Theses (KAT)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 18 out of 18 results
  • Item
    Distanční výukový kurz - Google SketchUp
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Čermák, Jan; Krotký, Jan
    Tématem diplomové práce bylo vytvoření výukového materiálu jako elektronickou podporu pro výuku na základních školách. Textová část diplomové práce obsahuje nahlédnutí do RVP v České republice i na Slovensku. Dále popis uvedeného výukového materiálu a příklady pro žáky ke zpracování.
  • Item
    Experimenty s termokamerou ve školské fyzice
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Kubecová, Magda; Kielbusová, Zdeňka
    V této diplomové práci se zabývám problematikou využití termokamery pro experimenty ve školské fyzice. Ačkoliv termografie je velice rychle se rozvíjející oblast fyziky, která nachází stále významnější uplatnění v mnoha aplikacích, ve školské fyzice v ČR tomuto tématu zatím nebyla věnována prakticky žádná pozornost. Jinak je tomu například v Německu, kde byla v uplynulém desetiletí prezentována na konferencích didaktiků fyziky či publikována v odborných časopisech řada prací zabývající se touto problematikou. Mým cílem tudíž bylo vytvořit materiál, kde by byly jednak stručně zmíněny fyzikální principy metody a její konkrétní aplikace, především by zde však byl uveden dostatečně podrobný návod na realizaci vybraných experimentů včetně rozboru didaktických zásad a jejich případného zařazení do hodin fyziky.
  • Item
    Metody rozvíjení jemné motoriky žáků na prvním stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Švárová, Jana; Korytář, Jindřich
    Diplomová práce je zaměřena na metody a činnosti rozvíjení jemné motoriky žáků v hodinách pracovní výchovy na prvním stupni základní školy. Jsou zde uvedeny realizované přípravy hodin a soubor výrobků vytvořených v pracovní výchově. Dále jsou popsány metody rozvíjení jemné motoriky při terapeutických aktivitách a použití těchto metod při integraci žáků s lehkým mentálním postižením v běžné třídě.
  • Item
    Problém čtyř barev
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2013) Kovářová, Alena; Pěchoučková, Šárka
    Diplomová práce ?Problém čtyř barev? je rozdělena do dvou částí. V první části jsou popsány především teoretické poznatky o matematickém problému, obzvláště pak o problému čtyř barev. Dále jsem se věnovala teoretickým poznatkům o specifických poruchách učení. V praktické části se žáci seznámili s problémem na základě vlastního objevování. Na základě mnou navržených a dětmi zpracovaných obrázků a pozorování je zde analyzována úspěšnost při řešení tohoto problému, popis strategií dětí při řešení této problematiky a zapojení dětí se specifickými poruchami učení.
  • Item
    RC 2000 - výukový elektronický materiál
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Benajtr, Pavel; Krotký, Jan
    Tématem diplomové práce bylo vytvoření výukového materiálu jako elektronickou podporu pro výuku práce s výukovým systémem rc2000. Textová část práce obsahuje popis výukového systému a výukového materiálu. Součástí je také návrh řešených příkladů pro výuku ve vybraných předmětech pomocí systému rc2000.
  • Item
    Metody osobnostního rozvoje žáků na prvním stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Elicharová, Eva; Krotký, Jan
    Diplomová práce na základě potvrzení hypotézy o kladném vlivu předmětu pracovní výchovy na rozvoj osobnosti žáka, předkládá návrh metodické příručky pro učitele prvního stupně základních škol. Tato metodická příručka bude pomocným materiálem učitelům pro výuku předmětu pracovní výchova. Navazuje na metodickou příručku kterou autorka vydala v roce 2000 ve spolupráci s MŠMT. Byla určena učitelům 4.-6. ročníkům ZŠ pro výuku pracovní výchovy. S navrhovanou příručkou pro 1.-3. ročník bude tvořit komplexní pracovní metodickou pomůcku učitelům,kteří vyučují pracovní vyučování na 1.stupni ZŠ.
  • Item
    Využití robotického manipulátoru pro výuku na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Křivánek, Aleš; Krotký, Jan
    Tato diplomová práce se zabývá problematikou využití robotické ruky firmy LynxMotion pro výuku na ZŠ. Je koncipována tak, aby mohla posloužit i jako průvodce pro učitele, který se s robotikou nikdy nesetkal. V první části je proveden rozbor RVP pro ZŠ z důvodu zjištění předmětů, kde by se dala robotika aplikovat. Jsou popsány i možné mezipředmětové vazby. V navazující kapitole je stručně vypsána nabídka robotických stavebnic od tohoto výrobce, včetně problémů při konstrukci či komunikaci s PC u konkrétního modelu robotické ruky AL5D. V další části je popsáno programovací prostředí programu RIOS, který je dodáván spolu s robotickou rukou. Důraz byl kladen na důležité prvky z hlediska didaktiky programování. Součástí je i rozbor alternativního softwaru, který by šel použít také pro výuku. Poslední část obsahuje několik vzorových příkladů, z nichž některé byly vyzkoušeny v praxi.
