Olympiáda techniky Plzeň 2020

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 16 out of 16 results
  • Item
    Popularization of textbooks with a focus on block-based visual programming in the Scratch programming environment within the project for Support of informatics thinking development (PRIM) through Educational robotics Makeblock kit-mbot
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Mainz, Denis; Majer, Jan; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Prezentovaný příspěvek seznamuje s možnostmi získání a využití robotické vzdělávací pomůcky-mBot stavebnice Makeblock, prostřednictvím čehož popularizuje elektronické učebnice zaměřené na výuku programování blokově orientovaným vizuálním přístupem na druhém stupni základní školy, které jsou součástí výstupů projektu zaměřeného na Podporu rozvíjení informatického myšlení (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005322). Příspěvek zahrnuje sestavení robota ze stavebnice kovového typu Makeblock obsahující programovatelnou jednotku s jednodeskovým počítačem platformy Arduino a vybranými praktickými ukázkami v prostředí programovacího nástroje Makeblock umožňujícího tvorbu blokově orientovaných vizuálních programových schémat jsou představeny klíčové možnosti programování robota a další způsoby jeho ovládání jako je kreslení čáry pohybu nebo polohováním řídícího ovladače v aplikaci prostřednictvím rozhraní Bluetooth. V blokovém programovacím prostředí lze robota programovat díky příkazům přehledně kategorizovaných do skupin pro akce, kontrolu běhu se základními programovými strukturami podmínkami a cyklem.
  • Item
    Popularization of textbooks with a focus on block-based visual programming in the Scratch programming environment within the project for Support of informatics thinking development (PRIM) through educational robotics Ozobot
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Mainz, Denis; Zíka, Miroslav; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Prezentovaný příspěvek seznamuje s možnostmi získání a využití robotické vzdělávací pomůcky Ozobot, prostřednictvím čehož popularizuje elektronické učebnice zaměřené na výuku programování blokově orientovaným vizuálním přístupem na druhém stupni základní školy, které jsou součástí výstupů projektu zaměřeného na Podporu rozvíjení informatického myšlení (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005322). V příspěvku jsou na vybraných ukázkách představeny možnosti ovládání robota s využitím jeho vestavěných LED světelných senzorů umožňujících ovládat robota pomocí různobarevných příkazů vytvořených kreslícími pomůckami na papír. Kromě toho je praktickými ukázkami na různých systémových platformách představen programovací nástroj OzoBlockly pro tvorbu blokově orientovaných vizuálních programových schémat sloužících k ovládání robota. V blokovém programovacím prostředí lze robota programovat podle dosažené úrovně algoritmického myšlení díky příkazům přehledně kategorizovaných do skupin pro akce, kontrolu běhu se základními programovými strukturami podmínkou a cyklem.
  • Item
    Popularization of the textbook Robotics with lego mindstorms for 2nd primary school in the project to support for the development of computer thinking (PRIM)
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Frank, Filip; Mainz, Denis; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Prezentovaný příspěvek seznamuje s možnostmi získání a využití robotické stavebnice Lego Mindstorms EV3 Education ve výuce a popularizuje elektronickou učebnici Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň základní školy vzniklou v rámci projektu pro Podporu rozvíjení informatického myšlení (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005322). V příspěvku jsou na vybraných ukázkách představeny možnosti programovacího nástroje pro tvorbu blokově orientovaných programových schémat a jejich praktické uplatnění při ovládání robota z dílů stavebnice Lego se zapojením programovatelného prvku v podobě řídící jednotky NXT se sadou motorů a čidel s ní propojených skrze sadu vstupních portů. V blokovém programovacím prostředí lze robota programovat díky příkazům přehledně kategorizovaným do skupin pro akce, kontrolu běhu se základními programovými strukturami podmínkou a cyklem nebo bloky pro práci se senzory s daty, proměnnými, konstantami, poli či matematickými operacemi a mezi bloky lze nalézt také pokročilé funkce a uživatelem vytvořené bloky.
  • Item
    Inclusive education of mathematics in primary schools
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Capová, Petra; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Diplomová práce se zabývá zpracováním informací na téma: „Inkluzivní vzdělání v matematice na 1. stupni“. Práce je rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. Teoretická část věnuje pozornost inkluzivnímu vzdělávání a oblastem, které s ním úzce souvisí, a možnostem inkluzivního vzdělávání v matematice. Praktická část se zaměřuje na tvorbu činností a úloh pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, na jejich realizaci a reflexi. Úlohy jsou sestaveny pro 2., 3., a 4. ročník ZŠ.
