OBD

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 4427 results
  • Item
    Electrical and colloidal properties of hydrogenated nanodiamonds: Effects of structure, composition and size
    (Elsevier, 2024) Stehlík, Štěpán; Szabo, Ondřej; Shagieva, Ekaterina; Miliaieva, Daria; Kromka, Alexander; Nemeckova, Zuzana; Henych, Jiří; Kozempel, Jan; Ekimov, Evgeny; Rezek, Bohuslav
  • Item
    Burst laser ablation in distilled and heavy water
    (Elsevier, 2024) Moskal, Denys; Martan, Jiří; Lang, Vladislav; Honner, Milan
  • Item
    Sol-gel derived silicate-phosphate glass SiO 2-P 2 O 5-CaO-TiO 2: The effect of titanium isopropoxide on porosity and thermomechanical stability
    (Elsevier, 2024) Kovářík, Tomáš; Bělský, Petr; Křenek, Tomáš; Deshmukh, Kalim Abdul Rashid; Medlín, Rostislav; Beneš, Jan; Svoboda, Miloš; Kadlec, Jaroslav; Pola, Michal; Jandová, Věra; Mikysek, Petr; Ilavský, Jan; Stich, Theresia; Docheva, Denitsa; Strejcová, Kateřina; Tišler, Zdeněk; Forejtová, Jana; Forejtová, Jan
  • Item
    Interplay between disorder and electronic correlations in compositionally complex alloys
    (Springer, 2024) Redka, David; Khan, Saleem Ayaz; Martino, Edoardo; Mettan, Xavier; Ciric, Luca; Tolj, Davor; Ivšić, Trpimir; Held, Andreas; Caputo, Marco; Guedes, Eduardo Bonini; Strocov, Vladimir N.; Di Marco, Igor; Ebert, Hubert; Huber, Heinz Paul; Dil, J. Hugo; Forró, László; Minár, Jan
  • Item
    Emerging Materials and Technologies for Advancing Bioresorbable Surgical Meshes
    (Elsevier, 2024) Shiroud Heidari, Behzad; Dodda, Jagan Mohan; El-Khordagui, Labiba K.; Focarete, Maria Letizia; Maroti, Peter; Toth, Luca; Pacilio, Serafina; El-Habashy, Salma E.; Boateng, Joshua; Catanzano, Ovidio; Sahai, Nitin; Mou, Lingjun; Zheng, Minghao
  • Item
    Engineering multifunctional dynamic hydrogel for biomedical and tissue regenerative applications
    (Elsevier, 2024) Yin, Bohan; Gosecka, Monika; Bodaghi, Mahdi; Crespy, Daniel; Youssef, George; Dodda, Jagan Mohan; Wong, Siu Hong Dexter; Imran, Abu Bin; Gosecki, Mateusz; Jobdeedamrong, Arjaree; Afzali Naniz, Moqaddaseh; Zolfagharian, Ali
  • Item
    Seamless Integration of Conducting Hydrogels in Daily Life: From Preparation to Wearable Application
    (Wiley, 2024) Imani, Kusuma Betha Cahaya; Dodda, Jagan Mohan; Yoon, Jinhwan; Torres, Fernando G.; Imran, Abu Bin; Deen, G. Roshan; Al-Ansari, Renad
  • Item
    Český psychologický román v literární výchově na střední škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Pánková, Vladimíra
    Předkládaná monografie vymezuje český psychologický román jako žánr a jako učivo, rovněž pak představuje atraktivní a zároveň efektivní konstruktivistické postupy, jež by žákovi pomohly k pochopení estetického sdělení dané umělecké literatury. Pokus o vlastní genologické vymezení psychologického románu se opírá o hermeneutickou analýzu vybraných uměleckých textů a o studium literárněvědných prací. V té souvislosti bylo nutné polemicky se vymezit vůči dobově poplatné monografii Psychologická próza od sovětské literární kritičky a teoretičky Lydie Ginzburgové. Konfrontace interpretačních závěrů o české psychologické próze s tezemi Lydie Ginzburgové přinesla tato zjištění. Zaprvé: Kontemplativní obrazy postav neobstojí jako určující znak psychologického románu, podřizují-li se ději, a ne naopak. Zadruhé: Sociální status literární postavy nebo společensko-historické okolnosti děje sice determinují (mohou determinovat) protagonistův vnitřní svět, avšak sociálně-historický aspekt v podmíněnosti zobrazené psychiky nemusí být ten nejdůležitější. Psychologickou prózu více než societa jako taková zajímá dramatická změna v ní, která psychiku postavy uvádí do pohybu, vyprovokovává její vývoj, aktivizuje do té doby latentní predispozice lidské psychiky. Zatřetí: Byť je psychologie postavy převážně