Bachelor´s works (KVU)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 875 results
  • Item
    Příběh jako inspirace pro šperk
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Gabrielová, Wanda; Verner Martin, MgA.; Grosman Martin, MgA.
    Tato bakalářská práce pojednává o spojení šperku a příběhu. Dále je práce ukázkou toho, jak se autorka inspirovala japonskými lampiony a jejich výrobou při vytváření nových ojedinělých objektů v médiu šperku. Výslednými objekty je 25 kusů ve třech různých kolekcích za použití bambusu a papíru. Kolekce objektů se liší v procesu zpracování jednotlivých bambusů. Hlavní inspirace japonskými lampiony pomohla k rozboru výroby bambusové konstrukce, která je založena na svazování bambusů k sobě. Dále technikou nanášení japonského papíru Washi na sestavenou konstrukci. Objekty vytvořené v této práci vychází z konstrukce japonských lampionů Chouchin, ale samotné objekty jsou povzneseny dále pro médium šperku. Papír Washi zde hraje roli, jak použít inspiraci, tak aby se promítla v médiu šperku a zároveň byla použitelná pro nošení. Výsledné objekty jsou složeny z bambusů ohýbaných do ostrých úhlů, a tak vytvořených specifických spirál. Tyto spirály jsou poté k sobě připevněny a místa spojení jsou speciálním způsobem svázána z nití jdoucích proti sobě a tím vzniknou dekorativní křížky.
  • Item
    Videoprojekce
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Merkulenko, Anna; Takáč Viktor, MgA. Ph.D.; Mazúr Milan, MgA. Ph.D.; Vančát Jaroslav, Doc. PhDr. Ph.D.
    The Path je instalace spojená s videoprojekcí, která divákovi umožňuje nahlédnout do procesu deprese a projít si cestu, kterou procházejí miliony lidí na celém světě. Projekce se skládá z vizualizací pěti různých fází vývoje nemoci, které jsou postupně vysílány na pěti plátnech a doprovázeny zvukovou stopou z úryvků mých deníků, které jsem si vedla v době, kdy jsem sám trpěla depresí.
  • Item
    Volný pád
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Noarova, Nadezhda; Véla Vladimír, MgA.; Trnka Pavel, MgA. Mgr.
    Co chci tvořit? Jestli mám kontrolu nad tvůrčím procesem? Kde mám kontrolu? Kde chci mít kontrolu? Kde, v případě, že ji mám, kontrolu můžu opustit? Když opustím, co zůstává? Volný pád - znamená to, že padám a přiznávám, že klesám. Nevím, co dělám. Nikdo další to neví. Ani jeden z nás nemá "dospělé", jinak řečeno dalo by se říci objektivní znalosti. Každý žije podle naučených vzorců. Téměř veškerá naše kontrola je pouhou iluzí. Volný pád - neznamená hodnocení skutečnosti jako negativní či pozitivní, ale pouze akceptace a uznání podmínek. Nemáme pod kontrolou nic. A zároveň máme každou vteřinou dohled nad svým jednáním. Každou vteřinu mám na výběr, zda se podřídím okolnostem či půjdu proti nim. Tento projekt promítá pocit "go with the flow" - odevzdat se okamžiku, aniž bych se zcela vzdala odpovědnosti a kontroly. Výraz "volný pád" je další formulací konkrétního pocitu pokusem najít metaforu. Série čtvercových pláten, na kterých maluji v nejrůznějších prostředích znamená to, že zachycují dané podmínky, které ovlivňují můj stav. Vědomě si vybírám místo, materiály a barevnou paletu a pak se nechávám ovlivnit vnějšími okolnostmi. Vzdávám se kontroly nad vším ostatním, aniž bych se snažila malovat úmyslně. Tím pádem, kontroluji různé aspekty díla. Nechávám se vést intuicí a nevím, jaký bude konečný výsledek. Nespěchám, ale ani nezpomaluji. Přemýšlením o dalším kroku. Veškeré okolnosti, které nemohu ovlivnit. Přijímám jako nedílnou součást procesu. Dvakrát jsem byla vyhnána policií. V obou případech jsem odešla a nechala plátno ve stavu, v jakém bylo. Každá tvůrčí práce je meditací. Přechod do nějakého jiného stavu vědomí. Ponoření se do práce, která existujete v trochu jiném stavu myšlení. Moje práce je tedy především o meditativním procesu. Je to pokus myslet jinak a nekontrolovat, co si "myslím".
