Conference papers (KČJ)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Konverzace v učebnicích češtiny pro cizince v 18. a 19. století(Ústav pro jazyk český AV ČR, 2023) Chýlová, HelenaČlánek se zaměřuje na obsah konverzačních částí učebnic českého jazyka pro cizince vzniklých v poslední třetině 18. a v průběhu 19. století. Sekce jsou uvedeny v chronologickém pořadí. Autor rozebírá jednotlivé publikace z několika bodů vybraných konverzačních témat, jejich rozsahu a didaktického přístupu. Článek sleduje progresivní přechod od deskriptivního přístupu ke gramatice k moderním učebnicovým prostředkům výuky českého jazyka.Item Morfosyntaktické inspirace(Masarykova univerzita, 2023) Hrdlička, MilanPříspěvek přináší zajímavé postřehy a poznatky získané při výuce češtiny jako cizího jazyka (např. různé pokusy o zjednodušení aj.).Item Prostředky nominální kondenzace v listinách Listáře královského města Plzně(Ústav pro jazyk český AV ČR, 2023) Pasáčková, Eva; Spěváčková, MartinaStudie analyzuje jazykové prostředky, které lze označit za charakteristické pro právní diskurz o staročeském období. Zaměřuje se na prostředky nominální kondenzace, o čemž svědčí nálezy z vybraných testamentů v češtině ze Sbírky dopisů královského města Plzně mezi polovinou 15. a polovinou 16. století. Analýza ukazuje poměrně vysokou frekvenci nominální kondenzace, danou částečně jejich funkcí jako odborných termínů (slovesná podstatná jména) nebo koreferenční funkce (slovesná adjektiva). Z hlediska formy se nejčastěji vyskytovala deverbativní podstatná jména a adjektiva, sémanticky pak podstatná jména nejčastěji vyjadřovala účel a příčinné souvislosti, adjektiva naopak zhušťovala větné členy atributivní. Kondenzace je nejčastější v nejstarším studovaném období. Postupně jsou zhuštěné výrazy nahrazeny zhuštěnými frázemi. V celém období se vyskytují zhuštěné výrazy tvořící uvozovací nebo závěrné formulaické kolokace. Takováto fromulaická povaha může být považována za jednu z charakteristik jazyka správy.Item Petr Nejedlý, třetí z patronů Olympiády v českém jazyce(Ústav pro jazyk český AV ČR, 2023) Čechová, MariePříspěvek se zaměřuje nejprve na osobní vztah Petra Nejedlého a autora: studenta a učitele. Poté se věnuje jejich společné práci při řízení soutěže pro talentované studenty českého jazyka Olympiáda v českém jazyce (ČLO). Autor pojednává o zhruba čtvrtstoletí trvající spolupráci a také o spoluautorství knihy Hrátky s češtinou a článků P. Nejedlého o CLO v časopise Český jazyk a literatura.Item Výukové materiály pro žáky-cizince na druhém stupni ZŠ(Akropolis, 2024) Macháčková, DitaČlánek představuje soubor výukových materiálů pro žáky-cizince na 2. st. ZŠ, který vznikl v rámci projektu „Podpora integrace cizinců na lokální úrovni v roce 2022“. Výukové materiály byly vytvořeny pro předměty český jazyk a literatura, matematika, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, chemie a výchova k občanství. Jejich cílem je jednak podpořit žáky-cizince v osvojování českého jazyka a také učiva různých předmětů, jednak motivovat a nasměrovat jejich pedagogy tak, aby dokázali žáka-cizince zapojit do výukového procesu i bez znalosti naší mateřštiny.Item K vlivu angličtiny na češtinu ve školní praxi na 1. stupni základní školy(Prešovská univerzita v Prešove, 2024) Písková, Růžena; Lyerová, HelenaV příspěvku se zaměřujeme na vliv angličtiny na češtinu u dětí mladšího školního věku. Tento vliv se projevuje mimo jiné v komunikační oblasti informačních technologií, počítačových a mobilních her, a právě na něj se v našem příspěvku soustředíme. Ve srovnání