mimeticky zobrazována, nutně nemusí být věrohodná, tj. výsledkem známé životní materie. Též vyfabulovaný (vykonstruovaný) obraz psychiky, který nemá předobraz v realitě, může být významově nosnou zprávou o člověku, sondou do jeho duše. Začtvrté: Mnohovrstevnatost psýchy spočívá i v racionální nepostižitelnosti nitra, tj. v tajemství, které nemusí být objasněné logikou (mechanismem všudypřítomné podmíněnosti), ale které vyplývá z vnitřní svobody jedince. Právě nenormativnost a nepředvídatelnost psýchy konstituuje žánrový znak psychologické prózy. Poznatky o českém psychologickém románu jako žánru však nejsou hlavním cílem této práce, nýbrž východiskem jak pro didaktickou transformaci těchto odborných informací do učiva, tak pro výzkum středoškolských učebnic. Monografie, která má plně didaktický charakter (výjimkou je kapitola Psychologický román jako žánr), je koncipována tak, aby sledovala tři na sebe navazující otázky: Proč? Co? Jak? Odpověď na otázku – proč vyučovat psychologický román v literární výchově na střední škole – je hledána v kapitole Psychologický román jako učivo. Poměřováním vazeb mezi očekávanými výstupy literární komunikace definovanými podle RVP G, psychologickým románem jako žánrem, čtenářskými zájmy a kompetencemi adolescenta je zde vyvozován obsah poznatkové, komunikační i formativní (hodnotové) složky učiva o psychologickém románu. Naukovou část učiva o psychologickém románu tvoří (mělo by tvořit) především poznávání psychologie postavy v narativním diskurzu, tj. ve způsobu, jímž je obraz nitra zprostředkován. Právě prizmatem protagonistovy psýchy je zakoušen (zobrazován) děj i časoprostor (například reflexe reminiscenčního děje nebo dialektický vztah mezi postavou a prostředím). Vedle zmíněných literárněteoretických znalostí o psychologickém románu byl do poznatkové složky učiva zařazen i historický vývoj daného žánru včetně informací o jeho významných představitelích. Dále sem byly začleněny i poznatky neliterárního charakteru, jež byly dány mezipředmětovými vazbami zejména na psychologii, etiku a dějepis. Formativní část učiva, která přispívá k utváření mravních a jiných hodnotových postojů žáka, byla vymezena pomocí analogií fikčních a žitých situací. Komunikační složka učiva zahrnuje četbu a její reflexi, tj. komplexně (ne kompletně) pojatou didaktickou interpretaci (ideálně aktivizovanou tvůrčími metodami). Pomocí těchto metod se utváří a vzájemně propojuje poznatková a formativní složka učiva. V navazující kapitole Psychologický román v přípravě učitele na výuku jsou pak k vybraným českým psychologickým románům, resp. k jejich textovým pasážím navrhovány didaktické aparáty, tj. otázky a úkoly, jimiž by bylo možné toto žánrově pojaté učivo naplňovat ve všech jeho složkách. Otázka „Co“ je pokládána v kapitole Výzkumná sonda do učebnic literatury. Cílem daného šetření bylo zjistit, co je ve středoškolských učebnicích literární výchovy považováno za učivo o českém psychologickém románu a zda didaktické aparáty čítanek sledují žánrové znaky vybraných textů. Za největší didaktický prohřešek učebnic byly označeny tyto nedostatky. Zaprvé chybějící nebo nedostatečná definice žánru, zadruhé rezignace učebnic na mapování vývoje žánru a zatřetí didaktické aparáty čítanek, v nichž žánrové aspekty textů, které mají reprezentovat psychologický román, nejsou vytčeny jako učivo. Otázka „Jak“ je řešena v kapitole Metody a tvořivá expresivita při výuce psychologického románu. Zde jsou navrhovány postupy, které by byly vhodné pro efektivní, interpretačně zaměřenou práci s konkrétními psychologickými romány. Inspirace k nim je čerpána z oblasti tvůrčího psaní, tvořivé dramatiky či z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příloha obsahuje odučené výukové lekce založené na četbě a tvořivé didaktické interpretaci vybraných psychologických románů.
