Articles (KMT)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 121 results
  • Item
    Inteligentní elektroisntalace
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Ungr, Tomáš; Moc, Pavel
    Tento článek se programováním inteligentní elektroinstalace. V první kapitole si popíšeme samotnou vybranou technologii. Jaké pomůcky jsme pro výzkum potřebovali a v jakém prostředí jsme programovali. Druhá kapitola se zabývá úkoly, které byly sestaveny pro potřeby našeho výzkumu. Úkoly jsou postavené tak, že se začíná od nejjednodušších, kde žák naučí zařízení pouze ovládat světlo. Až po složité, které se zabývají například regulací stínění. Cílem tohoto článku je na základě dat z výzkumů zhodnotit, zda žáci na základních školách dokážou pracovat s touto technologií.
  • Item
    Siemens Logo na základní škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Soukup, Vojtěch; Turek, Jonáš; Moc, Pavel
    Projekt s využitím průmyslového PLC automatu byl naší semestrální prací předmětu KMT/AMKB. Cílem bylo s pomocí ryze průmyslové součástky jako je Siemens Logo vytvořit učební pomůcku pro žáky základní školy k rozvíjení jejich povědomí o automatizaci jako takové a jejich přemýšlení v tomto směru. Výukový modul měl umět jednoduché úkoly automatizace, které mohli žáci sami tvořit v softwaru Logosoft Comfort od výrobce Siemens.
  • Item
    Edukační karty pro práci se dřevem na 1. stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Housarová, Pavlína; Honzíková, Jarmila
    Vzdělávací oblast Člověk a svět práce pro 1. stupeň Základní školy obsahuje okruh Práce s drobným materiálem, kde děti pracují s různými materiály a učí se tak manuálním dovednostem, poznávají nástroje, nářadí a pomůcky pro tuto práci. Mezi často opomíjený materiál patří dřevo, mnohdy pro neznalost učitele či absenci prostoru vhodného pro tuto práci. V našem článku představíme Edukační karty, se kterými může učitel pracovat a usnadnit si tak přípravu a průběh práce se dřevem.
  • Item
    Transformace obsahu ve třídě: vliv detailů výuky na žákovské porozumění struktuře vědecké znalosti
    (Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2023) Kohout, Jiří; Stacke, Václav; Kuberská, Markéta; Konečná, Petra; Masopust, Pavel; Ferdiánová, Věra; Mentlík, Pavel; Slavík, Jan
    Cílem studie je v kontextu historického vývoje didaktiky analyticky vysvětlit teoretický konstrukt transformace obsahu včetně struktury jeho podpojmů, zdůvodnit jeho operacionalizaci pro výzkum vztahů mezi vyučováním a učením prostřednictvím sémanticko-logických sítí (S-L sítí) a demonstrovat aplikační potenciál tohoto přístupu replikací ve výuce fyziky, geografie a matematiky. Cílem výzkumu bylo popsat a vysvětlit důvody, které způsobily potíže žáků v porozumění vědeckým schématům během transformací obsahu ve třídě. Pro analýzu vztahů mezi vyučováním a učením prostřednictvím vzdělávacího obsahu byla použita modifikovaná metodika 3A rozšířená o kognitivní vrstvu. Metodologickým východiskem analýzy je komparace S-L sítí tří základních dimenzí obsahové transformace: vědecké schéma, tematizace vědeckého obsahu ve vzdělávacím prostředí a reprezentace mentálních schémat žáků při řešení problémů.Teoretické konstrukty a jejich metodologická operacionalizace byly ověřeny replikací ve vzdělávacích oborech fyzika, geografie a matematika. V každém z těchto oborů umožnily vysvětlovat vliv detailů výuky na změny ve struktuře žákovské znalosti s ohledem na specifický obsah daného oboru. Prokázalo se, že i detailní momenty S-L struktury, v praxi obtížně zachytitelné, mohou mít silný vliv na žákovské porozumění struktuře vědecké znalosti. Přitom byly Úspěšně replikovány teoretické a metodologické konstrukty. Získané poznatky mohou sloužit k bezprostřední podpoře vzdělávací praxe v příslušných oblastech učiva.
