Číslo 2 (2019)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 4 out of 4 results
  • Item
    Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v Horním Rakousku – výzkumná sonda
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2019) Svobodová, Silvie
    Výzkumná sonda založená na aplikaci autorského analytického nástroje pro komplexní testování environmentální gramotnosti žáků úrovně ISCED 2 v Horním Rakousku představuje kvantitativní studii. Klade si za cíl zjistit reliabilitu nástroje, korelaci mezi dílčími škálami (Environmentální znalosti, postoje, senzitivita a jednání) a analyzovat těsnost vztahu mezi demografickými proměnnými respondentů (pohlaví, věk, ročník, volnočasové aktivity) a oblastmi environmentální gramotnosti. Šetření se zúčastnilo 49 žáků z Neue Europa-Mittelschule Peilstein, a to 23 chlapců a 26 dívek. Sběr dat proběhl na jaře 2019. Reliabilita dílčích škál nástroje dosahovala akceptovatelných hodnot v rozsahu 0,66–0,74. Prostřednictvím Spearmanových korelací byl mezi dílčími škálami nástroje identifikován středně silný pozitivní vztah. Z testovaných demografických proměnných se jako zásadní determinanty projevily pohlaví, ročník a volnočasové aktivity. U pohlaví byl zaznamenán signifikantní vztah s postoji, senzitivitou a jednáním, vyšších hodnot dosahovali vždy chlapci. V případě ročníku byla prokázána souvislost pouze se znalostmi, a to přímá úměra. Z volnočasových aktivit se jako nejsilnější prediktor projevil sport v negativním vztahu ke znalostem. Pozitivně koreloval pouze pobyt v přírodě se senzitivitou. Vícenásobné regresní analýzy dokládají, že volnočasové aktivity v kombinaci s pohlavím predikují proměnnou znalosti z 38%, postoje ze 45%, senzitivitu z 27%, a jednání z 23%.
  • Item
    Zpracování tématu organokovové sloučeniny v českých učebnicích
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2019) Houser, František; Klímová, Helena; Skřehot, Petr Adolf
    Článek navazuje na analýzy rámcových a školních vzdělávacích programů z hlediska obsahu tématu organokovové sloučeniny a zabývá se zastoupením tohoto tématu ve středoškolských učebnicích chemie. Učebnice byly analyzovány obsahovou slovní metodou a metodou rastru. Z analýz vyplývá, že učebnice používané na českých středních školách se o organokovových sloučeninách vůbec nezmiňují. Pouze některé učebnice k tomuto tématu přistupují velmi okrajově a nesystematicky. Tento závěr je protikladem k závěrům analýz rámcových a školních vzdělávacích programů, podle kterých je žádoucí organokovové sloučeniny do výuky zařadit.
  • Item
    Co už o vzniku a vývoji člověka raději neučit
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2019) Dvořáková, Radka Marta; Schierová, Zuzana
    Mnohé oblasti poznání procházejí v současné době bouřlivým rozvojem, paleoantropologie patří bezesporu mezi jednu z nich. Hlavním cílem tohoto článku je korigovat některá zastaralá fakta o evoluci člověka. Mnohá z nich se stále objevují v aktuálních českých učebnicích. Učebnice sice nejsou jediným zdrojem odborných informací, přesto bezesporu ovlivňují porozumění tématu jak u žáků, tak i u učitelů. V textu proto nejen předestíráme aktuální náhled na danou tematiku, ale objasňujeme i původ zastaralých informací. Zaměřily jsme se celkem na čtyři oblasti, které považujeme za relevantní pro výuku na 2. i na 3. stupni, konkrétně: 1. zobrazování evolučního vývoje, 2. otázku příbuznosti moderních lidoopů, 3. názvosloví a systematiku Homo sapiens a Homo neanderthalensis a 4. problematiku lovu mamutů. Věříme, že text a informace v něm obsažené pomohou pedagogům k fundovanější výuce tématu lidské evoluce.
  • Item
    Školské podvádzanie z pohľadu učiteľov – pilotné výskumné šetrenie
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2019) Bajtoš, Ján; Honzíková, Jarmila