  • Item
    §11 Předpoklady k výkonu činnosti exekutora
    (Wolters Kluwer ČR, 2023) Wolfová, Jitka
    Kapitola se zabývá §11 exekučního řádu a dopodrobna komentuje předpoklady k výkonu činnosti exekutora, postup exekutora při uzavírání pojistné smlouvy a obsah pojistné smlouvy. V závěru textu autoři odkazují na příslušnou judikaturu, související ustanovení, předpisy a literaturu.
  • Item
    Didaktické metody a netradiční přístupy ve výuce programování
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Lapuník, Vojtěch
    Programování je komplexní a specifická dovednost, která i na vysokých školách představuje pro studenty velkou výzvu. Jakožto student Ph.D. programu na Elektrotechnické fakultě Západočeské univerzity v Plzni mi bylo umožněno vést cvičení kurzů Základy programování pro elektrotechniku a Modelování v MATLABu a Simulinku. Oba kurzy jsou určeny pro první ročník bakalářského studia. V tomto článku budou nastíněny netradiční, ale účinné formy výuky a komunikace, které byly aplikovány. Cílem bylo kromě prostého nalezení didakticky vhodných nástrojů pro výuku programování také podpora kreativity a logického myšlení, podnícení motivace ke studiu a v neposlední řadě vybudování pozitivních vztahů mezi studenty, lektorem a univerzitou.
  • Item
    Z pH za pan brat - od przedszkola po uniwersytet
    (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2023) Nodzyńska-Moroń, Małgorzata Krystyna; Cieśla, Paweł; Cieśla, Paweł; Hrdlička, Jan
    Monografia zawiera teoretyczny wstęp i wprowadzenie do pH i jego pomiarów. Omówione są podstawowe terminy i pojęcia i ich definicje (m.in. pH, dysocjacja elektrolityczna, autoprotoliza wody, obliczanie pH mocnych i słabych elektrolitów) a także badanie pH za pomocą szklanej elektrody membranowej, uniwersalnych wskaźników i barwników naturalnych. Opisano historyczny rozwój pojęcia pH. Dalszą część monografii zawiera opisanie nauki pH na różnych poziomach edukacji (w przedszkolu, w edukacji wczesnoszkolnej - klasy 1-3 SP, w starszych klasach SP, w szkole średniej i na studiach). Zaproponowano wykorzystanie różnych metod i technik pomiaru pH na różnych poziomach edukacji. W końcowej częśći zbadano atrakcyjność poszczególnych metod i technik badania pH na róznych etapach edukacji. Publikacja zawiera aneks z kartami pracy do wszystkich opisanych w publikajci metod i technik badania pH.
  • Item
    Využití grafického tabletu v distanční výuce
    (2020) Kielbusová, Zdeňka
    Výraznou charakteristikou školního roku 2020/2021 je permanentní stav připravenosti k distanční výuce. Grafický tablet je jedním z nástrojů, které mohou při online výuce výrazně pomáhat a zvýšit její kvalitu. V následujícím příspěvku si ukážeme některé z mnoha možností jeho využití v distanční výuce fyziky. Příspěvek neobsahuje žádný univerzální návod, jak grafický tablet používat. Zahrnuje empirické reflexe autorky z aktivního používání tohoto nástroje během distanční výuky v druhém pololetí předchozího školního roku.
