Dissertations (KMO)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 8 out of 8 results
  • Item
    Využití sociálních médií v podnikání s důrazem na marketing
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Prantl, David; Stříteský Václav, Doc. Ing. Ph.D.; Poulová Petra, Doc. RNDr. Ph.D.
    Předložená disertační práce se zabývá sociálními médii a identifikuje stěžejní oblasti, ve kterých podniky mohou efektivně využívat sociální média. Pro vypracování práce je využita strategie smíšeného výzkumu. V první části práce jsou na základě literární rešerše shrnuty dosavadní poznatky v oblasti komunikace na internetu se zaměřením na sociální média. Teoretická východiska práce jsou založena převážně na zahraničních vědeckých a odborných zdrojích. V současné době jsou pro podniky velmi důležitá data. Část práce je tak věnována zhodnocení možností získávání dat relevantních k sociálním médiím v prostředí internetu. Na získané poznatky navazují tři výzkumná šetření. První šetření verifikuje nástroje vhodné k analýze návštěvnosti webových stránek. Na základě výsledků jsou vybrány nástroje, které jsou využity v následujících dvou výzkumných šetřeních. V těchto výzkumných šetřeních je analyzováno využívání sociálních médií podniky. Hodnocen je například vztah hodnoty podniku a příspěvků na sociálních médiích, způsob a efektivita využívání sociálních médií podniky či rozdílnost ve využívání sociálních médií mezi různými typy podniků. V závěru práce je vytvořen přehled oblastí, ve kterých lze efektivně využívat sociální média. Z oblasti marketingu se jedná o marketingovou komunikaci, průzkum trhu, řízení vztahu se zákazníky a personální marketing. Dále lze sociální média využít v personálním managementu a investičním rozhodování. Závěry práce mohou být přínosné nejen v akademické oblasti, ale i pro praxi a pedagogickou oblast.
  • Item
    Využití online nástrojů pro talent management v podnikové praxi v ČR
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Mičík, Michal; Stříteský Václav, Doc. Ing. Ph.D.; Řehoř Petr, Doc. Ing. Ph.D.
    Disertační práce se zabývá využitím online nástrojů personálního marketingu pro talent management v podnikové praxi v ČR. Pro vypracování práce autor využil strategii smíšeného výzkumu s objasňujícím sekvenčním designem. V prvních třech kapitolách, které představují teoretická východiska práce, jsou analyzovány přístupy k talent managementu a personálnímu marketingu. V těchto kapitolách jsou také představeny nástroje personálního marketingu a možnosti jejich využití pro získávání talentovaných pracovníků z generace Y, tzv. milleniálů. Teoretická východiska práce jsou založena převážně na zahraničních vědeckých a odborných zdrojích. Na tuto první část práce navazují tři empirické studie, které zkoumají využívání online nástrojů personálního marketingu pro získávání milleniálů jak z pohledu zaměstnavatelů, tak i z pohledu potenciálních zaměstnanců. Na základě důležitosti faktorů, které hrají roli v rozhodování o budoucím zaměstnavateli, je v první studii ze souboru zaměstnavatelů s využitím shlukové analýzy identifikován shluk organizací, které jsou na základě hodnocení jejich online nástrojů nejatraktivnější pro cílovou skupinu potenciálních zaměstnanců z generace Y. Ve druhé a třetí studii se autor věnuje důležitosti, kterou milleniálové přisuzují online nástrojům a informacím na nich obsažených z hlediska jejich využití při rozhodování se o budoucím zaměstnavateli. V těchto realizovaných studiích je za pomoci dotazníkového šetření a experimentu s využitím oční kamery, doplněném standardizovaným dotazníkem a hloubkovým rozhovorem zkoumáno, jak samotní milleniálové vnímají kariérní stránky a sociální média potenciálních zaměstnavatelů. Na závěr jsou shrnuty veškeré výsledky práce a jsou představena doporučení, která mohou být nápomocna při zvyšování efektivity online nástrojů personálního marketingu, což v důsledku může přispívat k efektivnějšímu získávání talentovaných pracovníků z generace Y.
  • Item
    Vývoj B2C e-commerce v České republice a komparace se zeměmi EU
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Kunešová, Hana; Fojtíková Lenka, Doc. Ing. Ph.D.; Suchánek Petr, Doc. Ing. Ph.D.