  • Item
    A new way to teach sustainable development in school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tomášková, Tetjana; Krotký, Jan; Honzíková, Jarmila
    Článek je zaměřen na nové způsoby pojetí výuky trvale udržitelného rozvoje na školách. Cílem článku je uvést historické mezníky, shrnout stručnou informaci o cílech a koncepci trvale udržitelného rozvoje, o globální výchově v duchu trvale udržitelného rozvoje. V úvodu článku jsou diskutovány problémové body související s výukou pro trvale udržitelný rozvoj na školách, jako jsou rozdílné vstupní znalosti, implementace výuky trvalé udržitelnosti do studijních plánů a úroveň požadovaných finálních znalosti. V další části článku je výuka problematiky trvale udržitelného rozvoje demonstrována na příkladu komplexního pohledu na obecné schéma výrobního procesu. V závěru článku jsou uvedena doporučení, jak aplikovat do výuky téma trvale udržitelného rozvoje pomocí metod aktivního učení, konkrétně se bude jednat o projektové, situační, místně zakotvené a angažované učení anebo zážitkovou pedagogiku.
  • Item
    Siemens logo for primary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Soukup, Vojtěch; Turek, Jonáš; Moc, Pavel
    Projekt s využitím průmyslového PLC automatu byl naší semestrální prací předmětu KMT/AMKB. Cílem bylo s pomocí ryze průmyslové součástky jako je Siemens Logo vytvořit učební pomůcku pro žáky základní školy k rozvíjení jejich povědomí o automatizaci jako takové a jejich přemýšlení v tomto směru. Výukový modul měl umět jednoduché úkoly automatizace, které mohli žáci sami tvořit v softwaru Logosoft Comfort od výrobce Siemens
  • Item
    Programming intelligent wiring in the home at primary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Pál, Jakub; Moc, Pavel
    Tento příspěvek zabývá automatizací v domácnosti se zaměřením na inteligentní elektroinstalace. V obecné rovině význam a pojem automatizace, se podílí na všedním životě člověka, aby čtenář získal základní představu o její důležitosti. Jaké jsou k dispozici možnosti automatizace za využití chytrých zařízení. Jaký je rozdíl mezí propojenou domácností a skutečně inteligentní domácností. V této části odpovíme i na nejhlavnější otázky, které by měl uživatel klást v případě, že zvažuje pořízení inteligentní domácnosti, a to z hlediska síťové infrastruktury, typů komunikace zařízení společně s jejich výhodami a nevýhodami, jaký systém a výrobce zvolit právě pro svoji domácnost včetně srovnání z pohledu uživatele. V další části se věnujeme představení systému a výrobce, který hodnotíme dle získaných informací jako nejvhodnějším primárně z pohledu obsluhy, samotné instalace a technické náročnosti pro každodenní využití laickým uživatelem.
  • Item
    Educational cards for working with wood for the 1st grade of primary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Housarová, Pavlína; Honzíková, Jarmila
    Vzdělávací oblast Člověk a svět práce pro 1. stupeň Základní školy obsahuje okruh Práce s drobným materiálem, kde děti pracují s různými materiály a učí se tak manuálním dovednostem, poznávají nástroje, nářadí a pomůcky pro tuto práci. Mezi často opomíjený materiál patří dřevo, mnohdy pro neznalost učitele či absenci prostoru vhodného pro tuto práci. V našem článku představíme Edukační karty, se kterými může učitel pracovat a usnadnit si tak přípravu a průběh práce se dřevem.
  • Item
    Knowledge of and attitudes towards epilepsy among homeroom teachers of children with epilepsy in the Czech Republic
    (Elsevier, 2023) Buršíková, Dana; Kohout, Jiří; Bílková, Zuzana; Jošt, Jiří
  • Item
    Removal of GenX by APTES functionalized diepoxyoctane cross-linked chitosan beads
    (Elsevier, 2023) Vakili, Mohammadtaghi; Gholami, Fatemeh; Zwain, Haider M.; Wang, Wei; Mojiri, Amin; Tomáš, Martin; Cagnetta, Giovanni; Gholizadeh, Reza; Dastyar, Wafa; Gholami, Zahra
  • Item
    The quality assessment methods of teaching in Czech Republic
    (International Institute of Social and Economic, 2019) Šafránková, Jana Marie; Coufalová, Jana; Šikýř, Martin
  • Item
    Development and support of higher education in the Pilsen region
    (Civitas per Populi, o.p.s., 2022) Šafránková, Jana Marie; Šikýř, Martin; Coufalová, Jana
  • Item
    The utilization of STEM methodology and the new role of the teacher
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Armakolas, Stefanos; Griva, Anastasia; Zotos, Christos
    V dnešní době si technologie rychle nachází své místo v mnoha oblastech každodenního života, přičemž rozhodujícím způsobem ovlivňuje mnoho lidských činností. Kromě toho má nadále významný dopad v oblasti vzdělávání, zejména ve středním školství. Dnes je většina škol v Řecku vybavena počítačovými laboratořemi, aby mohli řádně školit studenty. Účelem tohoto výzkumu je poukázat na důležitost přítomnosti počítače v procesu učení, který se odehrává v laboratoři či nikoli. Konkrétněji tato studie objasňuje roli učitele, poukazuje na metody, které mají učitelé používat k usnadnění spolupráce se studenty, a poukazuje na vliv počítačů na výuku.