s předchozími desetiletími jsme svědky výrazných změn ve věkovém složení mluvčích. Zatímco v devadesátých letech a na přelomu tisíciletí probíhala komunikace o počítačových hrách a informačních technologiích většinou ve věkových kategoriích teenagerů a mladých dospělých, nyní o těchto tématech běžně komunikují žáci mladšího školního věku, ale také senioři ve věkové kategorii 70+. Klademe si otázku, zda a do jaké míry škola reaguje na změny v komunikační praxi žáků. Jak se tento vývoj odráží v kurikulárních dokumentech? Pozornost věnujeme i neformálnímu vzdělávání a mimoškolním, volnočasovým aktivitám a jejich významu pro rozvoj komunikačních kompetencí žáků.Item "Polištění" a "odlištění" Pušperku. Příklad z lokální toponomastiky jihozápadních Čech(Prešovská univerzita v Prešove, 2024) Franta, DavidOdborný příspěvek tematizuje toponymum Pušperk (osada, obec Poleň, okres Klatovy, Plzeňský kraj, Česká republika), jeho zajímavý historický vývoj a komunikativně identifikační funkci. Nejstarším doloženým sídlem v osadě byl hrad ze 13. století Pušperk, zkomolený název původního označení Fuchsberg (v překladu z němčiny do češtiny Liščí hora). Název Fuchsberg odkazuje pravděpodobně k heraldickému zvířeti, jež měl Jaroš ze Slivna a Poděhus, vysoký přemyslovský úředník, v erbu. Následně byl název Pušperk metonymicky přenesen na podhradí. Onomastiky nejzajímavější období názvu osady se týká až doby po 2. světové válce. V rámci počešťování německojazyčných příjmení, jmén místních a jmén pomístních byl změněn roku 1950 i název osady na Klatovsku na označení Liška. Nový substantivní název nebyl zcela standardní, např. běžnější adjektivní varianta Liščí ale byla vybrána pro osadu Fuchsberg (obec Chudenín, okres Klatovy). Po změně režimu došlo v roce 1991 k návratu k původnímu názvu Pušperk. V komunikaci se ovšem změny promítaly postupně a s různou mírou intensity, a proto lze hovořit o tzv. dvojkolejnosti pojmenování. Např. dopravce ČSAD autobusy Plzeň vedl autobusovou zastávku až do roku 2018 jako Liška, což mátlo nejen turisty mířící autobusovou linkou za zříceninou hradu. Starousedlíci nepřivykli v běžné komunikaci názvu Liška, zato přistěhovavší se mezi 50.–80. lety byli k používání označení Liška v komunikaci svolnější. V příspěvku zaznění také výsledky orálněhistorického výzkumu u obyvatel obce Poleň (Poleň, Poleňka, Zdeslav, Mlýnec, Pušperk) sledujícího užívání variant Pušperk a Liška v komunikaci. Na příkladu vývoje toponym této osady se potvrzuje teorie Rudolfa Šrámka, že toponomastika (a šířeji i onomastika) je nauka o fungování propriální složky jazyka, že jména mají komunikativně identifikační funkci, proto se zařazují do komunikace; není to pouze věda o výkladech původu a významu jmen.Item Discipuli aemiliani klatovského gymnázia (2015-2021)(Gymnázium Jaroslava Vrchlického, 2022) Franta, DavidSoutěže a soutěžící v dějepisu, češtině a latině na klatovském gymnáziu mezi lety 2015-2021.Item Počátky vzdělávání v Čechách 9. a 10. století(Viša škola upravlinnja i administracii v Opole, 2021) Novotný, JiříNejstarší vzdělávací instituce v Čechách vznikla patrně na konci 10. století. Jednalo se o katedrální školu u sv. Víta v Praze. Křesťanství ale přišlo ke středoevropským Slovanům nepoměrně dříve. Bylo tedy třeba již od 2. poloviny 9. století vychovávat kněžský dorost. Nejstarší domácí literární památky raného středověku uvádějí několik zmínek o vzdělávání v Čechách během 10. století. Článek sumarizuje informace primárních pramenů a vyvozuje konkrétní závěry.Item Moodle as a Platform for an Online Reading Comprehension