  • Item
    Využití odpadových materiálů v pracovních činnostech na 1. st. ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Krátká, Zuzana; Honzíková, Jarmila
    Cílem této diplomové práce bylo upozornit na možnosti využití odpadového a zbytkového materiálu, a to nejen v hodinách pracovních činností. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části jsou popsány cíle a obsah vyučování pracovních činností a klíčové kompetence, které bychom měli naplnit. Dále je zde podrobně popsán odpad, jeho rozdělení, historie, recyklace a třídění odpadu. V praktické části najdeme průzkum prováděný v blízkém okolí. Průzkum je zaměřen, jak a co lidé třídí, proč třídí a jestli svůj odpad využívají k dalším účelům. Dále tato část diplomové práce obsahuje 20 námětů z odpadového a zbytkového materiálu. Každý výrobek je opatřen pracovním postupem a fotografií.
  • Item
    Technická tvořivost na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Šmausová, Kateřina; Mach, Petr
    Diplomová práce je dělena na dva větší celky. První obsahuje teoretickou část, zabývající se pojmy tvořivost, tvořivá osobnost, tvořivé schopnosti, tvořivý proces a tvořivá škola. Dále jsou zde uvedeny metody práce přispívající k rozvoji tvořivosti. Druhý celek je zaměřen na náměty podporující tvořivost. Každý námět obsahuje nástin motivace, výpis potřebného materiálu, seznam pomůcek a nástrojů, jednoduchý postup práce a mé poznámky z ověření námětu ve výuce.
  • Item
    Naučná stezka na školní zahradě Masarykovy základní školy v Lubenci
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Vukliševičová, Jaroslava; Honzíková, Jarmila
    Diplomová práce je zaměřena na vybudování další části Naučné stezky okolím Lubence na pozemku školní zahrady. Cílem je navrhnout dokončení celkové přestavby zahrady, rozčlenění na část okrasnou a užitkovou. Vybudování venkovní učebny a rekonstrukce dvora pro volnočasové aktivity dětí. Vybudovat a trvale pečovat o ekosystémy, prohloubit zájem žáků a jejich rodičů o přírodu a ochranu životního prostředí. Sledovat a zaznamenávat výskyt rostlin a živočichů, prohlubovat a upevňovat znalosti o ekosystémech. Plnit Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Škola pro život", propojit předměty Člověk a svět práce a Člověk a jeho svět. Naplnit všechna průřezová témata.
  • Item
    Náměty pro pracovní vyučování na 1. stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Skleničková, Monika; Mach, Petr
    Diplomová práce se zabývá náměty pro pracovní vyučování na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce vymezuje pojmy - výchova a vzdělávání v základní škole praktické, mentální postižení, kognitivní procesy, pracovní vyučování, motivace, tvořivost a aktivita, materiály a pomůcky využívané v pracovním vyučování. V praktické části je uveden soubor osmnácti námětů pro pracovní vyučování na prvním stupni základní školy praktické, z nichž osm slouží k ověření zadaných námětů v praxi. Zbývajících deset potom jako volně využitelné náměty pro ostatní pedagogy. Cílem práce je zjistit na základě poznatků, zda jsou žáci základní školy praktické schopni realizovat zadaná témata samostatně a zda je námět vhodný, srozumitelný a povoluje žákům využívat vlastní kreativitu a fantazii.
  • Item
    Výroba a využití didaktických pomůcek pro výuku žáků s mentálním postižením
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Došková, Jana; Honzíková, Jarmila
    Diplomová práce pojednává o výrobě didaktických pomůcek a o jejich následném využití ve speciální škole při výuce žáků s mentálním postižením. Didaktické pomůcky jsou zaměřeny na nácvik sebeobsluhy, cvičení jemné a hrubé motoriky, na orientaci v prostoru a čase, rozvoj smyslového vnímání a rozumového poznávání, nácvik čtení a psaní, dále pak na vytváření základních matematických představ. Vybrané didaktické pomůcky jsou následně ověřeny v praxi.