    Disertační práce je zaměřena na jednu z kategorií elektronického obchodování, a to elektronické obchodování mezi podnikatelskými subjekty a spotřebiteli (B2C e-commerce). Výzkumným tématem práce je vývoj B2C e-commerce v České republice a komparace se zeměmi Evropské unie. Při zpracování výzkumného tématu byla použita strategie smíšeného výzkumu. Teoretická východiska zahrnují analýzu přístupu zahraničních a českých vědeckých zdrojů k definování termínu "elektronické obchodování", klasifikaci elektronického obchodování podle různých hledisek a identifikaci klíčových faktorů elektronického obchodování B2C. Teoretická východiska dále uvádějí specifika Evropské unie z hlediska působení faktorů B2C e-commerce, vymezují přístupy k měření B2C e-commerce a problémy spojené s omezenou dostupností a srovnatelností statistických dat. Teoretická východiska jsou završena vymezením vývojových etap a hlavních mezníků B2C e-commerce z globálního pohledu. Na teoretická východiska navazuje analýza vzniku a vývoje B2C e-commerce v České republice, kde autorka popisuje, analyzuje a hodnotí vznik a vývoj elektronického obchodování B2C v České republice v kontextu globálního vývoje a dokládá, jak se mohou v ekonomice rozvinout nové obchodní modely, které na lokálním trhu do té doby nebyly známy. Součástí empirické části práce je analýza současného prostředí B2C e-commerce v ČR a identifikace příležitostí a hrozeb pro další vývoj B2C e-commerce. Významnou součástí je komparace B2C e-commerce v ČR s dalšími zeměmi Evropské unie. V této části práce autorka použila vybrané metody vícekriteriálního hodnocení variant: metodu pořadí, metodu WSA (Weighted Sum Approach) a metodu TOPSIS (Techniques for Preference by Similarity to the Ideal Solution). Provedený kvantitativní výzkum umožnil stanovit a zhodnotit pozici České republiky v rámci Evropské unie z pohledu B2C e-commerce a prokázal dosud nevyužitý potenciál B2C e-commerce v ČR a dalších zemích EU. Závěr práce zahrnuje odpovědi na výzkumné otázky a shrnuje nejdůležitější poznatky z celého výzkumu a jeho limity.
  • Item
    Rodinné podnikání - příležitost a mezigenerační výzva
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Petrů, Naděžda; Havlíček Karel, Doc. Ing. Ph.D., MBA; Vacek Jiří, Doc. Ing. Ph.D.
    Předložená disertační práce se zabývá problematikou rodinného podnikání a její aplikací v podnikatelském prostředí především v České republice. Teoretická východiska práce vymezují základní pojem rodinný podnik, rodinná farma, rodinné podnikání a jeho specifika oproti podnikům nerodinného typu. Analyzují přístupy zahraničních autorů k definici rodinného podnikání, zmiňují historický vývoj a současnost rodinného podnikání v České republice, uvádějí kroky osob zainteresovaných na této problematice v ČR vedoucí k ukotvení definice rodinného podnikání v právním prostředí ČR. Dále jsou představeny zásady strategického řízení rodinného podnikání, jsou interpretovány rodinné a podnikatelské faktory ovlivňujících strategické rozhodování. Je zmíněn význam paralelního procesu strategického řízení a plánování v rodinném podniku, který vyúsťuje do řízení nástupnické strategie. Strategie nástupnictví je chápána jako vícestupňový postup, který začíná dlouho před tím, než potenciální nástupce vstoupí do řízení rodinného podniku. Empirická část práce shrnuje a vyhodnocuje poznatky získané primárním kvantitativním i kvalitativním výzkumem. Stěžejním bodem disertační práce je kvantitativní výzkum autorky, který prostřednictvím světově uznávaného modelu autorů Astrachan, Klein, Smyrnios (2002) vyhodnocuje míru rodinného vlivu respondentů zastupujících rodinné podniky v ČR. Pro řešení toho, zda je možno podnik považovat za rodinný, je v modelu F-PEC hodnocen rozsah a kvalita vlivu rodiny prostřednictvím měření třech parametrů, kterými je síla/moc/vlastnictví, zkušenost a kultura. K detailnějšímu pohledu na řízení nástupnické strategie rodinných podniků v ČR přispívá kvalitativní výzkum autorky realizovaný metodou kulatých stolů, případových studií a zobecněním diskusních příspěvků generace zakladatelů i generace nástupníků. Ze závěrů práce vyplývají doporučení pro praktickou implementaci strategického řízení a řízení nástupnické strategie rodinných podniků v českých podmínkách.
  • Item
    Vliv organizací destinačního mangementu na rozvoj podnikatelských aktivit v regionu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2017) Janeček, Petr; Edl Milan, Doc. Ing. Ph.D.; Rašovská Ida, Doc. Ing. Ph.D.