  • Item
    Reakce učitelů na zjištění přítomnosti podvádění při ověřování znalostí na střední škole
    (Univerzita Palackého, 2022) Krotký, Jan; Honzíková, Jarmila
    Článek předkládá odpovědi ve formě názorů učitelů středních škol na školní podvádění. Dotazníkové šetření na stovce učitelů a učitelek středních škol zjistilo, jaké jsou hlavní směry při řešení podvádění při ověřování znalostí, zejména při testování. Téměř polovina respondentů si myslí, že jeho žáci nepodvádí. Zároveň velká většina učitelů řeší odhalení podvodu na úrovni třídy. Polovina učitelů při odhalení podvodu uděluje známku nevyhověl a dvacet procent učitelů sníží své hodnocení. Alternativní tresty ve formě opuštění třídy jsou podle našeho očekávání zcela výjimečné.
  • Item
    Measuring the Perceived Importance of Indicators of the Quality of Social Care Services
    (Routledge, 2022) Kohout, Jiří; Šiška, Jan; Beadle-Brown, Julie; Čáslava, Pavel; Truhlářová, Zuzana
    Účel: Naším cílem bylo vyvinout a ověřit nástroj pro měření vnímané důležitosti indikátorů kvality služeb sociální péče u různých skupin aktérů. Metoda: 671 respondentů (249 zástupců veřejné správy, 217 poskytovatelů sociálních služeb a 205 uživatelů služeb) vyplnilo 40položkový dotazník zpracovaný na základě relevantních modelů hodnocení kvality. Výsledky: Byla provedena analýza položek a bylo zjištěno, že data jsou vhodná pro další analýzu a není potřeba položky odebírat. Explorativní faktorová analýza (EFA) odhalila 5-faktorové řešení, které byl následně potvrzeno konfirmační faktorovou analýzou. Škály odvozené od EFA vykazovaly vysokou vnitřní konzistenci s Cronbachovým alfa v rozmezí od 0,83 do 0,95. Diskuze a závěr: Studie nabízí nový přístup k vývoji měřítka kvality služeb sociální péče na základě samostatného šetření vnímané důležitosti a spokojenosti se službami. Má tedy význam pro pokračující vědeckou debatu o zohlednění důležitosti ve výzkumu spokojenosti se službami.
  • Item
    Predictors of the Effectiveness of Different Approaches to Pandemic Distance Learning
    (MDPI, 2022) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, Michaela
    Značná pozornost byla věnována nucenému přechodu na distanční vzdělávání v důsledku pandemie COVID-19. Některé aspekty této problematiky, které jsou pro praxi velmi důležité, jsou však stále nedostatečně prozkoumány. Cílem této studie je popsat vývoj on-line dostupného screeningového nástroje, který by mohl učitelům pomoci identifikovat studenty ohrožené sníženou efektivitou při distančním vzdělávání a také zvolit vhodný způsob výuky pro danou třídu. Byl proveden komplexní výzkum, kterého se zúčastnilo 35 učitelů českého jazyka, německého jazyka, matematiky, fyziky a zeměpisu a více než 1400 jejich studentů ze 70 tříd. V prvním kroku jsme identifikovali, které z více než 100 potenciálně relevantních proměnných mají prediktivní hodnotu pro efektivitu distančního vzdělávání. Následně byla vyvinuta řada multilineárních regresních modelů umožňujících kvantifikovat vliv jednotlivých proměnných na efektivitu a vnímanou užitečnost distančního vzdělávání. Moderační analýza byla použita k modelování toho, jak vhodné jsou synchronní a asynchronní aktivity založené na aktivním učení pro třídy s různými charakteristikami. Na základě výsledků modelů se vyvíjí jednoduchý screeningový nástroj, který učitelům pomůže přizpůsobit jejich přístup a strategii.