  • Item
    Enabling the future - alternative view of project teaching with 3D printing support
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Vácová, Ingrid; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Práce je výsledkem zapojení do mezinárodního projektu Enabling the future, který spojuje lidi s přístupem k 3D tiskárně s těmi, kteří potřebují náhradu prakticky jakékoli části ruky. Hlavním cílem této práce bylo uvést projekt do povědomí školních zařízení jako alternativní možnost využití 3D tiskáren a zároveň je seznámit s jednotlivými kroky potřebnými pro účast na projektu a samotný tisk. Dalšími cíli bylo vytvoření ukázkového funkčního modelu protetické ruky včetně zaznamenání postupu výroby, a práce na rozšíření české větve projektu Enabling the future.
  • Item
    Homemade transmitter and receiver
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Šmíd, Libor; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Za celý svůj studentský život jsem se během výuky fyziky nesetkal s využíváním fyzikálních pomůcek pro zkvalitnění a oživení výuky, proto je cílem mého projektu ukázat, že v domácích podmínkách jdou vyrobit i složitější pomůcky pro výuku fyziky. V tomto případě jde o výrobu jednoduchého vysílače a přijímače pro demonstrační ukázku při výuce na téma elektromagnetické vlnění a s ní spojené historie radiotechniky.
  • Item
    Reuse of paper bags in activity lessons
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Humpolová, Kateřina; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Žáci na druhém stupni základní školy jsou seznamováni s problematikou ekologie, plýtvání zdrojů a jednou ze strategií omezování plýtvání - opětovného vy/používání zdrojů. Výukovým projektem je pletení košíčků z proužků papíru získaných z papírových nákupních tašek v hodinách pracovních činností.
  • Item
    Post-processing of 3D-printed models
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Šmíd, Josef; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Má bakalářská práce podává přehled o možnostech a technologiích 3D tisku využitelných v kontextu vzdělávání v praktických činnostech na základních školách. Hlavním cílem práce je porovnat jednotlivé metody povrchové úpravy výrobků z 3D tiskárny s ohledem na jejich jednoduchost, efektivitu, bezpečnost a použitelnost v hodině technických činností na základní škole pro různé materiály. Práce by následně měla sloužit jako „návod“ pro pedagogy, kteří budou v rámci projektů zapojovat do své výuky 3D tisk. Stejně tak může sloužit majitelů, 3D tiskáren, pro poznání a pochopení způsobů povrchové úpravy 3D výtisků. Práce je dělena do 4 kapitol, přičemž první se věnuje popisu technologií 3D tiskáren a jejich využití na základních školách, druhá získávání a tvorbě 3D modelů, třetí teorii povrchových úprav a čtvrtá jejich testování a srovnávání. V bakalářské práci jsem testoval metody na spojování, vyhlazování a na finalizaci povrchové úpravy. Pro video prezentaci jsem si z práce vybral popis materiálů a vyhlazovací metody. Pro každý z testovaných filamentů najdeme využití, nejvšestrannější je ale PLA. Další materiály je vhodné volit v případě, že si aplikace žádá jejich specifické vlastnost, např. snadné vyhlazování ABS, odolnost nepříznivým podmínkám u ASA nebo pružnost FLEXI. Ze zkoumaných vyhlazovacích metod je nutné vybrat nejvhodnější dle použitého materiálu. Pro materiály, co jsou aspoň částečně rozpustné v acetonu je vhodné použít acetonové výpary pro rovnoměrné vyhlazení nebo ponoření do acetonu pro rychlé vyhlazení. Pro materiály, které s acetonem nereagují lze doporučit broušení.
  • Item
    Wool product testing
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Tato práce se zabývá testováním 3 výrobků z vlny sloužících k rozvoji jemné motoriky u dětí v předškolním věku. V krátkosti zde naleznete cíle práce, metodiku testovaných výrobků, výsledky a zjištění testování, návrhy ke zlepšení pro další testování a ukázku z portfolia s dalšími výrobky, které mohou být použity k tvoření s dětmi.