  • Item
    Distributed method for Economic Dispatch Problem with the representation of renewable resources
    (IEEE, 2023) Kubíček, Karel; Wolf, Jindřich; Helma, Václav
    The need to cover the required load across the power grid as efficiently as possible has led to the development of methods for solving a task known as the Economic Dispatch Problem (EDP). As the possible number of agents in the network grew, so did the modularity of the entire network, the dynamic changes in its topology were occurring more and more often. This fact led to the development of decentralized methods. In this paper, a gradient distributed algorithm is introduced where models for solar and wind power plants are used. They are also incorporated into the algorithm. They are utilized for recalculation from weather data, specifically the power of the wind and the power of sunlight, to the provided energy output. Power plants based on renewable sources are hence considered in the representation of the given network topology. The described algorithm is ubsequently validated on two examples.
  • Item
    Pain in Classical Greek Texts
    (2023) Linka, Vojtěch; Kaše, Vojtěch
    Texts from the Classical Greek period play a crucial role in the historical development of Western science and philosophy. The concept of pain is of key importance especially for two areas of human knowledge, namely medicine and ethics. While the concept of pain is important for both of these areas, in the majority of scholarship, the areas are studied separately. We approach them together, in the context of the whole extant body of Classical Greek literature. This is enabled by our methodological approach, which combines traditional interpretative approaches with computational text analysis methods, making it possible to study a vast amount of textual data. When we look at the context of the usage of individual words denoting pain across the texts covering various genres or topics, we identify relatively stable semantic clusters to which pain words relate, such as pathologies, emotions or morality. We are thus able to capture the role of particular pain words, their meaning and mutual relations in Classical Greek texts. Also, our approach enables us to discern the role of various textual subcorpora (philosophical, medical) in how pain was conceived in Classical Greek texts.
  • Item
    Pravěké osídlení katastru obce Zbůch (okr. Plzeň–sever)
    (2023) Menšík, Petr; Metlička, Milan
    Okolí obce Zbůchu je dobře známé v souvislosti s poměrně rozsáhlou těžbou černého uhlí v obdobích relativně nedávných, resp. v 19. a v podstatné části 20. století, která v této souvislosti zachovala celou řadu movitých i nemovitých památek. Nicméně vzhledem k umístění této obce, je osídlení tohoto místa a jeho nejbližšího okolí daleko starší. Lze předpokládat, že díky nejen blízkému chotěšovskému klášteru a známým písemným pramenům, se brzy najdou taktéž archeologické doklady osídlení středověkého stáří v jádru této obce, případně v jejím blízkém okolí. Podkladem této studie jsou však ty nejstarší nálezy přítomnosti našich předků na tomto území, které lze na základě archeologických pramenů datovat několik tisíc let do naší minulosti
  • Item
    Exploring the Relationship between Dataset Size and Image Captioning Model Performance
    (CEUR-WS, 2023) Železný, Tomáš; Hrúz, Marek
    Image captioning is a deep learning task that involves computer vision methods to extract visual information from the image and also natural language processing to generate the result caption in natural language. Image captioning models, just like other deep learning models, need a large amount of training data and require a long time to train. In this work, we investigate the impact of using a smaller amount of training data on the performance of the standard image captioning model Oscar. We train Oscar on different sizes of the training dataset and measure its performance in terms of accuracy and computational complexity. We observe that the computational time increases linearly with the amount of data used for training. However, the accuracy does not follow this linear trend and the relative improvement diminishes as we add more data to the training. We also measure the consistency of individual sizes of the training sets and observe that the more data we use for training the more consistent the metrics are. In addition to traditional evaluation metrics, we evaluate the performance using CLIP similarity. We investigate whether it can be used as a fully-fledged metric providing a unique advantage over the traditional metrics; it does not need reference captions that had to be acquired by human annotators. Our results show a high correlation between CLIP with the other metrics. This work provides valuable insights for understanding the requirements for training effective image captioning models. We believe our results can be transferred to other models, even in other deep-learning tasks. © 2023 Copyright for this paper by its authors.
