Articles (KMT)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Use of block programming of the bbc micro: bit kit at primary school(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pál, Jakub; Moc, PavelPráce se zaměřuje na možnosti využití platformy Micro:bit ve výuce technické výchovy v primárním vzdělávání. Cílem je propojit blokové programování s praktickými úkoly, které rozvíjejí technické i algoritmické myšlení žáků. V práci jsou navrženy praktické projekty, ve kterých se žáci seznamují s jednoduchým programováním a současně si osvojují základní technické dovednosti při tvorbě konkrétních výrobků. Práce se rovněž zaměřuje na spolupráci s předmětem informatika, čímž posiluje mezioborové propojení a podporuje širší využití digitálních technologií ve vzdělávání. Přestože je diplomová práce rozpracována, očekává se, že by její výsledky mohly poskytnout pedagogům inspirativní nástroj pro inovaci výuky technické výchovy, který nejenom zvyšuje motivaci žáků, ale také rozvíjí jejich dovednosti potřebné pro technologicky orientovanou budoucnost.Item Internet addiction in relation to depression among students(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tsalamida, Maria Ioanna; Zotos; Armakolas, StefanosItem Mezipředmětové vztahy ve výuce matematiky a ostatních předmětů na prvním stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Honzík, Lukáš; Huclová, Miroslava; Pěchoučková, Šárka; Dvořáková, RenataŽáky prvních tříd českých základních škol je matematika považována za jeden z nejoblíbenějších předmětů. Časem však tato oblíbenost mezi žáky klesá, což může být z části způsobeno přílišnou mírou abstrakce a „odtržením“ matematiky od reálného života. Přitom je možné ve výuce využít propojení matematiky s dalšími vyučovacími předměty, především s předměty přírodovědnými. S cílem ukázat a zhodnotit možnosti těchto propojení byla vytvořena sada 14 příprav na hodiny spojujících matematiku například s biologií, fyzikou, historií, českým jazykem apod. Ověření připravených pracovních listů proběhlo v 1., 3., 4. a 5. ročníku (žáci rozptylu věku od 6 do 12 let) ZŠ Jílové u Prahy (Středočeský kraj, Česká republika) a bylo doplněno reflexí aktivit učitelů, kteří výuku podle dodaných příprav na hodinu vedli.Item Výuka astronomie na 1. stupni ZŠ s využitím programu Stellarium(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Randa, Miroslav; Kéhar, OtaProgram Stellarium umožňuje zobrazit noční i denní oblohu pro libovolné místo na Zemi v reálném čase nebo jiném zvoleném okamžiku a napomáhá orientaci na noční obloze. Simuluje astronomické jevy, poskytuje data o vesmírných tělesech a obsahuje katalog více než 600 tisíc hvězd, rozšířitelný na více než 210 milionů. Stellarium je vhodné využít ve výuce astronomie na 1. stupni základní školy, kde přispívá k pochopení základních astronomických konceptů a jevů. Tento článek se věnuje využití programu Stellarium při výuce astronomie, které rozvíjí znalosti žáků o vesmíru.Item Inteligentní elektroisntalace(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Ungr, Tomáš; Moc, PavelTento článek se programováním inteligentní elektroinstalace. V první kapitole si popíšeme samotnou vybranou technologii. Jaké pomůcky jsme pro výzkum potřebovali a v jakém prostředí jsme programovali. Druhá kapitola se zabývá úkoly, které byly sestaveny pro potřeby našeho výzkumu. Úkoly jsou postavené tak, že se začíná od nejjednodušších, kde žák naučí zařízení pouze ovládat světlo. Až po složité, které se zabývají například regulací stínění. Cílem tohoto článku je na základě dat z výzkumů zhodnotit, zda žáci na základních školách dokážou pracovat s touto technologií.Item Edukační karty pro práci se dřevem na 1. stupni základní školy(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Housarová, Pavlína; Honzíková, JarmilaVzdělávací oblast Člověk a svět práce pro 1. stupeň Základní školy obsahuje okruh Práce s drobným materiálem, kde děti pracují s různými materiály a učí se tak manuálním dovednostem, poznávají nástroje, nářadí a pomůcky pro tuto práci. Mezi často opomíjený materiál patří dřevo, mnohdy pro neznalost učitele či absenci prostoru vhodného pro tuto práci. V našem článku představíme Edukační karty, se kterými může učitel pracovat a usnadnit si tak přípravu a průběh práce se dřevem.Item Siemens Logo na základní škole(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Soukup, Vojtěch; Turek, Jonáš; Moc, PavelProjekt s využitím průmyslového PLC automatu byl naší semestrální prací předmětu KMT/AMKB. Cílem bylo s pomocí ryze průmyslové součástky jako je Siemens Logo vytvořit učební pomůcku pro žáky základní školy k rozvíjení jejich povědomí o automatizaci jako takové a jejich přemýšlení