    Disertační práce "Vliv organizací destinačního managementu na rozvoj podnikatelských aktivit v regionu" se zaměřuje na aktivity organizací destinačního managementu a jejich interakci s podniky služeb cestovního ruchu v destinaci. Vztahy mezi organizacemi destinačního managementu a podniky v destinaci jsou v práci vnímány jako forma spolupráce a proto je právě spolupráce hlavním tématem výzkumů v této práci. Hlavním cílem práce je vytvořit model, který bude nápomocný při určování a pochopení vlivu činnosti organizace destinačního managementu na stakeholdery (zainteresované subjekty, zúčastněné subjekty) v destinaci, resp. na udržení a rozvoj aktivit podniků služeb cestovního ruchu. Téma destinačního managementu a spolupráce v cestovním ruchu je uvedeno teoretickým rámcem, který vysvětluje složitost destinace cestovního ruchu, specifika destinačního managementu, jeho historický vývoj a využití spolupráce při jeho aplikaci. Teoretická východiska vysvětlují aspekty řízení v oblasti cestovního ruchu a zaměřují se na možnosti jeho zkoumání a zachycení jeho vlivu na jednotlivé subjekty v destinaci. Praktická část shrnuje a analyzuje výsledky primárních kvalitativních a kvantitativních výzkumů. Výsledky analýz slouží k hodnocení současného stavu destinačního managementu v podmínkách České republiky. Provedená dotazníková šetření a rozhovory s experty se zaměřovaly na popis vztahů mezi organizacemi destinačního managementu a dalšími subjekty v destinacích. Za ztěžejní bod disertační práce autor považuje využití nových metod pro deskripci sociálních vazeb v destinaci a inovativní přístup k modelu destinace s využitím systémového myšlení ve zpětnovazebních smyčkách. Výsledky analýz jsou zapracovány do zpětnovazebního modelu destinace, který demonstruje význam organizací destinačního managementu pro destinace a podniky zde působící. Model demonstruje přesah organizací destinačního managementu do různých úrovní podnikatelského prostředí v destinaci. V závěru jsou shrnuty výsledky výzkumů. Ze závěrů práce plynou doporučení pro praktickou aplikaci destinačního managementu na různých úrovních řízení rozvoje cestovního ruchu v České republice. Jsou představeny přínosy práce pro oblast vědy a výzkumu, pedagogiky a praxe. Práce nabízí možnosti pro další výzkumy v této oblasti na úrovni národní i regionální.
  • Item
    Spokojenost zákazníka - předpoklad efektivního řízení podniku cestovního ruchu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Vildová, Eliška; Koudelka Jan, Doc. Ing. CSc.; Lošťáková Hana, Prof. Ing. CSc.
    Disertační práce "Spokojenost zákazníka - předpoklad efektivního řízení podniku cestovního ruchu" je zaměřena na prezentaci ověření vlivu spokojenosti zákazníka na fungování podniku v praxi lázeňské organizace. Cílem této disertační práce je navrhnout model měření spokojenosti, resp. loajality zákazníka tak, aby bylo možné jej aplikovat v praxi na podnik cestovního ruchu, resp. lázeňský hotel. V první části práce jsou vymezeny teoretické aspekty tématu se zaměřením na zpřehlednění a pochopení provázanosti základních pojmů. Dále jsou zde popsány jednotlivé směry a metody, kterými lze spokojenost zákazníka kvantifikovat. V empirické části práce, je v souladu s cílem disertační práce, zvolen konkrétní model výpočtu spokojenosti resp. loajality zákazníka, na jehož příkladu je spočítána spokojenost dle zákazníkových priorit v jednotlivých atributech čerpané služby. Autorka tímto na konkrétním modelu zdůrazňuje specifičnost lázeňského pobytu (v souvislosti s upřednostňováním základních služeb lázeňského pobytu - léčba, ubytování, stravování, sport a kultura). Následuje aplikace navrženého modelu na příkladu jedné z největších lázeňských společností v České republice - akciové společnosti Lázně Františkovy Lázně, která působí v Karlovarském kraji, kde je lázeňství jedním z nejdůležitějších odvětví. Pro potřeby disertační práce bylo mezi hosty této lázeňské společnosti provedeno rozsáhlé dotazníkové šetření (řádně vyplněný dotazník odevzdalo celkem 7 742 respondentů) s cílem zjistit rozdílnost vnímání důležitosti jednotlivých složek lázeňského pobytu a na základě těchto informací upravit zkoumaný model tak, aby poskytl informace o spokojenosti zákazníka v jednotlivých oblastech a o tom, jakou váhu jim zákazník přikládá. V závěru práce jsou shrnuty dosažené poznatky. Autorka navrhuje možnosti pro další výzkumy, které vyplynuly z teoretické i empirické části práce, a představuje přínosy této práce.