  • Item
    Methods for evaluating technical drawing aimed at improving the quality of teaching and increasing students' levels of knowledge
    (IATED, 2023) Hofrichterová, Petra; Fait, David
    This paper deals with the evaluation of technical drawings and error prevention in the courses "Introduction to Mechanical Engineering" and "Fundamentals of Mechanical Design" for first-year students at the University of West Bohemia. Many technical schools, including universities, have to assess work related to technical drawing and documentation. Evaluating these works based only on the number of errors is insufficient; a comprehensive evaluation is necessary in this case. Students must be able to handle a significant amount of information to produce accurate technical drawings. They also must be proficient in searching for technical standards. That is why equal weight cannot be assigned to all errors during the evaluation process. Throughout the assessment of term papers it became apparent that students tend to repeat the same errors in their technical drawings. These errors can be categorized into basic groups. Identifying these errors and understanding the reasons for their occurrence is the first step toward preventing them in the future. This knowledge also enables teachers to identify weak spots in the course and focus more on error prevention. This paper also presents possible approaches for error prevention in these courses. Preventing errors and mistakes during a technical course can both improve the quality of teaching and motivate new undergraduate students to continue their studies.
  • Item
    Study of excited Ξ baryons with the (P)over-barANDA detector
    (2021) Duda, Daniel; PANDA, Collaboration
    The study of baryon excitation spectra provides insight into the inner structure of baryons. So far, most of the world-wide efforts have been directed towards N * and Delta spectroscopy. Nevertheless, the study of the double and triple strange baryon spectrum provides independent information to the N * and Delta spectra. The future antiproton experiment (P) over bar ANDA will provide direct access to final states containing a (Xi) over bar Xi pair, for which production cross sections up to mu b are expected in (p) over barp reactions. With a luminosity of L = 10(31) cm(-2) s(-1) in the first phase of the experiment, the expected cross sections correspond to a production rate of similar to 10(6) events/day. With a nearly 4 pi detector acceptance, (P) over bar ANDA will thus be a hyperon factory. In this study, reactions of the type (p) over barp -> (Xi) over bar (+)Xi*(-) as well as (p) over barp -> (Xi) over bar*(+)Xi(-) with various decay modes are investigated. For the exclusive reconstruction of the signal events a full decay tree fit is used, resulting in reconstruction efficiencies between 3 and 5%. This allows high statistics data to be collected within a few weeks of data taking.
  • Item
    The most general structure of graphs with hamiltonian or hamiltonian connected square
    (2024) Ekstein, Jan; Fleischner, Herbert
    On the basis of recent results on hamiltonicity, [5], and hamiltonian connectedness, [9], in the square of a 2-block, we determine the most general block-cutvertex structure a graph G may have in order to guarantee that G^2 is hamiltonian, hamiltonian connected, respectively. Such an approach was already developed in [10] for hamiltonian total graphs.
  • Item
    An incremental facility location clustering with a new hybrid constrained pseudometric
    (2023) Bayer, Tomáš; Kolingerová, Ivana; Potůčková, Markéta; Čábelka, Miroslav; Štefanová, Eva
    The Euclidean metric, one of the classical similarity measures applied in clustering algorithms, has drawbacks when applied to spatial clustering. The resulting clusters are spherical and similarly sized, and the edges of objects are considerably smoothed. This paper proposes a novel hybrid constrained pseudometric formed by the linear combination of the Euclidean metric and a pseudometric plus penalty. The pseudometric is used in a new deterministic incremental heuristic facility location algorithm (IHFL). Our method generates larger, isotropic, and partially overlapping clusters of different sizes and spatial densities, better adapting to the surface complexity than the classical non-deterministic clustering. Cluster properties are used to derive new features for supervised/unsupervised learning. Possible applications are the classification of point clouds, their simplification, detection, filtering, and extraction of different structural patterns or sampled objects. Experiments were run on point clouds derived from laser scanning and images.