  • Item
    Learning apps and how to use it across the school curriculum
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Benediktová, Lenka; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Moderní technologie jsou dnes běžnou součástí výuky. Školy jsou vybaveny hardwarem, který ovšem sám o sobě nestačí. Pro efektivní zapojení digitálních technologií do výuky je nutné používat vhodný software. V tomto příspěvku bude představen široce využitelný nástroj Learning Apps. Jedná se o aplikaci ze skupiny tzv. Blank Apps, tedy aplikaci bez vlastního obsahu. Tento zdarma dostupný software umožňuje učitelům vytvářet fixační prvky do výuky napříč předměty i věkem žáků. Aplikace nabízí pedagogovi mnoho šablon, které může využít pro upevnění probíraného učiva, jako příklad uveďme osmisměrky, křížovky, slepé mapy, spojovačky, doplňovačky, pexeso nebo jednoduché hry jako je šibenice. Vytvořené materiály uloží učitel na svém účtu a může je opakovaně editovat a distribuovat žákům. Pokročilou funkcí aplikace je možnost registrace žáků. Přínosem této funkce je možnost monitorování žákovských výsledků. Učitel může sledovat, jak jsou žáci při plnění úkolů úspěšní. Distribuce úkolů žákům probíhá např. pomocí odkazu nebo vygenerováním QR kódu. Žák může úkoly plnit z libovolného zařízení s internetovým připojením. Vytvořené materiály jsou přizpůsobeny ovládání dotykem, a mohou tak být efektivně využity na interaktivních tabulích či na mobilních dotykových zařízení. Hotové materiály tedy může učitel použít nejen při běžné hodině, ale také při distanční výuce. Všechny materiály jsou samozřejmě automaticky vyhodnoceny a poskytují žákovi okamžitou zpětnou vazbu. V době distanční výuky lze velmi pozitivně hodnotit fakt, že veškerá práce s úkoly probíhá elektronicky, není tedy nutné požadovat po žákovi tisk. Automatická oprava úkolu usnadní práci učitele a pokud jsou žáci registrovaní v aplikaci, není ani nutné, aby své výsledky pedagogovi posílali, neboť on je pohodlně zobrazí na svém účtu.
  • Item
    A look into the history of popularization magazines and an informal approach to technical fields
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Lukšíková, Marcela; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Hlavním úkolem bylo získat potřebné údaje a informace k provedení analýzy a ke komparaci historických technických časopisů. Seznámili jsme se s tím, co je vlastně periodikum, kdo může časopis vydávat na území České republiky a jakým zákonem je jeho vydávání chráněno. Z mnoha titulů časopisů, jež se zabývají technickými obory, jsme si vybrali tato historická periodika: ABC, Amatérské RADIO, Mladý TECHNIK, VĚDA A TECHNIKA MLÁDEŽI, Udělej-urob si sám. Ze současných technických časopisů byli vybráni tato periodika: ABC, Praktická elektronika, TECHNICKÝ TÝDENÍK, T+T TECHNIKA, VĚDA A TECHNIKA MLÁDEŽI, Udělej si sám. Vytvořili jsme k vybraným časopisům, jak k současným, tak i k historickým, stručnou analýzu. Po zhlédnutí a přečtení historických časopisů jsme vytvořili jejich rešerše. Zaznamenávali jsme vždy název časopisu, téma daného časopisu, distribuce časopisu, rok vydání, číslo časopisu, počet stránek v časopise, počet čísel vydaných za rok, cena časopisu, které nakladatelství časopis vydávalo, kde se časopis tiskl, redakční kolektiv a stručný obsah časopisu. Srovnáním a zkoumáním tvorby historických a současných časopisů, které přinesli jisté výsledky a cíle, jsme zpracovali do přehledných tabulek. Nahlédli jsme do elektronického sborníku „Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání“, kde se nachází kapitola s názvem „Vzdělávací oblasti“ a jehož součástí je podkapitola „Člověk a svět práce“, která je nasměrována k technickému vzdělávání mezi žáky základních škol. 14 Pokusili jsme se vyhledat různé mimoškolní aktivity, kterými lze u žáků popularizovat technické vzdělávání. Náhodně vybrané zajímavosti z časopisů jsme si zvolili tak, abychom je zařadili do patřičných tematických okruhů dle RVP. Shrneme-li všechny zaznamenané a použité poznámky, došli jsme k závěru, že časopisy s tématikou technika jsou bezprostředně na vysoké úrovni, a to jak v odbornosti textů, tak i v rozsahu a v kvalitě zpracování.
  • Item
    Flower creation for preschool children
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Sedláčková, Alena; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Květinové tvoření pro předškolní děti je zaměřeno na vytvoření nových námětů a zároveň jejich testování. Cílem testování je zhodnocení jejich náročnosti a především přiměřenosti k věku dítěte. Dalším cílem je také komplexní rozvoj dítěte, ať už se jedná o rozvoj předškolních schopností, dovedností a znalostí, rozvoj vyjadřovacích schopností, rozvoj tvořivosti, kreativity, samostatnosti, nebo fantazie.