  • Item
    Spokojenost zákazníka - předpoklad efektivního řízení podniku cestovního ruchu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2015) Vildová, Eliška; Koudelka, Jan; Lošťáková, Hana
    Disertační práce "Spokojenost zákazníka - předpoklad efektivního řízení podniku cestovního ruchu" je zaměřena na prezentaci ověření vlivu spokojenosti zákazníka na fungování podniku v praxi lázeňské organizace. Cílem této disertační práce je navrhnout model výpočtu spokojenosti, resp. loajality zákazníka tak, aby bylo možné jej aplikovat v praxi na podnik cestovního ruchu, resp. lázeňský hotel. V první části práce jsou vymezeny teoretické aspekty tématu se zaměřením na zpřehlednění a pochopení provázanosti základních pojmů. Dále jsou zde popsány jednotlivé směry a metody, kterými lze spokojenost zákazníka kvantifikovat. V empirické části je v souladu s cílem disertační práce zvolen konkrétní model výpočtu spokojenosti resp. loajality zákazníka, na jehož příkladu je spočítána spokojenost dle zákazníkových priorit v jednotlivých atributech čerpané služby. Autorka tímto na konkrétním modelu zdůrazňuje specifičnost lázeňského pobytu (v souvislosti s upřednostňováním základních služeb lázeňského pobytu - léčba, ubytování, stravování, sport a kultura). Následuje aplikace navrženého modelu na příkladu jedné z největších lázeňských společností v České republice - akciové společnosti Lázně Františkovy Lázně, která působí v Karlovarském kraji, kde je lázeňství jedním z nejdůležitějších odvětví. Pro potřeby disertační práce bylo mezi hosty této lázeňské společnosti provedeno rozsáhlé dotazníkové šetření (řádně vyplněný dotazník odevzdalo celkem 7 742 respondentů) s cílem zjistit rozdílnost vnímání důležitosti jednotlivých složek lázeňského pobytu a na základě těchto informací upravit zkoumaný model tak, aby poskytl informace o spokojenosti zákazníka v jednotlivých oblastech a o tom, jakou váhu jim zákazník přikládá. V závěru práce jsou shrnuty dosažené poznatky. Autorka navrhuje možnosti pro další výzkumy, které vyplynuly z teoretické i empirické části práce, a představuje přínosy této práce.
  • Item
    Využití e-business pro dosažení konkurenční výhody podniků
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Petrtyl, Jan; Eger, Ludvík; Edl, Milan; Poulová, Petra
    Disertační práce s názvem "Využití e-business pro dosažení konkurenční výhody podniků" je zaměřena na aktuální a v odborné literatuře často rozebírané téma využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve firmách. Práce má ambici přispět do diskuse z několika úhlů pohledu. Text je systematicky rozdělen: Autor nejdříve vymezuje nejširší rámec tématu tím, že zasazuje informační a komunikační technologie do oblasti celospolečenského využití a zaměřuje se na fenomén tzv. informační společnosti. Pak seznamuje čtenáře s různými koncepty, pohledy a hodnotícími modely. Následně je pozornost věnována významu ICT pro národní ekonomiky. Problematika je ilustrována na praktických příkladech a autor pro zpřesnění výkladu používá různých mezinárodních žebříčků a srovnání. Následně se autor soustředí na hlavní subjekty využívající ICT ? domácnosti, vlády a pod-niky. Je systematizován a vyčíslen trh s ICT a představen jeho vývoj v České republice i ve světě. V následující části textu je detailně pojednáno o konkrétním využití ICT v podnikové sféře. Autor srovnává různé přístupy, definuje klíčové pojmy a seznamuje čtenáře s různými modely hodnocení dopadů ICT - zejména pak informačních systémů ? na firemní aktivity. Těžiště zájmu tvoří vliv informačních systémů na konkurenceschopnost firem. Jednotlivé koncepty (tuzemské i zahraniční) jsou přehledně srovnány a autor na základě provedené komparace vyvozuje důsledky pro další práci. Následuje statistický pohled na využití vybraných nástrojů e-business v evropských podnicích. Autor za tímto účelem sestavuje vlastní kompozitní ukazatel a s jeho pomocí provádí mezinárodní komparaci. Po prezentaci výsledků je přistoupeno k hlavní části práce - statistické analýze rozsáhlé báze dat, která pokrývá více než 13.000 firem. Autor zkoumá, jak se liší intenzita využití vybraných nástrojů e-business, intenzita investic do ICT a podíl pracovníků s univerzitním vzděláním a pracovníků ve výzkumu a vývoji mezi firmami, které vykazují rozdílný vývoj v definovaných znacích konkurenceschopnosti. Výsledky přehledně shrnuje, komentuje a diskutuje. Poslední část dokumentu tvoří návrhy na budoucí výzkum a shrnutí přínosů disertační práce (pro rozvoj vědy a oboru, pro praxi a pro pedagogickou činnost).