v tomto směru. Výukový modul měl umět jednoduché úkoly automatizace, které mohli žáci sami tvořit v softwaru Logosoft Comfort od výrobce Siemens.Item Transformace obsahu ve třídě: vliv detailů výuky na žákovské porozumění struktuře vědecké znalosti(Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2023) Kohout, Jiří; Stacke, Václav; Kuberská, Markéta; Konečná, Petra; Masopust, Pavel; Ferdiánová, Věra; Mentlík, Pavel; Slavík, JanCílem studie je v kontextu historického vývoje didaktiky analyticky vysvětlit teoretický konstrukt transformace obsahu včetně struktury jeho podpojmů, zdůvodnit jeho operacionalizaci pro výzkum vztahů mezi vyučováním a učením prostřednictvím sémanticko-logických sítí (S-L sítí) a demonstrovat aplikační potenciál tohoto přístupu replikací ve výuce fyziky, geografie a matematiky. Cílem výzkumu bylo popsat a vysvětlit důvody, které způsobily potíže žáků v porozumění vědeckým schématům během transformací obsahu ve třídě. Pro analýzu vztahů mezi vyučováním a učením prostřednictvím vzdělávacího obsahu byla použita modifikovaná metodika 3A rozšířená o kognitivní vrstvu. Metodologickým východiskem analýzy je komparace S-L sítí tří základních dimenzí obsahové transformace: vědecké schéma, tematizace vědeckého obsahu ve vzdělávacím prostředí a reprezentace mentálních schémat žáků při řešení problémů.Teoretické konstrukty a jejich metodologická operacionalizace byly ověřeny replikací ve vzdělávacích oborech fyzika, geografie a matematika. V každém z těchto oborů umožnily vysvětlovat vliv detailů výuky na změny ve struktuře žákovské znalosti s ohledem na specifický obsah daného oboru. Prokázalo se, že i detailní momenty S-L struktury, v praxi obtížně zachytitelné, mohou mít silný vliv na žákovské porozumění struktuře vědecké znalosti. Přitom byly Úspěšně replikovány teoretické a metodologické konstrukty. Získané poznatky mohou sloužit k bezprostřední podpoře vzdělávací praxe v příslušných oblastech učiva.Item A new way to teach sustainable development in school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tomášková, Tetjana; Krotký, Jan; Honzíková, JarmilaČlánek je zaměřen na nové způsoby pojetí výuky trvale udržitelného rozvoje na školách. Cílem článku je uvést historické mezníky, shrnout stručnou informaci o cílech a koncepci trvale udržitelného rozvoje, o globální výchově v duchu trvale udržitelného rozvoje. V úvodu článku jsou diskutovány problémové body související s výukou pro trvale udržitelný rozvoj na školách, jako jsou rozdílné vstupní znalosti, implementace výuky trvalé udržitelnosti do studijních plánů a úroveň požadovaných finálních znalosti. V další části článku je výuka problematiky trvale udržitelného rozvoje demonstrována na příkladu komplexního pohledu na obecné schéma výrobního procesu. V závěru článku jsou uvedena doporučení, jak aplikovat do výuky téma trvale udržitelného rozvoje pomocí metod aktivního učení, konkrétně se bude jednat o projektové, situační, místně zakotvené a angažované učení anebo zážitkovou pedagogiku.Item Siemens logo for primary school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Soukup, Vojtěch; Turek, Jonáš; Moc, PavelProjekt s využitím průmyslového PLC automatu byl naší semestrální prací předmětu KMT/AMKB. Cílem bylo s pomocí ryze průmyslové součástky jako je Siemens Logo vytvořit učební pomůcku pro žáky základní školy k rozvíjení jejich povědomí o automatizaci jako takové a jejich přemýšlení v tomto směru. Výukový modul měl umět jednoduché úkoly automatizace, které mohli žáci sami tvořit v softwaru Logosoft Comfort od výrobce SiemensItem Programming intelligent wiring in the home at primary school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Pál, Jakub; Moc, PavelTento příspěvek zabývá automatizací v domácnosti se zaměřením na inteligentní elektroinstalace. V obecné rovině význam a pojem automatizace, se podílí na všedním životě člověka, aby čtenář získal základní představu o její důležitosti. Jaké jsou k dispozici možnosti automatizace za využití chytrých zařízení. Jaký je rozdíl mezí propojenou domácností a skutečně inteligentní domácností. V této části odpovíme i na nejhlavnější otázky, které by měl uživatel klást v případě, že zvažuje pořízení inteligentní domácnosti, a to z hlediska síťové infrastruktury, typů komunikace zařízení společně s jejich výhodami a nevýhodami, jaký systém a výrobce zvolit právě pro svoji domácnost včetně srovnání z pohledu uživatele. V další části se věnujeme představení systému a výrobce, který hodnotíme dle získaných informací jako nejvhodnějším primárně z pohledu obsluhy, samotné instalace a technické náročnosti pro každodenní využití laickým uživatelem.Item Educational cards for working with wood