém praktiku a v prakticky zaměřených seminářích pro budoucí vyučující technických a přírodovědných předmětů vyučovaných na katedře matematiky, fyziky a technické výchovy Západočeské univerzity v Plzni. Navržené evaluační metody rozvíjejí kromě sebehodnocení také dovednosti formulace a přijímání hodnocení ve skupině a strategie pro kontinuální sebezlepšování na základě hlubšího uvědomění si vlastního jednání při řešení technických výzev. Tyto dovednosti studentů učitelství osvojené již během jejich studia na FPE ZČU se dle našeho předpokladu následně přímo promítnou do pedagogické praxe při hodnocení výsledků vzdělávání žáků na základních a středních školách i při sebereflexi vlastní pedagogické činnosti.
  • Item
    Projektové praktikum v přípravě vyučujících prvního a druhého stupně základní školy
    (2023) Aichinger, Daniel
    Článek se zaměřuje na využití metody projektové výuky při přípravě budoucích učitelů na katedře matematiky, fyziky a technické výchovy fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Studenti se při zpracovávání skupinového absolventského portfolia touto metodou učí, jak navrhovat vlastní pracovní listy pro řízenou samostatnou činnost svých žáků. V podstatě se tak nejprve sami učí pracovat stejným způsobem, jakým budou své žáky vyučovat a zažívají podobné situace jako jejich budoucí žáci. Cílem je vést studující k větší samostatnosti a přijetí zodpovědnosti za své vzdělávání, aby i oni mohli k tomuto vést svoje žáky.
  • Item
    Víceúčelový edu domeček
    (2023) Kantnerová, Vanessa
    This product is used for educating children. Compared to the Montessori houses for sale, this Edu house is bigger. Its size depends on the age and size of the child. Inside the house there is a seat bag and a lamp on a slide. The walls of the house contain various educational elements. The aim is to combine learning with play and the opportunity to relax inside the Edu house. Inside the Edu house, the child can read at a later age. The child can also hide inside and feel safe. The advantage is longer use. The child first trains motor skills and at a later age knowledge.
  • Item
    Inovace ve výuce pěstitelství ma prvním stupni ZŠ
    (2023) Fadrhonc, Jan
    Článek popisuje možné inovace tematické oblasti Pěstitelské práce na prvním stupni základních škol. Představuje možnosti zařazení Pěstitelských prací do kontextu enviromentálních změn v České republice i celosvětově, a to včetně propojení s Enviromentální výchovou. Dále poukazuje na nutnost představení moderních technologií ve výuce pěstitelství tak, aby žáci byli motivováni a měli širší přehled v této oblasti. Mimo teoretickou úroveň poukazuje na možnost využití reálných experimentů s hydrogelem v rámci Pěstitelských prací.
  • Item
    Implementace enviromentální výchovy do výuky technických předmětů na prvním stupni ZŠ
    (2023) Přikazská, Irena; Fadrhonc, Jan
    Článek se věnuje implementaci enviromentální výchovy do výuky v oblasti Člověk a svět práce na prvním stupni základních škol. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání pouze stanovuje popis průřezových témat, zdůrazňuje nutnost jejich zařazení do výuky, které je povinné v etapě celého základního vzdělávání a naznačuje jejich možnou realizaci v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Samotná realizace průřezových témat ve vzdělávaní je v kompetenci jednotlivých škol. Tato realizace pak musí být popsána v jednotlivých školních vzdělávacích programech. V našem článku se pokusíme nabídnout efektivní východiska, jak zařadit a propojit průřezové téma Enviromentální výchovy do oblasti Člověk a svět práce.
  • Item
    Využití vlastivědy ve výuce matematiky na 1. stupni
    (2023) Váchalová, Eva; Pěchoučková, Šárka
    Propojení matematiky s ostatními předměty může žákům ukázat využití matematiky v jiných oborech lidské činnosti. Ve třetím, čtvrtém a pátém ročníku základní školy proběhla sonda, jejímž cílem bylo připravit, realizovat a reflektovat činnosti propojující historické a geografické poznatky s matematikou. Vycházeli jsme z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, konkrétně ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, a vytvořili jsme činnosti, které byly koncipovány tak, aby se žáci kromě procvičení matematických poznatků dozvěděli nové informace nebo si upevnili ty známé. V oblasti historie jsme pracovali s tématypravěk, Řím, Marie Terezie, Rudolf II., v oblasti geografie jsme se zaměřili na Českou republiku a Prahu. Na základě výsledků a reflexí jednotlivých hodin jsme zjistili, že více motivační bylo pro žáky propojení s geografií.
  • Item
    BOV – kazuistika vyučovací jednotky
    (2023) Homutová, Eliška
    Následující text se bude zabývat vyučovací hodinou v 6. a 8. ročníku ZŠ. Tématem výuky je biodiverzita hmyzu. Hodina je vedena kmenovým učitelem a odehrává se na školní zahradě. V rámci hodnocení se zaměřím na využití prvků BOV – kladení otázek, vytyčení hypotézy, design výzkumu apod.