Dissertations (KHK)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Modelové výukové jednotky populární hudby na českém gymnáziu z hlediska procesuálního aspektu struktury vyučovací hodiny(Západočeská univerzita v Plzni, 2023-09-15) Sladký, Aleš; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.; Kuhn Tomáš, Doc. Mgr. Ph.D.Disertační práce byla zaměřena na originální metody výuky populární hudby na českém gymnáziu. Úvodní část této publikace popisuje procedurální aspekty struktury vyučovací hodiny z metodického hlediska. Ve spise byla posléze analyzována aplikační část výukového procesu a byly nalezeny vhodné metody, jež naplňovaly její podstatu. Další část disertační práce byla věnována tématu populární hudby ve "Školním vzdělávacím programu" na gymnáziu. Autor zkoumal postavení výchovy populární hudby v těchto dokumentech a hojnost jejich výskytu. Poslední kapitola shrnula výzkum původních výukových metod pro výuku populární hudby. Tato kapitola je určena pro usnadnění výuky populární hudby na gymnáziu. Použité výukové metody Byly koncipovány jako inspirační metodické předlohy pro učitele hudební výchovy na gymnáziích.Item Individualizace v hudební výchově na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2023-09-11) Růžičková, Veronika; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.Tato disertační práce se zabývá individualizací při výuce hudební výchovy v heterogenní třídě na prvním stupni základní školy. Teoretická část je zaměřena na obrat ve vzdělávání, který nastal s příchodem reformní pedagogiky a přinesl snahy o změnu výuky, diferenciaci žáků a učiva, individualizaci učení i mimořádné vzdělávací projekty. V textu jsou utříděny poznatky z obecné pedagogiky, na které navazují principy, zásady a podněty oborové didaktiky týkající se výuky hudební výchovy. Zároveň jsou uvedena specifika, která hudební výchovu odlišují od ostatních předmětů a mají vliv na proveditelnost individualizace nebo volbu vhodných metod. Chronologické uspořádání poznatků z obecné i oborové didaktiky je završeno popisem situace v současné škole. Pro tu je charakteristická "pestrá třída", ve které se společně učí žáci různě nadaní, z rozdílně situovaných rodin, s nestejným vztahem ke vzdělání, hudbě a kultuře či mluvící odlišným mateřským jazykem. Zpracování tématu zohledňuje současné trendy ve vzdělávání (formulované ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+), které akcentují individualizaci výuky a poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Empirická část práce je zaměřena na získání, zpracování a vyhodnocení informací o používání individualizace při hodinách hudební výchovy na 1. stupni základních škol. Výstupem jsou poznatky o tom, jaké je složení současné heterogenní třídy, které faktory se podílí na diverzitě žáků, jakými způsoby učitelé dosahují individualizace při výuce hudební výchovy, jak je tento způsob výuky náročný a jaké podmínky jsou zapotřebí. Zjištěné údaje jsou zasazeny do oborového kontextu a jsou doplněny poznatky o postoji učitelů k individualizaci. Výzkumný projekt je realizován jako terénní výzkum se smíšeným designem, který je zajištěn kombinací kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod.Item Aplikované hudební umění a management projektu(Západočeská univerzita v Plzni, 2023-09-15) Bařtipánová, Soňa; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.; Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.V disertační práci s názvem Aplikované hudební umění a management projektu se zabýváme jak teoretickými oblastmi výzkumu, tak vlastním empirickým výzkumem. Velký důraz je kladen na aplikační část výzkumu, která je také využívána při poznávání a popisu zkoumaného jevu jako způsob ověření funkcionalit výzkumného prostředí a subjektů. Cílem disertační práce je poznání, které spočívá jednak v tom, jaká je způsobilost, resp. kompetence studenta, s níž přichází do vysokoškolského vzdělávacího procesu v expresivním oboru, a také v tom, jak ji lze v profilové oblasti studovaného oboru rozšířit. Práce seznamuje s prováděným výzkumem využití metody výuky simulačního inkubátoru jako aktivizační metody výuky na vysoké škole, který je zapojen do výuky předmětu základy managementu v hudbě a grantové projekty v oblasti kultury, které jsou vyučovány v bakalářském studijním programu Hudba se zaměřením na vzdělávání Katedry hudební výchovy a kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni a jejichž východiskem je uplatnění základních principů duálního systému vzdělávání v kombinaci s kreativním procesem podle teorie Grahama Wallase. Takto nastavený komplexní výukový systém je realizován v prostředí simulačního arts inkubátoru, který je představován refektářem jezuitské koleje v Klatovech, ve kterém dochází k účelnému poskytnutí prostor a s tím souvisejících služeb a odborností pro rozvoj uměleckých aktivit a realizaci uměleckého projektu za podmínek dodržení organizačně-řídicích mechanismů uměleckého managementu a s respektem ke struktuře a vnitřnímu pořádku poskytovatele simulačních prostor. Jedná se o symbiotický vztah, kterým obousměrně proudí informace a energie, znalosti, zkušenosti, umělecká hodnota směřující k obohacení obou zúčastněných stran a také poskytnutí kulturní služby veřejnosti. Výuková metoda realizovaná jako learning by doing s principy učení Grahama Wallase ve výukovém prostředí pedagogické fakulty (learning) a refektáře jezuitské koleje v Klatovech (by doing) je začleněna do edukačního systému jako jeho důležitý prvek, jehož prostřednictvím výchova studenta směřuje k naplnění cíle výuky. Je informativně nosná, tj. předává plnohodnotné informace a dovednosti obsahově nezkreslené, které je možno vyzkoušet v praxi se všemi konsekvencemi a úskalími, které realizace může přinášet.