Číslo 1-2 (2024)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 4 out of 4 results
  • Item
    Inovace mikroskopického cvičení na základní škole: Využití mobilního telefonu a běžných pokojových rostlin
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2024) Koutová, Linda; Traxmandlová, Iva
    Při běžných mikroskopických cvičeních z botaniky bývají nejčastějšími pozorovanými objekty buňky suknice cibule (Alium cepa), pokožkové (epidermální) buňky muškátu (Pelargonium) a chlupy (trichomy) voděnky (Tradescantia). I jiné rostliny však poskytují materiál vhodný pro výuku. Vybrali jsme některé běžně pěstované druhy pokojových rostlin a vyzkoušeli, co se dá pozorovat na jejich povrchu i uvnitř. Pro dokumentaci pozorování jsme použili mobilní telefon jako dostupný fotografický přístroj, kterým se dají pořídit rychle, snadno a v dnešní dobře i značně kvalitně snímky, které mohou pomoci studentům vybavit si detailněji pozorované objekty, které během praktik obvykle zakreslují.
  • Item
    Od rýb po cicavce: Analýza zastúpenia stavovcov v učebniciach prírodopisu
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2024) Horniaková, Michaela; Jandová, Markéta
    Učebnice stále slúžia učiteľom ako hlavný zdroj informácií, na základe ktorých plánujú a organizujú výučbu. Cieľom práce bola analýza učebníc 1. a 2. stupňa základných škôl a odpovedajúcich ročníkov viacročných gymnázií a učebníc pre stredné školy so zameraním na druhy stavovcov. Znalosť druhov sa všeobecne považuje za základný aspekt vzdelávania žiakov o biodiverzite. Analýza bola realizovaná na 26 učebniciach prírodopisu a biológie vČeskej republike. V učebniciach a učebnicových radách bol sledovaný výskyt stavovcov v podobe textu, kresieb, malieb a fotografií, ako aj v ich kombináciách, pretože práve v učebniciach prírodovedných predmetov zohrávajú textové a vizuálne prvky zásadnú úlohu pri výučbe. Dáta sú uvádzané v absolútnej početnosti výskytu zobrazení a počtoch jednotlivých druhov po zaradení do tried. Rozdiely v počte vyobrazení boli analyzované Pearsonovým chí-kvadrát testom nezávislosti. Najviac druhov vyskytujúcich sa v učebniciach pre 1. aj 2. stupeň základných škôl a odpovedajúce ročníky viacročných gymnázií, ako aj pre stredné školy, patrí do tried cicavce a vtáky. Najviac zastúpené sú v učebniciach pre 2. stupeň základných škôl a odpovedajúce ročníky viacročných gymnázií, a to formou textu a fotografií dohromady.
  • Item
    Miestna krajina a geografická kognitívna konštrukcia
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2024) Tomčíková, Ivana; Čief, Rastislav
    Cieľom štúdie je reflexia súvislostí pojmu „miestna krajina“ a troch pilierov geografickej kognitívnej konštrukcie. Táto relácia univerzálneho pojmu v kontexte kurikulárnej reformy (Štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie 2023) je založená na rešeršnej metodike a využití doterajších analýz a výskumov miestnej krajiny aplikáciou metakognitívnych pojmov didaktiky geografie. Vprvej kapitole je dokladovaná univerzálnosť pojmu „miestna krajina.“ V ďalších troch kapitolách rešeršného charakteru je pojem „miestna krajina“ predstavený v súvislostiach pojmových konštrukcií, priblížený je behaviorálno-geografický koncept mentálnej mapy a následne k uvedeným dvom metakognitívnym konceptom je opísaný pojem „percepcia krajiny“. V piatej kapitole je pojem miestna krajina konfrontovaný s pojmom geografická kognitívna konštrukcia.
  • Item
    Virtuální terénní exkurze v geografii: SWOT analýza vytvořená metaanalýzou
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2024) Hrnčířová, Soňa; Kolářová, Zuzana; Papež, Daniel; Poncová, Tereza; Duffek, Václav; Stacke, Václav
    Virtuální terénní exkurze (VFT) představují inovativní nástroj ve vzdělávání, který umožňuje studentům navštívit různá místa prostřednictvím virtuální reality. Tento článek se zaměřuje na analýzu silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb spojených s implementací VFT ve výuce, zejména v oboru geografie. Výzkum je založen nametaanalýze 24 odborných zdrojů s využitím SWOT analýzy k zodpovězení výzkumné otázky: „Jaké jsou silné a slabé stránky využití VFT ve výuce a jaké hrozby a příležitosti její implementace přináší?“. Jako hlavní silné stránky byly označeny rozvoj digitálních kompetencí, podpora inkluzivního vzdělávání a podpora názornosti amotivace. Naopak jako slabé stránky se projevily nedostatečnost dostupných VFT a nemožnost plné náhrady klasických terénních exkurzí. Příležitosti zahrnují pokroky ve vývoji VFT a jejich lepší dostupnost v čase, zatímco hrozby mohou plynout například z negativního postoje školy a vzdělávacího systému. Tento článek poskytuje ucelený pohled na problematiku VFT a slouží jako základ pro další výzkumy a diskuzi v této oblasti.
OPEN License Selector