  • Item
    Educational projects focusing on the reuse of disposable plastic in teaching craft lessons at lower secondary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Knopp, Jakub; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Má bakalářská práce popisuje tématiku využití plastů ve výuce pracovních činností na druhém stupni ZŠ. Převážně bych se zde zaměřil na výstup mé bakalářské práce, kterým je recyklace jednorázových plastových výrobků formou představení konkrétních výukových projektů. Tyto výukové projekty a práce s plasty v nich obsažená je proto zasazena do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce v rámci RVP ZV. Tato práce ve své teoretické části uvádí do historie vzniku plastů, člení a charakterizuje jednotlivé druhy plastů dle jejich vlastností, chemického složení, výchozích surovin a typu polyreakce. Dále popisuje názvosloví plastů a jejich chování za zvýšené teploty, což má v praktické části význam zejména při tvorbě výrobků. Zmiňuje také technologie zpracování plastů do podoby hotových výrobků či polotovarů. Blíže pak popisuje problematiku ekologie, respektive dopadu plastů na životní prostředí a s tím spojené komplikace při třídění a recyklaci plastového odpadu. S recyklací přímo souvisí i praktická část, zahrnující sadu výukových projektů, jejímž cílem je ilustrovat, jak je možné plasty ve výuce recyklovat. Každý jednotlivý projekt obsahuje informace o potřebných pomůckách, vhodném věku žáků, časové náročnosti tvorby výrobku a motivační část k výuce. Dále pak teoretické informace o konkrétním druhu plastů, postup tvorby výrobku a stručné doporučení pro učitele. Vše je doplněno autentickými fotografiemi a zjednodušenou výkresovou dokumentací. Tyto projekty propojují pracovní činnosti s designem a výtvarnou výchovu. Pročež je lze zpracovávat také v jiných předmětech či zcela mimo školu, např. při volnočasových aktivitách. Hlavním výstupem je tedy kompletní sada výukových projektů prakticky využitelná ve výuce pracovních činností na druhém stupni ZŠ.
  • Item
    Current approach in education to computer-controlled machines
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Moc, Pavel; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    V poslední době se stále více objevuje téma, zabývající se potřebou vzdělávat nastupující generaci v oblasti počítačem řízených strojů. V této souvislosti se za stroje nemusí považovat pouze průmyslové manipulátory, výrobní celky, CNC stroje atd., ale i domácí spotřebiče jako jsou například pračky, inteligentní elektroinstalace a podobně. Ve světě se touto problematikou zabývá spousta autorů. Situace došla až tak daleko, že si vlády mnohých zemí uvědomují potřebu mladou generaci vzdělávat již na základní škole a neponechávat tuto problematiku až na technické střední školy. V případě ČR se touto problematikou zabývá podkladová studie Člověk a technika (Dostál, 2018). Autor řeší způsoby jak připravit generaci technicky vzdělaných lidí a zajistit tak i dostatek potenciálních zájemců o studium technických škol. Na rozdíl od ostatního světa, v ČR není doposud přesně jasné, v jakém rozsahu se bude uvedená problematika vyučovat. Zároveň se autoři neshodují jaké stroje budou vhodné pro účely výuky.
  • Item
    Quiet book - interactive book - learning tool
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Janowiaková, Eva; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr
    Interaktivní, látková kniha je určena pro děti předškolního věku. Do knihy byly aktivity zakomponovány tak, aby její funkcí byl rozmanitý a všestranný rozvoj stránek dítěte. Každá aplikace v knize má svou úlohu a je připevněna buď na patent, suchý zip, háček, knoflík či na zip. Kniha byla šita převážně ručně a bylo tak možné si vyzkoušet různé styly obšívání. Šicí stroj byl využíván velmi zřídka, tedy na lemování jednotlivých stránek, hřbet knihy a přišívání velkých aplikací ke stránce. Jednotlivé aplikace jsou vyrobené převážně z filcu, který je vystužen ronofixem, aby jejich struktura byla pevná. Dítě tedy v interaktivní knize rozvíjí jednak jemnou motoriku- odepínání a připínání patentů, proplétání provázku, práce se suchým zipem, práce s knoflíky, rozepínání a zapínání zipu, posouvání korálků, ale také rozvíjí časoprostorovou orientaci- vnímání času a prostoru, zrakové vnímání, vnímání barev, vnímání pozadí, zraková analýza/syntéza, oční pohyby a početní dovednosti.
  • Item
    Epoxy resin rings
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Glézl, Róbert; Honzíková, Jarmila; Simbartl, Petr