  • Item
    Historie výroby skla v Brdech
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Hrbáčková, Veronika; Pilous, Václav
    Hlavním cílem této diplomové práce je podat co nejucelenější obraz o vzniku a historii brdských skláren. V době vzniku brdských skláren byla brdská krajina na první pohled velice krásná a ničím nedotčená, ale pro každodenní život sklářů byla velice drsná a náročná. Veškeré aktivity sklářů často dopomáhaly i s osídlením brdských lesů. Mým záměrem nebyl pouhý technologický postup používaný při výrobě skla na těchto sklárnách, ale také, seznámení se s každodenním životem a problémy samotných sklářů. Poslední část této diplomové práce jsem věnovala praktickému využití skla ve formě vitráží
  • Item
    Výroba šperků ze dřeva, kůže a kovu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Kováčová, Jana; Honzíková, Jarmila
    V diplomové práci ukazuji, jakým způsobem zařadit výrobu šperků do pracovních činností na základní škole. V jednotlivých kapitolách je popsána výroba šperků ze dřeva, kůže a kovu. Uvedla jsem základní vlastnosti těchto materiálů, nářadí a pomůcky, které používáme při práci, některé techniky výroby šperků a nakonec několik jednoduchých postupů a motivů k výrobě.
  • Item
    Možnosti experimentů s difúzní mlžnou komorou
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Kučera, Petr; Rauner, Karel
    Cílem diplomové práce ?Možnosti experimentů s difúzní mlžnou komorou? je navrhnout a uskutečnit experimenty, které by využívaly uvedené zařízení, a bylo by případně možné je použít při výuce jaderné a částicové fyziky. Některé popsané experimenty jsou demonstrační ? pozorování vlivu zářičů, pohyb částic v magnetickém poli, pozorování kosmického záření, a v některých jsou měřeny veličiny poločas rozpadu, dolet a rychlost částic.
  • Item
    Výuka první pomoci na základních školách s využitím moderní techniky.
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Kunášek, Petr; Krotký, Jan
    Tato diplomová práce se zabývá otázkou výuky první pomoci na základních školách. Je zde představen vývoj a změny vyučovacích metod od 30. let 20. století po současnost. Nechybí zde pohled do oblasti české legislativy. Zejména jde o český rámcový vzdělávací program. Dle tohoto dokumentu jsou v práci představeny jednotlivé předměty, v kterých musí být výuka první pomoci vyučována a zároveň je zde vykreslen i jejich rozsah. Tyto údaje jsou dále porovnávány s vybraným školním vzdělávacím programem. Dále jsou zde prezentovány nové a moderní způsoby, kterými je možno výuku první pomoci na základních školách vyučovat. V praktické části je proveden výzkum, který zjišťuje úroveň znalostí první pomoci na vybrané základní škole. Data z výzkumu jsou následně analyzovaná a na základě chyb, kterých se žáci dopouštěli nejčastěji, je navržen multimediální výukový počítačový program. Hotový software, jehož úkolem je především seznámit žáky s první pomocí při úrazu, je následně generován do podoby elektronického online kurzu.
  • Item
    Historie slévárenství na Plzeňsku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Fiala, Jan; Pilous, Václav
    Práce se zabývá historií slévárenství v Plzni a především v jejím širším okolí. Popisuje umístění a vývoj nejznámějších sléváren a strojíren, jejich technologií a výrobního programu. Ukazuje postupný růst původně malých středověkých firem a jejich přechod od malovýroby k velkoobjemové výrobě. Všímá si také nutných změn v používaných technologiích, které to umožnily a srovnává částečně dřívější a dnešní technologie.Popisuje rudné a nerudné zdroje pro výrobu železa a v nejdelší části textu se pak věnuje komorním železárnám. Osahuje i ukázky z výrobního programu některých firem a vzorky jejich výrobků.
  • Item
    Reedukace žáka 1. stupně ZŠ s podezřením na dyskalkulii
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2012) Myslivečková, Jarmila; Coufalová, Jana
    Tato diplomová práce se věnuje problematice dyskalkulie u žáka na 1. stupni ZŠ. Jejím cílem bylo prostudovat základní teoretická východiska, která nám umožnila zpracovat případovou studii konkrétního žáka a dle těchto poznatků poté vytvořit individuální plán reedukace tohoto žáka. Reedukační plán byl realizován v průběhu jednoho roku při setkáních jedenkrát až dvakrát týdně. Dílčím cílem bylo ověřit si nutnost individuálního přístupu k žákovi a potvrzení nutnosti systematické a pravidelné práce pro správnou reedukaci či kompenzaci dyskalkulických obtíží. V práci jsou uvedeny konkrétní postupy při reedukaci, její dílčí výsledky a závěrečné zhodnocení. Dále uvádíme vždy několik využitých a pro žáka oblíbených didaktických her pro výklad či opakování konkrétního matematického učiva.
OPEN License Selector