Jiří Trnka International Symposium 2022: Všechny barvy pohádky
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Seznam reprodukcí(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024)Item Album(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024)Item Hosté(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024)Item Laureáti(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024)Item Medailony autorů(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024)Item Vytváření atmosféry v knihách pro děti prostřednictvím ilustrace(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Díaz, Fanuel HanánUmělecká a literární díla vyzařují svou vlastní energii. Existují nehmotné prvky, které jim tuto kvalitu propůjčují. Ty jsou zásadně důležité pro zachycení vjemů a emocí, jež atmosféru díla utvářejí. V ilustracích knih pro děti je mnoho prostředků sloužících k tomu, aby navodily atmosféru a nabídly čtenáři významy, jež překračují obsah viditelný na první pohled, nebo interpretace těchto mnohočetných významů. Ke zdůraznění emocí přispívají kontrasty světla, výběr barev, technická řešení jako např. tah štětcem, užití různých hodnot barevných tónů a perspektivy. Přestože se jedná o nehmotný prvek, atmosféra je základem pro vnímání obrazu.Item Ilustrace a animace: Životní dílo Líviusze Gyulaie(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Révész, EmeseLíviusz Gyulai (1937–2021) je jedním ze zásadních maďarských ilus trátorů a fi lmových animátorů. Ilustrace a animovaný fi lm se v jeho život ním díle objevují souběžně, stejně jako v tvorbě Jiřího Trnky. Od počátku šedesátých let až do své smrti ilustroval stovky děl, od klasiků světové literatury (Villon, Balzac, Cervantes, Perrault) až po autory současné literatury pro dospělé i dětské čtenáře. Jeho grafi cká díla se vyznačova la nápodobou historických slohů (středověk, rokoko, biedermeier). Od roku 1976 vedle ilustrací a samostatných grafi ckých listů vytvořil čtrnáct animovaných fi lmů, z nichž poslední tři byly vícedílné seriály. Jejich náměty se prolínaly s jeho grafi ckou tvorbou. Přednáška poukazuje na paralely mezi ilustracemi literárních děl a animovanými fi lmyItem Andersenovy pohádky v kontextu české knižní tvorby: Od prvních ilustrátorů k Jiřímu Trnkovi(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Sloupová, AndreaAndersenovy pohádky patří mezi knihy, které oslovují stále nové gene race čtenářů a jsou výzvou i dalším generacím výtvarných umělců. A právě v českém či ještě lépe česko-slovenském prostoru se jim dostalo vynikající výtvarné péče řady výtvarných umělců. Problematika ilustrace novějších vydání je – alespoň odborné veřejnosti – bezpochyby známá. V tomto příspěvku, refl ektujícím dobové tendence i osobní přístupy, se proto zaměřím na její vývoj od prvních českých výborů až k dílům Cyrila Boudy a Jiřího Trnky, představitelů prvních dvou generací 20. století, jejichž ilustrace jsou příkladem vrcholného tvůrčího přístupu k literární předloze.Item Pohádky a pohádkové motivy v animované tvorbě Jiřího Trnky(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Mertová, MichaelaPro Jiřího Trnku byl jednou z klíčových forem vyjádření pohádkových příběhů animovaný fi lm, pro který čerpal inspirace z národní kultury, světové literatury i výtvarného umění. Jeho první snímky vznikly krátce po druhé světové válce, kdy animaci dominoval Walt Disney. Trnka však šel vlastní cestou, která vedla k mezinárodnímu úspěchu jeho fi lmů. Ve své tvorbě určené jak dětem, tak dospělým neustále inovoval výtvarné a technologické aspekty, díky nimž dovedl vyjádřit výjimeč nou atmosféru a bohatou škálu citů a náladItem Broučci v díle Jiřího Trnky(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Formanová, MarkétaJak bylo pro tvorbu Jiřího Trnky typické, textové předlohy, k nimž se pak opakovaně vracel, zpracovával často v různých médiích. Stalo se tak i v případě Broučků Jana Karafi áta, a to prostřednictvím ilustrací z počátku i závěru jeho umělecké kariéry, divadelních loutek a loutek výstavních. Příspěvek uvádí zmíněné výtvarné interpretace do kontextu s Trnkovým Dřevěným divadlem, přípravou dioramatu pro nerealizovanou československou expozici Světové výstavy v New Yorku, okolnostmi vzniku jeho ilustrací i s knihou samotnou.Item Kreslím a kreslím jesličky: O vzájemné inspiraci Františka Hrubína a Jiřího Trnky(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Čeňková, JanaV příspěvku budu hovořit o tvůrčí spolupráci Jiřího Trnky a Františka Hrubína, kteří jsou významnými a velmi plodnými umělci formujícího se dění na literárním a výtvarném poli již od předválečné české scény. Mnohé již bylo o nich psáno a jejich společná tvorba se vydává dodnes. Myslím si, že by si oba autoři přáli, aby byl v jejich vydání nových reedicí dodržen textový a grafi cký konečný koncept. Společná činnost trvala až do smrti Jiřího Trnky v prosinci 1969, poslední ilustrace již Trnka nestihl vytvořit (Lešanské jesličky) a František Hrubín ho nakonec přežil jen krátkou dobu, odešel v březnu roku 1971. Zaměřuji se na součinnost literární a umělecké kritiky, ve které vycházím ze zamyšlení ve studii Mi chaela Baxandalla nad jejich rozdíly. U básnického výkonu Hrubína budu hovořit slovy o slovech, u Trnky slovy o tvarech (ilustracích).Item Četlu níček bube aneb Zastavit čas: Šedesát let Trnkovy Zahrady(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Kopáč, RadimZahrada je jediná Trnkova autorská kniha: napsal ji i nakreslil. Vyšla ve Státním nakladatelství dětské knihy před šedesáti lety, v roce 1962, kdy bylo autorovi právě padesát let, sedm let před jeho smrtí. O čem ta kniha je, o čem reálně i symbolicky vypovídá, ke komu se obrací, koho oslovila tehdy, koho oslovuje dnes – a jak funguje v překladu do cizích jazyků? Je v ní Trnkův animovaný fi lm, je v ní duch doby, jsou v ní typická pohádková schémata, postupy, motivy? Jak tady slovo spo lupracuje s obrazem, jak obraz vyživuje slovo? A kdo si troufl jít v téhle jedinečné autorské stopě (Pavel Čech: O zahradě, 2012)? Takže co všechno – a jak – dělá tuhle stostránkovou práci živou i po generacích? Proč skončila v kánonu jako nezpochybnitelná položka nejen v rámci Trnkova bohatého díla, ale v širokém rámci zdejší literatury a umění pro děti a mládež po roce 1945, možná rovnou celého dvacátého století? Otázky, na které je třeba hledat odpovědiItem Úvodní slovo(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Aubrecht, Vojtěch; Trnka, JanItem Editorial(Západočeská univerzita v Plzni Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, 2024) Sloupová, Andrea