  • Item
    Pohyb jako meditační prostředek
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vacíková, Natalie; Takáč Viktor, MgA. Ph.D.; Mazúr Milan, MgA. Ph.D.; Vančát Jaroslav, Doc. PhDr. Ph.D.
    Pohni hmotou! Aneb symbiotická kultura bakterií, kvasinek a ženy byl dosud mým nejrozsáhlejším projektem, založený na intimních pocitech a průzkumech z průběhu tvorby. Vývoj a kurátorství této instalace mě stálo energii i čas, ale proces se mi odvděčil a obohatil stav mé mysli i těla. Nebyla to jednosměrná ani jasná cesta, jejíž začátek byl zastíněn alternativní vizí a médiem, ke kterému jsem necítila osobní vazbu. K nálezu materiálu došlo náhodou; pořídila jsem si kombuchu na čaj a začala ji pěstovat. Potenciál instalačního prvku byl zřejmý, její lehce nevýrazný pohyb byl fascinující; nová vrstva paradoxně roste neuvěřitelně rychle. Kombucha mi nastavila rutinu, kterou jsem se řídila, a vytvořila si důvěrný vztah k jejím mnoha podobám. Motivy synonymní péče, symbiózy a pauzy od vnějšího světa prostřednictvím jemného pohybu mi dodávaly klid. Po mnoho měsíců soužití jsme si vybudovaly virtuální a doslovné místo k růstu. Prostřednictvím natáčení makro záběrů materiálu jsem zdokumentovala podivuhodnou hmotu kvasících bakterií a kvasinek. Mým cílem bylo prezentovat subjektivní i objektivní projevy a zkoumat filozofii fenomenologie pohledem Merleau-Pontyho; jako lidé jsme v neustálém stádiu stávání se, pohyb je klíčový pro pochopení toho, jak žijeme ve světě. Naše těla se nachází přesně mezi subjektem a objektem a pohybují se směrem k širším souvislostem. Využila jsem této filozofie k ztvárnění uměleckého úhlu projektu. Zároveň jsem nechala hmotu mluvit za sebe, po stopách hnutí 60. let 20. století Anti-form a Mono-ha. Projekt následoval svou předurčenou cestu. Moje minimální intervence se soustředila především na dešifrování jazyka kombuchy. Tento tvůrčí proces na mě působil meditativně. Studium kombuchy přineslo nové poznatky, díky kterým se projekt posouval dál. Uvědomění jak moc se naše žití prolíná. Navzájem jsme se starali se jeden o druhého. Pud natočit vlastní expresivní pojetí rutiny a rituálu také vzešel z obdivu prací Any Mendiety, Josepha Beuyse a Joan Jonas. První performativní debut byl obhacující. Tyto scény jsem natáčela na ruční videokameru Canon MiniDV, sama, čímž jsem posílila spojení mezi materiálem a sebou. Tyto nekvalitní záběry mají v sobě jednoduchost a přenechává prostor jasnému sdělení. S makro scénami je spárována zvuková stopa srdečního tepu, sestříhaná tak, aby zdůrazňovala vzdálený podvodní efekt (reakcí na vizuály kapalin a materiálů ve smyčce). Tep je zpočátku zrychlený a postupně se snižuje, podvědomě ovlivňující atmosféru prostřednictvím měnící se rychlosti a frekvence. Instalace se skládá ze čtyř smyček umístěných na CRT televizích, s hlavní smyčkou makro detailů na HD televizi. Jako ódu své materiální spolubydlící jsem zakomponovala živé komuchy v prostoru instalace a vytvořila objekt ze sušené kombuchy. Kontrast těchto složek propůjčuje instalaci interaktivní prvek a moment ucelení. Co se týče tématu, Pohyb jako forma meditace, je mou subjektivní zkušeností. Původní rozhodnutí pramenilo ze znepokojivého duševního stavu. Pohyb byl jedinou formou úlevy. Výsledný pohyb z průběhu tvorby byl léčivým a napomáhal mému zotavení. Dodával mi sílu díky rutinní péči o kombuchu a následně i o mne samotnou.