for the 1st grade of primary school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Housarová, Pavlína; Honzíková, JarmilaVzdělávací oblast Člověk a svět práce pro 1. stupeň Základní školy obsahuje okruh Práce s drobným materiálem, kde děti pracují s různými materiály a učí se tak manuálním dovednostem, poznávají nástroje, nářadí a pomůcky pro tuto práci. Mezi často opomíjený materiál patří dřevo, mnohdy pro neznalost učitele či absenci prostoru vhodného pro tuto práci. V našem článku představíme Edukační karty, se kterými může učitel pracovat a usnadnit si tak přípravu a průběh práce se dřevem.Item Treatment of As(III)-contaminated food waste using alkali treatment and its potential application for methylene blue removal from aqueous solutions(Elsevier, 2023) Vakili, Mohammadtaghi; Gholami, Fatemeh; Zwain, Haider M.; Wang, Wei; Mojiri, Amin; Gholami, Zahra; Tomáš, Martin; Giwa, Abdulmoseen S.; Cagnetta, GiovanniItem Knowledge of and attitudes towards epilepsy among homeroom teachers of children with epilepsy in the Czech Republic(Elsevier, 2023) Buršíková, Dana; Kohout, Jiří; Bílková, Zuzana; Jošt, JiříItem Removal of GenX by APTES functionalized diepoxyoctane cross-linked chitosan beads(Elsevier, 2023) Vakili, Mohammadtaghi; Gholami, Fatemeh; Zwain, Haider M.; Wang, Wei; Mojiri, Amin; Tomáš, Martin; Cagnetta, Giovanni; Gholizadeh, Reza; Dastyar, Wafa; Gholami, ZahraItem The quality assessment methods of teaching in Czech Republic(International Institute of Social and Economic, 2019) Šafránková, Jana Marie; Coufalová, Jana; Šikýř, MartinItem Development and support of higher education in the Pilsen region(Civitas per Populi, o.p.s., 2022) Šafránková, Jana Marie; Šikýř, Martin; Coufalová, JanaItem Reakce učitelů na zjištění přítomnosti podvádění při ověřování znalostí na střední škole(Univerzita Palackého, 2022) Krotký, Jan; Honzíková, JarmilaČlánek předkládá odpovědi ve formě názorů učitelů středních škol na školní podvádění. Dotazníkové šetření na stovce učitelů a učitelek středních škol zjistilo, jaké jsou hlavní směry při řešení podvádění při ověřování znalostí, zejména při testování. Téměř polovina respondentů si myslí, že jeho žáci nepodvádí. Zároveň velká většina učitelů řeší odhalení podvodu na úrovni třídy. Polovina učitelů při odhalení podvodu uděluje známku nevyhověl a dvacet procent učitelů sníží své hodnocení. Alternativní tresty ve formě opuštění třídy jsou podle našeho očekávání zcela výjimečné.Item The utilization of STEM methodology and the new role of the teacher(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Armakolas, Stefanos; Griva, Anastasia; Zotos, ChristosV dnešní době si technologie rychle nachází své místo v mnoha oblastech každodenního života, přičemž rozhodujícím způsobem ovlivňuje mnoho lidských činností. Kromě toho má nadále významný dopad v oblasti vzdělávání, zejména ve středním školství. Dnes je většina škol v Řecku vybavena počítačovými laboratořemi, aby mohli řádně školit studenty. Účelem tohoto výzkumu je poukázat na důležitost přítomnosti počítače v procesu učení, který se odehrává v laboratoři či nikoli. Konkrétněji tato studie objasňuje roli učitele, poukazuje na metody, které mají učitelé používat k usnadnění spolupráce se studenty, a poukazuje na vliv počítačů na výuku.Item Predictors of the Effectiveness of Different Approaches to Pandemic Distance Learning(MDPI, 2022) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, MichaelaZnačná pozornost byla věnována nucenému přechodu na distanční vzdělávání v důsledku pandemie COVID-19. Některé aspekty této problematiky, které jsou pro praxi velmi důležité, jsou však stále nedostatečně prozkoumány. Cílem této studie je popsat vývoj on-line dostupného screeningového nástroje, který by mohl učitelům pomoci identifikovat studenty ohrožené sníženou efektivitou při distančním vzdělávání a také zvolit vhodný způsob výuky pro danou třídu. Byl proveden komplexní výzkum, kterého se zúčastnilo 35 učitelů českého jazyka, německého jazyka, matematiky, fyziky a zeměpisu a více než 1400 jejich studentů ze 70 tříd. V prvním kroku jsme identifikovali, které z více než 100 potenciálně relevantních proměnných mají prediktivní hodnotu pro efektivitu distančního vzdělávání. Následně byla vyvinuta řada multilineárních regresních modelů umožňujících kvantifikovat vliv jednotlivých proměnných na efektivitu a vnímanou užitečnost distančního vzdělávání. Moderační analýza byla použita k modelování toho, jak vhodné jsou synchronní a asynchronní aktivity založené na aktivním učení pro třídy s různými charakteristikami. Na základě výsledků modelů se vyvíjí jednoduchý screeningový nástroj, který učitelům pomůže přizpůsobit jejich přístup a strategii.