Competition(Wolters Kluwer, 2020) Havránková, Tereza; Grolmus, Petr; Wroblewski, Bartlomiej; Rohlíková, Lucie; Chejlava, Viktor; Čepičková, JanaItem Dynamika jazyka současných vlogerů a youtuberů(Univerzita Palackého v Olomouci, 2018) Chýlová, HelenaPříspěvek přináší pohled na charakteristické rysy jazyka současných vlogerů a youtuberů, vymezuje oba typy uživatelů jazyka v internetovém prostředí a snaží se postihnout charakteristické rysy jazyka: vázanost na prostředí a téma, aktualizační a individualizační jazykové prostředky, expresivitu a její vyjadřování, užívání anglicismů. Pozornost je věnována i sociolektismům vyskytujícím se v obou druzích internetové komunikace.Item Dialog jako obraz boje(Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2016) Kuba, MartinText se pokouší popsat specifika staročeské literární památky Hra o Kristovu zmrtvýchvstání i o jeho oslavení. Na základě analýzy použitých jazykových prostředků s konotací boje a bitvy dále ukazuje na kompozici celého textu jako promyšleného konceptu boje Dobra se Zlem. Pozornost věnuje i mimořádnému zachycení Kristova sestoupení do pekel a jeho textovému ztvárnění z temporálního hlediska.Item Náboženská tematika ve výuce literatury na střední škole(Magnanimitas, 2017) Pokorová, MarkétaPráce řeší odraz globalizačních tendencí v českém školství, zejména pak roli náboženství ve výuce společenskovědních oborů s důrazem na český jazyk a literaturu - povinný maturitní předmět. V průběhu šetření byly analyzovány rámcové vzdělávacími programy pro různé typy škol a dále Katalog požadavků zkoušky společné části maturitní zkoušky z českého jazyka pro nadcházející rok. Z výzkumu jasně vyplynulo, že znalost náboženské problematiky je státem po žácích požadována, a to hned v několika rovinách. V práci jsou rovněž naznačeny cesty, jimiž se ubírá moderní literární výuka, včetně ukázkové interpretace textu Starého zákona. Na základě zjištěných výsledků je možné zahájit diskusi o potřebě odtabuizovat téma ve společnosti jako i o potřebě kvalitního vzdělávání pedagogů v dané oblasti.Item Židovská tematika ve výuce - nové náměty(Magnanimitas, 2017) Pokorová, MarkétaZevrubnou analýzou českých školských dokumentů bylo prokázáno, že všichni čeští studenti by měli být vedeni k náboženskému povědomí, a to v širokém kulturněhistorickém kontextu. Splnění tohoto požadavku je ověřováno u maturitních zkoušek. Práce je zaměřena na výuku tematiky židovské, již nelze v hodinách obejít, bývá však často prezentována zkostnatěle. Kromě pohledu na běžnou praxi tak práce předně přináší nové náměty do výuky.Item Židovská tematika ve výuce - Plzeňský kraj(Magnanimitas, 2018) Pokorová, MarkétaPráce obsahuje stručné shrnutí historie plzeňské židovské komunity a dále je specificky zaměřena na židovské literární osobnosti spojené s Plzeňským krajem. Cílem jest dokázat, že region má své významné židovské autory a že skrze lokální, a tudíž žákům blízký, kontext je možné studenty s vybranou problematikou seznámit nenásilně a efektivně.Item Židovská tematika ve výuce - Golem(Magnanimitas, 2018) Pokorová, MarkétaPráce volně navazuje na předešlý text zabývající se novými náměty do výuky literatury, tentokrát je však specificky zaměřena na postavu Golema. Skrze pečlivé studium vybraného fenoménu bylo zjištěno, že jde o ideální průřezové téma, jehož odkaz se nachází ve světe robotů a klonů, v moderních seriálech, komiksech, v manze či v počítačových hrách, díky čemuž lze studenty skrze to, co je jim blízké, poučit o židovské legendě efektivně, a přitom zábavně.Item Příprava bohemistů-cizinců na tvorbu