  • Item
    MÉDIA A EXPERIMENT
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Starý, Vojtěch; Merta Vladimír, Doc. akademický malíř; Kellner Lukáš, MgA.
    Během svého průzkumu v oblasti audiovizuální tvorby jsem se poprvé setkal s 360° kamerou během natáčení videoklipu. Jako kameraman jsem neustále sledoval technologické inovace, které se v tomto odvětví objevují, a tento nový typ kamery mě zaujal. Po pozorování jejího využití v komerčních i nekomerčních projektech jsem se rozhodl tento technologický nástroj vyzkoušet sám. První zkušenost s touto kamerou mě nadchla, a objevování dalších možností využití mě motivovalo k další práci s ní. Přestože jsem se původně soustředil převážně na komerční tvorbu videoklipů a jiných zakázek, postupně jsem začal uvažovat o využití 360° kamery i v rámci své nezávislé tvorby. Pociťoval jsem, že audiovizuální experimenty, na které jsem se zaměřoval, by mohly získat nový rozměr díky kombinaci této nové technologie s klasickým výtvarným médiem. Mým cílem bylo spojit možnosti 360° kamery s dlouhodobou zkušeností v kreslení a tvorbě hudby. Po několika pokusech jsem si uvědomil, že moje předchozí přístupy ke kresbě a postprodukci nejsou optimální. Rozhodl jsem se tedy pro změnu konceptu, který by umožnil lépe využít potenciál 360° kamery. Pro finální realizaci své práce jsem se rozhodl vytvořit prostorovou koláž, ve které by linie kreseb na skle a na stěnách stanu vytvářely dynamický vizuální zážitek. Při přípravě prostředí jsem zvolil festivalový party stan, který poskytoval vhodnou konstrukci pro využití světel a materiál s dostatečnou propustností světla. Během natáčení jsem se zaměřil na spontánní kresbu, která reagovala na rytmus hudby a vytvářela nepravidelné linie, jež se postupně překrývaly a měnily směr. Tento proces jsem vnímal jako experimentální a nechal jsem se vést intuicí a náhodou. V postprodukci jsem pak pracoval s principem, že každá linie vytvořená na skle či na stěnách reprezentuje zvuk. Sledoval jsem harmonii mezi vizuálním a zvukovým prvkem a snažil se vytvořit organický celek, který by diváka vtáhl do prožitku prostoru a hudby. Celý proces vytváření mého díla byl o neustálém experimentování, adaptaci a hledání optimálního spojení mezi novou technologií, klasickým výtvarným médiem a hudbou. Byla to pro mě cesta objevování a hledání nových možností v audiovizuální tvorbě.
  • Item
    INTERAKTIVNÍ PROJEKT
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lesina, Anastasiya; Kokolia Jan, MgA.; Pustějovský Michal, MgA.