  • Item
    Přírodní textilní vlákna v edukaci pro budoucnost
    (Belianum, 2022) Honzíková, Jarmila
    Délkové a plošné textilie jsou jedním z materiálů, který děti poznávají již v útlém věku v podobě oblečení. Na 1. stupni základní školy pak s tímto materiálem nejen pracují, ale poznávají i způsoby jeho získávání a zpracování. Současný vzdělávací systém by měl připravovat budoucí generaci na život, kdy se bude měnit nejen způsob získávání a zpracování textilních vláken, ale hlavně počáteční suroviny. Článek představuje textilní vlákna nejen v historickém kontextu, ale také vlákna využívaná v současnosti a zaměřuje na textilní vlákna blízké budoucnosti, kdy se začnou v hojné míře využívat dosud nezužitkované části rostlin pěstovaných pro potravinářské účely. A právě na tuto oblast by se mělo zaměřit i poznávání textilních vláken na primární škole.
  • Item
    The Teacher’s Cognitive Role in the Efficiency of Distance Education: A Case Study
    (Universal Wiser Publisher, 2022) Kazana, Athina; Armakolas, Stefanos; Kazantzis, Savvas; Krotký, Jan
    Tato studie si klade za cíl prozkoumat názory předškolních učitelů Školy pedagogického a technologického vzdělávání (ASPAITE) ohledně dovedností online učitelů-poradců a účinnosti distančního vzdělávání během pandemie COVID-19. Cíl realizované studie souvisí s kontinuálním výzkumem tak, aby se zvýšila efektivita potenciálních učitelů v distančním vzdělávání. Nejprve bude věnována pozornost koncepčně klíčovému pojmu distančního vzdělávání a poté přistoupíme k rozsáhlému představení jeho základních principů a charakteristik: aktivního vyučování, vedení a řízení, aktivního učení studentů a technologických schopností. Výsledky provedeného výzkumu ukazují, že role učitele/poradce v distančním vzdělávání je mnohostranná, neboť musí využívat a uplatňovat nejen formální a neformální kvalifikace používané v konvenčním vzdělávání, ale i doplňkové, které překlenují fyzická nepřítomnost.
  • Item
    Schopnost dětí v mateřské škole řešit různé druhy porovnávání
    (UPOL, 2022) Čubová, Andrea; Pěchoučková, Šárka
    V mateřské škole proběhl experiment, jehož cílem bylo zjistit schopnosti dětí řešit úkoly na různé druhy porovnávání. Experimentu se zúčastnily děti ve věku 5–6 let. Bylo vytvořeno 12 úkolů, které byly zaměřeny na přirozené porovnávání, základní porovnávání, redukované a superredukované porovnávání a porovnávání rozdílem. Děti při řešení úkolů, ve kterých porovnávaly délku, hmotnost, množství nebo počet, využívaly manipulaci, grafické zpracování nebo slovní vyjádření.
  • Item
    Programování počítačem řízených strojů na ZŠ – předvýzkum
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Moc, Pavel
    Problematikou programování strojů řízených počítačem se v primárním vzdělávání setkáváme zpravidla jen u 3D tisku. Školy obvykle nedisponují dalšími stroji např. CNC frézka, laserová frézka atd. Inkriminovanou problematiku lze samozřejmě aplikovat i na jiná programovatelná zařízení v domácnosti. Tato problematika je žákům bližší a patrně by se projevila ve větší motivaci. Mohlo by se jednat např. o inteligentní elektroinstalace, domácí spotřebiče atd. Následný výzkum se zaměřuje na vlastní technickou proveditelnost výzkumu v praxi. Na jeho technické zajištění, časovou náročnost a porozumění zadaným výzkumným testům. Především vyplnění dotazníku žáka a Testu profesní orientace. Samostatnou kapitolou jsou úkoly pro žáky, zaměřené na programování Logo. Dle výsledku tohoto programování může dojít k úpravě úkolů, případně ke změně programovatelného zařízení.