Conference papers (KCE)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Studenti ZČU a jejich zkušenosti s experimentální výukou chemie na střední škole(Masarykova univerzita, 2021) Štrofová, Jitka; Švandová, Veronika; Literák, Jaromír; Coufalová, Štěpánka; Pelánková, BarboraPříspěvek představuje nabídku kurzů s chemickou tematikou na Fakultě pedagogické ZČU v Plzni, které jsou určené budoucím učitelům, a to nejen posluchačům učitelství chemie. Pozornost je zaměřena především na předmět Chemie hrou a na zkušenosti s nekontaktní výukou v akademickém roce 2020/2021. Diskutovány jsou zkušenosti posluchačů s experimentálními formami výuky chemie v předchozím studiu na střední škole. V příspěvku jsou uvedeny další možnosti, jak zvýšit kompetence budoucích učitelů v oblasti přírodních věd.Item Využití stanovení celkového uhlíku pro výpočet obsahu spalitelných látek a transformace postupu do výuky chemie(Masarykova univerzita, 2021) Hrdlička, Jan; Švandová, Veronika; Literák, Jaromír; Rypl, Václav; Pelánková, BarboraPůda, jako téma ve výuce, je typickým multioborovým tématem, které může zasahovat do geografie, biologie a ekologie, a pokud se budeme zabývat i jejím složením a analýzou, zasahuje také do chemie a matematiky. Z pohledu chemika je obsah spalitelných látek ve vzorku historickým parametrem, který je v přímém vztahu k obsahu organické hmoty ve vzorku půdy a používá se k ohodnocení půd či pevných hnojiv. Tato veličina je zároveň v přímém vztahu k celkovému obsahu uhlíku, což je další obdobný parametr, který je možné v laboratoři stanovovat. Příspěvek je věnován rozboru možností transformace metod analýzy pevných vzorků do formy využitelné ve výuce chemie. Diskutovány jsou možnosti aplikace matematických metod na rozbor vztahů mezi výše uvedenými parametry a diskutováno je využití takového postupu jako mezioborového projektu v rámci výuky na různých typech škol.Item Chemické experimenty s vybranými přechodnými kovy a jejich sloučeninami ve výuce chemie(Masarykova univerzita, 2021) Sirotek, Vladimír; Švandová, Veronika; Literák, Jaromír; Tláskalová, Kateřina; Pelánková, BarboraV příspěvku jsou uvedeny zajímavé chemické experimenty s vybranými přechodnými kovy a jejich sloučeninami, které lze využít při výuce chemie na základní či střední škole. U každého popisovaného experimentu je uveden jeho název, stručný princip, pomůcky a chemikálie, postup práce a didaktické poznámky. V poznámkách je naznačena časová náročnost, typ pokusu s možností zařazení do výuky a případná úskalí či doporučení k provedení experimentu.Item Neúspěšnost studentů na Fakultě pedagogické ZČU v Plzni(Univerzita Karlova, 2018) Sirotek, VladimírPříspěvek se snaží popsat problematiku neúspěšnosti studentů na vysokých školách z obecného pohledu a poté konkrétně na Fakultě pedagogické ZČU v Plzni zejména v přírodovědných oborech. V článku jsou uvedeny některé příčiny studijní neúspěšnosti a možnosti implementace systému redukce studijních obtíží studentů zejména v počáteční fázi studia. Součástí systému je v rámci řešení projektu ESF příprava inovovaných a nových studijních materiálů pro přípravné, vyrovnávací a semestrální kurzy.Item Dovednosti učitelů při používání informačních technologií na ZŠ a SŠ v Plzeňském kraji(Univerzita Karlova, 2018) Klečka, Milan; Ošťádalová, JanaPříspěvek seznamuje čtenáře s výsledky dotazníkového šetření, které proběhlo na jaře roku 2018. Účastníky šetření byli učitelé přírodovědných předmětů základních a středních škol Plzeňského kraje. Dotazníkové šetření zjišťovalo, jaké mají vyučující možnosti práce s počítačovou technikou, a to z pohledu různých věkových kategorií vyučujících. Dále se zabývalo tím, jak často učitelé tuto techniku využívají ve výuce přírodovědných předmětů, zda i žáci mají možnost pracovat s touto technikou při výuce, komunikací žáků a vyučujících prostřednictvím internetu apod. Nejdůležitější výsledky šetření jsou v příspěvku uvedeny a diskutovány.Item Vybrané chemicko-technologické procesy ve výuce chemie(Univerzita Karlova, 2018) Vojtajová, Markéta; Šrámová, Alena; Richtr, VáclavČlánek se zabývá výukou chemicko-technologických procesů. Nejvýznamnější část článku obsahuje výukové materiály a návody na laboratorní cvičení. Hlavním cílem práce je navrhnout nové a efektivní způsoby výuky vybraných témat chemické technologie.Item Racionalizace experimentální přípravy budoucích učitelů chemie(Univerzita Karlova, 2018) Richtr, Václav; Novák, LukášPříspěvek je zaměřen na možnosti modifikací časově i materiálně náročnějších experimentů pro výukové účely. Cílem je komplexní využití experimentů pro demonstraci či procvičení více principů a technik současněs maximálním omezením nežádoucích jevů původního experimentu.