    "Witch's Embrace" je hra v žánru Explorer Horror vytvořená v RPG Makeru. Grafická část vytvořená pomocí pixel artu a také kreslené animace. Příběh začíná tím, že se ztracená duše se probouzí na neznámém místě, zbavena vzpomínek na svou minulost. Bloudí v temnotě, snažící se najít alespoň něco, když si všimne světla, ke kterému bez přemýšlení míří. Světlo přenáší duši na louku před vstupem do lesa, kde jí množství ohňů láká do hlubin, zbavující možnosti ustoupit. Po průchodu chodbou obrovských stromů, jejichž hlubinami přelétají stíny, hlavní hrdinka zjišťuje, že les už nevypadá tak zlověstně, ale na cestě se objeví příšera, která ji pronásleduje. Utíkajíc před nebezpečím, dívka narazí na duše uvězněné v klecích, které jí pomohou se schovat, a pronásledovatel se řítí kolem. Opustiv úkryt, je možné promluvit s vězni a získat radu, pokračovat k domovu lesní víly, která by možná souhlasila k nápomoci. Víla poví, že hrdinka se nachází v lese čarodějnice, která chytá duše, aby osvětlila svůj les jejich světlem.
  • Item
    ANIMOVANÝ FILM
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tomadze, Viktoriia; Domlátil Vojtěch, Doc. MgA.; Kočí Vojtěch, MgA.
    Příběh sleduje životní cestu hlavní postavy "Oli", rozdělenou do tří klíčových etap: dětství, dospívání a mládí. Ola touží stát se olympijskou krasobruslařkou, ale její cesta je poznamenána složitými vztahy s trenéry, což jí přináší neštěstí. V dětství je Ola nucena trénovat násilím a bolestivým tlakem ze strany svého trenéra, který dokonce používá fyzické tresty. Tento zážitek způsobuje, že se Ola uzavírá a mění se v trojúhelník, což symbolizuje její utrpení. Navzdory tomu, že je trenér nejlepší v Rusku, Ola odmítá pokračovat v tréninku pod jeho vedením a odchází hledat nového trenéra. Ve druhé části se Ola setkává s úžasnou trenérkou, která se snaží Olu vymanit ze stavu trojúhelníku a inspiruje ji. Bohužel je trenérka odvolána kvůli administrativním problémům a Ola se ocitá opět sama. V poslední části přechází Ola k synchronizovanému bruslení, kde trenéři sice nepoužívají fyzické tresty, ale neustále dívky kritizují za jejich váhu. To vede Olu k užívání dopingu ke ztrátě váhy, což má za následek její vyloučení ze sportu. Ola nakonec reflexuje nad svými zkušenostmi a nachází pozitivní východisko z nepříznivé situace.
  • Item
    AUTORSKÁ KOMIKSOVÁ KNIHA
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Fábik, Adam; Kohoutová Marie, MgA.; Trnka Pavel, MgA. Mgr.
    Arogantnímu superhrdinovi s temnou stránkou se jednoho osudového dne obrátí život vzhůru nohama. Potom, co není schopen zachránit planetu Zemi před totální destrukcí, upadne v nemilost. MOON-MAN za své selhání viní, svoji bývalou přítelkyni, která se mezitím stala vůdcem zbytku lidské populace na měsíci. MOON-MAN chce pomstu. Bude ovšem úspěšný a nebo zjistí, že si za svůj pád a utrpení může sám?
  • Item
    ANIMOVANÝ FILM
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Skarko, Anastasiya; Domlátil Vojtěch, Doc. MgA.; Kočí Vojtěch, MgA.
    Moje bakalářská práce je autorský film na téma vnitřních pocitů domova. Co je pro každého z nás domovem? Kde se toto místo nachází? S čím je spojeno? Je domovem konkrétní místo, nebo je domov v nás? Putování po světě při hledání právě onoho ,,domova" - místa, kde se cítíte, že patříte. Kde jste v bezpečí a mezi svými. To jsou otázky, které si kladu neustále. Jsou pro mě důležité a snažil jsem se je vyjádřit vizuální formou.
  • Item
    ANIMOVANÝ FILM
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Švadlenková, Patricie; Domlátil Vojtěch, Doc. MgA.; Kočí Vojtěch, MgA.