odborného textu(Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018) Čechová, MarieSmyslem příspěvku je usnadnit studentům přípravu diplomových a bakalářských prací a zdokonalit jejich zpracování, pomoci při výběru tématu, při formulaci cílů a hypotéz, metod a postupu výzkumu přes zpracování výzkumného materiál až po kompozici a stylizaci odborného textu. V příspěvku se probírá postup přípravy, a to v návaznosti na autorčin výklad ve stati Příprava a tvorba věcného, zvláště odborného komunikátu psaného v Současné stylistice (2008), ten se konkretizuje, vše se dokumentuje na dokladech, jež jsou vybírány ze studentských textů a analyzovány; jsou zmapovány některé typické nedostatky - od kompozice a výstavby textu přes syntaktickou stavbu, lexikum, po morfologii a pravopis. Vytčeným nedostatkům by se měli vedoucí práce od počátku věnovat, aby je předcházeli. Student-cizinci mají velmi rozličnou úroveň v závislosti na předchozím školení, tu musí vedoucí práce poznat a na ni bezprostředně navázat.Item Proměny v současné češtině(MAKS Press, 2018) Čechová, MarieSoučasná čeština je sociálně stratifikována a regionálně diferencována, třebaže v ní probíhají i procesy opačné, unifikace a nivelizace. Jazykový vývoj v sobě obsahuje antinomie, vzájemně sice protikladné, ale komplementární, doplňující se a v sebe přecházející. Za základní dvojici pokládáme analogii a anomálii, jejich amplitudy se střídají; až do 90. let převažující analogismus byl vystřídán anomalismem, nyní se zdá, že i ten už je za zenitem. V referátu se vykládá působení vybraných antinomií v jazyce a v řeči. K nejvýznamnějším patří vztah mezi spisovností a nespisovností, představovanou obecnou češtinou, tj. koiné převažujícím v běžné mluvě v Čechách a v západní části Moravy. Výraznou antinomií je i archaizace a na druhou stranu oživování některých prostředků. Archaizace vede k ochuzování vyjadřovacích možností, k ústupu některých prostředků, např. přechodníků, zvláště minulého, a minulého kondicionálu, …, na druhou stranu lze sledovat oživování téměř vymizelých jevů, např. výrazů potažmo, stran, pakliže…Vcelku lze současnou situaci češtiny charakterizovat jako dynamickou, s vývojovými rysy jak systémovými, tak nepravidelnými.Item Eliptičnost a redundantnost v řeči(Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017) Čechová, MarieEliptičnost a redundantnost chápe autorka jako dva kontrární pojmy. Eliptičností míní vypouštění (proces) i vypuštění (výsledek procesu), ale i pouhé nevyjádření slov a vět, které jsou v daném větném schématu očekávány. Redundancí rozumí nadbytečnost či nadměrné užití výrazových prostředků. Redundance je pojem nadřazený pojmu pleonasmus. Ve svém článku uvádí různé příklady eliptičnosti a redundance v různých oblastech užití českého jazyka a v různých komunikačních situacích.Item Prekraczanie granic przyzwoitości: obraz picia i osób pijacych alkohol w leksyce i frazeologii polskiej i czeskiej(Wydawnictvo scriptum Tomasz Sekunda, 2018) Chýlová, Helena; Lukášová, JitkaČlánek je věnovaný tématu překračování hranic zdvořilosti či slušnosti vyvolanému nadměrným pitím alkoholu.Analyzuje jazykový lexikální materiál z českých i polských slovníků z pohledu formování jazykového obrazu světa ve vztahu k danému tématu. Prezentovány jsou hlavně konceptuální metafory pijáka, procesu pití, výsledného stavu po pití nadměrného množství alkoholu a jazykové prostředky spojené v obou jazycích s pitím alkoholu. Základní část kvalitativní analýzy představují kulturně podmíněné metafory, představující stabilní část lexikonu i frazeologie obou jazyků.