    Metaforický železniční svět narážející na disociační psychické poruchy, z pohledu strojvedoucího, který ovšem místo toho, aby seděl ve své řídící kabině, vysedává na střeše vlaku. Je ale potřeba, aby někdo vlak řídil. Hrdina je stržen průvodčím zpět do vlaku a začíná návrat ke své roli, zatímco mu cestu komplikují cestující, kteří potřebovali vystoupit už na minulé zastávce.
  • Item
    ANIMOVANÝ FILM
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kulik, Nika; Domlátil Vojtěch, Doc. MgA.; Kočí Vojtěch, MgA.
    Krátký animovaný film "Já" je 2D animace o délce 2,5 minuty, vytvořená technikou ruční kresby, generováním obrázků pomocí umělé inteligence a doplněná speciálními efekty v Adobe After Effects. Tento film je o osobním životě autorky, o skutečných událostech z autorčiny minulosti , což z "Já" činí do jisté míry dokumentární animaci. Hlavní postava je kočičí stvoření a ztělesnění autorky. Styl vyprávění připomíná spíše proud vědomí než cokoli jiného. Tento film je experimentální uměleckou terapií, pokusem o reflexi vlastní minulosti a o duševní osvobození se od ní. Animace pomocí umělé inteligence - je v tomto díle použita jako metafora paměti, kde se všechno prolíná a neustále mění. Tato symbolika je dále rozvíjena tím, že mysl může reakcí na traumatické zážitky silně ovlivňovat a přetvářet vzpomínky.
  • Item
    AUTORSKÁ POP UP KNIHA NA VLASTNÍ TÉMA
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Ležatková, Magdalena; Soukupová Petra, MgA. Mgr.; Majerová Eva, MgA.
    Jako svou bakalářskou práci jsem vytvořila autorskou pop-up knihu nazvanou "Zákony schválnosti - domácí mazlíčci". Kniha obsahuje 14 ilustrací s pop-up mechanismy a je o domácích mazlíčcích, jejich majitelích a jejich problémech. Ilustrace jsou tvořeny technikou materiálového tisku a koláže. Používala jsem textury různých materiálů jako například látku, plastové sáčky, houbičky na nádobí. Také jsem používala vrstvení a prostřihávání papíru. Každou ilustraci jsem doplnila krátkým vtipným textem. Kniha je určena pro všechny věkové kategorie.
  • Item
    AUTORSKÁ KNIHA
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Shchemeleva, Krystsina; Axmann Mikoláš, Prof. akad. mal.; Kocman Jan, MgA. Mgr.
    Malá autorská kniha, která obsahuje tužkové ilustrace se zapojením pasteloveho prášku a akrylového šepsu. Kniha vypráví příbeh o dvou babičkách, Víře a Pověře. Kde ony existují, čím se zabývají a co pro ostatní dělají. Jaké mají mezi sebou vztahy a jestli dokážou spolupracovat? A hlavně ke komu z nich vy přijdete s žádostí o pomoc?
  • Item
    VÝTVARNÉ ŘEŠENÍ DESKOVÉ HRY/GAMEBOOKU
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šolcová, Michaela; Šlajch Václav, MgA. Ing.; Soukupová Petra, MgA. Mgr.
    Jiskra je artbook určen pro 2D plošinovou počítačovou hru. Tento artbook výtvarně zpracovává mé vlastní fyzické i mentální zdraví. Hlavními tématy je vizualizace povrchních i hlubokých problémů, emocí a sebepoznání.
  • Item
    AUTORSKÁ KNIHA NA VLASTNÍ TÉMA
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kolbová, Kristýna; Soukupová Petra, MgA. Mgr.; Majerová Eva, MgA.
    Mou bakalářskou prací je ilustrovaná autorská kniha, která má předat čtenářstvu základní znalosti ze světa výběrové kávy, provést je nákupem zrnek a nabídnout jim pár jednoduchých postupů, podle kterých si mohou doma připravit filtrovanou kávu. Práci doprovází průvodní zpráva, ve které vysvětluji, co mě vedlo k volbě tématu, popisuji svůj pracovní postup a nastinuji možnosti dalšího využití knihy.
  • Item
    VÝTVARNÉ ŘEŠENÍ POČÍTAČOVÉ HRY (VIDEOGAME CONCEPT ART)
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kalousová, Sabina; Šlajch Václav, MgA. Ing.; Trnka Pavel, MgA. Mgr.
    Les Aviti se je kniha, která znázorňuje koncept hry stejnojmenného názvu. Hra je inspirovaná slovanskými prvky. Žánrje fantasy rpg.
  • Item
    ILUSTROVANÁ KNIHA
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Brátová, Anna; Fučíková Renáta, akademický malíř; Trnka Pavel, MgA. Mgr.
    V rámci mé bakalářské práce jsem vytvořila ilustrovanou knihu s názvem Haiku. Formát této knihy je 210x210. Kniha obsahuje 18 ilustrací k básním Haiku. Všechny ilustrace byli vytvořené tužkou. Ilustrace obsahují motivy jako: každodenní život, nadsázka, absurdita, samota, příroda, metafora. Dílo obsahuje dvě ilustrované předsádky. Pro jejich motiv jsem zvolila horskou scenérii, jakožto odkaz na Japonsko.
  • Item
    Animovaný film
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Aitchison, Calum Filip; Domlátil Vojtěch, Doc. MgA.; Kočí Vojtěch, MgA.
    Animovaný film nám představuje doplňovače kávových automatů. Jeho práce je repetitivní, rytmická a osamělá. V dynamické rutině se pozastaví jen na chvíli a to u automatu, kde se na něj z reklamy dívá zrzavá dívka. Doplňovač se ztrácí ve vlastní práci a dívčiných očích.
  • Item
    Krása kolem i v nás
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Pánková, Tereza; Vogel Petr, Doc. M.A.; Szalay David
    Jako téma své bakalářské práce jsem si vybrala Krásu kolem, i v nás. Přemýšlela jsem nad tím, jaké krásy vídáme kolem sebe a co je to krásné v nás samotných. Nakonec jsem se rozhodla věnovat africkému kmeni Himba, který žije v naprostém souznění s přírodou. Vytvořila jsem šperky za použití přírodních materiálů a galvanoplastiky, ve které se vykresluje lidská pokožka. Jako inspirace mi sloužila červená barva, kterou si ženy v kmeni mažou na své tělo, vlasy a šperky. Prací bych chtěla vzdát úctu pozoruhodným lidem a postrčit diváka, aby se zamyslel nad krásou lidské přirozenosti. Ta krása propojení člověka a přírody, která z civilizovaných lidí mílovými kroky vytrácí. Pokud si tento moment necháme jako civilizace utéct může být pro nás síla přírody nenávratně ztracena. Přála bych si, aby se diváci alespoň na moment zastavili a vzdali hold nejen kmenu Himba, ale hlavně jeho pokoře k přírodě.
  • Item
    NÁVRH SOUBORU PLAKÁTŮ téma - Umění v prostoru /experimentální způsob publikování plakátu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Trenov, Samuil; Steker František, Doc. akademický malíř; Švejda Pavel, MgA. Mgr.
    Bakalářská práce se zaměřuje na inspiraci vytváření plakátu jako způsob sdílení myšlenek a emocí s lidmi. Práce je inspirovaná filmovými plakáty, které dokázaly předat kousek příběhu filmu a vyvolat chuť se na něj podívat. Cílem bylo vytvořit plakáty, které by kombinovaly dobrý příběh a zajímavou vizuální stránku, aby přilákaly pozornost diváků. Motivací pro tvorbu těchto plakátů bylo umístění vizuálního materiálu na neobvyklá místa a ukázat svou pravou tvář a emoce. Snahou je upoutat diváky a přesvědčit je o tom, že sdílením svých problémů a emocí může pomoci lidem, kteří se s podobnými situacemi potýkají. Text rovněž popisuje autorův osobní zápas sám se sebou a jak se s tímto bojem snažil vypořádat.